Klant eist geld terug van ING na beroving
Een 68-jarige vrouw uit Rotterdam vindt dat de bank ING medeverantwoordelijk is voor haar beroving. Een baliemedeweker had de 5000 euro die zij opnam uitgeteld op een kasbalie die zichtbaar was vanaf de openbare weg. De vrouw eist in een brief aan ING een vergoeding van de 5000 euro die vlak na de geldopname werd geroofd, schrijft NRC Handelsblad. Vlak nadat de vrouw het geld had opgenomen, werd zij benaderd door een man en een vrouw die in gebroken Engels de weg vroegen. Toen zij antwoord wilde geven, pakte deze man haar vast, zodat de vrouw van het stel het geld kon zoeken. Toen de 68-jarige Rotterdamse haar portemonnee gaf, eisten de berovers 'het ándere geld'. Daarbij wisten ze precies waar het slachtoffer het geld had weggestopt. De vrouw wil dat de ING het geroofde geld vergoedt, omdat de bankopname te makkelijk zichtbaar was vanaf de straat. 'Als cliënt moet ik mijn geld op een veilige manier op kunnen nemen,' zegt ze. Het is de eerste keer dat in Nederland iemand een bank aansprakelijk stelt voor een beroving na een geldopname.
Gerelateerde artikelen
Wie neemt dan ook 5000 euro op,,,?
Voor deze keer vind ik het een terechte vraag / eis.
Laatste edit 17-05-2013 09:32
@Madarian: Ja dat dacht ik eigenlijk ook, het is eigenlijk helemaal niet zo raar, behalve dan dat iemand blijkbaar 5000 cash moet opnemen...
Waarom zou iemand geen €5000 op kunnen nemen? Wat is daar zo raar aan? Misschien heeft ze wel iets gekocht voor in huis en werd het die dag afgeleverd? Nieuw bed ofzo? Maakt in wezen geen donder uit, de berovers wisten van het geld omdat ze het gezien hebben. Ik geef de vrouw gelijk en hoop dan ook dat de bank overstag gaat...
Dat hoeft helemaal niet raar te zijn. misschien is haar man overleden en gaat ze haar kinderen wat geld schenken.
Je mag belastingvrij zoveel per jaar schenken.
Misschien gaat ze op vakantie en vertrouwd ze de banken niet. Nog niet zo lang geleden lag d Ing toch ook een paar dagen plat.
wie neemt er dan ook 5000 euro op nou ik bijvoorbeeld want ik wil vanmiddag een auto gaan kopen bij een particulier daar kan ik niet met pin betalen en trouwens in wat voor een maatschappij leven we dat dit al niet meer kan
Dat is dan ook een rare constructie in dat filiaal. Als je van buitenaf kunt zien wíe daar wát doet is er iets heel erg mis met de privacy van de klanten.
In dat geval heeft de vrouw groot gelijk.
Ik was woensdag bij de Rabobank binnen tegelijk met een man die blijkbaar €1.500,- kwam ophalen. Hij werd even naar achteren genomen om het te overhandigen. Uiteraard had ik ook kwaad kunnen doen als ik dat gewild had, maar dat risico loop je altijd in dit soort situaties.
Een dergelijk bedrag cash opnemen is niet zo heel raar. Bij grote verkopen tussen particulieren kun je geen gebruik maken van elektronisch betalen, dus dan ben je veroordeeld tot cash. En dat is nog altijd het veiligst om bij de bank zelf te halen, en niet bij de pin-automaat.
Zelf heb ik ook wel een paar keer een aardig bedrag bij de ING gehaald. De balie is dermate hoog dat het van buitenaf niet zichtbaar zou moeten zijn. Bovendien zorg ik ervoor dat ik mijn auto in de directe omgeving parkeer, en ook alleen van de auto naar het ING-kantoor ga, en daarna meteen weer terug naar de auto.
Ook zorg ik ervoor dat ik naar een kantoor ga dat in het centrum is, waar voldoende mensen rondlopen.
Nu heb ik wel het geluk dat de twee dichtsbijzijnde kantoren wel echt in het centrum liggen, en de parkeerplaatsen er praktisch naast liggen.
Maar het lijkt me dat in dit geval, het best wel eens kan dat de overvallers hulp hadden van een derde persoon die in het filiaal stond.
@Mamsie: Tot nu toe kan ik me alleen maar banken bedenken waar je van buitenaf alles kan volgen wat binnen gebeurt. De ABN in Haarlem is daar dan nog het beste voorbeeld van. Compleet omringd met glas en alles daarbinnen is dus in het volste zicht van passanten
misschien waren het wel vrienden van haar en is ze medeplichtig? hoe bewijs je dat het werkelijk gebeurt is zoals ze zegt?
en ja, bij een bank moet privacy een prioriteit zijn - geen apart kamertje voor dit soort transacties?
@allone: Het zou natuurlijk kunnen, maar heeft een dame van 68 jaar die minstens €5000,- op haar rekening heeft staan zoiets nodig? Ik betwijfel het
@allone: privacy is bij veel instanties al onbekend.
Bij uitkeringsinstanties moet je alles voorleggen, terwijl er aan het bureau naast je iemand anders wordt geholpen. Je zit op hoorafstand, geen tussenschot, en die vervelende medewerkers schijnen te denken dat je doof bent, want ze praten ook nog eens wat harder dan de gemiddelde persoon.
Bij de apotheek worden er vragen aan je gesteld over bv incontinentieproblemen aan de balie, terwijl de ruimte vol zit met mensen die wachten tot ze geholpen worden.
En zo zullen er nog veel meer voorbeelden zijn waar privacy zeer op prijs gesteld wordt, maar het zelden tot nooit geboden wordt.
@sleeper: Bij veel apotheken is tegenwoordig een spreekkamer, dat gaat dus al de goeie kant op.
@Mamsie: ja, maar nu moeten de medewerkers het nog aanleren om die ook daadwerkelijk te gebruiken.
@sleeper: En de klanten zullen moeten leren erom te vragen in de juiste situaties. het is even wennen voor beide kanten.
Quote
@Loek:
Wie neemt dan ook 5000 euro op...?
Als ING klant met een gewone betaalpas kan je maximaal € 1000,- opnemen bij een geldautomaat, en maximaal € 2500,- betalen door te pinnen. Dus als je bijvoorbeeld een tweedehands 65-km/h-autootje hebt gekocht bij een particulier, dan zal je toch echt geld moeten opnemen.
(Of je moet als 65-jarige zoveel vertrouwen hebben in een willekeurig onbekend persoon dat je die € 5000,- van te voren wel wil overmaken zonder je nieuwe aanwinst te inspecteren.)
Ik snap niet dat deze dame, zich bewust van deze situatie, zelf niet van de transactie heeft afgezien!!
@nxttrain, soms besef je pas achteraf, (omdat het fout liep) dat het "begin" ook al niet klopte.
@sleeper: ik ken gelukkig alleen apotheken waar het altijd al wél goed gaat
Als er maar een vermoeden is dat het een ongemakkelijk gesprek zou kunnen worden, wordt de cliënt/patiënt even apart genomen.
Ja, leuk geprobeerd mevrouw, maar dat gaat hem niet worden. Dan had je maar bij een andere balie moeten gaan staan.
@Rattenhoofd: Onzin! Het is de verantwoordelijkheid van de bank, niet van de klant
Quote
@Eelcootje:
@sleeper: ik ken gelukkig alleen apotheken waar het altijd al wél goed gaat
Het toppunt van klantvriendelijkheid: Arts met apotheek aan huis. Véél gemakkelijker.
SamuiAxe: Vind ik niet. Als banken er verantwoordelijk voor zou zijn dat niemand ziet dat een klant geld opneemt, zouden ze een belachelijke mate van veiligheid moeten garanderen. Als ik ook toevallig bij ING geld was gaan opnemen en achter de vrouw in de rij had gestaan, had ik hetzelfde geweten als de overvallers. Hoe moet een bank daar ooit zorg voor dragen?
Ik vind dat als je een bank uitkomt met een dikke rol flappen in je tas, je dan goed moet opletten en zelf voor veilig transport moet zorgen. Je kan in bovenstaand geval hoogstens tegen ING zeggen dat een vanaf buiten zichtbare balie niet zo handig is, maar eisen dat ze het geld terugbetalen dat iemand buiten van je heeft gejat, gaat veel te ver.
Om dergelijke voorvallen voortaan te voorkomen pleit ik voor het verplicht stellen van minstens één darkroom per bankfiliaal waardoor het meegluren onmogelijk wordt gemaakt en niemand weet wat je precies in die darkroom hebt gedaan......
Quote
@Wilco:
Ik was woensdag bij de Rabobank binnen tegelijk met een man die blijkbaar €1.500,- kwam ophalen. Hij werd even naar achteren genomen om het te overhandigen. Uiteraard had ik ook kwaad kunnen doen als ik dat gewild had, maar dat risico loop je altijd in dit soort situaties.
als jij kwaad had gedaan, dan hadden bankmedewerkers en andere klanten mogelijk gezien dat jij er bij stond toen die man hardop zei dat hij zo veel geld wilde ophalen
Ik neem aan dat bij een bank voldoende camera's hangen om de boeven te identificeren...
Bij onze ing lijkt alles veilig, ik heb zelf e.e.a. aan bovengemiddelde transacties voorbij zien komen, maar niemand die zich onprettig o.i.d. voelde.
Ik vind dit eigenlijk wel een terechte claim. Bij mijn bank is van buitenaf het wel degelijk lastig zien, dmv plakfolie in kleuren van de bank (oranje en blauw).
Een oudere vrouw is toch een hoger risico factor, vind wel dat ze daar rekening mee moeten houden, vooral bij dit soort bedragen.
Quote
@Emmo:
Het toppunt van klantvriendelijkheid: Arts met apotheek aan huis. Véél gemakkelijker.
Dat zie je tegenwoordig nog maar zelden.
En toch was het een fantastische constructie.
Ik heb jarenlang bij een apotheekhoudend huisarts gewerkt en dat was geweldig.
Ik was apothekersassistente én doktersassistente tegelijk. Mooie tijd was dat!
Vind de eis onterecht. De bank had er aan kunnen denken dat dit minder veilig was maar daar had mevrouw zelf ook aan kunnen denken. En verder zijn de enige schuldigen hier de daders en niet de bank. Dat mevrouw toevallig het slachtoffer van de daders is is rot voor d'r maar dat betekent niet dat zij haar pech kan verleggen naar de bank. Ze had naar andere bank kunnen gaan, om privacy kunnen vragen, iemand meenemen enzovoort. Allemaal zaken die ze heeft nagelaten en dan de bank aanklagen omdat zij ook iets nagelaten hebben. Zelf geen enkele verantwoording nemen dus. Gaat mij veel te ver.
@Mamsie: Hier in Groningen is dat nog heel normaal hoor
.
Mensen willen graag openheid en dat proberen architecten van bedrijven te tonen. Veel glaswerk etc.
Tja, of de eis terecht is mag de rechter beslissen.
Dat mensen wisten dat zij geld opnam vind ik niet zo'n sterk argument. Ieder persoon die uit de bank loopt heeft geld kunnen opnemen.
@Lennox: Ergens nog een vacature????
Laatste edit 17-05-2013 22:58
@mla: toch zullen de meeste boev en ervan uitgaan dat er geld overhandigd is en bij oudere personen dah de gok wagen om die te overvallen.
@Mamsie: kom maar gezellig naar Ruinerwold.
4 à 5 apotheekassistenten en een gelijk aantal doktersassistenten (allemaal deeltijd hoor)
Iedereen kent iedereen hier.
@ledi: oei, ik was even iets vergeten. Dat ik gepensioneerd ben. Dom he!
@Mamsie: nou, dan kom je toch gewoon hier als patiënt?
We hebben een heel gezellige wachtkamer; alleen géén koffie.
@ledi: Hahaha...zoiets als: ik ben niet ziek hoor, maar ik kom hier omdat ik het zo gezellig vind...
Ontopic: Tja, ergens heeft ze wel een punt natuurlijk...Aan de andere kant kun je ervan uitgaan dat als iemand een bank binnengaat, dat hij/zij er geld gaat halen en kun je als crimineel de gok wagen...Ik weet het niet en ik ben blij dat ik geen rechter hoef te zijn in deze....
Laatste edit 18-05-2013 00:40
Quote
@Mamsie:
@sleeper: Bij veel apotheken is tegenwoordig een spreekkamer, dat gaat dus al de goeie kant op.
Niet bij ons in Vaticaanstad
. Laatst stond ik te wachten op mijn Viagra pillen
en toen dacht ik toch echt dat ik een paar kardinalen stiekem hoorde lachen. Toen ik mij omdraaide keken ze schijnheilig de andere kant op, maar ik
ken die gasten. Onbetrouwbaar volk (o wacht,
ik ben zelf natuurlijk ook jarenlang kardinaal geweest)
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: