Passagiers die met Malaysia Airlines van Maleisië naar Amsterdam of Parijs willen vliegen moeten dat doen zonder hun koffer. Die komt later. De tegenwind is namelijk ongewoon hard.
Verder speelt mee dat de route langer is. Sinds vlucht MH17 boven Oekraïne werd neergeschoten, wordt in het belang van de veiligheid omgevlogen. Zelfs als de toestellen helemaal zijn volgetankt, halen volgeladen vliegtuigen die afstand door de harde wind niet.
Alleen passagiers die van Kuala Lumpur naar Amsterdam of Parijs vliegen moeten het zonder hun bagage doen. Daar wordt de Boeing 777 ingezet. Als je naar Londen vliegt, dan ga je met een Airbus A380.
Als je nu naar Amsterdam of Parijs vliegt mag je alleen handbagage meenemen: één tas van maximaal 7 kilo. In business class en first class is dat het dubbele.
Malaysia Airlines vliegt nog tot eind deze maand naar Amsterdam en Parijs. Dan wordt die lijndienst gestopt. De maatschappij vliegt dan alleen nog maar naar Londen.
Malaysia Airlines kreeg niet alleen te maken met de ramp met de MH17, maar er verdween ook een toestel (de MH370, ergens boven de Indische Oceaan). De luchtvaartmaatschappij draait financieel niet zo lekker en besloten is de vloot te verkleinen en vooral binnen Zuidoost-Azië te vliegen.