Buschauffeurs van Arriva mogen voortaan niet meer achteruitrijden op de bus- en treinstations in Twente. Die manoeuvre zou voor te veel (bijna-)ongelukken zorgen. Sinds Arriva met elektrische bussen rijdt is er volgens buschauffeurs vaker schade aan bussen, al wil het bedrijf geen cijfers delen.
Een woordvoerder van Arriva bevestigt dat het 'het aantal achteruitrijbewegingen op stations in Twente wil reduceren'. "Dit in verband met de veiligheid van passagiers of aanwezigen op (bus)stations", zegt hij.
Reizigers hebben volgens Arriva 'soms nog weleens de neiging om vlak langs en achter bussen te lopen of te fietsen'. "Ook constateren we dat het achteruitrijden in omgevingen waar veel bussen staan, het risico op materiƫle schades hoog is", vertelt de woordvoerder.

Het niet meer achteruit mogen rijden moet (bijna-)ongelukken met bussen voorkomen. De maatregel is opmerkelijk, omdat Arriva onlangs nog ontkende dat er meer ongelukken gebeuren sinds er met elektrische bussen wordt gereden. Die bussen zijn stiller dan de oude dieselbussen die tot december 2023 door Twente pendelden.
Volgens buschauffeurs die RTV Oost sprak, zijn er wel degelijk meer ongelukken met de nieuwe bussen. De Arriva-woordvoerder wil vragen daarover niet beantwoorden. "Over aantallen ongelukken of schadebedragen doen we geen uitspraken", zegt hij desgevraagd.
Meer dan half miljoen euro
Een nieuwe elektrische stadsbus kost ongeveer 500.000 tot 700.000 euro. Dat is flink meer dan de oude dieselbussen, die 250.000 tot 300.000 euro kostten. Arriva zei eerder dat de bussen na een ongeval gerepareerd worden en daarna weer de weg op kunnen. Geen enkele bus zou tot nu toe total loss zijn verklaard.
Vorig jaar boorde de bestuurder van een peperdure BMW M7 zich in een bus van Arriva, die over de buslijn tussen Hengelo en Enschede reed. Volgens dagblad Tubantia zou hij de verzekeraar hebben opgelicht, door te liegen over de oorzaak van het ongeval. Verzekeraar Allianz Direct eist de 235.000 euro aan al uitgekeerde schade nu terug, schrijft de krant.
De 40-jarige bestuurder uit Enschede zou op zijn beurt Arriva aansprakelijk hebben gesteld voor alle schade, terwijl hijzelf over de busbaan reed. Zowel Arriva als de verzekeraar wil niet op de zaak ingaan, omdat die momenteel onder de rechter is.