hr
jaargang -23 - laatste artikel 31-10 18:00 - 75340 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens

1 2 3 4 .... 68 69 70 [71] 72 73 74 87 88 89 90

Evolutie, theorie of waarheid

28-04-09 23:18:43
Cee-N-Cee
Oudgediende

WMRindex: 1.300
OTindex: 15.343
S
@lentebriesje.
De bijbel is een fictief verhaal.
Inspirerend misschien. Maar het blijft fictie.

WOII was geen religieuze oorlog. Misschien in persoonlijke sferen wel. Maar het was geen kerkelijke gelegenheid en derhalve niet religieus.
Punt.
WOI idem dito. Zoals al gezegd was WOI een katalysator voor de 2e wereldoorlog wegens de economische sancties op duitsland.

Wetenschap en religie
Wetenschap en religies bestaan niet naast elkaar. Wetenschap is progressief, religies conservatief.

Wetenschappelijke vondsten en ontdekkingen worden door religieuze personen als godslastering en onzin afgedaan.

Standpunten van het (christelijke) geloof in het verleden (middeleeuwen tot nu):
- De aarde was plat.
- Het heelal en het zonnestelsel draait om de aarde heen
- De aarde bestaat nog maar een paar duizend jaar en werd daarvoor vanuit het niets in een paar luttele dagen geschapen door een wezen waarvan het bestaan nooit is bewezen. Die bovendien geen wezen is omdat hij niet bestaat. (Want hij neemt geen materiële vorm aan).
- Dieren zijn geschapen door god

Inmiddels zijn in de loop van de eeuwen die theorieën allemaal ontkracht door wetenschappers.

Wetenschappers werden gevierendeeld, verbannen, vermoord, veroordeeld door gelovigen en religieuze regimes voor deze ideeën. Toch zijn ze later erkent (niet alles overigens).

Religie en de Evolutietheorie
Religie veroordeeld de Evolutietheorie als niet bewezen, en promoot God als oorzaak van deze mooie natuur.

Om te beginnen is er nog geen enkel bewijs voor het bestaan van god gevonden. Toch blijft men beweren dat hij bestaat.

De Evolutietheorie is echter al wel bewezen.
Men heeft het DNA ontdekt (de bouwstenen van het leven).
Men weet dat diersoorten genetische overeenkomsten met elkaar vertonen.
Men heeft talloze tussensoorten gevonden die nu niet meer leven. Apensoorten die uitgestorven zijn, mensapen, halfmensen. Homo Erectus is zo'n beroemd voorbeeld.

Het bestaan ervan is 100% zeker, we wéten dat die soort bestaan heeft.
Evenals Dinosauriërs, evenals miljarden andere uitgestorven diersoorten.
Maar dat kan niet, zeggen de gelovigen, want toen bestond de aarde nog niet!
Dus de leeftijd van de aarde volgens gelovigen klopt ook al niet. Die van het heelal ook niet.

Religie en het heelal
Het heelal bestaat al meer dan 14 miljard jaar.
Hoe weten we dat?
Licht.

Alles kent een maximum snelheid. Zo gaat een CV2 zo'n 100 km/u, een Boeing 747 zo'n 1000 km/u, en het geluid kan toch net ff wat sneller, zo'n 1200 km/u.
Licht is onze winnaar, en gaat zo'n 1.079.252.849 km/u.
Een ster op 4000 miljoen km afstand is zo'n 4 lichtjaar van ons verwijderd. Haar licht doet er dus 4 jaar over om ons te bereiken.

Maar er zijn sterrestelsels en gaswolken die een enorme 14 miljard lichtjaar van ons vandaan staan.
En hoe krijgen die het licht dan in 6000 jaar bij ons?
Dat kan dus niet.

De oerknal.
Hoewel dit een aannemelijke theorie is, is deze nog niet bewezen (en zal het ook niet kunnen worden omdat het nooit meer zal gebeuren). Derhalve is geen redelijke discussie over te voeren.

Religie en oorlogen
Religie is vaak een katalysator voor oorlogen geweest. Sinds het begin van de jaartelling zijn er massaslachtingen geweest in naam der god.
Gelovigen die zich het licht in de ogen niet gunden, werden gemarteld, verbrand, gewurgd, geslacht.
Huizen, dorpen, steden werden in de as gelegd.
Kruistochten werden er gehouden van duizenden man sterk. Met als doel het almachtige woord te verspreiden.

