Een publiciteitsstunt vanjewelste. En wie weet heeft die toch een beetje het vertrouwen hersteld in de mensheid in het door de financiële crisis getroffen Spanje.
ATM plaatste in opdracht van Coca-Cola in een aantal Spaanse steden een pinautomaat waar zonder gebruik van bankpas 100 euro uitkomt.
De boodschap op het scherm was duidelijk: ‘Ontvang 100 euro zonder bankpas’. Als mensen op ja hadden geklikt, antwoordde de automaat: ‘Maar alleen als je akkoord gaat met het te delen’. Weer klikte iedereen op ja. Vervolgens werd gevraagd of ze suggesties nodig hadden om het te delen. Veel mensen klikten weer op ja. De automaat gaf verschillende opties, zoals ‘een verteller huren voor de kinderen in je buurt’ of ‘luiers kopen voor een moeder met een baby’.
Daarna rolde uit de automaat een envelop met 100 euro. De ontvangers werden gevraagd om hun ervaringen op video te delen, zonder enkele verplichting. Een meerderheid zei het geld te hebben gedeeld met moeders die luiers nodig hadden, of ze kochten een basketbal voor het veldje in de buurt, een driewieler voor een kind, of theaterkaartjes voor een bejaard echtpaar. Waaruit maar weer blijkt dat grote tegenspoed nog geen rampspoed hoeft te zijn en dat delen een menselijke waarde is.
De motieven van Coca-Cola zijn natuurlijk discutabel.
Filmpje