Schattige meisjes doen met mama de was. Stoere jongens helpen papa bij het verwisselen van een autowiel. Zulke gedateerde beelden in basisschoolboeken bepalen ongemerkt de norm, denken Bercan Günel en Damaris Beems.
Vanaf vandaag trekken ze samen ten strijde tegen 'rolbevestigende basisschoolmaterialen'. "Jonge kinderen zijn gretige leerlingen", zegt Beems in dagblad Trouw. "Ze zuigen de informatie op die ze krijgen voorgeschoteld."
Volgens Günel en Beems is de kans groot dat kinderen later zelf ook traditionele keuzes maken als de info eenzijdig en stereotyperend is. Vandaag lanceren ze het meldpunt 'Dit Is Geen Schoolvoorbeeld'.
De bedoeling is dat leerkrachten, ouders en leerlingen voorbeelden aandragen van 'seksistische' schoolboeken, maar Günel en Beems hebben er zelf ook al heel wat verzameld. Ze staan hier op de website van Dit Is Geen Schoolvoorbeeld. Mannen werken in topfuncties of doen fysiek zware arbeid. Vrouwen zitten achter de kassa in de supermarkt of maken een hotelkamer schoon.
Beems, communicatieadviseur van beroep, werkt naar eigen zeggen vaak met vrouwen in topfuncties. "Natuurlijk hebben we door ons werk permanent een antenne uitstaan voor stereotypen. Maar de schoolvoorbeelden lagen zo voor het oprapen, dat was echt geen moeilijke speurtocht. Kennelijk hebben veel uitgevers een blinde vlek."
Onderzoek van de Universiteit van Virginia wijst uit dat rolbevestigende basisschoolboeken een negatieve uitwerking hebben op kinderen. Zien meisjes dat vrouwen geen rol van betekenis spelen in leerboeken, dan zien zij zichzelf in het echte leven ook geen grote dingen doen, citeert de krant uit het onderzoek van Rae Blumberg.