Een groep Chinese Uber-chauffeurs heeft een nieuwe manier gevonden om geld te verdienen. Door een enge zombie-achtige foto in te stellen schrikken ze klanten af, die de rit vervolgens annuleren. De kleine vergoeding daarvoor innen de chauffeurs.

De vergoeding voor het annuleren bedraagt in China iets minder dan een dollar. Dat geld innen de chauffeurs, die daar volgens de Chinese nieuwssite Sixt Thone niets voor hoeven te doen - behalve zo veel mogelijk ritten proberen op te pikken.

Uber is op de hoogte van de incidenten en zegt tegen Quartz maartegelen te nemen: "We hebben de gerapporteerde frauduleuze accounts geblokkeerd en blijven deze praktijken onderzoeken om de belangen van de chauffeurs en bijrijders te beschermen", aldus een woordvoerder. Gedupeerde klanten kunnen bij Uber de betaalde vergoeding terugkrijgen.

Opvallend genoeg heeft Uber in april van dit jaar een gezichtsherkenningsfunctie in de app doorgevoerd waarmee de avatars van Chinese chauffeurs worden vergeleken met de foto's die Uber van hen heeft. Die check wordt periodiek uitgevoerd om te bevestigen dat de aangesloten chauffeur dezelfde persoon is als op de avatar. Maar die functie lijkt, gezien de 'zombiechauffeurs', nog niet helemaal te werken.

In Nederland wordt bij het annuleren van een Uber-rit ook een vergoeding in rekening gebracht. Deze bedraagt 8 euro voor een UberX en 10 euro voor een Uberblack, maar geldt alleen als je vijf minuten na het bestellen de rit annuleert.

Als je de rit binnen vijf minuten na het bestellen annuleert, worden er geen kosten in rekening gebracht.
Foto