Als het aan Airbus ligt komen reizigers binnenkort jetlagvrij aan op hun vakanties. De vliegtuigbouwer heeft enkele snufjes aan boord van zijn nieuwste toestellen toegevoegd die jetlagleed moeten voorkomen.

Tijdens de kerstvakantie vinden veel mensen het tijd om uit te rusten in een ver oord. Klein probleempje: door het tijdsverschil hou je er vaak een fikse jetlag aan over. Airbus gaat daar nu naar eigen zeggen verandering in brengen. Zijn nieuwe A350 XWB toestellen moeten ervoor zorgen dat reizigers zo min mogelijk last hebben van jetlags. Airbus is hiermee het eerste bedrijf dat zijn vliegtuigen deze speciale uitrusting geeft.

Deze week had Qatar Airways de primeur, de vliegmaatschappij vloog voor het eerst met de nieuwe toestellen. Ook Nederlandse reizigers kunnen binnenkort in een jetlagvrij vliegtuig vliegen. Airfrance heeft 25 toestellen besteld, waarvan 7 voor KLM.

Het grootste probleem tijdens een vliegreis is het onnatuurlijke licht. Tijdens een verre vliegreis doorkruis je als passagier vaak verschillende tijdzones, en dat is funest voor je biologische klok. Met als gevolg dat het dag- en nachtritme volledig in de war wordt geschopt.

Natuurlijk licht zorgt er normaal gesproken voor dat je op het ene moment energie krijgt en op het andere moment juist moe wordt: "Zonder dat we het goed beseffen, speelt zich buiten een heel dynamisch lichtspel af. Licht wordt sterker en zwakker gedurende de dag en verandert van kleur. We hebben bijvoorbeeld uitgevonden dat als je studenten 's middags aan helder licht blootstelt, het beruchte lunchdipje uitblijft'', legden onderzoekers van de TU Delft eerder uit in Trouw.

Airbus probeert daarom in de nieuwe toestellen natuurlijk licht na te bootsen. Een woordvoerder van Airbus liet aan Quartz weten dat het systeem in de Airbus zo'n 16.7 miljoen verschillende lichttinten kan maken die ervoor zorgen dat je lichaam zich kan aanpassen aan de tijdzone van je bestemming.

Toch is niet alleen het licht schuldig aan het veroorzaken van een jetlag. De lucht in het vliegtuig kan die jetlag nog eens fiks verergeren. De voornaamste boosdoeners zijn de onnatuurlijke luchtdruk en luchtvochtigheid in het vliegtuig. De meeste vliegtuigen bestaan uit aluminium, dat erg gevoelig is voor corrosie. Om de vliegtuigen te beschermen wordt de luchtdruk verhoogd zodat er drogere lucht in de cabines komt.

De nieuwe toestellen van Airbus zijn echter voor het grootste deel van kunststof gemaakt. Dit materiaal is veel steviger zodat de luchtdruk minder hoog hoeft te zijn en voor de passagier natuurlijker aanvoelt. De druk die normaal gesproken op 8000 voet (2400 meter) te voelen is, daalt zo naar de druk die in een ander toestel op 6000 voet (1800) meter te voelen is.

Airbus benadrukt wel dat de nieuwe vliegtuigen een jetlag niet volledig kunnen voorkomen. Aan het tijdsverschil tussen twee verre bestemmingen kan zelfs het duurste vliegtuig namelijk weinig veranderen.