Via de begroting van Curaçao Airport Holding (CAH) zullen twee projecten worden gefinancierd in een poging om de vestiging van een ‘spaceport’ op Curaçao te realiseren. Gisteren wordt de letter of intent tussen Curaçao Airport Holding N.V. en Space Experience Curaçao ondertekend door de president-commissaris van CAH, gedeputeerde van Economische Zaken David Dick (PAR). CAH-directeur Maurice Adriaens legt uit dat als Curaçao een eigen ‘spaceport’ wil realiseren, iemand de eerste stap moet zetten. Potentiële buitenlandse investeerders willen zien dat Curaçao zich committeert met een dergelijk project, aldus Adriaens. In dit verband heeft CAH samen met de gedeputeerde besloten om twee projecten in dit kader te financieren. Een bedrag van 70 duizend dollar wordt ter beschikking gesteld voor het opstellen van de nodige ruimtevaartwetgeving. Volgens Adriaens heeft Curaçao nog geen wetgeving op dit gebied en wil het eiland een ‘spaceport’ hebben, dan moeten wel de wetten worden gemaakt zodat ruimtevaart via ons luchtruim mogelijk wordt. Een Nederlandse professor verbonden aan een Amerikaanse universiteit zal de opdracht krijgen om de wetgeving op te stellen. Een tweede project van 350 duizend dollar, dat ook via de CAH-begroting zal worden gefinancierd, houdt in dat de Amerikaanse bouwer van het vaartuig dat de ruimtevaart zal maken dit bedrag krijgt toegewezen om te beginnen met het verkrijgen van de benodigde vergunningen om het ruimtevaartuig te kunnen exporteren. Volgens Adriaens gaat het om geavanceerde technologie en willen de Verenigde Staten zulke ruimtevaartuigen niet zomaar exporteren. Maar omdat het hier het Koninkrijk der Nederlanden betreft hoopt de CAH-directeur, dat de Venenigde Staten niet al te moeilijk zullen doen. De bedoeling is dat het ruimtevaartuig wordt geleased. Het totaalbedrag dat hiermee in eerste instantie is gemoeid, is om en nabij de 4,5 miljoen dollar. Volgens Adriaens is er een serieuze investeerder uit Duitsland die in het project wil stappen. “We moeten nog kijken hoe we het precies doen. Of de overheid meerderheidsaandeelhouder wordt in het project of dat we het zoveel mogelijk in handen laten van buitenlandse investeerders”, aldus Adriaens. Volgens hem is de landingsbaan van luchthaven Hato goed genoeg om van daaruit de ruimtevluchten te laten vertrekken en landen. “We moeten alleen een aparte hangar bouwen om het ruimtevaartuig goed te beschermen tegen de zon en salpeter. Het plan is om in de toekomst de hangar uit te bouwen tot een ‘space experience’, zoals ze dat in Houston ook hebben. Mensen die geen geld hebben om een ruimtevlucht te betalen, kunnen dan tenminste ervaren hoe het zou zijn om een ruimtevlucht te maken.”