SamuiAxes Off Topic shit | |
09-04-13 11:18:00 | nietmeer |
@allone: Mijn jeugdliefde is later mijn vrouw geworden, ruim 30 jaar zelfs, toen was het op.. Ik ben zelf nooit echt een meditatief type geweest, hoewel ik het wel geleerd en gedaan heb tijdens de gevorderde jaren dat ik Martial Arts studeerde. Gelukkig? Hmmm... Weet ik eigenlijk niet, wel weet ik dat ik zo tevreden met mijn leven ben als ik zou kunnen zijn.. Komt ook doordat ik in de loop der jaren heb geleerd om met veel minder tevreden te zijn dan voorheen: Had ik in Nederland een hele dure auto onder mijn kont, nu zit ik fluitend op mijn scootertje.. Telt dat als zijnde gelukkig? | |
09-04-13 11:37:27 | allone Oudgediende WMRindex: 52.015 OTindex: 93.497 |
SamuiAxe: Telt dat als zijnde gelukkig? ja want iemand die ongelukkig is, fluit niet .. ik weet alleen niet wat een 'meditatief type' is.. ik ken allerlei soorten mensen die mediteren.. afgezien van het feit, dat het woord 'mediteren' voor allerlei verschillende dingen wordt gebruikt.. maar het lijkt me geweldig om martial arts te doen -- hoe ben je daarmee in aanraking gekomen? | |
09-04-13 12:02:02 | balou Erelid WMRindex: 2.233 OTindex: 127 |
Dank jullie voor de felicitaties!!! Jongste zit hier glunderend naast me en ook namens haar moet ik jullie ff bedanken!!!! SamuiAxe, wat jij beschreef van je afrijden, daar is jongste dus vorige keer op gezakt, lichtelijk afremmen en examinator, nog ff de rem aantikken....jammer, maar jij bent er toen lekker doorgerold!!!!! | |
09-04-13 12:08:25 | heraux Oudgediende WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
Lief dagboek: voor de 3e keer deze week aan de bonensoep, wat erger is, ik wordt gek van dat gefluit en het passende onpasselijke commentaar. Het wordt tijd voor geluiddempende pampers ... | |
09-04-13 12:15:56 | nietmeer |
@allone: Ik was nog een joch toen ik Bruce Lee films zag, ik raakte op slag verliefd op MA! Een aantal jaren heb ik Taekwondo beoefend, totdat ik een gezinnetje kreeg en het te druk kreeg om er serieus mee verder te gaan.. Dus lag het op zijn gat.. Weer wat later ben ik in dienst getreden bij Justitie en na een opleiding ben ik te werk gesteld in het Huis van Bewaring te DB. Een van mijn nieuwe collega's die tegelijkertijd met mij in dienst was getreden was gevechtsinstructeur bij de Groene Baretten geweest en was uitzonderlijk bedreven in verschillende stijlen MA. Na enige maanden viel het hem op dat zelfverdediging bij Justitie een ondergeschoven kindje was en hij stelde dan ook voor om les te gaan geven aan belangstellenden. Zo is het begonnen; We huurden een trainingsruimte af en begonnen onder leiding van hem les te nemen in zelfverdediging. Velen, zeer velen hebben zich in de loop der jaren aangemeld om te mogen leren zichzelf te verdedigen, slechts weinigen hebben het al die jaren volgehouden Het eerste half jaar was het redelijk vrijblijvend, allengs echter werd het steeds serieuzer en na een jaar was het een club geworden van mensen die niet enkel zelfverdediging wilden leren, maar ook de achtergronden en regels van Bushido wilden leren, ofwel, het werd een echt gebeuren, inclusief traditionele kledij en alles erop en eraan Hoewel in de loop der jaren de collega's elders werden geplaatst bleef 'de kern' vele jaren gelijk, mijn Sensei had inmiddels de actieve dienst verlaten en een Budo-school opgericht in Nijmegen. Daar gingen we verder met trainen, oefenen en afzien.. Ik heb dit samen met nog één collega tien volle jaren kunnen beoefenen, alle anderen waren gedurende de loop der tijd gestopt... Toen kreeg ik een rugblessure die het mij onmogelijk maakte om nog te trainen op het niveau dat ik gewend was. Later heb ik hier op Samui enige tijd zelfverdedigingsles gegeven en heb ik onder een oude Engelse meester Tai Chi Chuan gestudeerd. Ik ben dol op MA en ken ook alle films en acteurs in dit genre die de moeite waard zijn Door mijn rugblessure, die hier weer opspeelde en mij 4 maanden verlamd op bed deed belanden ben ik gestopt met trainen, tot op de dag van vandaag vind ik dit bijzonder jammer, het was echt mijn lust en mijn leven gedurende vele jaren, en nog... | |
