Google heeft deze week een paragraaf aan zijn privacyvoorwaarden toegevoegd, waarin het bedrijf bevestigt inkomende en uitgaande e-mails van Googles mailprogramma Gmail te scannen. Google doet dit onder meer om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden.

„Onze geautomatiseerde systemen analyseren al uw inhoud (inclusief e-mails). Dit gebeurt als de inhoud is verstuurd, ontvangen en wanneer het wordt opgeslagen”, schrijft Google. Dat Google mails scant werd aangenomen, maar nog niet eerder expliciet aan gebruikers gemeld.
„Deze aanpassingen zijn bedoeld om gebruikers meer duidelijkheid te geven en zijn gebaseerd op de feedback die we de laatste maanden hebben ontvangen”, zei een woordvoerder van Google tegen The Guardian.

De toevoeging komt op het moment dat Google in een serie rechtszaken is verwikkeld met e-mailgebruikers over privacy. Privacygroepen, zijn boos over het feit dat Google e-mails scant van iedereen die van of naar een Gmail-adres een e-mail stuurt. Dus ook van gebruikers die zelf geen Gmail-adres hebben en de privacyvoorwaarden van Google niet hebben ondertekend.

Eén van de aanklachten gaat over het scannen van e-mails van Amerikaanse studenten, die gebruikmaken van Googles Apps for Education: het schoolpakket van Google met onder meer een eigen e-mailadres. Het scannen van de informatie van studenten zou volgens de aanklagers in strijd zijn met de Family Educational Rights en Privacy Act.

Het verzamelen van gebruikersdata is de kern van het bedrijfsmodel van Google. Gebruikers mogen vrijelijk gebruikmaken van de gratis diensten, mits zij tekenen voor het gebruiken van hun data. Wie in Google ‘hotel New York’ intypt, krijgt automatisch aan de zijkant advertenties van hotels te zien. Met dit bedrijfsmodel haalt Google 50 miljard dollar aan advertentie-inkomsten per jaar binnen.

De sleutel voor Google ligt in het combineren van zoveel mogelijk data. Welke filmpjes we bekijken (Youtube, ook van Google), waar we naar zoeken op internet (Google-zoekmachine), de inhoud van onze e-mails (Gmail) en wat we bespreken met onze sociale contacten (sociaal netwerk Google+).