In Myanmar weten ze niet zo goed wat ze er mee aan moeten: files tijdens de spits. Sinds het militaire bewind ten einde is, is autorijden niet langer een privilege en mag iedereen met een rijbewijs de weg op. En dat zorgt vooral in de voormalige hoofdstad Yangon voor problemen.
Volgens cijfers van de overheid steeg het autobezit in 2015 met 90 procent ten opzichte van 2012. In totaal telde Myanmar twee jaar geleden 500.000 geregistreerde auto's, waarvan het grootste gedeelte rondrijdt in Yangon. In de stad wonen zo'n 5 miljoen mensen.
Daarnaast zijn bij rijscholen de aanmeldingen sinds 2010 elk jaar verdubbeld. De meeste cursisten krijgen een maand les, waarbij niet in een auto maar in een lokaal wordt geoefend. Daar oefenen ze 'droog' hoe ze moeten sturen en schakelen. Zijn de cursisten daarvoor geslaagd, dan mogen ze meteen de weg op. Ze kunnen zelfs al als taxichauffeur aan de slag.
FotoQuote:
Daar oefenen ze 'droog' hoe ze moeten sturen en schakelen.
Dat lijkt me niet erg verstandig. Sturen en schakelen is niet zo moeilijk, wat men moet leren is om in het verkeer te funcioneren.
Bovendien snap ik niet waarom ze met hun linkerhand schakelen, want volgens
dit filmpje rijden ze er aan de rechterkant van de weg..
En moeten ze niet leren remmen?
Mijn grootmoeder zong al:
"
Stoppen dat moet je kunnen maar Koosje kon het niet ..."Laatste edit 28-01-2017 17:11
Quote:
De meeste cursisten krijgen een maand les, waarbij niet in een auto maar in een lokaal wordt geoefend. Daar oefenen ze 'droog' hoe ze moeten sturen en schakelen. Zijn de cursisten daarvoor geslaagd, dan mogen ze meteen de weg op. Ze kunnen zelfs al als taxichauffeur aan de slag
het vervolg hierop vinden we mogelijk alleen maar niet terug op WMR omdat overal in de derde wereld de laatste jaren het autogebruik en de daarbij horende ongelukken enorm toeneemt, omdat men daar vaak zonder gordel, kinderzitjes en zo rijdt in auto's die al een leven achter de rug hebben in een 'rijker land'
aan.