Dank u wel, god.

28-04-09 23:46:58
WMR-kok
Oudgediende

WMRindex: 5.850
OTindex: 106.950
S
8) Een ster op 4 lichtjaar afstand is:
37.817.019.821.952.000 kilometer. :P
:P Dus 37 biljard 817 biljoen 19 miljard 821 miljoen en 952 duizend. :P

28-04-09 23:48:43
Cee-N-Cee
Oudgediende

S
[Edit: Blabla]

28-04-09 23:53:12
WMR-kok
Oudgediende

WMRindex: 5.850
OTindex: 106.950
S
8) Kan je nagaan hoe groot het heelal is. :P 8-)
8) Volgens Erich von Däniken komt de huidige mens niet van de Aarde maar van een andere planeet. :P

28-04-09 23:54:45
ToMxlr
Erelid

WMRindex: 296
OTindex: 7.186
een paar puntjes van kritiek:

Quote Cee-N-Cee:

Religie is vaak een katalysator voor oorlogen geweest.

fout, het is vaak een excuus geweest om oorlog te voeren, maar geen katalisator:nee

en nog iets, het zijn natuurlijk allemaal aannamens. we nemen de evolutietheorie voor waar aan, waardoor we aannemen dat de homo erectus book een voor "neef" van ons ipv een of andere misvormde poging tot mensheid?

de evolutietheorie is wetenschap, maar hij is niet keihard de waarheid. echt bewijs is er niet, alles wat we weten zijn eerder aanwijziging die in het juiste licht dit of dat kunnen betekenen. voorbeeld, is er al iemand naar die ster van 14 miljard lichtjaar weg is gereisd? nee, we hebben een techniek gevonden waarmee me meten, het tot zover we het na kunnen checken lijkt hij accuraat. maarzeker weten den we et niet, totdat we een sonde er na toe sturen met een goeie kilometerteller:p

begrijp me niet, ik ben een aanhanger van Darwin, maar om het keihard als de waarheid te benoemen, zover durf ik net te gaan :nee

28-04-09 23:59:26
Cee-N-Cee
Oudgediende

S
@ToMxlr, als skeletstructuren voor 99% overeenkomen dan lijkt me dat redelijk accuraat.
Bovendien was het slechts een voorbeeld. Er zijn talloze bewijzen te vinden.

Ik begrijp je punten van kritiek en je hebt gelijk, maar waar ik op doel is dat God vaak als bewezen wordt gezien door gelovigen, terwijl de Evolutietheorie als larie wordt afgedaan

29-04-09 00:04:03
ToMxlr
Erelid

nee nee, up dat 2e punt ben ik het met je eens, god, daar is nog nooit fatsoenlijk bewijs voor gevonden. Maar, al die voorbeelden, die "bewijzen" voor de evolutietheorie, lijken te kloppen met darwin in je achterhoofd, maar meteen ander licht erop kunnen ze weer iets heel anders betekenen, daarom dit als resultaat. en juist daarom dit voorbeeld, wat vergroeiing komt voor bij hele stammen, we gaan er alleen vanuit dat dit een semi voorouder is, omdat we met een aantal theorieën het plaatje kloppend kunnen maken, haal een van die theorieën weg, en het kaartenhuis klapt ineen. I'm just saying...

29-04-09 00:07:09
Cee-N-Cee
Oudgediende

S
Dat klopt, maar theorieën vullen elkaar aan.
De wereld is nou eenmaal een kaartenhuis, waarbij elk onderdeel een kaart is.
En we hebben nog niet eens de helft van de kaarten ontrafelt.

Maar haal je er 1 van weg, dan sodemietert alles om.

Zo is het nou eenmaal, er is geen grand scheme, geen allesomvattend plan.

29-04-09 00:56:15
ToMxlr
Erelid

uiteraard, maar die theorieen zijn ook gebaseerd op elkaar O+

en grand scheme, misschien niet, misschien wel,niet is zeker?

maar ik vind het minder jammer om een leven te leiden zoals ik het wil, en dan dood te gaan en erachter te komen dat de hemel wel bestaat, dan mn hele leven me aan regels houden die door een bejaarde pedofiel in Italië zijn bedacht, en dan dood gaan en erachter komen dat er geen hemel is :p

29-04-09 06:36:47
Giovanni
Oudgediende

WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Bewijs voor de oerknal is er wel. Ze hebben namelijk de ruis gevonden die is achtergebleven na de oerknal.

Verder vind je hieralles over god en evolutie:)

29-04-09 10:17:00
nietmeer
Als ik even wat mag zeggen.

Het bewijs voor de evolutie in het verleden (en ook voor de oerknal, in het verre verleden) is lastig omdat we het van 'fossielen' etc (oerknalruis is wat dat betreft ook een 'fossiel', een overblijfsel van een gebeurtenis in het verleden) moeten hebben en het is niet altijd compleet te reconstrueren wat daarmee is gebeurd.

Maar. Evolutie gebeurt vandaag de dag. Onderandere in microbiologische laboratoria, waar ze onderzoek doen met gemuteerde (dus geëvolueerde) bacteriën. Dat is vooral nuttig om te weten hoe die dingen in verschillende omstandigheden reageren en uiteindelijk nuttig om te weten hoe ze op medicijnen reageren.
Een ander voorbeeld is bij planten steeds de beste uitkiezen, bijvoorbeeld bij aardbeien, zodat onze aardbeien veel groter zijn dan de wilde. En natuurlijk het fokken van hondenrassen, hoewel je je kunt afvragen of een chihuahua of een poedel nou wel zo'n positieve evolutie was...

Een ander voorbeeld, wat misschien wel belangwekkender is, omdat het in de natuur onafhankelijk van ons gebeurt, is dat bepaalde grote diersoorten, die onafhankelijk van elkaar zijn gaan leven omdat er een natuurlijke barriere tussen is gekomen (bijv een stuk regenwoud dat nu weg is), uit elkaar groeien en er steeds verschillender uit gaan zien. Dit leidt er uiteindelijk toe dat ze zodanig anders zijn dat zelfs als ze bij elkaar worden gezet ze niet meer met elkaar voortplanten, en dan heb je ineens twee verschillende soorten. En dat proces is nu gewoon bezig, terwijl we deze discussie voeren... Er zijn concrete voorbeelden van en die zijn op internet te vinden maar ik heb ze helaas niet bij de hand, misschien kan iemand anders dat aanvullen?

Christenen kunnen dus in principe vinden dat er vroeger geen evolutie was en toen God alles gemaakt heeft...nou dat is niet te bewijzen maar een belangrijke factor van 'geloof' is dat het niet te bewijzen is, dus tja.

Maar als ze ook geloven dat er *nu* geen evolutie plaatsvindt, terwijl zaken zoals gecultiveerde planten en ongeveer al onze medicijnenfabrieken gebruik maken van evolutie... en iedereen die kijkt het in principe met zijn eigen ogen kan zien... dan klopt er volgens mij iets niet helemaal.

Ik had een erg christelijke biologieleraar op mijn middelbare school. Hij nam micro-evolutie, dat wat je direct kunt zien, de kleine stapjes, als waar aan (geloof me, daar kom je als bioloog ook echt niet onderuit, anders kun je helemaal niks in dat vak.) Maar hij geloofde niet in macro-evolutie, wat inhoudt dat bijvoorbeeld een reptiel uit een vis kan ontstaan en een zoogdier uit een reptiel, als je het maar lang genoeg de tijd geeft.
Van macroevolutie zijn de bewijzen ietsje vager, wat mij betreft nog steeds stevig genoeg om het ook als waarheid te zien, maar begrijpelijk dat mensen daar meer moeite mee hebben.

29-04-09 11:15:53
Giovanni
Oudgediende

Er is nu een versie van een bestaande mierensoort ontdekt die alleen maar uit vrouwtjes bestaat. Weer een bewijs voor evolutie:)

Fossil of a walking seal found

29-04-09 11:17:26
Kpuc
Oudgediende

WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Een beetje weldenkend mens zal nog altijd beter begrijpen dat we vanuit andere dieren zijn ontstaan en niet door een vaag wezen wat niet eens zijn fouten kan herstellen 8)

29-04-09 12:19:57
Giovanni
Oudgediende

Hier heb je zo'n foutvan die perfecte, goede God.

