Japanners hoeven niet meer naar een tempel als zij de diensten van een monnik nodig hebben. Tegenwoordig bestelt de echte gelovige zijn monnik gewoon online. Online monnikdiensten schieten als paddenstoelen uit de grond in Japan. Sinds kort biedt ook de Japanse Amazon zijn eigen monnikservice aan genaamd "Obo-san bin", oftwel "Mr monk delivery". De traditionele tempels krijgen het ondertussen steeds moeilijker.

Het zijn er de laatste jaren steeds meer geworden: Japanse websites die monniken te huur aanbieden. De monniken worden door Japanners ingehuurd om een religieuze ceremonie uit te voeren of om een begrafenis te leiden. Met slechts een paar muisklikken wordt de monnik netjes op de stoep afgeleverd.

Japanners zijn enthousiast over de ontwikkeling. Want online monniken zijn een stuk goedkoper. Wie in de diensten van een online monnik inhuurt, is daar gemiddeld zo'n 265 euro aan kwijt. Diezelfde monnik kost bij een traditionele tempel meer dan het dubbele, gemiddeld zo'n 758 euro, blijkt uit gegevens van AP.

Veel Japanse geestelijken reageren dan ook als gebeten honden op de nieuwe ontwikkeling. Ze zien diensten zoals die van Amazon liever meteen weer verdwijnen. "Deze praktijken zijn in geen enkel ander land toegestaan. We zijn teleurgesteld in de houding van Amazon ten opzichte van godsdienst", zei Akisato Saito, de directeur van de Japanse Boeddhistische Associatie, in een verklaring. Volgens Saito is het betreurenswaardig dat Amazon een religieuze aangelegenheid commercialiseert.

Het is niet verrassend dat geestelijken niet zitten te wachten op online concurrentie. Want het gaat sowieso niet echt lekker met de boeddhistische tempels in Japan. Veel tempels zien hun trouwe leden de laatste jaren vertrekken. Japan Policy Council publiceerde in 2013 een rapport waaruit bleek dat het aantal tempels flink aan het dalen is. Op dit moment zijn er nog zo'n 77 duizend boeddhistische tempels, maar in 2040 zou dit aantal weleens met 40 procent gedaald kunnen zijn.

De laatste jaren zijn de monniken zelf ook enthousiaster geworden over de online alternatieven. Volgens hen laat de groei van online verhuurders zien dat de tempels er niet in geslaagd zijn aan de behoefte van hun volgelingen te voldoen.

"Tegenwoordig komt niemand meer naar onze tempels om ons te vragen voor een ceremonie", vertelt monnik Kaichi Watanabe tegen AP. "Ik hoop dat we met deze online diensten onze tempels weer voor iedereen toegankelijk kunnen maken. Het heeft geen zin om monnik te zijn als we er niet voor de mensen zijn die ons nodig hebben."

Enkele boeddhistische geestelijken draaien langzaam bij en zien in dat ze het de laatste jaren verkeerd hebben aangepakt. "We begrijpen de kritiek en nemen deze ook serieus", zegt Hanyu Kakubo Japanse Boeddhistische Associatie. "We zullen onszelf af moeten vragen hoe we in de toekomst kunnen veranderen."
Foto