09-04-13 12:34:38 | allone Oudgediende WMRindex: 52.015 OTindex: 93.497 |
SamuiAxe: prachtig.. en wat jammer van je rug.. wordt dat nooit meer beter, en kun je ook niet eenvoudige MA doen? is er veel verschil tussen Japanse en Chineze en Indische MA? | |
09-04-13 13:05:04 | nietmeer |
@allone: Nee, mijn rug is kapot, daarvoor ben ik dan ook gedeeltelijk afgekeurd. Eenvoudige MA bestaat niet Maar ik oefen soms nog wel voor mezelf hoor, als ik een film kijk dan hou ik mezelf op de stille momenten bezig met hand en armbewegingen, die tick raak je nooit meer kwijt Er zijn redelijk veel verschillen, maar in essentie zijn de meeste Japanse MA's gebaseerd op kracht, daar waar de Chinese MA veel meer gebaseerd is op souplesse en snelheid. Maar dit is een hele grove scheiding hoor! Er zijn ook Japanse MA's die bijzonder sierlijk zijn, Aikido (bekend geworden door de Amerikaanse acteur Steven Seagal), is een bijzonder sierlijke vorm waarbij zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van de aanvalskracht van de aanvaller. | |
09-04-13 13:16:15 | allone Oudgediende WMRindex: 52.015 OTindex: 93.497 |
SamuiAxe: .. maar als MA zowel een physieke als een mentale training is, zou je het misschien ook wel een soort 'meditatie' kunnen noemen? (afhankelijk van wat je met meditatie bedoelt) | |
09-04-13 13:20:22 | nietmeer |
@allone: Volgens mij begon ons gesprek er ook mee dat ik aangaf dat ik door mijn MA training enigszins bekend ben met meditatie | |
09-04-13 15:27:03 | allone Oudgediende WMRindex: 52.015 OTindex: 93.497 |
SamuiAxe: vroeg me gewoon af op wat voor manier 'mentale training' bij MA anders is dan bv wanneer je sport doen.. hoe ik me die mentale training voor moet stellen.. ? | |
09-04-13 15:51:49 | nietmeer |
@allone: Daar zal ik morgen uitgebreid op terug komen, voor nu: Ik ga de honden nog een keertje uitlaten, douchen en dan naar bed. Het is hier al wekenlang erg heet en in de slaapkamer staat de airco aan | |
09-04-13 16:18:14 | nietmeer |
Ik heb drie lesjes zelfverdediging bij gym gehad, maar zelfverdediging begint pas ergens over te gaan als je het vaak oefent, dus dat was zinloos. We hebben toen kickboxen gedaan (dat was vooral saai) en een of andere Israëlische vechtsport, inderdaad ook gericht op de aanvalskracht van de aanvaller terugmikken. | |
09-04-13 16:21:11 | RockOpa Oudgediende WMRindex: 6.377 OTindex: 4.540 S |
Slaap ze en bedankt voor de uitgebreide spinnenuitleg. | |
09-04-13 16:45:21 | allone Oudgediende WMRindex: 52.015 OTindex: 93.497 |
SamuiAxe: truste | |
10-04-13 00:18:13 | nietmeer |
@heraux: Hahahahahaha....heb je last van winderigheid? | |
10-04-13 00:25:11 | nietmeer |
wortel: Die Israëlische vechtsport heet Krav Maga en is een bijzonder lelijke maar hoogst effectieve vorm van zelfverdediging. Krav Maga heeft maling aan mooi of sierlijk, Krav Maga bestaat uit handelingen die er puur op gericht zijn om de tegenstander uit te schakelen. Ik denk dat als iemand puur no-nonsense zelfverdediging wilt leren dat dan Krav Maga een zeer goede keus zou zijn. Samen met Sambo, een Russische zelfverdedigingsvorm die dicht tegen Krav Maga aanligt. | |
10-04-13 10:21:09 | nietmeer |
@allone: Over mediteren: Het mediteren zoals ik begrijp hoe het buiten de MA gedaan wordt is IMHO anders dan binnen de MA. Je vraagstelling is ietwat onlogisch, je vraagt of het binnen de MA anders is dan wanneer iemand sport... MA is sport! Binnen de MA leren de gevorderde pupillen om middels meditatie hun geest leeg te maken, leegmaken in de zin van dat je nergens aan probeert te denken, is moeilijker dan je zou denken! Je denkt nogal snel aan iets De doelstelling is het verscherpen van je concentratie, immers, als je een vechtpartij hebt dan heb je niet de tijd om na te denken over wat je volgende stap zal zijn: Je dient 100% geconcentreerd te zijn op het gevecht, je instincten en reacties, opgebouwd door jarenlange training en oefening, nemen je geest over, jij bent enkel degene die het uitvoert, meer niet. Je ziet weleens op tv dat deze of gene een plank o.i.d. doormidden slaat of schopt, dit is het resultaat van concentratie, opgebouwd door meditatie! Ik heb mensen hun handen zien breken op planken en gasbetonblokken, puur omdat ze niet voldoende geconcentreerd waren om er heilig van overtuigd te zijn dat ze die plank of betonblok doormidden konden slaan of schoppen! De MA'er dient zich volledig te kunnen concentreren, anders gaat het mis, faliekant! Het is zo ongelooflijk moeilijk om het 'niets' te bereiken, (Zen), dat de meeste MA'ers tijdens hun meditatie aan een of meerdere gevechtshandelingen denken. Daardoor kun je je concentratievermogen trainen en versterken. | |
10-04-13 13:35:51 | nietmeer |
SamuiAxe: klopt, het was krav maka. Heel no-nonsense inderdaad, maar het voelde in elk geval heel veel zinniger dan wat we verder in die lessen deden als ik het goed zie zijn krav maga en sambo beide ook oorspronkelijk als no-nonsense MA bedoeld, o.a. voor soldaten e.d. | |
10-04-13 14:21:05 | nietmeer |
wortel: Klopt, no-nonsense, maar in principe gehoren deze vechtstijlen niet echt thuis in de Martial Art, evenmin als bijvoorbeeld MMA, ofwel kooigevechten. Waarom? Omdat er geen (ere)codes zijn: Tegenstander slopen, zo snel en pijnlijk mogelijk, al moet je 'm de ogen uitsteken of de scrotum van het lijf draaien. Niks mis mee hoor, als je jezelf moet verdedigen, maar de echte Martial Art houdt veel meer in, en dat wordt in deze sporten niet onderricht.. | |
10-04-13 15:05:32 | heraux Oudgediende WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
ik vond een keer een PDF waarin U.S. Militair gevechts technieken werden beschreven - maar dat ging verder dan handgevecht of wapens.. maar ook je waarneming en de waarneming van de ander Zoals - hoe maak je zo weinig mogelijk geluid en kom zo dicht mogelijk bij je doel zonder opgemerkt te worden. Er is ook een Franse verweer techniek.. hoe heet die ook al weer? - Savate - benen werk - Canne de combat is a French martial art | |
10-04-13 15:10:18 | nietmeer |
@heraux: Ze noemen zowat elke sport waarbij er klappen of trappen worden uitgedeeld Martial Art, helaas Het Franse Savate en stokvechten zijn overduidelijk geen Martial Arts, hoewel ze wel onder die noemer genoemd worden.. Ik vind jouw noemer veel toepasselijker: Verweertechnieken | |
10-04-13 15:12:51 | heraux Oudgediende WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
ja, je hebt aanvalstechnieken en verdedigings technieken - waarbij deze twee gerust gecombineerd kunnen zijn - als je begaafd bent de keuze te maken zodra dit nodig is. Jodo is er nog een. Een andere Israelische vorm is Krav Panim el Panim aka KAPAP | |
10-04-13 15:13:51 | nietmeer |
@samuiAxe: het is zo geen "art" meer. Eigenlijk heel simpel. Op school viel het dan ook onder de noemer 'zelfverdediging', een vewel breder begrip, wat in principe helemaal niets zegt over de al dan niet aanwezige kunstwaarde. | |
10-04-13 15:59:57 | nietmeer |
wortel: @heraux: Het is zonder twijfel Bruce Lee die de Martial Arts bij het grote publiek bekendheid heeft gegeven! Deze man was ongelooflijk goed en was een promotor van jewelste voor de MA Er zijn later MA-acteurs gekomen die beter zijn dan Bruce Lee ooit was, Jet Li, Donnie Yen en anderen. Maar Lee is en blijft voor de meeste MA-beoefenaars een lichtend voorbeeld. Wereldberoemd is de vechtscène tussen hem en Chuck Norris in het Colosseum te Rome in de film 'The Way Of The Dragon'. Hier zie je heel goed het verschil tussen de Koreaanse MA-stijl Taekwondo en de Chinese MA-stijl Wing Chun. Daar waar Taekwondo kracht uitstraalt is de Chinese stijl van Lee veel meer op snelheid en souplesse gebaseerd. Voor de jongeren onder ons: Chuck Norris was in zijn jongere jaren een bijzonder goede MA'er en heeft ooit zes jaar lang de wereldtitel behouden. Hij was tevens de eerste westerling ooit die het tot 8ste Dan heeft gebracht in Taekwondo. Veel plezier met deze prachtige match tussen twee giganten! Oh, en let er eens op met hoeveel respect ze elkaar bejegenen! Dat is wat ik bedoel met erecode.. | |
10-04-13 16:02:58 | nietmeer |
SamuiAxe: Met maar drie lessen tijd kun je niks zinnigs, laat staan je er een beetje in verdiepen Maar juist dat respect en die erecode maakt het ook een kunst, een 'art', het grote verschil tussen (kick)boxen en MA. | |