@lonewolf:
De gemiddelde valsnelheid kun je berekenen m.b.v. de begin hoogte en de val versnelling (uitgaand van luchtledige).
De afstand (beginhoogte) moet dus bekend zijn om de gemiddelde snelheid te kunnen berekenen.
De formule voor afstand luidt:
S=0,5*A*T² indien de beginsnelheid 0 is.
(2*S)/A = T²
A is dan 9,81 m/s²
De snelheid (V) is dan bij het neerkomen A*T m/s
De gemiddelde snelheid is te berekenen uit de beginhoogte en de tijd T die nodig is beneden te komen. (S/T dus)
De gemiddelde snelheid is dan in meters per seconde.
Om daar km/h van te maken moet de snelheid in m/s vermenigvuldigd worden met 3,6
Zo, dat is zo het hoort
Metingen door parachutisten zonder ontplooide parachute hebben aangetoond dat de zweefsnelheid tussen de 160 en 210 km/h kan liggen. Dat is dan tussen de 44 en 58 meter per seconde. Ik was een beetje dom, ik had '8' in mijn geheugen zitten en nam het klakkeloos over
Overigens is het een beetje natte vingerwerk omdat je te maken hebt met de veranderende aerodynamische vorm van het object, de dichtheid van de atmosfeer en nog wat meer zaken. Echter, na ongeveer 15 seconden heb je een valsnelheid van 55.09 meter per seconde bereikt, (198km/u). Om de valsnelheid verder te verhogen heb je veel meer tijd nodig, om van 55.09 meter per seconde naar 55.64 m/sec te gaan heb je nogeens 15 seconden nodig!
Om de valsnelheid van 55.09 te bereiken heb je een afstand van 617 meter nodig. Dus de man in het artikel had sowieso zijn terminal velocity (zowat) bereikt. Hoewel die natuurlijk in dit geval veel lager lag vanwege de afremmende factoren.