SamuiAxes Off Topic shit |
nietmeer
|
@All: Ik heb zojuist van onze Lennie een prachtig gedicht ontvangen over de relatie tussen wat je eet en schijt Lees en geniet.. IK LUS 't GELÈÈK Dè tèèd van slaoj, die is vurbij asset stillekes wènter wort. Ik hèb meej die kaaw, 't liefst van al iets steevigs op men bòrd. De tijd van sla, die is voorbij als het stilletjes winter wordt Ik heb met die kou, 't liefst van alles iets stevigs op mijn bordWe eete êens per virtien daog dan stamp van boeretòppe. Daor moete wèl, (vòlges ons Keej ) gerukte wòrst in stòppe. We eten eens per 14 dagen dan boerenkoolstamp . Daar moet je wel, (volgens onze Kay) gerookte worst in stoppen.De week daornao, dan eete we wir peestamp meej hasjee. As ge er te veul van it, schètte de plaanke van de pleej.... De week daarna, dan eten we weer wortelstamp met hachee. Als je er teveel van eet, schijt je de planken van de wc.Èn....wè, gedòcht, van bôonesoep èn lèkkere malse Snèrt. Ge blaost er èn ge stinkt er van mar .....dè ist mèn wèl wèrd. En wat denk je van bonensoep en lekkere malse snert. Je blaast en stinkt er wel van maar.... Dat is het mij wel waard.Èn.....itte wèl es paaprika's.... meej Kalfsgehakt gevuld. Èn balkenbrei òf bloedwòrst, òf....èchten boerezult. En... Eet je wel eens paprika's.. met kalfsgehakt gevuld. En balkenbrei of bloedworst. of.... echte boerenzult.Èn zèg naa nie.....dè lus ik nie. Wès dè naa vur gezèèk........ Schèpt mèn bord vòl, tòt boove toe... ‘Ik lus 't gelèèk.’ En zeg nou niet... dat lust ik niet. Wat is dat nou voor gezeik... Schep mijn bord vol, tot aan de rand.. "Ik lust alles."Ge schèt èn ge blaost èn ge stinkt er wèl van mar... dè maag 'm de prèt toch nie drukke. Ge zèt dan 't raom of de deur op 'n spleet. As ge ötkèkt, dan zal dè wèl lukke. Je schijt en blaast en je stinkt er wel van Maar... dat mag de pret niet drukken. Je zet dan het raam of de deur op een kier. Als je uitkijkt, dan zal het wel lukken.gedicht van Piet van Beers, Tilburg Geweldig |
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.269 OTindex: 96.116
|
Nou, dan staat ons hier nog het één en ander te wachten na de erwtensoep van daarstraks! Prrrrt!! |
|
nietmeer
|
SamuiAxe: Die zou je op een tegeltje op de wc moeten hangen |
|
nietmeer
|
Ik heb Piet's gedicht voor de niet-Brabanders onder ons losjes vertaald. |
|
nietmeer
|
@ledi: Ik haal mijn recepten heel vaak van kookjij.nl....Die hebben moeilijke recepten, maar ook veel makkelijke, voor de beginnende kok. Maar mijn recepten van echte Brabantse kost, zoals erwtensoep, bonensoep(maar wel van witte bonen), hachee, zult en dergelijke....ja die heb ik van mijn vader en moeder. Ik zeg speciaal mijn vader, want die kookte heel graag en goed. Mijn moeder kookte goed, maar ze deed het niet graag, vond het echt een verplichting, hoewel we dat echt niet aan het eten proefden, want het was gewoon lekker. Maar ze zou niet gemakkelijk experimenteren. Ze was van: wat een boer niet kent, dat vreet hij niet! Maar mijn vader was een hobbykok, maar vooral hobbybakker....En hij experimenteerde wel graag! De wittebonensoep is een recept van mijn vader. En ik vind hem zeker net zo lekker als erwtensoep. Ik hou niet van bruine bonen, dus dit recept was een uitkomst voor mij. Deze bonensoep wordt nog steeds door mijn vader gemaakt bij ons thuis met carnavalszondag. Dan komt er een X aantal familieleden bij opa en oma de carnavalsoptocht kijken. Kinderen, aanhang, kleinkinderen en achterkleinkinderen zijn dan hun gasten. Na de optocht, die bij hen langs het huis komt, komen de pannen wittebonensoep op tafel......Ontiegelijk gezellig! En we kijken er met zijn allen ieder jaar weer naar uit! SamuiAxe: Goed dat je het vertaald hebt! Maar ik vond het ook een heel mooi gedicht..... |
|
nietmeer
|
@Lennie: Je hebt een rijk leven schat |
|
ledi Oudgediende
WMRindex: 47.811 OTindex: 23.036 S |
@Lennie: ja schitterend verhaal! Overigens valt dialect lezen meestal wel mee als je het hardop voor jezelf opleest. Maar dit keer heb ik toch maak gebruik gemaakt van S-a's vertaling. Bedankt! |
|
nietmeer
|
SamuiAxe: Overigens: Een kleine toelichting op je vertaling: De naam Kee, waarvan sprake is in het gedicht, wordt door jou vertaald in Kay. Dat is de Engelse naam. Kee is een Brabantse(?) afkorting van de naam Cornelia. Bij mijn generatie werd die naam, Cornelia, aan meisjes gegeven als doopnaam, en de roepnaam was dan vaak Corry of Corrie. Een generatie eerder werd de roepnaam vaak Kee. De naam komt ook in een oud liedje nog voor: Ik ben met Catootje naar de botermarkt gegaan. De laatste zin van het refrein was: En mijn zuster die heet Kee....Ik zet expres een vraagteken achter Brabants, want ik weet niet of die naam ook in de rest van het land gebruikt wordt. Ik vermoed van wel, gezien de film van Keetje Tippel, maar ik weet het niet zeker. |
|
heraux Oudgediende
WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
ref: Keetje |
|
nietmeer
|
SamuiAxe: @ledi: Ja....Ik heb écht een rijk leven..dat besef ik na zulke postings eigenlijk pas goed! Dan lees ik dat terug en dan denk ik: Jeez, mens....Hoeveel mensen van jouw leeftijd kunnen dat zeggen? Om nog niet te spreken van mijn broer, die is 12 jaar ouder dan ik...Wij hebben onze ouders nog en daar kunnen we nog steeds terecht en die bonensoep wordt, hoewel met hulp, nog steeds gemaakt, zodat kinderen, kleinkinderen én achterkleinkinderen er nog steeds van kunnen genieten! Die carnavalszondag staat bij meer dan de halve familie als een vaststaand feit in de agenda! |
|
ledi Oudgediende
@Lennie: dus over een paar weken is het weer zover. De naam Kee ken ik inderdaad alleen maar van de botermarkt en de film. Nooit in het echt gehoord. (Ik ben geboren en getogen in Zuid Holland) |
|
heraux Oudgediende
voor de een is een aankoop van een fles rode wijn een extra voor de ander een basis behoefte.
Bij de BMEJ kun je voor 5€ een zak walnoten kopen - wie geeft 5€ uit aan walnoten - wij wel. want dat is een gezonde aanvulling van het dieet - dus hebben we het goed.. |
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.007 OTindex: 93.473
|
Quote SamuiAxe: En weer denk ik dan bij mezelf "Als god bestond..."... Wat een drama, denk je die moeder in, in een rolstoel en niet bij machte haar kind te helpen, vreselijk.. het verhaal is vreselijk, maar jouw reactie was wel grappig wat zou jouw niet bestaande god gedaan hebben? op een wolk zitten en harp spelen, nadat hij zijn baard heeft gevlochten, zodat die niet in de weg zit? |
|
Lennox Oudgediende
WMRindex: 8.290 OTindex: 1.340
|
SamuiAxe: @Lennie: Hahaha, wat een prachtig gedicht. En ik snapte hem volledig, ook zonder de vertaling. Je kunt wel zien dat ik al een echte plattelandsinslag krijg . Mijn moeder heet trouwens Cornelia en mijn nicht is naar haar vernoemd. Ma wordt dus inderdaad Corry genoemd (door mijn zus en mij ook wel Knorrie, omdat ze vroeger behoorlijk sjagerijnig kon zijn ) en mijn nicht Conny. Een Keetje ken ik niet, maar wel een Kaatje (de moeder van Conny en de zus van Corry) en dat is weer afkomstig van Katharina. Dat jullie het even weten . @heraux: Is het een foto'tje van jouzelf in het midden dan? Ik heb hem echt zorgvuldig bekeken en tot 400% vergroot. Helaas wordt hij dan te vaag om echt een duidelijk gezichtje te onderscheiden dus ik zou je waarschijnlijk niet herkennen als ik je op straat tegenkwam . Hij is echter hoe dan ook erg mooi! |
|
heraux Oudgediende
|
|
nietmeer
|
@allone: Mijn god zou niet toestaan dat mensen onder de zestig zouden sterven, en als hij dat toch deed, nou, dan is het mijn god niet |
|
Hisoka Erelid
WMRindex: 1.102 OTindex: 976
|
SamuiAxe: maar iets is een god of niet een god. Het er niet mee eens zijn met de acties van god doet er niet aan af dat het god is. @heraux: Dat verhaal had je naar wmr moeten insturen. |
|
heraux Oudgediende
hebben jullie zout gestrooid.. en heeft het effect? |
|
ledi Oudgediende
@heraux: gewoon even mond opendoen opo straat . |
|
nietmeer
|
@Hisoka: Daarom schreef ik dan ook in mijn eerste posting : " Als god bestond..", hetgeen niet het geval is, althans, dat is mijn overtuiging. |
|
Hisoka Erelid
WMRindex: 1.102 OTindex: 976
|
SamuiAxe: Als god bestond dan bestond hij voor iedereen. ongeacht of hij genadig is. Dat is alles wat ik wou aangeven. |
|
allone Oudgediende
|
@Hisoka: is dat zo? ik besta alleen, voor de mensen die me kennen.. voor diegene, die me niet kennen, besta ik niet. toch denk ik dat ik besta |
|
nietmeer
|
@allone: Ik ken je niet, maar toch besta jij.....anders zou ik hier zitten typen met een wat? Entiteit?? |
|
allone Oudgediende
|
@Lennie: dan ken je me toch je kent me als allone .... |
|
ledi Oudgediende
@allone: en als toevoeging kan ik aan Lennie vragen: wanneer kén je echt iemand???? |
|