"Ben je getrouwd? Fleur je leven op en begin een liefdesaffaire." In maart startte de datingwebsite van het Noorse bedrijf Victoria Milan met een grootse affichecampagne in de straten van Stockholm. Al snel werd de Zweedse reclamewaakhond overstelpt met klachten, waardoor deze niet anders kon dan de zaak verder onderzoeken. Eergisteren liet deze ombudsdienst weten dat het bedrijf "niets verkeerds doet". De klachten gingen bijna uitsluitend over het feit dat het bedrijf ontrouw aanmoedigde, zonder na te denken over de gevolgen voor de partners en hun kinderen. "U bent de ziekelijkste firma waar ik ooit mee in contact gekomen ben", klonk het. Er werd zelfs gesproken over een recordaantal klachten in de geschiedenis van de Zweedse reclame. Sigurd Vedal, CEO van Victoria Milan, reageerde toen als volgt in The Local: "Niemand die gelukkig getrouwd is zal van onze diensten gebruikmaken, omdat hij of zij er reclame van gezien heeft." Enkele dagen later zei hij in Dagens Industri: "Het aantal nieuwe leden heeft onze stoutste verwachtingen overtroffen. Dat betekent dat er hiervoor een grote markt aanwezig is. Bovendien, we bieden een dienst aan voor gedrag dat al bestaat. Noem het een alternatief voor echtscheidingen." De reclamewaakhond "Reklamenombudsmannen" liet nu weten dat het bedrijf niets verkeerd doet met zijn campagne. Deze ombudsdienst onderzoekt onder meer of een advertentie botst met de heersende morele waarden. Bovendien beschikt de site over een "paniekknop", waardoor iemand de site snel kan verlaten wanneer hij of zij toch besluit uiteindelijk niet van de diensten te willen gebruikmaken.

Foto