Heb jij het moeilijk om ‘nee’ te zeggen op het werk? Maak dan toch maar van je hart een steen, want uit onderzoek blijkt dat vriendelijke mensen vaak minder succesvol zijn. Je loon kan er zelfs door zakken.

Verschillende universiteiten wereldwijd hebben bestudeerd hoe onze persoonlijkheid een impact heeft op ons succes. Opvallend is dat je in de resultaten van hun studies steeds weer ziet dat buigzame mensen de pineut zijn. Ter info: je bent inschikkelijk als je medelijden hebt en vriendelijk, beleefd en empathisch bent. Toegeeflijke mensen maken vlot vrienden, kunnen goed luisteren en zijn goede teamplayers.

Als je vaak bezig bent met je collega’s te helpen, dan blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse universiteit van Californië dat je op termijn minder succesvol wordt in je carrière. Daarmee bedoelen ze zowel dat je minder voldoening uit je job haalt als dat je status op het werk er onder lijdt. Zo krijgen inschikkelijke mensen bijvoorbeeld minder vaak promotie.

Deens onderzoek van de universiteit van Kopenhagen bevestigt dat mensen die te buigzaam zijn doorheen hun carrière hun loon zien zakken. Bij hoogopgeleide mannen is de link tussen persoonlijkheid en inkomen het duidelijkst.

Je persoonlijkheid kan volgens een artikel het Amerikaanse Journal of Applied Psychology ook voorspellen of je goed zal presteren in een managersfunctie. Moeilijke beslissingen nemen en slecht nieuws brengen is vaak een belangrijk deel van de job. Meegaande managers hebben het daar het moeilijkst mee.

Wie inschikkelijk is, kiest overigens vaker voor een job in de sociale sector. De lage lonen in die sector kunnen ook verklaren dat lieve mensen minder verdienen. In hetzelfde artikel van het Journal of Counseling Psychology wordt aardig zijn op het werk ook gelinkt aan een hoger risico op burnout.

Op zich is welwillend zijn een prachtige eigenschap waar je niet alleen trots op mag zijn maar ook de voordelen van kan plukken. Zo worden vriendelijke mensen minder vaak gepest. Collega’s zijn dol op hen en ze dragen bij tot een positieve organisatie. Ze blinken bovendien uit in jobs waarbij menselijk contact belangrijk is.

Tot slot nog enkele tips die je kunnen helpen om de nadelen te beperken:

Doe je iemand een plezier, vraag dan iets in ruil;
Focus op je eigen targets en organiseer je ernaar om die te halen;
Anderen helpen doe je alleen als je eigen werk er niet door in het gedrang komt;
Weet dat er niets mis is met je goede resultaten te delen;
Kom voor jezelf op en ‘choose your battles’, je kan niet alles doen.