hr
jaargang -23 - laatste artikel 29-3 12:00 - 74303 artikelen - nu online 28 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


1 2 3 4 .... 51 52 53 [54] 55 56 57 58 59 60

Nutteloze weetjes

22-04-21 06:13:24
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.721
OTindex: 90.299
Vroeg naar bed gaan loont: slecht slapen op middelbare leeftijd verhoogt risico op dementie bron

28-04-21 11:16:35
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.721
OTindex: 90.299
De Taipingopstand (1851-1864) in China kostte aan zo’n 20 tot 30 miljoen mensen, voornamelijk burgers, het leven. Deze opstand is redelijk onbekend gebleven, terwijl er een bizarre oorzaak voor was: een man claimde de jongere broer te zijn van Jezus Christus en riep een koninkrijk uit.

Laatste edit 28-04-2021 11:21

04-05-21 11:19:42
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.541
OTindex: 7.901
@allone: Want als je vroeg naar bed gaat slaap je beter? *8
Ik kan het artikel niet lezen, want het zit achter een betaalmuur.

Een dag op Venus duurt ruim 8% langer dan een jaar. Een dag (de tijd tussen twee zonsopkomsten) duurt namelijk 243 aardse dagen en een jaar (een rondje om de zon) 224,65 aardse dagen.

04-05-21 11:46:01
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: Zo ik ooit begrepen heb tellen de uren die je vóór middernacht slaapt dubbel als het aankomt op verkwikking van lichaam en geest.

Mensen zijn overigens van nature geen nachtdieren, 's-nachts schuilden we in bomen of grotten. Daarom hebben we slecht nachtzicht.

04-05-21 12:00:00
yes_my_dear
Oudgediende


WMRindex: 1.205
OTindex: 17.061
S
@KhunAxe: oei dat zijn er bij mij niet veel... ik slaap meestal van half 1 tot een uur of 6/7 8O
Ben niet echt een goede slaper (nutteloos feitje haha)

04-05-21 14:25:50
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.541
OTindex: 7.901
@KhunAxe: Ja, dat bakerpraatje gebruikte mijn moeder ook om me op tijd in bed te krijgen. Zelfs als kind zag ik al dat dat kul is.

05-05-21 00:34:43
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: Nou, bakerpraatje? Denk het niet, zoals met de meeste oude volkswijsheden zit ook hier een kern van waarheid in:

'Slaaponderzoeker Erik Bes, van de Charité Medische Faculteit in Berlijn, meent dat er wel enige waarheid in die volkswijsheid schuilt. 'De eerste helft van onze nachtrust bevat meer diepe slaap. Slaapexperts noemen dit meestal delta-slaap, naar de grote, langzame golven (“delta-golven”) in de delta-frequentieband van het EEG (1-4 hertz) die je tijdens die slaap produceert. Hoe dieper je slaap, hoe meer deltagolven je maakt (of andersom, hoe meer deltagolven je produceert, hoe dieper je slaap). Diepe slaap is verkwikkend en maakt deel uit van de non-remslaap.'

'Hoewel je slaap een cyclisch gebeuren is, waarin non-remslaap steeds weer afwisselt met remslaap, bevatten de eerste uren van je slaap dus de meeste diepe slaap. Met middernacht heeft het minder te maken. Volkswijsheden zijn per definitie oud, en wellicht ging men in het verleden doorgaans wat vroeger dan middernacht naar bed en heeft men die verkwikkende ervaring van de diepe slaap vooral vastgeknoopt aan de uren voor middernacht.'

Johan Verbraecken, longarts en medisch coördinator van het slaapcentrum van het UZA, denkt er ongeveer net zo over: 'Het is een wijdverspreide volkswijsheid, die in het verleden wel degelijk telde, voor de opkomst van het kunstlicht. De mensen leefden vroeger veel meer volgens de cyclus van licht en duisternis, en gingen dus ook quasi steeds voor middernacht slapen.

De eerste uren van de slaap vielen dus voor middernacht, en het zijn net deze eerste uren van de slaap die kwalitatief het belangrijkst zijn, gezien dan de diepe slaap plaatsvindt. Bij kinderen en jongvolwassenen heb je echter ook nog diepe slaap later op de nacht, de volkswijsheid is dus niet helemaal correct. Het occasioneel later naar bed gaan kan een vermoeidheidsgevoel geven overdag; door tijdig naar bed te gaan (toen voor middernacht) kwam men dan tot de conclusie dat die uren dubbel telden.'


Dus is het zeker niet enkel en alleen een bakerpraatje :nee

05-05-21 07:53:06
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.541
OTindex: 7.901
Zoals in jouw stukje dus ook staat: een bakerpraatje. Het gaat om de eerste uren slaap. Hoe laat die vallen heeft er hoegenaamd niks mee te maken.

06-05-21 18:42:51
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.721
OTindex: 90.299
@venzje: "A lifestyle out of sync with your circadian rhythms causes circadian fatigue"

According to Dr Nerina Ramlakhan, a sleep expert and author of Tired But Wired: The Essential Sleep Toolkit, the hours of sleep we get before the clock strikes midnight is actually the most powerful phase we can get – and it’s all to do with how our bodies respond to the changing light levels in the evening.

“Every cell in the body is linked to the movements of the earth and the moon. It’s a science – there’s a synchronicity to it,” she explains. “There’s an area in the brain called the circadian timer which helps to synchronise the movement and function of every cell in the body to the levels of light and darkness in the environment. So as the light level drops below a certain limit, it sends a message to the pineal gland through the eyes, and then every cell in the body starts adjusting its functions.”

While this may not prove true the old adage that one hour of sleep before midnight is equivalent to two hours of sleep after midnight, Ramlakhan’s explanation makes a lot of sense.

Our circadian rhythm plays an essential part in the regulation of many of our bodies systems – including our blood pressure, body temperature and hormone production – so it’s only logical that sleeping in accordance with that timer helps to promote better, more rejuvenating sleep.

“The 90 minute phase before midnight is one of the most powerful phases of sleep, because it’s the period where the body is replenished,” Ramlakhan explains. “It’s rejuvenated on every level – physically, mentally, emotionally and, I believe, spiritually as well. There’s a lot of healing that takes place in that first phase of sleep.” link

06-05-21 23:44:21
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@allone: Ik had het niet beter kunnen zeggen ;) Dus toch niet helemaal een bakerpraatje.

07-05-21 03:14:26
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.068
Quote @venzje:
Zoals in jouw stukje dus ook staat: een bakerpraatje. Het gaat om de eerste uren slaap. Hoe laat die vallen heeft er hoegenaamd niks mee te maken.

en zo is het. als je van 22 uur tot 6 uur werkt, dan 2 uur naar huis rijdt en even wakker blijft totdat het woon-werkverkeer van de anderen in de flat voorbij is, dan zijn je belangrijke eerste 2 uur slaap tussen 10 en 12 uur

07-05-21 06:00:15
Buick
Oudgediende


WMRindex: 5.041
OTindex: 1.090
@botte bijl, en zo is het ja:)
Eigenlijk gaan mensen die s'nachts werken altijd vroeg naar bed zo tussen 10 en 12 :P
In de ochtend , maar een kniesoor die daar op let.:D

07-05-21 07:14:52
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.541
OTindex: 7.901
@allone: Mooi verhaal. En het zou waar kunnen zijn als we de zonnetijd zouden aanhouden. Maar in Nederland zitten we sowieso al in de verkeerde tijdzone (dankzij de Duitsers, die het handiger vonden als iedereen in de bezette gebieden de Berlijnse tijd zou aanhouden), wijkt de zonetijd ook nog af van de zonnetijd én hebben we het nog erger gemaakt door er ook nog eens het grootste deel van het jaar een uur bovenop te gooien met de zogenaamde zomertijd. Het is momenteel in Utrecht eigenlijk 5:35 uur, maar de klok wijst 7:15 uur aan.

Laatste edit 07-05-2021 07:18

07-05-21 16:33:11
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.721
OTindex: 90.299
@venzje: daarom zijn veel mensen idd tegen zomertijd. Maar het is wel handig: als je in Utrecht om 11 uur naar bed gaat, is het dus eigenlijk pas ± 9. 20 uur #ok

Laatste edit 07-05-2021 16:34

27-05-21 04:35:54
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.721
OTindex: 90.299
het is niet zo dat alle drukknoppen voor fietsers nep zijn. Maar hun functie is vaak minder belangrijk dan het lijkt. Als er een lus in de weg ligt, ben je door de verkeerslichtinstallatie als fietser al ‘gezien

27-05-21 08:17:39
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.721
OTindex: 90.299
de menselijke moraal heeft weinig te maken met religie, denk ik. Het is zoveel ouder. Onze godsdiensten zijn hooguit zesduizend jaar oud..

De Neanderthaler wordt nog steeds erg onderschat, hetgeen deel is van ons superioriteitscomplex.

Frans de Waal

27-05-21 09:07:11
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.341
OTindex: 28.406
@allone: Superioriteitscomplex? Het is een eigenschap die iedereen, al dan niet terecht, in meerdere of mindere mate heeft.
De enige waarvan ik zeker weet dat het terecht is, dat ben ikzelf (A) :D

Iedereen acht zijn goede eigenschappen belangrijker dan zijn slechte. Die worden gewoonlijk onder het tapijt geschuffeld  ;)

(Geen wonder dat mijn tapijt zo bultig is...)

Laatste edit 27-05-2021 09:08

27-05-21 09:32:35
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.721
OTindex: 90.299
@Emmo: :D

ach, de goede eigenschappen zíjn ook veel belangrijker dan de slechte, toch?!  ;)

(bovenstaand artikel ging meer over dat de mensheid denkt dat ze beter is dan dieren / Neanderthalers / ..)

Laatste edit 27-05-2021 09:33

30-05-21 09:54:54
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.721
OTindex: 90.299
Piloot=voetzool:
Soms wordt verondersteld dat ‘piloot’ een Engels leenwoord is, maar dat is niet zo. Piloot was in onze taal al courant toen het vliegtuig nog moest worden uitgevonden. In de 15de eeuw werd het woord namelijk gebruikt ter aanduiding van een scheepsloods of stuurman...
In feite is piloot – al dan niet via het oude Franse woord pilotte - ontleend aan het Italiaanse woord pilota of piloto (stuurman). Dit woord, dat in een oudere variant pedotto luidde, gaat terug op het Griekse woord pèdon in de betekenis ‘roeiriem waarmee het schip bestuurd werd’. De stuurriem dus.
Van oorsprong betekende pèdon overigens voetzool. bron

30-05-21 16:17:50
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.341
OTindex: 28.406
@allone: De eerstvolgende piloot die ik tegenkom zal ik vertellen dat 'ie vanonder een voetzool komt :ja  ;)

30-05-21 17:04:37
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.721
OTindex: 90.299
@Emmo: :P .. je bent zelf een voetzool-piloot :ja

01-06-21 11:00:18
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.341
OTindex: 28.406
@allone: Zo kennie wel weer :@  ;)

15-06-21 07:51:28
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.541
OTindex: 7.901
De mens wordt weleens het meest moordzuchtige zoogdier genoemd, maar dat klopt niet. Dat is namelijk het zo schattig lijkende stokstaartje: zo'n 20% van de diertjes komt om het leven door toedoen van soortgenoten. Met 0,01% komt de mens niet eens in de top 30 van moordende zoogdieren voor.
afbeelding
Stokstaartjes doden hun jongen wanneer weinig voedsel voorhanden is. Daarnaast hebben ze een sterk hiërarchische samenleving met slechts beperkte paringsrechten, waarin de jongen van ondergeschikten worden gedood om plaats te maken voor het eigen kroost.

afbeelding

17-06-21 17:22:10
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.721
OTindex: 90.299
Red de microben!

Een studie uit mei 2021, gepubliceerd in het tijdschrift Nature, bevestigt dat onze voorouders betere darmbacteriën hadden. De onderzoekers, van de Stanford University, analyseerden 1000 jaar oude "in de tijd ingekapselde" poep van archeologische opgravingen in verschillende zuidwestelijke staten.

De oude monsters hadden aanzienlijk meer microbiële diversiteit dan de poep van moderne mensen, wat suggereert dat onze voorouders minder kwetsbaar zouden zijn geweest voor moderne degeneratieve gezondheidsproblemen.

Onderzoekers noemen dit moderne gebrek aan diverse darmbacteriën een vorm van uitsterven

~John Douillard

Laatste edit 17-06-2021 17:22

17-06-21 18:20:58
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.341
OTindex: 28.406
@allone: De eerstvolgende keer dat ik de gootsteen met Ajax doe zal ik om de bacteriën heen schrobben :ja

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 51 52 53 [54] 55 56 57 58 59 60

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven