hr
jaargang -23 - laatste artikel 23-11 10:00 - 75420 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

games & computers - games & computers - games & computers

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Vetste forumspel ooit - Wolvenspel

31-10-06 00:14:23
nietmeer
Ok, dit is een harstikke leuk maar ook erg ingewikkeld forumspel. Ik zal er eerst een korte samenvatting van geven, en dan de volledige regels plaatsen. Misschien kennen sommigen het al, het wordt op best veel fora gespeeld, en ook wel IRL, maar op een iets andere manier.
Ik weet niet of het mogelijk is dit op WMR te spelen omdat het zo ingewikkeld is dat het eigenlijk zijn eigen subforum nodig zou hebben. (Al kan het in principe ook wel in een topic.. dan wordt het wel ingewikkeld.) Voordat ik verder ga hiermee wil ik dus graag toestemming van een Administrator.

Het wolvenspel is een soort roleplaying game. Iedereen krijgt willekeurig een rol toebedeeld in het spel, en moet zorgen dat hij samen met zijn ‘vrienden’ wint door de ‘slechterikken’ uit te schakelen. Het probleem is dat je totaal niet weet wie de slechterikken zijn, en je dus zonder je het merkt een vriend van je in de pan hakt. Dit is het belangrijkste deel van het spel.
Het andere deel, wat minder belangrijk maar wel heel leuk is, is het schrijven van verhaaltjes wat de spelers doen. In het originele spel leeft elke speler in een middeleeuws dorp en doet daar van alles. Iedereen heeft een beroep, en mensen praten met elkaar enzo. Je kunt zo een heel leuk verhaal schrijven met wat er gebeurt; om het eigenlijke spel heen.

-------------

Nu dan, de volledige regels

Om te beginnen:
- Een spel duurt meestal een paar weken, afhankelijk van hoeveel deelnemers we hebben
- Het is de bedoeling dat iedereen die zich opgeeft om mee te doen ook echt 300% zeker weet dat hij de komende weken tijd heeft om minstens elke dag langs te komen, om het spel verder te laten gaan. Ikzelf heb regelmatig meegemaakt dat mensen plots wegblijven, wat echt het hele spel naar de kl*te helpt, zodra dat gebeurt kun je het spel eigenlijk wel stopzetten en is de hele lol er vanaf.
Als iemand halverwege plotseling niet meer meedoet, ben ik van mening dat hij nooit meer opnieuw mag meedoen; tenzij hij een heeeeel erg goede smoes had.

Een wolvenspel heeft minstens 12 spelers nodig, liefst meer. Naast de spelers is er een GM (Game Master) die alles in de gaten houdt en tussenpersoon is voor alle spelers, en dus ook de rollen van iedereen weet. Uiteraard moet de GM neutraal zijn, en nog meer tijd hebben voor het spel dan de spelers.

Het verhaal
In een klein dorp is de vloek van de wolven teruggekeerd. Sommige dorpelingen veranderen ’s nachts in wolven en eten dan een mens op. Niemand weet wie de wolven zijn, omdat ze zich overdag als dorpelingen gedragen. De enige manier voor de dorpelingen om te overleven, is als ze proberen de wolven te vermoorden. De burgemeester heeft een manier bedacht om de identiteit van de wolven terug te vinden...
Dit is het originele verhaal, in latere spellen kan het natuurlijk vrij aangepast worden.

In het rollenspelgedeelte mag iedereen een beroep kiezen, bijvoorbeeld barman, boer, smid, bakker, postbode etc. De Game Master (GM) is burgemeester. Deze hoort verhaaltjes te plaatsen over uitslagen enzo die hij plaatst. De andere spelers mogen hier een verhaal vanuit hun eigen oogpunt aan toevoegen.

Het echte spel
Aan het begin van het spel, gebruikt de GM een dobbelsteen of een random number generator om willekeurig rollen te geven aan spelers. De rollen zijn, in het simpelste geval: Dorpeling, Wolf, Ziener en Tovenaar. Dit is ongelooflijk ver uit te breiden, maar ik stel voor om het eerste spel simpel te beginnen.

De Dorpelingen
Deze moeten alle wolven vermoorden om te overleven. Ze weten echter alleen dat zijzelf dorpeling zijn, ze hebben geen idee wie verder wie is. Daarom heeft de burgemeester bedacht dat IEDEREEN elke speldag moet stemmen. Aan het eind van de speldag plaatst de GM de resultaten, compleet met wie op wie heeft gestemd. De persoon met de meeste stemmen wordt opgehangen, en de identiteit van deze persoon wordt bekend gemaakt.

Om te winnen moet je samenwerken... maar je kunt niemand vertrouwen. Een belangrijk aspect van het spel is dat je je mening deelt op het forum. Zo kunnen mensen proberen te achterhalen wie te vertrouwen is en wie niet. Iemand die zich heel stil houdt is bijvoorbeeld vaak al verdacht... of juist niet. Denk eraan dat de wolven zich ook als dorpelingen gedragen en vaak zullen proberen andere dorpelingen zwart te maken. Natuurlijk kun je ook iemand prive benaderen als je niet wil dat iedereen iets te weten komt.

De dorpelingen winnen als alle wolven dood zijn.

De Wolven
Elke wolf weet wie de andere wolven zijn en ze werken samen. Overdag (tijdens de speldag) gedragen ze zich als dorpelingen en kan elke wolf gewoon stemmen. ’s Nachts (tijdens de spelnacht) bedenken ze samen welke dorpeling ze gaan opeten. Ze delen dit mee aan de GM en aan het eind van de nacht zal de GM mededelen wie er gestorven is en wat zijn/haar identiteit was.
Omdat ze samenwerken is het handig als ze persoonlijk met elkaar kunnen spreken, bijvoorbeeld door elkaar op msn te hebben.

Het aantal wolven is altijd (het aantal spelers)/4 en dat naar beneden afgerond. Bij 12-15 spelers zijn er 3 wolven, bij 16-19 4 wolven. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een spel met meer dan zoveel spelers gedaan maar ik denk dat de formule een goede vuistregel blijft. Natuurlijk is er wel aan het begin van het spel bekend voor iedereen hoeveel wolven er zijn.

De wolven winnen als er evenveel wolven als niet-wolven zijn. (Omdat vanaf dan de wolven door samen te werken altijd een meerderheidsstem kunnen krijgen en kunnen winnen.)

De Ziener
Deze persoon is een dorpeling die door de vloek speciale kracht gekregen heeft. Elke spelnacht kan de Ziener een persoon uitkiezen die hij wil zien. De Ziener geeft dit door aan de GM, en aan het einde van de nacht vertelt de GM aan de ziener welke rol de gekozen persoon heeft (tovenaar, wolf of dorpeling)
Niemand behalve de Ziener zelf weet wie de Ziener is. Dit zou ook heel gevaarlijk zijn, wolven willen niks liever dan de ziener dood hebben.

De Tovenaar
Ook deze persoon is een dorpeling met een speciale kracht. Elke nacht kan hij een persoon uitkiezen om in magische bescherming te nemen. Als hij de persoon gekozen heeft die de wolven hebben gekozen om te vermoorden, zal de GM alleen bekend maken dat er niemand is gestorven; verder totaal niets. Het is dus aan de Tovenaar om te voorspellen wie de wolven willen opeten, en hem te beschermen. Ook weet behalve hijzelf niemand wie de Tovenaar is. Een belangrijk doel van de Tovenaar en de Ziener is elkaar vinden, dan kan de Tovenaar de Ziener beschermen terwijl de Ziener publiekelijk bekend kan maken wie hij is en wat hij weet van de wolven.

De Ziener en Tovenaar winnen als de Dorpelingen ook winnen.

Het stemmen
Zoals al gezegd moet iedereen tijdens de speldag stemmen. De speldag duurt gewoonlijk 24 uur, van bijv 10 uur 's avonds tot 10 uur 's avonds. Daarna volgt de spelnacht die nog eens 24 uur duurt. Een volledig etmaal in de spelwereld duurt dus 48 uur.

Iemand die niet stemt krijgt de eerste keer een waarschuwing. De tweede keer wordt zo iemand uit het spel verwijderd en mag hij niet meer meedoen. Op die manier kunnen de andere spelers toch nog proberen er het beste van te maken.

Stemmen doe je door je stem persoonlijk en geheim door te geven aan de GM. Omdat WMR geen privéberichtenfunctie heeft, kan dit denk ik het beste via de mail.

Mocht het zo zijn dat meer dan een speler de meeste stemmen heeft (bijv 2 personen met 4 stemmen), dan gebruikt de burgemeester zijn magie om de tijd stil te zetten. De speldag gaat dan 24 uur verder. Elke speler moet dan stemmen op een van die 2 spelers die bij de eerste stemming gelijk stonden, behalve die 2 spelers zelf, die mogen niet meer stemmen.
Als er na de extra 24 uur weer gelijkspel is dan gooit de GM een muntje om te zien wie er sterft.
Dan begint DAARNA de spelnacht, dus dan schuift alles gewoon 24 uur op.

Tijdens de spelnacht is er tijd om te discussieren over de uitslag, en moeten de wolven, de seer en de sorc hun ding doen door namen door te geven aan de GM.

Spoken
Als iemand sterft, dan vertelt de GM wie die persoon was. Die persoon mag dan uiteraard op geen enkele manier nog tips over het spel aan spelers geven die nog meedoen. Ze mogen ook niet discussieren over wie zij denken dat de wolven zijn. Als dit zou gebeuren zou het voor de overgebleven spelers het hele spel verpesten.

Het is verder voor sommige mensen zoals de wolven en voor het doorgeven van bijv stemmen nodig om prive contact met mensen te hebben. Misschien is het handig om voor het begin van elk spel een lijstje met e-mail adressen te maken.

Er zijn nog alternatieve regels mogelijk zoals bijvoorbeeld het toevoegen van extra rollen zoals de 'assassin' en de 'cupid and lovers'. Dit is meer iets voor latere spellen, als mensen het idee een beetje doorhebben. Dat leg ik dan ook wel later uit.
Ik hoor graag jullie reacties en als er nog vragen zijn hoor ik die ook graag, dan kan ik ze beantwoorden.

Ook wacht ik af om te horen of de WMR-leiding het wel goed vind, misschien hebben zij ook wel ideetjes hoe het technisch gezien te doen. Alles kan in een topic, maar dan is rollenspel en echt spel soms lastig uit elkaar te halen, terwijl de zeer belangrijke uitslagen er ook nog ergens tussen staan. Indien er met meer topics gewerkt wordt, kan in een deel het echte spel, in een ander deel het rollenspel en in het derde spel de uitslagen van de stemmen etc.

31-10-06 00:19:35
Tovenaar
Erelid

WMRindex: 370
OTindex: 3.459
En dat moet ik lezen? No way!

31-10-06 00:25:37
nietmeer
Je kan ook je ogen opentrekken Tovenaar en zien dat het genoeg is om de samenvatting te lezen om eruit te halen of het wat voor je is. Ik heb niet voor niets streepjes tussen de samenvatting en de rest van de tekst gezet.

31-10-06 00:29:37
Tovenaar
Erelid

WMRindex: 370
OTindex: 3.459
nvm, ik heb er al geen zin meer in.

31-10-06 00:44:47
Tsjalaboem
Senior lid

WMRindex: 258
OTindex: 115
Wnplts: BELGIË
S
En hoe kun je dan vals spelen?

31-10-06 00:58:35
nietmeer
Quote Tsjalaboem:
En hoe kun je dan vals spelen?

Niet.

En als het je op de een of andere manier toch zou lukken zou je waarschijnlijk in het echt vermoord worden door een lading kwade spelers die door je niet meer verder kunnen met hun leuke spellen.

Valsspelen is trouwens ook helemaal niet leuk bij dit soort spellen, mocht je daar zin in hebben kun je beter helemaal niet mee doen en een ander spel zoeken waarin je wel kunt valsspelen.

Anyway mensen; kunnen we het hier alsjeblieft een beetje netjes houden?
Ik doe ook mijn best om zoiets bijeen te zoeken en een serieus idee neer te zetten voor iets leuks. Die onzinreacties heeft niemand wat aan. Als je niet geinteresseerd bent blijf dan gewoon weg uit dit topic.

31-10-06 02:07:02
heraux
Oudgediende

WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Spel eigenschappen
1. Uiterst complex spel
2. Lange speel duur
3. Instabiele spelers
4. irc channel #wmrwolfs ?

31-10-06 03:49:38
Basmans
Senior lid

WMRindex: 175
OTindex: 136
Wnplts: Deventer
3 maal raden wie de GM wordt/wil zijn dan......

*in kleutervocabulair : ma ikke bedacht hoor!*
:P

31-10-06 09:02:05
heraux
Oudgediende

WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
@Blasmans:
Dat zal wel moeten
Want waarom stel jij je zo op?

Ervaring leerd dat als je zelf je project niet beheerd het instort.

31-10-06 09:11:39
Stevie
Senior lid

WMRindex: 381
OTindex: 769
Wnplts: Culemborg
S
lijkt me wel een leuk spel, alleen het is idd moeilijk om in 1 topic te plaatsen, een apparte site gemaakt met php ofzo zou ideaal zijn.

iig, Ik doe mee :ja

31-10-06 09:31:50
Slicky
Erelid

WMRindex: 697
OTindex: 1.759
Count me in. En ik denk dat ik weet wat Tovenaar wordt als ie meedoet (haha)

@Zeep:

Kun je een voorbeeld geven van wat je dan allemaal kunt doen als character, overdag? Is dat dan van: Ik ga evn langs bij Stevie, om over de gebeurtenissen van vannacht te praten. Onderweg zie ik wat gieren boven de stad cirkelen, en vraag me af of die beesten misschien al weten wie het volgende slachtoffer zal zijn."

Zoiets?

31-10-06 09:38:54
NeaRoW
Erelid

WMRindex: 472
OTindex: 2.965
S
Ik denk dat er weinig deelnemers zijn ;)

31-10-06 09:40:48
Slicky
Erelid

er zijn er al 3 van de benodigde 12, en dit topic is vannacht gestart...

Geef het nog de rest van de dag.

31-10-06 09:59:49
Jboog
Senior lid

WMRindex: 348
OTindex: 256
Wnplts: roosendaal
dit spel staat in de scoutingwereld bekend als de weerwolven van wakkerdam.. :) best leuk spel maar moeilijk uit te voeren op een forum

31-10-06 10:03:00
Slicky
Erelid

Als je een beetje kunt RP-en moet het goed kunnen.

31-10-06 10:09:57
lanira_mommy
Erelid

WMRindex: 833
OTindex: 743
S
ik vind het idee op zich leuk, maar het klinkt idd ingewikkeld en ik weet niet of het haalbaar is, zoals je zegt soms blijven mensen ineens weg ofzo.
dat zou balen zijn.

31-10-06 10:43:37
mindworks
Erelid

WMRindex: 447
OTindex: 1.244
Wnplts: Emmerich (
S
Denk niet dat WMR hiervoor geschikt is...

Trouwens zijn er al zat spelletjes...

Blijft wel goed idee hoor

31-10-06 11:08:02
nietmeer
Ja, ik denk dat het het beste is als ik het eerste spel GM, anders loopt alles in de soep.

Eigenlijk ben ik daar niet zo blij mee omdat ik dan nogal veel tijd moet vrijmaken daarvoor; maar dat lukt verder wel.

En nee ik heb het spel niet bedacht, het cirkelt al jaren op allerlei plaatsen rond.

JBoog, het is op een forum prima uit te voeren, als mensen maar serieus meedoen.

En de moeilijkste vraag... een voorbeeld van wat iemand kan doen.
Nou, dit zijn twee delen... Als er in één topic gespeeld wordt is er meestal de regel om het rollenspel in schuine letters te doen.

Ik heb niks om mee te beginnen, dus ik verzin gewoon wat.

Nadat George W. zijn hoofd werd afgehakt door de beul en iedereen hem zag veranderen in een vreselijke wolf was het tijd voor een feestje. We gingen allemaal naar het dorpscafe. Na een paar biertjes en veel plezier werd het plots wat serieuzer toen Jan, de barman, zei dat er nog 2 wolven overwaren. Wie zouden het kunnen zijn?
Gelukkig had de burgemeester een papier opgehangen met de uitslagen van de stemming.

Okee jongens, eens de stemmen analyseren. Het zou kunnen dat de wolven doorhadden dat George W. nogal verdacht was en expres op hem gestemd hebben om zichzelf onschuldig te maken. Maar misschien ook niet. Kees heeft steeds gezegd dat hij Jan niet vertrouwt... wat zegt dit over Kees, is hij zelf wel te vertrouwen? enz.

------

Dus, het is de bedoeling dat ook wolven zulke dingen posten over wie ze niet vertrouwen, die moeten natuurlijk tactieken verzinnen om dorpelingen dood te krijgen terwijl ze zelf blijven leven. Bijvoorbeeld, als een wolf toch hoogstwaarschijnlijk dood gestemd wordt, dat een andere wolf ook op hem stemt. etc etc.
Na 2 of 3 rondes wordt er al veel meer duidelijk, de eerste stemronde weet je nog heel erg weinig.

31-10-06 13:55:28
Slicky
Erelid

Kom op! Enthousiaste mensen, reageer! :D

31-10-06 13:57:16
mindworks
Erelid

WMRindex: 447
OTindex: 1.244
Wnplts: Emmerich (
S
sorry maar ik pas echt...volg het nu al niet meer maar dat kan ook te maken hebben dat ik moe ben...

31-10-06 14:57:38
Theetje
Oudgediende

WMRindex: 460
OTindex: 24.162
T
ik heb je hele uitleg gelezen en moet zeggen dat het erg ingewikkeld is, maar ik denk op zich wel een leuk spel, ik ben het er alleen wel mee-eens dat sommige mensen gewoon niet elke dag op wmr kunnen komen, terwijl zij dat wel zouden willen..ik weet zelf nog niet of ik mee wil doen, moet ik nog ff over nadenkne

31-10-06 15:57:46
Stryfe
Senior lid

WMRindex: 525
OTindex: 572
Wnplts: Den Bosch
S
Lijkt me helemaal te gek, maar ik kan sowieso alleen ma-vrij op WMR en dan alleen nog tijdens kantooruren, dus ik denk dat ik deze keer pas.

*zei hij met pijn in zijn hart* :{

31-10-06 16:03:26
dandy
winnaar PW 06

WMRindex: 202
OTindex: 1.935
S
ikke doe ook mee!! lijkt me ontzettend leuk!!

31-10-06 16:06:57
dandy
winnaar PW 06

WMRindex: 202
OTindex: 1.935
S
hebben we al toestemming van Adminnetje?? en heveel mensen hebbu zich aangemeld?? en wanneer gann we dan beginnen??:S:S:S:S:S:S:S:S:S

31-10-06 16:38:24
nietmeer
Mensenmensen, niet zo snel. We kunnen de speldagen altijd nog aanpassen aan de wensen van anderen. Bijv 48 uur per dag + 48 uur per nacht, dan heeft iedereen ineens heel veel tijd.

dandy we beginnen zodra we toestemming en genoeg spelers hebben, blijf gewoon hier kijken hoe het loopt.

Geinteresseerden tot nu toe:

0. Zeepbel (GM)
1. Stevie
2. Slicky
3. Dandy

Mis ik nu iemand? Zeg het dan even.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven