Een Brit heeft in twee dagen twee snelheidsrecords gebroken. Zaterdag brak Don Wales in Pendine Sands in Wales het wereld-snelheidsrecord over land op een grasmaaier. Hij ging toen 138 kilometer per uur. En zondag zette hij een nieuw record neer: toen bereikte hij een snelheid van 141 kilometer per uur. Het oude record stond op naam van een Amerikaan die tijdens een wedstrijd in Utah 130 kilometer per uur ging. Wales wilde de tweede keer eigenlijk 100 mijl per uur halen (161 kilometer per uur), maar dat lukte niet. De grasmaaier moet voor een record wel aan bepaalde regels voldoen. Hij moet voornamelijk uit grasmaaieronderdelen bestaan en gras kunnen maaien, maar de bladen worden voor de poging om veiligheidsredenen verwijderd. Voordat dat gebeurt, moet overigens wel gedemonstreerd worden dat hij echt gras kan maaien. Snelheid zit nogal in de familie want Wales' opa, Sir Malcolm Campbell, brak in 1924 het snelheidsrecord in een auto, ook op Pendine Sands. Wales' neef Donald Campbell is de enige die twee snelheidsrecords over land en water neerzette in hetzelfde jaar, 1964. Drie jaar later overleed hij tijdens een recordpoging met zijn boot. Filmpje
Ach jee, als ik dan mijn bejaarde buurman zie rondrijden met 2 kilometer per uur op die ouwe motormaaier van hem....En dan houdt ie dat stuur nog vast alsof ie op een sneltrein zit!
Wat goed zeg, ik heb ook een record gebroken legde met mijn grasmaaier een afstand af van 1 meter in 3 uur! Had geen ene moer zin om het gras te maaien dat tot behoorlijk ongenoegen van mijn wederhelf. Ze werd behoorlijk heet, maar van woede wel te verstaan! Het is toch wat!
Quote Luna: Een grasmaaier die 140 gaat Das gewoon cool
Das nog niets, een Belg heeft een benzine grasmaaier een snelheid gegeven van 20.000 km/hr! Hij hield een lucifer bij de geopende benzinetank om te kijken of er nog benzine in zat, dat ding trekt nu rondjes om Mars!
Campbell met de Bluebird in 1924. Alle latere recordauto's van de Campbells heetten ook zo behalve deze grasmaaier maar de man heet dan ook niet Campbell.