Oh nee wacht ff, komt natuurlijk door de zondeval:S Of is onderdeel van gods plan:S

29-04-09 14:08:51
Giovanni
Oudgediende

Hierde Nederlandse versie van Fossil of a walking seal found:)

29-04-09 14:23:56
Giovanni
Oudgediende

02-05-09 00:11:18
lentebriesje
Erelid

WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
niet om flauw te doen hoor :) (eigenlijk ook wel)

de oerknal, hand van god?
en als hij dan toch oerknalt, waarom dan ook geen setje natuurwetten scheppen om het in banen te leiden :)

roflol :)

@Cee-N-Cee
als god verantwoordelijk is voor de daden van mensen die uit zijn naam zouden worden gedaan, is wetenschap dan niet schuldig aan economische oorlogen? wie kan ijzererts nou schelen zonder de kennis hoe je er ijzer van maakt? wat kan aardolie boeien als je niet weet dat het een brandstof is....

dank u, wetenschap!

:P

Offtopic:
welke wetenschapper heeft tot aan zijn dood volgehouden dat zwaluwen onder water overwinterden? en welke dokter heeft zijn patienten besmet met syffilis en gonoroe om te kijken of ze anti-stoffen gingen aanmaken :)

02-05-09 00:14:46
botte bijl
Oudgediende

WMRindex: 90.820
OTindex: 39.086
sorry dat ik het zeg, maar over dat onderwerp weten wij mensen nog zo weinig dat het best kan dat we over een hele tijd ontdekken dat het toch nog heel anders zit of dat we spontaan God of zo tegen komen die het ons allemaal uitlegt

02-05-09 09:05:16
lentebriesje
Erelid

S
als god in alles zit, is god pure energie :)

wat is pure energie, onzichtbaar (a) :)

fijn toch :) als god pure energie is heeft hij inderdaad alles geschept, echt alles :) want alles, maar dan ook alles, is energie :) das wetenschap overigens :) case closed? :)

02-05-09 09:13:24
Kpuc
Oudgediende

S
There is no proof for existence of a god, indeed, case closed since it's kinda cold for ages ;)

02-05-09 09:15:12
nietmeer
Quote Kpuc:
There is no proof for existence of a god

that's what you say... :)

02-05-09 09:16:06
Kpuc
Oudgediende

S
Dat klopt, ik zie wel dagelijks bewijs van leven wat zich aanpast aan de omstandigheden ter plaatse ;)

02-05-09 09:16:54
nietmeer
_O_
ik zie bewijs van een levende God die grote dingen doet :ja

leuke tegenstelling _O_

02-05-09 09:19:16
nietmeer
vanuit creatonistisch oogpunt :P

Quote Cee-N-Cee:
Evenals Dinosauriërs, evenals miljarden andere uitgestorven diersoorten.
Maar dat kan niet, zeggen de gelovigen, want toen bestond de aarde nog niet!

de leeftijden kloppen niet, maar wel dat de dino's hebben bestaan :ja hoe komen die fossielen er anders? 8-)
Quote Cee-N-Cee:
Dus de leeftijd van de aarde volgens gelovigen klopt ook al niet. Die van het heelal ook niet.

in de Bijbel staat in de eerste verzen van Genesis dat de aarde al bestond voor God begon met scheppen :ja dus over de aarde weet alleen God wat, wat mij betreft :P

02-05-09 12:21:05
lentebriesje
Erelid

S
Quote Kpuc:
Dat klopt, ik zie wel dagelijks bewijs van leven wat zich aanpast aan de omstandigheden ter plaatse ;)

is het niet mogelijk dat god evolutie heeft geschept ;) een natuurwet zodat hij lekker in andere universum mensjes kan scheppen (a) :)

laten we wachten op de dag dat de wetenschap dat ontkracht :) en dan vinden we nog wel weer iets wat wetenschap moet wegstrepen voordat ze kunnen zeggen dat god niet bestaat 8)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 68 69 70 [71] 72 73 74 87 88 89 90

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven