In de Verenigde Staten heeft een vliegende auto de officiële goedkeuring gekregen om op alle openbare wegen te mogen rijden. De Terrafugia Transition heeft eerder al groen licht gekregen voor het gebruik in de lucht, en nu zijn ook alle obstakels voor het gewone verkeer van de baan. De Terrafugia Transition is in feite geen wagen die vliegt, maar eerder een vliegtuig dat zich in het verkeer mag begeven. Om die toelating te krijgen, moesten de makers een reeks veiligheidsvoorschriften naleven. Zo bevat de Transition crashtechnologie voor auto's, zoals kreukzones en airbags. Het tuig heeft ook een speciaal stel banden, die de snelheid van autostrades kunnen verdragen, maar ook de impact van meerdere landingen aankunnen. Verder bevat de Transition speciale ramen van polycarbonaat, om gewicht te besparen en om de piloot niet te verblinden bij een 'bird strike', een botsing met vogels. Toch is het toestel nog niet perfect, meldt Autoblog. Hoewel het tuig immers een uitzondering heeft gekregen op de wegcodeverplichtingen rond gewicht, kan een volgetankte machine slechts 150 kg aan passagiers en bagage de lucht inkrijgen. Twee normale volwassen Amerikanen komen met de Transition dus niet van de grond. Verder hebben enkele euvels in een nieuw ontwerp en enkele gebrekkige onderdelen van derden de productie wat gehinderd. Terrafugia had gehoopt nog dit jaar een productietoestel voor te stellen, maar de lancering is uitgesteld tot 2012. De Transition moet zo'n 107.000 tot 178.000 euro kosten, weet The Register. Bij een eerdere voorstelling van het toestel in 2010 liet Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe weten dat de vliegende auto voor zijn part ook past in het Belgische verkeer.
FilmpjeVailan: ja maar als er zo weinig verkeer op de weg is, hoef je ook niet te vliegen.
Zelfs als het vliegtuig sneller gaat dan de auto, moet je nog tijd rekenen voor uitklappen en inklappen. Dus alleen interessant voor een lange afstand (ik mis hoe ver die kan vliegen)
aan.