Vetste forumspel ooit - Wolvenspel |
alweerdood winnaar PW 06
WMRindex: 852 OTindex: 5.796
|
ja oke zo wel alleen ik had dus Leo Jordaan als personage.. wat moet ik daarmee? |
|
Enkie Oudgediende
WMRindex: 2.511 OTindex: 18.336
|
Gewoon 'burger' zijn, alleen heb je dan een naam. Zo moeilijk is het toch eigenlijk niet eens |
|
alweerdood winnaar PW 06
|
nee oke.. maar je moest toch een beetje je 'personage' zijn.. naja laat maar hangen eerst moeten we maar eens een nieuw spel beginnen;) |
|
Enkie Oudgediende
|
Haha de personages waren alleen maar om in het thema te blijven en voor iedereen een naam te hebben in plaats van alleen 'burger' of 'wolf' |
|
Enkie Oudgediende
|
Je kan je nu vast aanmelden voor het 3e spel, dat waarschijnlijk donderdag'avond' 00:00 van start gaat. Ook kun je stemmen op het thema 'Harry Potter' of 'Pirates of the Caribbean'. |
|
alweerdood winnaar PW 06
|
oke.. eens kijken wat dit spel wordt;) |
|
Poncke Erelid
WMRindex: 460 OTindex: 1.592 S |
Dit ga je niet menen. Dat is toch niet te lezen laat staan spelen. Nee doe mij maar Persoon Boven Mij - Ik - Persoon Onder Mij |
|
Apeiron Junior lid WMRindex: 0 OTindex: 35 S |
Ik vind het heel goed dat er een apart forum voor gekomen is op /wolvenspel, het is alleen wel nogal vervelend dat ik daar niet kan inloggen Wat ik wel raar vind, is dat jullie het 'wolvenspel' noemen. Het heet namelijk 'mafia' Wikipedia. Als het al anders genoemd wordt, dan heet het "Weerwolven". Het standaard thema is dus: 's nachts wordt er iemand vermoord door de mafiagroep, overdag discussieert iedereen wie er mafia is en lynchen de dorpsbewoners één van hen. ( Een wolf kan immers niet zo makkelijk tussen de mensen zitten meepraten over wie er gedood moet worden ). Nadat er iemand gelynched is, is er weer een nacht. Het is dus zeg maar hetzelfde, alleen dan met mafia als naam en gebruikelijk thema. Over thema's gesproken: Zonder thema is een mafia spel niet leuk natuurlijk. Op UT (zie onderaan bij de links) is nu een Pirates of the Caribbean mafia aan de gang en zijn er al een hoop Harry Potter mafia's geweest. Verder natuurlijk Lord of the Rings, Charmed, X-Men, Friends, verschillende historische thema's etc. Een link naar een artikel door de oorspronkelijke bedenker van MafiaMafiaScum.net, één van de grootste en oudste mafia forumsDe Mafia afdeling op UtopiaTemple, waar ook al meer dan 3 jaar mafiaspellen worden gehouden en waar ik altijd speel |
|
Enkie Oudgediende
|
Quote Apeiron: (Een wolf kan immers niet zo makkelijk tussen de mensen zitten meepraten over wie er gedood moet worden Daar is het ook een weerwolf voor, want overdag is ie gewoon een mens. Quote: Over thema's gesproken: Zonder thema is een mafia spel niet leuk natuurlijk. Nee, maar we hebben ook thema's |
|
RollenIk kan helaas nog niet op /wolvenspel inloggen, dus ik wil dit even hier posten ----- Momenteel zijn de rollen die ik op dit forum heb gezien als volgt: Wolven - Mafia - De gewone slechte gasten, die 's nachts iemand vermoorden en overdag doen alsof ze normaal zijn en meepraten. Ze weten wie de andere wolven zijn. Dorpsbewoners - Townies - Spelers aan de "goede" kant die niets meer weten dan hun eigen rol Ziener - Cop - Meestal heten deze dus Cops, of "Agenten". 's Nachts kan een Cop de Game Master vragen of iemand goed of slecht is. Meestal heeft de Godfather van een mafia bescherming en komt dus altijd als 'onschuldig' tevoorschijn uit een onderzoek. Tovenaar - Doctor - Normaal heet deze rol Doc, "Dokter". Die kan 's nachts iemand beschermen tegen een aanval van de mafia. Burgemeester/Geest - Deze rol ken ik wel, maar heb ik zelf nog nooit in een spel gezien voor zover ik me kan herinneren. ----- Ik stel dus voor om veel meer rollen te maken, ik zal er kort een paar beschrijven die gebruikelijk zijn in de mafia's die ik speel: Paranoid Cop - Een "paranoïde agent" krijgt ALTIJD "schuldig" als resultaat. Naive Cop - Een "naïeve agent" krijgt ALTIJD "onschuldig" als resultaat. Double-vote townie - Een dorpeling wiens stem dubbel telt. Vigilante - Een dorpsbewoner die net als de mafia/wolven 's nachts iemand mag vermoorden, maar hij staat aan de kant van het dorp en moet dus 's nachts een mafia/wolf vermoorden en heel voorzichtig zijn Masons - Dit zijn dorpelingen die aan elkaar gelinkt zijn. In tegenstelling tot normale dorpelingen weten ze dus van elkaar de rol en dat ze goed zijn. Ze mogen ook berichtjes naar elkaar sturen, net als de wolven/mafia. Serial Killer - Een moordenaar die niet bij een mafia-groep hoort, maar wel 's nachts iemand kan vermoorden. Hij wint pas als hij als enige overblijft. Dit zijn slechts een paar van de gebruikelijke rollen. Ik hoop dat Game Masters er wat ideeën uit kunnen halen voor toekomstige spellen |
|
Quote Enkie: Daar is het ook een weerwolf voor, want overdag is ie gewoon een mens. Toch raar dat jullie het 'wolvenspel' noemen dan Quote Enkie: Nee, maar we hebben ook thema's Dat zag ik al |
|
Enkie Oudgediende
|
@Apeiron, doe je ook mee met het 3e wolvenspel? Ik kan je vast op de lijst zetten. |
|
Ja uiteraard doe ik mee Alleen wanneer het mijn beurt wordt om een spel te maken, waarschijnlijk samen met mijn vriendin Sabbie die hier ook post, zal er veel meer variatie in de rollen zijn Het lijkt me trouwens ook een goed idee om er eens over te denken een lijst te maken met mensen die spellen willen maken. Ik hoorde van je op MSN dat een Game Master nu wordt uitgekozen, en dat lijkt mij niet echt een eerlijk proces. Uiteraard moet het wel iemand zijn die actief is en blijft. Op UtopiaTemple, waar ik dus altijd meespeel, is er een wachtlijst, spelen er meestal zo'n 3 tot 5 mafia's tegelijk en geldt voor spelers: wie zich het eerste opgeeft mag meedoen. Meestal zijn er zo'n 15-30 spelers. |
|
Enkie Oudgediende
|
Ja maar kijk, dan wordt het een chaos. We houden het liever 'klein' en gezellig met een niet al te grote groep. Dat is tenminste mijn mening. We kunnen wel over een tijdje een poll plaatsen of een topic starten voor de mening van anderen, maar ik denk dat we het voorlopig een beetje simpel moeten houden, tot iedereen het goed genoeg kent om er wat variatie in te gooien. |
|
Welk deel bedoel je met 'chaos'? Aantal spelers30 vind ik zelf ook teveel, daarvan wordt het spel ook te langzaam. 20 vind ik zo'n beetje het juiste aantal. Manier van opgeven door spelersDe eersten die zich opgeven mogen meespelen, lijkt mij de meest eerlijke manier. Meerdere spellen tegelijkDit kan natuurlijk pas zodra het zo populair is dat veel mensen tegelijk willen spelen, teveel voor één spel. Manier van Game Master bepalenDit lijkt me echt alleen maar eerlijker met een wachtrij, waarvan je natuurlijk wel mag eisen dat een ieder die een spel wil doen actief moet zijn op WMR. Om Game Master te zijn moet je natuurlijk heel actief en betrokken zijn. Mensen 'aanwijzen' lijkt me echter niet eerlijk Ingewikkeldere rollenDit is aan iedere Game Master zelf om te beslissen uiteraard. Het hoeft echt niet erg moeilijk te worden, bijvoorbeeld iemand van de dorpelingen twee stemmen geven maakt het spel weer ietsje interessanter terwijl het helemaal niet ingewikkeld is. |
|
Enkie Oudgediende
|
Wat betreft het aantal spelers; tot nu toe is het goed gegaan en er zijn nog niet genoeg mensen geweest om te zeggen dat het er minstens 20 mogen zijn. Dat kan natuurlijk nog veranderen.
De spelers geven zich op en inderdaad staan de spelers die zich als eerste hebben opgegeven, op de lijst.
Over meerdere spellen is al helemaal geen sprake gezien het aantal mensen dat zich opgeeft voor 1 spel.
Het is niet in de regel zo dat een Game Master wordt aangewezen. We hebben tot nu toe nog maar 2 spellen gespeeld. De eerste keer nam de administrator het gewoon voor zijn rekening, de tweede keer stelde iemand het voor en de derde keer werd ik aangewezen omdat ik het vorige spel al in elkaar had gezet. Je kunt natuurlijk aangeven dat je Game Master wilt worden en dan kan dat worden overwogen. Maar zelf regels erbij gaan geven, wordt lastig. Ik weet niet hoe de anderen erover denken, maar ik heb het idee dat iedereen het nog wel even wil spelen op de manier waarop we dat de vorige 2 spellen gewend waren. |
|
Aantal spelers - Ik zou geen minimum willen verplichten hoor.
Opgeven - Mooi dat het al zo werkt.
Meerdere spellen - Pas als het populair genoeg is natuurlijk.
---
Wat betreft speciale rollen etc. Dat is nu precies wat een mafia spel leuk maakt. Niemand weet exact wat voor rollen er zijn. Het spel blijft altijd hetzelfde qua regels.
Zoals ik al zei, het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te worden. Gewoon iemand twee stemmen geven, of een dorpeling ook de mogelijkheid geven mensen te doden maakt het spel helemaal niet ingewikkeld, maar wel veel leuker.
Dit gaat niet over 'andere regels' of aan een nieuwe manier van spelen wennen, het zijn alleen maar wat kleine extraatjes, geen wijzigingen. |
|
BlueWolf Actief lid WMRindex: 68 OTindex: 93 Wnplts: Lapland
|
Zeg, is het niet mogelijk om op de wieisonline-pagina te kijken wie er welk topic/forum leest? En dat je daaruit kan afleiden bij welke 'soort' deze user hoort? En nog wat: Voor de Ziener is het handig om te Tovenaar te vinden, Zodat de Ziener iedere nacht kan kijken wie de wolven zijn en de tovenaar de ziener kan beschermen. Maar dan moet de Ziener de tovenaar dus wel vinden zonder gesnapt te worden door de wolven. Wat als de ziener gewoon op het forum post: " Ik ben de ziener. (blablabla) Die, die en die zijn de wolven. Tovenaar, bescherm mij" En dat de tovenaar vanaf dan de ziener beschermt. (uiteraard dat de tovenaar zelf niet zegt wie hij is) Zo kan de ziener en de tovenaar elkaar helpen en de wolven kunnen niets, kortom: zo is het spel wel heel erg makkelijk te winnen? |
|
Theetje Oudgediende
WMRindex: 460 OTindex: 24.162 T |
@BlueWolf; als beheerder kan ik precies zien wie waar op het wolvenforum is |
|
Enkie Oudgediende
|
@BlueWolf, als een Ziener bekend maakt dat hij de Ziener is, kunnen de wolven hem de nacht daarna besluiten te vermoorden.. Een Tovenaar kan eenzelfde persoon maar 1 keer achter elkaar beschermen. |
|
Theetje Oudgediende
WMRindex: 460 OTindex: 24.162 T |
|
|
BlueWolf Actief lid WMRindex: 68 OTindex: 93 Wnplts: Lapland
|
@Enkie: eerste post van dit topic: Quote Zeepbel: (...)Een belangrijk doel van de Tovenaar en de Ziener is elkaar vinden, dan kan de Tovenaar de Ziener beschermen terwijl de Ziener publiekelijk bekend kan maken wie hij is en wat hij weet van de wolven.(...)
maar blijkbaar zijn die regels veranderd? |
|
Enkie Oudgediende
|
@BlueWolf, ik dacht dat wat je zei een voorstel was, maar je ging er blijkbaar vanuit dat het zo ging. Nee, dat hebben we (nog) niet zo ingesteld, aangezien de Tovenaar eenzelfde persoon niet 2 nachten achter elkaar kan beschermen. Als in het openbaar zou worden gezegd wie wie is, kon de wolf na de eerste nacht alsnog kunnen besluiten de Tovenaar of Ziener te pakken. |
|
Quote BlueWolf: Zeg, is het niet mogelijk om op de wieisonline-pagina te kijken wie er welk topic/forum leest? En dat je daaruit kan afleiden bij welke 'soort' deze user hoort? Ik weet niet hoe het hier gespeeld wordt, maar normaal zou dat geen probleem zijn. In een normale mafia is er namelijk niets anders dan de thread van het spel, en kunnen een aantal spelers (mafia's en masons) met elkaar communiceren door berichtjes te versturen. Quote BlueWolf: En nog wat: Voor de Ziener is het handig om te Tovenaar te vinden, Zodat de Ziener iedere nacht kan kijken wie de wolven zijn en de tovenaar de ziener kan beschermen. Maar dan moet de Ziener de tovenaar dus wel vinden zonder gesnapt te worden door de wolven. Wat als de ziener gewoon op het forum post: "Ik ben de ziener. (blablabla) Die, die en die zijn de wolven. Tovenaar, bescherm mij" En dat de tovenaar vanaf dan de ziener beschermt. (uiteraard dat de tovenaar zelf niet zegt wie hij is) Zo kan de ziener en de tovenaar elkaar helpen en de wolven kunnen niets, kortom: zo is het spel wel heel erg makkelijk te winnen? In een goede mafia zitten meestal meerdere Docs en Cops en andere nuttige rollen. Als een Cop direct meldt dat hij de Cop is, dan moet hij maar hopen dat een Doc hem gelooft en hem beschermd. Dit betekent echter wel dat de mafia zeker weet dat ze hun doelwit zullen vermoorden: de Doc beschermt immers de Cop en niet iemand andersDan is er het volgende probleem: Wat als de mafia geluk heeft en de volgende nacht de Doc vermoord? Dan kunnen ze daarna direct de Cop vermoorden! Na de nacht zien ze in het bericht van de Game Master immers dat X die nacht is vermoord en dat X Doc was. Daarnaast is er de volgende strategie: Als de mafia besluit één van hun op te offeren kunnen ze de hele town misleiden. De mafia Godfather kan bijvoorbeeld zeggen: "Ik ben Cop, en X is schuldig". De townies lynchen dan X, die inderdaad mafia is. Iedereen gelooft de Godfather dan. De Godfather meldt vervolgens een paar keer "Ik kreeg een onschuldige", offert nog eens iemand op en de dorpelingen lopen blind achter hem aan. Dan is er nog de mogelijkheid dat de Cop die de eerste dag uitkomt geen goede Cop is, maar een Paranoid Cop en dus ALTIJD "Schuldig" als resultaat krijgt. --- Quote Enkie: @BlueWolf, als een Ziener bekend maakt dat hij de Ziener is, kunnen de wolven hem de nacht daarna besluiten te vermoorden.. Een Tovenaar kan eenzelfde persoon maar 1 keer achter elkaar beschermen. Dit is een zeer ongebruikelijke regel en komt dus bijna nooit voor in mafia's. Natuurlijk kan een moderator zelf kiezen om deze regel te gebruiken, maar ik zou het niet doen in mijn spellen. |
|
jolien hanssens Senior lid WMRindex: 149 OTindex: 516 Wnplts: Marke
|
Jaaaaaaaaaaaaaaa ik ken dit spel (bij ons "de wolven van wakkerdam") en als je nog een versie doet ik doe mee!!!! ohja bij ons in het spel zitten er ook een heks, een onschuldig meisje, een jager, een cupido en een ziener zaaaaaaaaaaaaalug spel!!!
|
|