Grotere ziekenhuiskamers voor dikke patienten
Extra brede bedden, een speciale tillift en twee gewone ziekenhuiskamers die zijn omgebouwd tot één extra grote kamer. Belgische ziekenhuizen hebben fors geïnvesteerd in speciale apparatuur voor zware patiënten.
De ziekenhuizen UZ Gent en UZ Leuven zeggen in de Vlaamse krant het Laatste Nieuws dat ze bij de vervanging van apparatuur en medische spullen steeds meer rekening houden met zwaarlijvigheid.
"Vroeger werd al eens een patiënt voor een CT-scan overgebracht naar de faculteit diergeneeskunde omdat onze scanner alleen patiënten tot 150 kilo aankon. We hebben er nu een die zwaardere patiënten aan kan", vertelt een Gentse chirurg.
Gerelateerde artikelen
En nu, worden de olifanten naar die nieuwe patiëntenscanner gebracht?
het zou wel en goed iedee zijn om de mensen die een extra grote kamer nodig hebben verplicht af te laten vallen als ze worden ontslagen uit het ziekenhuis.Laatste edit 28-10-2012 21:36
Daar gaan we weer, verplicht afvallen,verplicht stoppen met roken,verplicht stoppen met drinken enz.
Schei toch eens uit met mensen verplichtingen op te leggen, je hele leven moet je al aan allerlei verplichtingen voldoen.
En wie moet dat betalen rockopa?
@GraafGatenKaas:
als het zo simpel zou zijn, dan hadden artsen inmiddels wel een dieet/middel/behandeling paraat als je op het spreekuur kwam omdat je wil afvallen
@Barmy: Dan moeten ze geen miljarden stoppen in projecten die gedoemd zijn te mislukken.
Betuwe lijn, HSL en ga zo maar door!
Laatste edit 28-10-2012 22:21
botte bijl: Als je op een spreekuur van een arts komt met de mededeling "Ik wil graag afvallen" dan zijn er ook verschillende dingen die een arts voor kan schrijven. Een bezoek aan een dietist(e) is dan wel het minste! Er zijn medicijnen voor, er zijn behandelingen voor en voor de echt te zware mens is er nog de maagverkleining of iets dergelijks!
@RockOpa: Als iemand een overgewicht heeft waardoor hij/zij een gevaar vormt voor zichzelf, dan vind ik verplicht afvallen niet zo gek hoor! Mijn vader is veel te zwaar voor zijn lengte en dat wordt door de huisarts en door de thuiszorg zeer zorgvuldig in de gaten gehouden! Hij is nu 12 kilo afgevallen door een dieet en dergelijke en dat komt hem alleen maar ten goede!
Enig idee hoeveel risico's er kleven aan een maagverkleining? Dat is een behoorlijk zware operatie.
@Shadowz: Klopt! Mijn schoonzus en een nicht van me hebben die operatie ondergaan, met veel succes overigens. Maar ze hebben zich ook strikt gehouden aan de regels! Ik heb ook een kennis die het heeft laten doen, operatie én hersteloperatie van te veel huid ondergaan.....nu zit er weer 40 kilo aan...Dat vind ik zó sneu! En met sneu bedoel ik niet jammer....ik bedoel: Doe dan verdorie wat er van je verlangd wordt! Hou je aan je dieet, doe de nodige moeite om te bewegen en ga op controle bij je arts...iets wat zij allemaal nalaat! Ja, dan vráág je erom om een dikke troela te wezen! Daar heb ik dus geen meelij meer mee hoor!
@Lennie: als iemand dik wil zijn wie ben jij dan om hem/haar te verplichten om dat niet te zijn? Is hun leven in een keer van jou als hun BMI boven de 25 uitkomt ofzo? vind ik vrij kort door de bocht.
@[BB]aéquitas: Als iemand dik wil zijn kiest hij/zij niet voor een maagverkleining! Als je daarvoor kiest, dan kies je echt voor een "mager leven" , hoewel je niks te kort komt............
Quote
@GraafGatenKaas:
het zou wel en goed iedee zijn om de mensen die een extra grote kamer nodig hebben verplicht af te laten vallen als ze worden ontslagen uit het ziekenhuis.
Laatste edit 28-10-2012 21:36 Yep, helemaal mee eens!
Er zijn ook mensen waarvan het probleem tussen de oren zit, dus verplicht afvallen is hier geen optie als het psychisch probleem niet eerst wordt aangepakt.
Laatste edit 29-10-2012 01:07
Quote
@RockOpa:
Er zijn ook mensen waarvan het probleem tussen de oren zit, dus verplicht afvallen is hier geen optie als het psychisch probleem niet eerst wordt aangepakt.
Laatste edit 29-10-2012 01:07 Ok dat kan maar dan is een bezoek aan de psycholoog dus wel een optie om de eerste stap te zetten ook al is die drempel dan wel wat hoog.
met alle respect we kiezen er met zijn allen voor wat je dagelijks aan voedsel kan kopen en we zijn dus ook allemaal verantwoordelijk.
@Mikepower: De verantwoordelijkheid ligt toch echt bij de mensen die ervoor kiezen om ongezond te eten. Je kunt de mensen die de juiste keuze maken toch niet verantwoordelijk gaan houden. Wat een onzin!
Theaterstoelen moeten breder, vliegtuigstoelen moeten breder, en nu ook ziekenhuizen. De aarde is al zo vol en nu nemen we door obesitas met z'n allen nog meer ruimte in.
Ik ben het helemaal eens met RockOpa,
We weten zo goed wat anderen moeten doen .
Maar stel nou dat jezelf een bv straatvrees ontwikkeld.
Dan durf je dus echt niet meer de straat op.
Heb het meegemaakt in mijn directe omgeving.
Zullen we dan ook maar zeggen van stel je niet aan en ga gewoon naar buiten?
Mensen die zeggen, dan moeten ze..... die zijn zelf helemaal perfect?
Een ieder mag van mij leven zoals hij/zij dat zelf wil, mits men ook zelf de gevolgen ervan draagt en die niet afwentelt op de maatschappij. Wil je perse op zee surfen, oke, maar betaal dan ook je redding zelf als het mis gaat. Wil je alleen maar Junk food en nog roken ook? Geen probleem, maar dan ook niet eraan gerelaterde medische hulp opeisen en die door de rest laten betalen.
@Invisible: Hmm.. Dus de mijnwerkers die door hun werk longemfyseem en andere kwalen kregen moesten dan ook naar niet geholpen worden..
Dat ze mijnwerker werden was tenslotte hun eigen keus. Bovendien vind ik dat iedereen recht op medische hulp heeft, ongeacht waarvoor. Ten eerste omdat we claimen in een beschaafd land te wonen en ten tweede omdat de meesten gedurende hun werkzame leven volop belasting en ziektekosten hebben betaald.
Verplicht afvallen.... pfffff kom op zeg.
De mens moet leven op een manier waar hij zich comfortabel bij voelt. De een vind een kilo overgewicht al te veel, de ander kan heel goed leven met 10 kilo teveel.
Wie bepaald de grens?
@Invisible:
Ik ben echt nooit ziek, hoop dat ook zo te houden. Maar ik betaal dus ook als jij je been breekt
of als jij een auto ongeluk krijgt, wel of niet jou schuld.
Hoop niet dat het gebeurt hoor.
Weet je trouwens dat arme mensen vaker junkfood eten dan rijke mensen.
Dus arme mensen worden ook eerder dik.
Dat krijg je er nou van...
die euroknallers van Mc Donald...
@GraafGatenKaas:
Zo simpel ligt dat niet.
Voor velen geld dat als je ze verplicht af te vallen, ze 2 keuzes hebben:
Niet afvallen en gestraft worden zonder dat ze er iets tegen kunnen doen,
of zelfmoord plegen.
Lijkt me niet een juiste optie.
Quote
@Shadowz:
Enig idee hoeveel risico's er kleven aan een maagverkleining?
Inderdaad. Ik ken iemand met een maagverkleining. Ging van 115kg naar 72kg.
Maar nu regelmatig flauwvallen en een paar keer in coma door verkeerd eten.
Als de mensen niet vrijwillig willen stoppen met hun lichaam de vernieling in te brengen dan is zekere dwang, verplichting op de plaats. Uiteindelijk betalen we allemaam veel premie voor de zorg, dus mogen deze mensen daar een dikke steen bijdragen door beter voor hun lichaam te zorgen!
Quote
@sleeper:
De een vind een kilo overgewicht al te veel, de ander kan heel goed leven met 10 kilo teveel.
Wie bepaald de grens?
Als je niet een CT-scan past voor max 150kg, dan ben je zo dik dat het een zeer groot risico is voor je eigen leven.
De meeste dikke mensen zijn ook nog eens niet groot, en dan is 120kg al levens bedreigend. Dat is algemeen bekend bij alle doktoren.
Moeten afvallen is prima! Maar verplichten levert niks op.
Het belangrijkste wat te dikke mensen nodig hebben is dagelijkse ondersteuning in alles wat ze eten of willen eten voor een paar maanden lang.
Dat kost veel meer dan de medische kosten, dus word dat nooit aangeboden.
Dus gebeurt het niet.
Laatste edit 29-10-2012 09:23
Umpie: Koude cijfers, je brengt het lekker angstaanjagend.
Tegelijkertijd ben je slimmer dan deze reactie.
Misschien was mijn reactie niet duidelijk genoeg, dus zal ik hem duidelijker stellen.
Tot hoever komt de grens te liggen tot hoeveel je moet afvallen? Wordt dat je ideale gewicht? mag je nog wel overgewicht hebben?
@[BB]aéquitas: Eén van de weinige keren dat ik het met je eens ben.
Afvallen.. Jaja.. Iedereen weet toch waarom er zoveel verschillende diëten bestaan? Omdat ze geen van allen werken! Toen ik jaren geleden gediagnosticeerd werd als Diabeet ben ik met behulp van een Diëtiste op dieet gegaan. Na drie maanden honger lijden, (jazeker, honger lijden!), was ik tenslotte 10 kilo afgevallen. Toen ben ik 3 weken op vakantie naar Thailand gegaan, (woonde er toen nog niet), en lette erg goed op wat ik at. Niettemin was ik bij terugkomst van de vakantie weer 6 kilo aangekomen! Toen dacht ik, bekijk het maar..
Nu woon ik allang in Thailand en kreeg weer last van overgewicht, maar i.p.v. weer zo'n fucking hongerdieet te doen ben ik het anders aan gaan pakken: Ik eet graag gerechten waar noodles in verwerkt worden, zoals het alom bekende gerecht Pad Thai.. Enige tijd geleden ben ik overgestapt en eet geen gewone noodles meer, (die bomvol koolhydraten enz. zitten), maar eet de gerechten met als vervanger Woon Sen noodles. Bij jullie beter bekend als Glassnoodles, Bean vermicelli of Glasvermicelli. Ook ben ik gestopt met gewone cola en frisdranken en drink nu maximaal 1 blikje Coke light of Pepsi Max per dag, verder water, koffie en thee zonder suiker, alcohol drink ik helemaal niet.. Ik eet gewoon dezelfde porties als voorheen maar in 5 of 6 weken ben ik van 107 kilo naar 101 kilo gezakt.. Zonder dieet en zonder honger te lijden! Ik denk echt dat succesvol afvallen en op het gewenste gewicht blijven enkel mogelijk is als je de eetgewoonten aanpast, niet door te diëten.
Laatste edit 29-10-2012 09:47
Jammer dat iedere keer weer alles over 1 kam geschoren wordt. Alsof bij een ongeluk een been breken hetzelfde is als je doelbewust jarenlang volstoppen met fast food en nicotine.
Zinvol discusieren daardoor onmogelijk.
@Lennie:
dat is precies wat ik bedoel. artsen hebben dieten en ingrepen paraat, maar die zijn niet altijd ongevaarlijk, en vaak helpen ze alleen maar tijdelijk een beetje
Ik ben ook veel te zwaar, maar ik heb het BINGE eetstoornis. Daarom heb ik besloten om te stoppen met dieten. Ik ben anders alleen maar bezig met koolydraten en calorien. En daar krijg ik uiteindelijk weer vreetbuien van.
Nu kan ik alles veel beter onder controle houden. Helaas zit ik op dit moment met gezondheidsproblemen, maar als die weer over zijn, dan wil ik gewoon meer gaan bewegen om zo af te vallen.
En anders lukt het me maar niet. Ik heb liever overgewicht dan de hele tijd vreetbuien van de BINGE.
Maagverkleining of iets dergelijks ga ik niet aan te beginnen, de risico's zijn mij gewoon te groot.
Ik ben niet te dik
Ik ben te klein voor mijn gewicht
Ik vind het een heel goed initiatief dat er voor obese patiënten aangepaste middelen als bedden, weegschalen, scanners en dergelijke ingezet worden voor de behandeling.
Alle mensen die extreem obesitas hebben (BMI boven de 40) hebben verhaal/geschiedenis waar dat door ontstaan is. Meestal is dat juist door een serieel dieet geschiedenis met jojo-effect. En bijna altijd is er sprake van een mentale issue die de oorzaak is van het gewicht.
Ik weet waar ik over spreek want ik woog in 2008 nog 300 kilo. Thans weeg ik 108 kilo en ben dus 192 kilo afgevallen. Gelukkig dat er in het verleden hulpmiddelen waren die mij konden helpen met mijn vroegere gewicht.
Was dat niet zo geweest dan was ik waarschijnlijk al niet meer op deze aarde. Net zoals ik zijn er velen. Gelukkig worden steeds meer ziekenhuizen bewust van deze groep patiënten en passen hun behandelmethoden en materiaal aan.
Laatste edit 29-10-2012 18:45
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: