Nog één keer naar Menorca om haar vrienden te zien. Met dat idee boekte de terminaal zieke Kitty Trepels van Mil een vlucht met Transavia. Maar de reis duurde niet lang, want tot haar schrik werd ze geweigerd door de piloot van het toestel, die haar er te zwak uit vond zien. Mag een piloot zomaar iemand de deur wijzen?

De 60-jarige Kitty heeft al twaalf jaar uitgezaaide kanker en inmiddels al ruim 200 chemokuren achter de rug. Deze week zou ze naar het Spaanse eiland Menorca gaan om vrienden op te zoeken die daar wonen. "Mogelijk zie ik ze voor de laatste keer."
Foto

Om zeker te zijn dat haar lichaam dat aankon, liet ze zondag een medische keuring doen. Haar oncoloog gaf haar groen licht: ze kon met een gerust hart vertrekken.

Op Schiphol bleek dat toch niet zo eenvoudig. Na aankomst, midden in de nacht, vroeg Kitty om een rolstoel. Eenmaal bij de gate viel ze in slaap. "Plotseling stonden er een piloot en drie stewardessen om me heen", vertelt ze aan Editie NL. "De piloot zei: 'Ik neem u niet mee, u bent een gevaar voor het hele vliegtuig.' Hij vond dat ik geen fitte indruk maakte."

Zelf kan ze het nog steeds niet geloven. "Ik ben in shock", zegt Kitty. "Het raakt mij ontzettend – nog eens extra omdat ik ook boeken schrijf over de stigmatisering van kankerpatiënten. Ik mag dan ziek zijn, maar ik kan nog hartstikke veel. Ik ben er nog, en ik voel me goed. Ik ben zelfs mijn chemokuur gestopt voor deze reis. Omdat ik anders niet in de zon kon liggen. Nu zit ik thuis, voor niets."

Toch heeft de piloot het recht gehad om haar te weigeren, vertelt luchtvaartjournalist Menno Swart. "Eén van de twee piloten is de gezagvoerder. Hij of zij is eindverantwoordelijk voor wie er aan boord mag en wie niet."

Dat doet de piloot op basis van eigen interpretatie. "Als iemand heel dronken of agressief is, mag de piloot die persoon weigeren. De gate is het laatste moment om in te schatten hoe de passagiers zich gedragen. Als zich een situatie voordoet waarbij de piloot denkt: deze persoon is een risico voor de rest van de passagiers, dan kan hij of zij diegene weigeren. De piloot kan in sommige gevallen zelfs – als dat nodig is – iemand laten arresteren."

In het geval van Kitty gaat het om gezondheid. "Boven in de lucht is er minder zuurstof aan boord. De passagier kan daardoor sneller in ademnood komen", legt Swart uit. "Als dat gebeurt, moet de piloot een luchthaven zoeken om te landen. Daarom maakt hij of zij van tevoren de afweging: ga ik dit risico nemen of niet?"