The Woolshed Company, een Australisch productiebedrijf, heeft toegegeven dat zij de wereld twee jaren lang voor de gek heeft gehouden. Het bedrijf publiceerde nepvideo’s die honderden miljoenen kijkers trokken.
Acht van de meest populaire video’s van de afgelopen jaren blijken nep te zijn. De video’s werden 200 miljoen maal bekeken in 180 landen.
Het gaat (bijvoorbeeld) om de video van het meisje dat bijna wordt geraakt door de bliksem, waarna haar vriend raar begint te brabbelen, een man die het opneemt tegen een grote witte haai in de haven van Sydney en het gevecht met selfie-sticks.
Ook die van het meisje op een snowboard dat wordt achtervolgd door een beer roept de vraag op: wat kun je tegenwoordig nog geloven?
De nepperds zijn onderdeel van een sociaal experiment: de makers wilden de “creatie en verspreiding van nieuwe media verkennen”: “Wij waren er op uit om beter te begrijpen hoe je precies korte content kunt maken die gemakkelijk wordt gedeeld waarmee wereldwijd grote doelgroepen kunnen worden bereikt”.
Zij wilden weten hoe je dit doet “zonder de luxe van dure media-inkoop, advertentiecampagnes, publiciteitstrategieën of distributieovereenkomsten” zegt The Woolshed Company op de eigen website.
Of, in gewone-mensen taal: het bedrijf wilde weten hoe je een virale video maakt. Mission accomplished.
Filmpje