Er is een flink tekort aan snellaadpalen in Nederland. Rijders van elektrische auto's klagen steen en been. Bovendien is een aanzienlijk deel van de snelladers langs de snelweg kapot. En dat duurt al een tijdje
Het gaat om de eerste generatie snelladers van het bedrijf The New Motion. Dat bedrijf beheert een derde van de snelladers in Nederland. Vooral de 1250 Nederlandse rijders van de Nissan Leaf zijn getroffen.
In Nederland kunnen elektrische auto's op ruim 4600 locaties worden opgeladen. Ongeveer honderd daarvan zijn snellaadpunten.
Klachten over niet-werkende snelladers doken al een jaar geleden op op internet. Begin dit jaar meldde The New motion op zijn site dat sommige laders niet werkten.
The New Motion zegt er nu alles aan te doen om de kapotte snelladers zo spoedig mogelijk te vervangen door de nieuwste generatie laders, die alle elektrische auto's kunnen voorzien van elektriciteit.
Ook Cees Boutens van het Platform Elektrische Mobiliteit ergert zich aan het gebrek aan snelladers. Boutens is zelf elektrisch rijder en vindt dat zijn "bewegingsvrijheid enorm wordt beperkt door de kapotte snellaadpalen."
Het platform wil een fonds waarmee de ontwikkeling van de snellaadpunten versneld kan worden. Er zijn nu 35.000 auto's met een stekker en in totaal maar 4600 oplaadpunten.
Juist deze week maakte een concurrent van The New Motion, het bedrijf Fastned, bekend naar de beurs te gaan om geld op te halen. Het bedrijf heeft plannen om de komende jaren ongeveer 200 nieuwe snellaadpalen aan te leggen, en begint daar deze zomer mee.