Evolutie, theorie of waarheid |
Tovenaar Erelid WMRindex: 370 OTindex: 3.459
|
Wanneer bid je? Ik heb nog nooit gebeden... |
|
Twaggy Oudgediende
 WMRindex: 1.552 OTindex: 9.593
|
nooit gedaan om eerlijk te zijn ook geen behoefte toe. het leven gaat toch niet zoals jij wil |
|
heraux Oudgediende
 WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
bidden is bezinnen
Ik verzoek alle niet-gelovigen en wel gelovigen ook eens naar de filosofie afdeling te gaan en daar hun
leukste stukje filosofie te droppen..
|
|
|
bidden is niet altijd bezinnen. |
|
|
Er zijn 3 soorten gebeden:
1. een smeekgebed. 2. een dankgebed. 3. een Belijdend gebed.
En ik vind de smeek en het belijdende gebed het meest nutteloos. Een dankgebed vind ik het meest normaal. Omdat er toch nog veel goede momenten zijn waar je de wereld wel voor mag bedanken. Denk aan een vriend die je uit nood helpt.
|
|
kazz1980 Erelid WMRindex: 1.704 OTindex: 1.181 Wnplts: Nee
|
dankgebed is voor mij ook de belangrijkste... bijvoorbeeld na het eten... vind het goed om er bij stil te staan dat eten niet zomaar op teafel komt - daar mag je best dankbaar voor zijn. |
|
Morpheus30 Erelid WMRindex: 389 OTindex: 1.549 Wnplts: Dordrecht
|
@Tovenaar
En een schietgebed ? |
|
|
Dat hoort bij 1. |
|
heraux Oudgediende
de schietstoel - in gebruik sinds dat de toiletten frequent gebruikt werden in de kerk - even snel bidden.. en dan even de pot op..
de schietstoel - voor schietgebedjes..
|
|
evertwinter Senior lid WMRindex: 318 OTindex: 555 Wnplts: Hasselt S |
Ik denk dat ze allemaal even belangrijk zijn. Even vanuit het Christelijke perspectief: 1e gebed: De mens is zondig en heeft vergeving nodig maar weet dat hij dat niet verdiend. Dus smeken om Gods genade. Verder kun je zeggen, een biddend gebed, dwz God bidden om wat je maar wilt. NOOT: God is als een vader, dat betekend dat je niet altijd alles krijgt wat je wilt omdat het om een reden niet goed voor je is. Behoud je vertrouwen in God want Hij kan het gebruiken ten goede! (Soms best moeilijk te geloven). 2e gebed: God danken voor de gegeven genade na het smeekgebed. (uiteraard ook voor vele andere verkregen zaken, al dan niet op gebed). 3e gebed: Erkennen dat God ook echt God is, zeg maar God belijden in Zijn eigenschappen en wat Hij betekend, Wie Hij is etc...
Al met al zijn ze allemaal belangrijk en ik denk dat het 1 niet zonder het ander kan... |
|
Mariska Senior lid WMRindex: 437 OTindex: 11 Wnplts: Middelburg
|
Ik ben het helemaal met je eens. om nog even terug te gaan op het oorspronkelijke onderwerp: ik heb er echt een hekel aan als mensen wetenschap en geloof zien als tegenovergestelden. De eerste vraag die ik vaak krijg als mensen weten dat ik geloof, is vaak iets in de trant van: wat vind je dan van de evolutietheorie??? en meer van dat soort dingen. Ik vind echt dat sommige mensen hun mening daarover moeten bijspijkeren dat op de meeste gebieden wetenschep&religie best samen kunnen gaan... |
|
heraux Oudgediende
wetenschappers zijn ook vaak overtuigt.. hoe kan dat eigenlijk - als ze toch tot steeds nieuwe bevindingen komen? |
|
nietmeer
|
evolutie? |
|
Ikke
Oudgediende
 WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
@herauxOver het algemeen geldt dat een theorie als geldig wordt gezien, tot er een beter is gevonden  (denk maar aan de reclame van monsterboard) |
|
Ikje Senior lid WMRindex: 395 OTindex: 727
|
@ evertwinter Ik kan het niet zo snel meer terug vinden. Maar we hadden het op een gegeven moment over scheppingsdagen van 24 uur waar jij in geloofd en ik niet. Ik vertelde je van "een dag kan zijn als duizend jaar" (jij mij van dag en nacht). Nou heb ik nog een leuke voor je.... Genesis 2 vers 3 verteld over de zevende dag: Gods rustdag. Zoals je waarschijnlijk weet leven wij heden ten dagen nog steeds in die rustdag...... Dus graag jouw reactie hierop.....
|
|
|
@Ikje, de rustdag is voorbij toch - God heb het weer druk  Maar verder ben ik het met je eens - natuurlijk zijn de 7 dagen uit de schepping niet daadwerkelijk 7 dagen zoals wij die kennen... (waarom zouden de dagen uit Genesis in werkelijkheid niet 10000-en jaren kunnen zijn zoals wij mensen die kennen... - ik vind het een beetje egocentrisch van ons mensen om te bedenken dat de dagen zoals God die destijds benoemde gelijk zijn aan onze huidige dagen van 24 uur...) |
|
|
@Kazz God heeft rust genomen met scheppen. Pas als straks het paradijs weer in alle ere is hersteld, zal God weer verder gaan met zijn schepping... Hij staat dus wel stand-by  |
|
nietmeer
|
Hij onderneemt pas actie als wij mensjes weer van de aardbodem zijn verdwenen vrees ik dan. |
|
Jivebunny
oud moderator
 WMRindex: 2.033 OTindex: 2.918 T |
Kan iemand dan even op de play knop van de afstandbediening drukken, duurt me een beetje lang  Sorry als ik iemand hiermee beledig. Maar ik moest even inhaken op Ikje's "Stand-by"  Ik zie ook geen relevantie in het getal 24, met de andere getallen: 3 en 7, etc. De enige die ik zou kunnen maken is die met 3, omdat er dan dagdelen van 8 ontstaan, 8 uur slaap (men zegt dat dat goed voor je is, meer blijf je moe en minder ook), 8 uur werk, 8 uur onstpanning/rust (?) Maar ik ken bij mijn weten geen religieuze betekenis die iets met het getal 8 van doen heeft. Ach ja  Ik ga weer verder met dagdromen  |
|
|
Jive, je draaft door @Ikje - ik kan nergens terugvinden dat de zevende dag zo lang zou duren...(of mis ik nu iets). de eerst volgende melding van dagen in de bijbel zit nog in Genesis, namelijk de zondvloed van 40 dagen.... |
|
heraux Oudgediende
Jullie zijn nu al ZOOO lang bezig...
Is er iemand ondertussen al Geevolueet... nog niet... ok, ik kom mergen weer kijken..
|
|
Sientje Senior lid WMRindex: 141 OTindex: 11 Wnplts: Grunn
|
[quote=Jivebunny]onstpanning/rust (?)
Maar ik ken bij mijn weten geen religieuze betekenis die iets met het getal 8 van doen heeft.
Ik weet wel een religieuze betekenis met de 8. De 8ste dag na de geboorte is de beste dag om een kind te besnijden. |
|
Jivebunny
oud moderator
Quote kazz1980: Jive, je draaft door  In vol galop  Ik draaf ook maar even verder met mijn werk vanaf nu hehe. Tot spreeks lieden! |
|
Jivebunny
oud moderator
Quote Sientje: Quote Jivebunny: onstpanning/rust (?) Maar ik ken bij mijn weten geen religieuze betekenis die iets met het getal 8 van doen heeft. Ik weet wel een religieuze betekenis met de 8. De 8ste dag na de geboorte is de beste dag om een kind te besnijden. Ow hey, zo leer ik nog eens wat! |
|
|
Kazz Het hebreeuwse woord dat in het Nederlands met dag is vertaald kan een dag van 24 uur betekenen (Noach), een bepaalde tijdperiode of een periode waarin een bepaalde gebeurtenis heeft plaatsgevonden betekenen. Uit Hebreeen 4 vers 3-5 (en Gen. 2:2,3)kun je opmaken dat Gods rustdag begon aan het einde van de schepping. Uit Hebreeen 4 vers 6-8 kun je opmaken dat deze rust nog tot na Jezus' tijd voortduurde. Vergelijk ook Psalm 95 vers7-9 met vers 11. 1 Korinthiers 15 vers 24 en 28 laat zien dat Gods rustdag eindigd als Gods koninkrijk is hersteld. (Na armageddon zal het paradijs onder leiding van Jezus in zijn oorspronkelijke vorm worden hersteld (duur 1000 jaar) en daarna zal de schepping zoals God het altijd al bedoeld heeft weer worden overgedragen aan zijn vader en eindigd daarmee Gods rustdag) Neem vooral rustig de tijd om de teksten te begrijpen ( zul je nodig hebben;) ik ook namelijk). Veel plezier ermee.  |
|