Blog van Emmo, bootjes en meer | |
31-08-21 08:14:11 | venzje Oudgediende WMRindex: 22.620 OTindex: 7.915 |
@yes_my_dear: Toch ben ik aardig bruin geworden en heb ik vrijwel iedere dag buiten gezeten. Maar ik geef toe: ik heb wel vaak met de kussens van het tuinmeubilair moeten slepen. | |
31-08-21 08:20:00 | yes_my_dear Oudgediende WMRindex: 1.205 OTindex: 17.061 S |
@venzje: Ja ik zit ook ieder moment buiten waarop het kan, helaas vielen die uren regelmatig binnen kantoortijd | |
09-09-21 17:23:38 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576 |
-------------------- Bootje in de brand Brandweer in de bocht afbeelding De brandweer heeft een NL-Alert verspreid in Schiedam en Vlaardingen over het schip in de Botlek dat al sinds gistermiddag in brand staat. In het ruim van het schip broeit een lading schroot. Daar komt rook bij vrij die klachten kan veroorzaken bij mensen in Vlaardingen en Schiedam. In het bericht waarschuwt de brandweer voor meer rookontwikkeling. "We hebben het schip de hele nacht geprobeerd te blussen door een beetje lading uit het schip te halen en dat dan op de kade te blussen, maar we zien nu dat dat niet werkt", vertelt een woordvoerder van de veiligheidsregio bij Rijnmond. De enige oplossing volgens de woordvoerder is nu om het schip vol met water te laten lopen. Dat levert korte tijd veel rookoverlast op omdat de brandweer het luik van het schip opent. Als de brandweer deze tactiek niet gebruikt, kan het nog dagen duren voordat de broei stopt. De verwachting is dat vooral mensen in Vlaardingen en Schiedam last van de rook krijgen, maar de wolken trekken ook over Rotterdam en Rozenburg. De rook is niet gevaarlijk. Inwoners die last hebben van de rook adviseert de veiligheidsregio om ramen en deuren gesloten te houden. Milieudienst DCMR heeft sinds gistermiddag bijna tweehonderd klachten van stank- en rookoverlast gekregen. De veiligheidsregio verwacht dat de brand tegen het einde van de middag onder controle is. Interessant is natuurlijk dat blussen met water. Punt één scheepsbranden met water blussen doe je alleen als je weet wat er in de hens staat. Niet alle branden zijn met water te blussen en soms werkt het zelfs averechts. Dan punt twee: een schip volpompen met water. Ik hoop dat ze een gedegen stabiliteitsberekening gemaakt hebben, anders dondert die boot om. En last but not least, je krijgt een dergelijk schip niet vervult (helemaal vol). Dan zinkt ze. Het deel van de lading dat boven het waterniveau uitsteekt blijft rustig doorbranden. | |
09-09-21 20:42:08 | Buick Oudgediende WMRindex: 5.640 OTindex: 1.132 |
Wat ik niet snap is dat schroot , dat is ijzer, (metaal) dat dat in de brand staat. Bij broeien denk ik vooral aan hooi of gras. | |
09-09-21 21:15:17 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576 |
@Buick: Schroot bestaat uit bijna van alles. Maar vooral berucht zijn "turnings", afval van draaibanken. Daar zit een zeker percentage olie in, en omdat het dunne partikels zijn, loeischerp ook nog, kunnen ze relatief makkelijk in de brand raken. De olie begint, en als het heet genoeg is gaat ook het staal branden. In dit geval ging het voor tenminste een deel uit oude lithiumbatterijen. Die zijn ook bloedjelink. Zeker als er nog residuspanning op staat. Die kan kortsluitstromen geven die de ontstekingsbron vormen. Kortsluiting in elektrieke auto's is in principe hetzelfde. Alleen is een auto een beetje kleiner dan een scheepslading. | |
10-09-21 05:02:15 | Buick Oudgediende WMRindex: 5.640 OTindex: 1.132 |
@Emmo, batterijen ook ja. Een electrische auto zetten ze dan ook in en bak met water, want anders gaat dat niet uit. Maar als staal gaat branden dan moet het wel echt heel heet zijn. | |
10-09-21 08:53:33 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576 |
@Buick: Klopt. Ik las overigens in een artikeltje in "Schip, Werf en de Zee" over alternatieve brandstoffen dat ze ook fijnverdeeld ijzer, zeg maar ijzervijlsel, als brandstof overdacht hebben. | |
10-09-21 10:03:10 | Buick Oudgediende WMRindex: 5.640 OTindex: 1.132 |
@Emmo, ik zou nooit bedacht hebben dat ijzer kon branden. | |
10-09-21 10:31:40 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576 |
@Buick: Meestal wordt dat "roesten" genoemd. Dat gaat wat trager. Maar als ijzer (Fe) voldoende fijn verdeeld is en in goed contact komt met zuurstof, dan brand het als een tierelier. | |
10-09-21 11:13:50 | nietmeer |
Ijzerpoeder in brand steken was bij ons op school iets wat de docent altijd bij klas 4 scheikunde voordeed. Het brandt best goed Maar eh. Ja. Die manier van blussen vergt wat planning ja... O.O | |
02-10-21 13:19:52 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576 |
Weer wat nieuws: In de Golf van Oman is nu een Tropische Cycloon bezig. Voor degenen die niet bekend zijn met de materie is dat geen groot nieuws. Echter: Dit is een gebied dat normaal zo goed als vrij van Tropische Cyclonen beschouwd wordt. In mijn documentatie staat er voor de laatste 80 jaar zegge en schrijve 1 vermeld: in de Golf van Aden. (Mijn documentatie dateert alweer van een tijdje terug, dus misschien vergis ik me. Maar voor het gebied, Straat van Hormuz en de Golf van Oman is het toch bijzonder. | |
04-11-21 14:14:43 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576 |
D'r zit weer een bijzondere aan te komen. Dit keer is het tropische storm Wanda (een graadje lager dan orkaan. Niet verschrikkelijke sterk, maar ze is wel, volgens de verwachting, onderweg naar Ierland. Meer info bij NOAA (Engels) afbeelding | |
09-11-21 11:25:17 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576 |
Nieuw nieuw over de Ever Given: Foto's tonen beschadigde Ever Given die een 'nose job' nodig heeft afbeelding Op beelden die circuleren op Twitter en YouTube is te zien hoeveel schade containerschip Ever Given opliep toen het in maart aan de grond liep in het Suezkanaal. Sal Mercogliano, voorzitter van de afdeling Geschiedenis Strafrecht en Politieke Wetenschappen aan de Campbell University, zegt dat de boeg moest worden afgesneden om te worden vervangen door een nieuwe, aangeduid als een neusbaan. Mercogliano zegt dat hij met iemand heeft gesproken die zei dat de boeg zou worden afgesneden, inclusief de boegschroef en dat drie vervangende modules klaar waren om te worden geïnstalleerd. Volgens hem was er op het werf een heel nieuw boeggedeelte voorbereid. Hij voegt eraan toe dat de neusklus toch als een kleine reparatie wordt beschouwd. In onderstaande video bespreekt hij de schade verder. Youtube Op foto's is ook te zien dat de rompplaat gescheiden is. Daarnaast werd de boegschroef verpletterd en liep er een scheur uit. Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry Co, Ltd was verantwoordelijk voor de reparaties. Het is waarschijnlijk dat de reparaties al zijn uitgevoerd of bijna voltooid zijn. Shipment Link meldt dat het schip op 11 november in de haven van Qingdao wordt verwacht om zijn vaarschema te hervatten. Van daaruit vaart de Ever Given onder meer naar Shanghai en Yantian, voordat hij naar het Suezkanaal reist, waar hij op 6 december aankomt. Van daaruit vaart het door naar Rotterdam met een ETA van 15 december. De 20.000 TEU Ever Given werd in maart wereldberoemd toen hij in een zandstorm aan de grond ging in het Suezkanaal. Het duurde ongeveer een week voordat het schip weer verder kon. In die tijd ontstond er een file van honderden schepen en werd de wereldwijde handel verstoord. Nadat de Ever Given was vrijgelaten, werd het schip maandenlang vastgehouden door de Egyptische autoriteiten. In die tijd waren de eigenaar Shoei Kisen en de Suez Canal Authority in conflict over compensatie. Het is onduidelijk hoeveel er precies is betaald, maar het gerucht ging om 540 miljoen dollar en een nieuwe sleepboot. Pas toen er een akkoord werd bereikt over de betaling van een schadevergoeding aan het kanaalbestuur mocht de Ever Given vertrekken. Het containerschip verliet begin juli het Suezkanaal. Het schip ging vervolgens enkele dagen ten anker in de buurt van de haven van Port Saïd om zich voor te bereiden op de hervatting van de reis. De Ever Given arriveerde uiteindelijk op 29 juli in Rotterdam [Bron: SWZ/Maritime] | |
11-11-21 10:02:34 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576 |
In verband met de klimaat verandering: Vroege vorst verrast schepen op de Noordelijke Zeeroute Meer dan twintig schepen hebben naar verluidt moeite om door de Noordelijke Zeeroute te komen door zee-ijs dat in het gebied toeneemt. Onder de getroffen schepen zijn Spliethoff's heavy lift schip Poolgracht en United Heavy Lift's UHL Flash, UHL Faith en UHL Fusion. Dit werd gemeld door The Barents Observer. Volgens de online krant werd het zee-ijs snel dikker en moeilijker te navigeren, terwijl de route normaal gesproken rond deze tijd redelijk toegankelijk is. Oorzaak van de plotselinge bevriezing waren stormen in het gebied. Naast de heavy lift schepen ondervonden verschillende tankers en bulkcarriers dezelfde problemen waarbij sommigen hulp nodig hadden bij ijsbrekers. De Barentsz Observer stelt dat er ook een ijsbreker werd ingeschakeld om de Poolgracht te escorteren, samen met de UHL Flash en UHL Faith. Op 8 november bereikten ze de Karazee. De Poolgracht was op weg naar Gydan en ligt nu volgens Marine Traffic voor anker in Sabetta. De Poolgracht is een van spliethoff's P-14 type heavy lift schepen. Hij is 168,68 meter lang, 25,43 meter breed en de GT is 17.634 meter. Het heeft DNV GL 100 E3 Ice Class-notatie, waardoor het geschikt is om in Arctische wateren te varen. De UHL Flash zou op 1 november in Rotterdam aankomen, maar staat volgens Marine Trafficnog steeds te boek als "out of range". Dit schip staat echter niet meer vermeld op de website van de Northern Sea Route Administration (NSRA) als zijnde 'nabij het watergebied en in het watergebied van de Noordelijke zeeroute'. De andere twee staan nog steeds op deze lijst. De UHL Faith zou op 5 november in Hamburg aankomen, maar was volgens de NSRA gisteren de Straat van Kara aan het apporiseren. De UHL Fusion zal naar verwachting op 14 november de oostgrens bereiken om door te reizen naar Vladivostok. Deze schepen van de Duitse rederij zijn van het type F900 Eco-Lifter en meten 149,99 x 25,6 meter met een DWT van 14.100 mt. Ze hebben ijsklasse GL E3 / Fins 1A. De Noordelijke Zeeroute is een scheepvaartroute die officieel door de Russische wetgeving is gedefinieerd als liggend ten oosten van Nova Zembla en specifiek langs de Russische Arctische kust loopt van de Karazee, langs Siberië, naar de Beringstraat. De hele route ligt in Arctische wateren en binnen de exclusieve economische zone (EEZ) van Rusland. Delen zijn slechts twee maanden per jaar ijsvrij. De algemene route aan de Russische kant van het Noordpoolgebied tussen de Noordkaap en de Beringstraat wordt de Noordoostelijke Passage genoemd, analoog aan de Noordwestelijke Passage aan de Kant van Canada. afbeelding afbeelding [Bron: SWZ/Maritime] | |
11-11-21 10:34:10 | allone Oudgediende WMRindex: 52.000 OTindex: 93.451 |
2 maanden ijsvrij? Het is al november, dan lijkt het me niet vreemd dat er wel ijs ligt.. | |
11-11-21 10:43:43 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576 |
@allone: Schepen met een GL (Germanischer Lloyd) 100 E3 Ice Class klasse hoeven het niet ijsvrij te hebben. Die kunnen al aardig wat aan voordat ze een ijsbreker nodig hebben. Dat is vergelijkbaar met de 1A klasse (Fins). Dat is dezelfde klasse waar ik ook op gevaren heb. Tot 20 à 30 cm heb je geen enkel probleem. Wordt het dikker dan 50 cm dan wordt het zaak een ijsbreker te bellen. Maar vaak vaar je in konvooi in het zog van het schip voor je. Dan kun je nog verder komen. Het gaat er dus niet om of het ijsvrij is, maar of het ijs te zwaar is om er zonder assistentie door te komen. | |
11-11-21 11:12:35 | allone Oudgediende WMRindex: 52.000 OTindex: 93.451 |
11-11-21 11:31:11 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576 |
@allone: Oh, er is wel een zekere mate van opwarming. Of dat door handelingen van de mens komt, daar zijn de meningen over verdeeld. Belangrijkste consensus is dat dit inderdaad het geval is. Alleen is wetenschap geen democratie: meeste stemmen gelden. Bekend is het verhaal van Alfred Wegener die als roepende in de woestijn achteraf toch gelijk bleek te hebben. Er zijn talloze, minder bekende, voorbeelden. Helaas, wat mij betreft, zijn er zoveel mensen die van alles roepen en beweren, dingen die onwaarschijnlijk, overdreven en soms ronduit gelogen zijn, dat ikzelf helemaal niets meer geloof op dit punt. Als je alleen al de berichtgeving via de NOS volgt, daarin zitten zoveel aantoonbare onwaarheden en overdrijvingen dat ze totaal niet meer serieus te nemen zijn (voorbeeld: overstromingen in Limburg, België en Duitsland, voorspellingen over de rijzing van de zeespiegel en het smelten van het poolijs). Voor mij persoonlijk ga ik er van uit dat iemand die een vaststaand feit beweert totaal ongeloofwaardig is. Een echte wetenschapper praat over mogelijkheden en kansen. Daarnaast heb ik een enorm wantrouwen in modellen. Vanuit mijn vak en uit eigen ervaring heb ik een beetje idee van hoe dergelijke modellen tot stand komen, hoe ze worden gekalibreerd en hoe betrouwbaar een eventuele extrapolatie kan zijn. Dat stelt mij niet gerust voor wat betreft de zeer complexe klimaatmodellen die gebruikt worden. Overigens worden vaak meerdere modellen gebruikt waaruit een gemiddelde getrokken wordt. Maar je hoort nooit wat over de standaarddeviatie (de gemiddelde afwijking van het gemiddelde). Dat is een indicatie voor de betrouwbaarheid van die gemiddelden. | |
11-11-21 11:51:02 | allone Oudgediende WMRindex: 52.000 OTindex: 93.451 |
12-11-21 08:15:06 | allone Oudgediende WMRindex: 52.000 OTindex: 93.451 |
@Emmo: klimaten zijn veranderlijk, de zeespiegel is veel hoger en veel lager geweest, .. de vraag is alleen hoe snel het gaat en of wij er de oorzaak van zijn.. ik weet het ook niet. Gedeeltelijk wel, denk ik, want er zijn op het moment echt ongelooflijk veel mensen hier op deze planeet. En de mensheid is er sowieso al de oorzaak van dat veel bossen verdwenen zijn. Schotland bijv. - eigenlijk heel Europa, was vroeger één groot bos Wat ik wel weet is dat ik niet geloof dat al die beslissingen zoals verplicht elektrische (vracht!)auto's echt zoden aan de dijk zetten. | |
19-11-21 00:04:04 | yes_my_dear Oudgediende WMRindex: 1.205 OTindex: 17.061 S |
Heb jij zelf ook in die gebieden gevaren? Eén van mijn toekomstwensen (later als ik rijk ben) is om met de boot naar Fins Lapland te gaan, daar prachtige tochten te lopen (en een huskeytocht mee te maken), het noorderlicht zien.... Lijkt me fantastisch! Maar voorlopig blijf ik lekker dromen haha. | |
19-11-21 09:43:56 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576 |
@yes_my_dear: Nee. Ik ben nooit verder geweest dan Archangelsk. Stom toeval, want mijn (voormalige) baas vaart wel in die streken. Voormalige buren hebben dat eens gedaan. Dat was een zakentripje op uitnodiging van Volvo (Buurman was dealer van Volvo Penta): Rossen met snowmobiles, tochtje op een ijsbreker en dat soort zaken. Dat soort tochten zijn zeer wel te organiseren, al wordt met de boot erheen een beetje lastig. Er zijn niet veel lijndiensten die kant op. Maar mooi varen is het wel. | |
19-11-21 21:05:54 | yes_my_dear Oudgediende WMRindex: 1.205 OTindex: 17.061 S |
Oh dat lijkt gaaf op een ijsbreker!! Misschien moet ik ooit die stomme vliegangst overwinnen haha | |
19-11-21 21:17:53 | Mamsie Oudgediende WMRindex: 46.266 OTindex: 96.110 |
@yes_my_dear: Zullen we samen gaan? Lijkt míj ook geweldig! | |
19-11-21 21:22:59 | Beereekhoorn Oudgediende WMRindex: 1.250 OTindex: 10.018 |
@Mamsie: @yes_my_dear: ik wil ook wel mee hoor | |