FrieslandCampina dreigt geen melk meer op te halen, 'gevaarlijke' overweg nekt boer in Velp
Boer Nieuwenhuis uit Velp staat met de rug tegen de muur. Als er niet voor 16 december een oplossing komt voor de 'gevaarlijke' spoorwegovergang bij zijn bedrijf, komt FrieslandCampina geen melk meer bij hem ophalen. Volgens Nieuwenhuis zou dat de doodsteek betekenen voor zijn melkveehouderij.
Probleem is de onbewaakte onverharde spoorwegovergang bij een zijweg van de Zutphensestraatweg, tussen Velp en Rheden. Die zou veel te gevaarlijk zijn om over te steken.
Om de melk bij de boerderij op te halen, moet de Campina-chauffeur zijn tankauto vanaf het huis van de familie Nieuwenhuis, via een korte bijna haakse bocht het spoor oprijden. Hierdoor is het heel moeilijk het treinverkeer te zien.
Momenteel komt FrieslandCampina nog wekelijks naar Velp, maar dat is vooral te danken aan de hulp van de familie Nieuwenhuis. Henk Nieuwenhuis loodst de chauffeur van de tankauto veilig over het spoor. 'Ik ben het extra paar ogen van de chauffeur.' Zonder de hulp van Nieuwenhuis ziet de chauffeur het treinverkeer niet aankomen.
Het ongeval van vorige week vrijdag in Winsum, waarbij een trein op een tankauto met melk botste, bewijst dat het wel degelijk mis kan gaan op een onbewaakte spoorwegovergang. Op die plek worden nu matrixborden geplaatst die het verkeer moeten waarschuwen voor de gevaarlijke overweg.
Melkveehouder Nieuwenhuis voert al jaren gesprekken met grondeigenaar Geldersch Landschap & Kasteelen, spoorbeheerder ProRail en de gemeente Rheden over de situatie. Boer Nieuwenhuis laat doorschemeren dat een oplossing in zicht is, maar hij wil daar verder niks over kwijt. 'Ik zeg niks om de onderhandelingen over een oplossing niet te dwarsbomen', laat de Velpse boer weten.
De gemeente Rheden stelt dat er nog geen aanvraag binnen is gekomen voor de aanleg van een noodweg die leidt naar de bewaakte overgang. De gemeente verwacht wel dat de grondeigenaar een aanvraag zal doen die afgestemd is met Campina en met ProRail. Die aanvraag gaat Rheden dan zo snel mogelijk behandelen, omdat zij het belangrijk vindt dat er een goede oplossing komt.
Een woordvoerder van Campina laat in een reactie weten dat een boerenerf veilig en toegankelijk moet zijn. 'Deze onbewaakte overweg is ons al jaren een doorn in het oog, maar tot op heden is er nog geen oplossing. Daarom hebben wij een ultimatum gesteld.'
Volgens Prorail zijn er twintig openbare, onbewaakte spoorwegovergangen in de provincie. Nog eens tientallen zijn alleen toegankelijk voor bijvoorbeeld boeren die aan de overkant van het spoor wonen.
Gerelateerde artikelen
Ik snap dat het een gevaarlijke spoorwegovergang is, maar als de boer altijd bereid is te helpen en
'het extra paar ogen van de chauffeur' te zijn, dan kunnen ze toch wel de melk ophalen? Moet die boer anders zijn melk in de sloot gooien? Dat zou toch vreselijk zijn
Oke, het probleem is dat de chauffeur vanuit de hoek waaruit hij komt het treinverkeer niet kan zien.
Hebben ze wel eens overwogen een spiegel op te hangen? Dan heb je meteen goed zicht en dat maakt het allemaal een stuk veiliger.
Duidelijk dat de overheid het laat afweten. We (het volk) gaan afrekenen met deze overheid en wel in maart 2017 .....
Laatste edit 27-11-2016 13:52
Ik begrijp het niet zo goed. De overheid laat het afweten maar de melkboer wordt voor het blok gezet.
Is het nou zoveel moeite om een beveiliging aan te brengen net als bij de meeste overgangen?
Hoeveel ongelukken moeten er eerst gebeuren zoals bij Winsum?
@Mamsie: Wederom is het geen kwestie van goede ideeën en of oplossing aandragen.
Die zijn er zat. En ook de bedrijven die staan te trappelen om het uit te voeren. Het is altijd weer een kwestie van wie de rekening dan gaat betalen en of het wel gebeurd binnen de officiële regelgeving. Dus in dit geval, eerst al het papier werk rond VOORDAT men mag beginnen. Niet eerst het probleem oplossing zodat het gevaar geweken is en dan pas de papier winkel in orde maken.
Kom, stel je voor dat je afwijkt van de regel en er opeens een komma of punt verkeerd blijkt te zijn. Of erger, je er een cm naast zit. Dat kan natuurlijk niet in bureaucratisch Nederland.
Prorail moet zorgen voor goede overwegen, maar zoals in het artikel ook al staat, vaak wordt er maar 1 boederij mee bedient, dus slagbomen enz kost dan te veel.
Ik denk dat prorail wel de dijk waar de trein overheen rijdt, maar ze moeten wel een stuk grond kopen of huren als ze er bomen of iets dergelijks bij willen.
En een boer zal zijn stuk grond niet zomaar weggeven.
@Dinges-x: Waarmee mijn vraag dus beantwoord is. Inderdaad, het is dus letterlijk teveel administratieve en financiële moeite om voor veiligheid te zorgen.
Diep droevig in een redelijk 'beschaafd' land.
@Mamsie: Dinges-x: waarschijnlijk heeft het met 'prioriteiten' te maken..
Want dit is maar 1 klein voorbeeld van vele dingen die er nodig zijn
Prorail heeft al jaren geld gereserveerd staan om dit probleem aan te pakken. Ze krijgen echter geen toestemming om gebruik te maken van de grond die ze nodig hebben. Het is dus één boer die al jaren de veiligheid aan het ophouden is.
Vervolgens kijkt men boos de overheid, de NS (die beide hier niks mee te maken hebben) en Prorail aan.
Alev, jij bedoelt die boer waar die trein is ontspoord?
Dit is een andere boer en een ander traject van de trein.
Maar als het jouw land zou zijn, zou jij het dan gewoon weggeven?
Prorail moet daar gewoon een prijs voor betalen en die willen ook het onderste uit de kan.Beetje makkelijk om alleen die boer de schuld te geven.
@stora: Beetje makkelijk om jezelf belangrijker te vinden dan de algemene veiligheid.
Alev, zou jij zomaar je grond afgeven?
@stora: Het is niet zomaar. Het is voor de veiligheid van heel veel mensen. Het grond vlak naast het spoor kan toch niet gebruikt worden.
Alev, je zou een slechte boer zijn als je gewoon je land weggeeft.
Prorail legt daar een spoor aan , maar vergeten het om het veilig te maken.
En dan moet de boer daar voor opdraaien?
Alev:
@stora:
Quote:
Melkveehouder Nieuwenhuis voert al jaren gesprekken met grondeigenaar Geldersch Landschap & Kasteelen,
wat die grond betreft, daar heeft de boer weinig in de melk te brokkelen
botte bijl, Waar die trein pas geleden is ontspoord die grond is wel van een boer.
@stora: Je zou een slecht persoon zijn als je het niet doet.
Quote
@stora:
Prorail legt daar een spoor aan , maar vergeten het om het veilig te maken.
In 1865 bestond ProRail nog niet.
En die boer ook niet, trouwens.
@stora:
de overgang uit het artikel -waarover alles werd nagetrokken m.b.t papierwinkel- niet
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: