Blog van Emmo, bootjes en meer |
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.266 OTindex: 96.110
|
@Beereekhoorn: hoe meer zielen, hoe meer vreugd. (een oud gezegde, dat doet deugd!) |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576
|
|
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.266 OTindex: 96.110
|
@Emmo: Ik kies voor het Noorderlicht maar Papsie laat ik thuis want die wordt zeeziek, en dát kunnen we dus niet hebben. |
|
yes_my_dear Oudgediende
WMRindex: 1.205 OTindex: 17.061 S |
Ja leuk! Met z'n allen!! Ik ga ook voor het noorderlicht. Lijkt me prachtig, zo indrukwekkend. |
|
Beereekhoorn Oudgediende
WMRindex: 1.250 OTindex: 10.018
|
Gezellig en het noorderlicht staat al op mijn verlanglijstje dus geweldig |
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.000 OTindex: 93.451
|
|
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.266 OTindex: 96.110
|
@allone: Nou, dan kom je toch óók mee! Gesellie! |
|
botte bijl Oudgediende
WMRindex: 90.820 OTindex: 39.086
|
|
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.266 OTindex: 96.110
|
@botte bijl: Mijn moeder is daar geweest. Dat zal mij niet lukken. Ik kwam niet verder dan Helsinki. Was óók heel leuk maar zooooo lang geleden alweer. Laatste edit 20-11-2021 08:42 |
|
Buick Oudgediende
WMRindex: 5.640 OTindex: 1.132
|
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576
|
Goed schaatsweer |
|
yes_my_dear Oudgediende
WMRindex: 1.205 OTindex: 17.061 S |
Tegen kou kun je je kleden, liever -10 dan +35 |
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.266 OTindex: 96.110
|
@yes_my_dear: Zondermeer! Bij zulke hitte ben ik bang dat ik doodga. Echt waar! |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576
|
En het gaat maar door:
Vier doden bij Deense actie tegen piraterij bij West-Afrika De Deense marine heeft voor de kust van West-Afrika in een actie tegen piraterij vier mensen doodgeschoten. Dat gebeurde gisteren net buiten de territoriale wateren van Nigeria.
Een Seahawk-helikopter van het fregat Esbern Snare zag een snelle motorboot met acht opvarenden zich verdacht ophouden in de buurt van een aantal vrachtschepen. Vanaf het Deense schip werden daarna waarschuwingsschoten gelost om de boot tot stoppen te dwingen. De piraten vuurden daarop gericht terug, zo staat in een verklaring van de Deense marine.
Daarop schoten ook de Denen gericht. Vier opvarenden van de piratenboot werden gedood, een vijfde raakte gewond. De boot werd tot zinken gebracht. Volgens de Deense marine was er sprake van zelfverdediging. Er zijn geen Deense marinemensen gewond geraakt bij het incident. Vier piraten zijn gevangengenomen en aan boord van het fregat gebracht.
De Esbern Snare is met bijna 138 meter een van de grootste gevechtsschepen van de Deense marine. Het fregat werd in 2005 in gebruik genomen en wordt geregeld ingezet bij internationale missies. Er zijn ongeveer 175 bemanningsleden aan boord.
Het schip werd een jaar geleden in de Golf van Guinea gestationeerd als onderdeel van een missie tegen piraterij. De wateren voor de West-Afrikaanse kust behoren tot de gevaarlijkste ter wereld voor de koopvaardij. Van 2008 tot 2017 waren er ook al Deense marineschepen in de regio actief.
Juist deze week is de Deense premier Mette Frederiksen op bezoek in de regio. Een bezoek aan de Esbern Snare stond ook op het programma, maar op het moment van het incident was ze niet aan boord, zo meldt een woordvoerder. |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576
|
Bijzondere cycloon Hier een bijzondere Tropische Cycloon bij de Filippijnen. Op zich is zoiets geen nieuws, elk jaar krijgen de Filippijnen meerdere TC's over zich heen. In dit geval echter is het ding heel plotseling aangesterkt naar klasse vijf, de zwaarste categorie. Ik houd hem al een dag of of twee in de gaten, en gisteren was hij nog verwacht als een categorie twee. Binnen vierentwintig uur van twee naar vijf. Of de weerdiensten hebben zich verrekend, of er is iets geks aan de hand met dat ding. afbeelding |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576
|
Uit de kersteditie van Schuttevaer (gratis te downloaden van de site)
IJs op Noordpoolroute breekt ambities Russen niet
Door Paul Jumelet
Koning Winter heeft dit najaar opvallend snel zijn entree gemaakt op de Noordpool, met als gevolg dat zeker twintig schepen op de Noordelijke Zeeroute in de problemen zijn gekomen, waarvan sommige muurvast kwamen te zitten tussen het ijs en andere zich met grote moeite door de ijzige wateren worstelden. De penibele situatie lijkt een dikke streep door de rekening van de Russen, die de ambitie koesteren om de Noordpool ook geschikt te maken voor de containerscheepvaart en de concurrentie aan te gaan met het Suezkanaal. Die ambitie lijkt in werkelijkheid echter niet aan het wankelen te zijn gebracht. Aleksey Chekunkov, de Russische minister van Ontwikkeling van het Verre Oosten en de Noordpool, is koud terug van een bezoek aan Zuid-Korea, waar de bewindsman het Zuid-Koreaanse bedrijfsleven warm probeerde te maken voor het spelen van een rol bij de ontwikkeling van containervaart via de Noordpool. Nieuwe tankers Zuid-Korea is niet alleen bereid om op zijn scheepswerven nieuwe tankers te bouwen die goed tegen de Noordpool- omstandigheden bestand zijn, maar ook om samen met Rusland een containerrederij voor de Noordpoolroute op te richten, zo verklaarde minister Chekunkov na afloop van zijn vijfdaagse Korea-bezoek tegenover het Russische persagentschap Sputnik. De oprichting van een speciale rederij zou een uitkomst kunnen zijn voor de Russen, die weten dat met name in de westerse wereld veel weerzin bestaat tegen het idee van welig tierend scheepvaartverkeer op de Noordpool. De containerrederijen MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM en Evergreen ondertekenden, net als expeditiebedrijf Kuehne+Nagel en verschillende verladers, de Arctic Shipping Corporate Pledge van milieuorganisatie Ocean Conservancy, een statement waarin ze met de hand op het hart beloofden geen gebruik te zullen maken van de Noordpoolroute. Maersk liet drie jaar geleden bij wijze van proef wel zijn toen gloednieuwe schip ‘Venta Maersk’ vanuit Zuid-Korea via de ‘blue highway’ naar Europa varen, waarna een jaar later verdere oriënterende gesprekken tussen Maersk en de Russen werden gevoerd, maar daarvan werd sindsdien niets meer vernomen.
Containerlogistiek Een andere grootmacht uit de internationale containerlogistiek, DP World, sloeg deze zomer wel de handen ineen met Rusland. De terminaloperator uit Dubai richtte met het Russische nucleaire staatsbedrijf Rosatom een joint-venture op om een ‘rendabele en duurzame’ Noordelijke Transit Corridor te bouwen en te exploiteren en onderzoekt nu onder meer de mogelijkheid om in de Russische stad Vladivostok, in het uiterste oosten van Rusland aan de Japanse Zee, een containerterminal aan te leggen. Omdat containervaart normaliter vraagt om regelmaat en betrouwbaarheid, is het voor de Russen wel zaak dat de Noordpoolroute eerst 365 dagen per jaar bevaarbaar wordt. Moeder natuur bemoeilijkte van oudsher de scheepvaart in het gebied door gedurende een groot deel van het jaar voor een dikke ijslaag te zorgen, maar de laatste jaren deed de klimaatverandering haar werk en werd het zomerseizoen waarin scheepvaartverkeer wel goed mogelijk was steeds langer. Vorig jaar keek Rusland handenwrijvend toe hoe een nieuw record werd gevestigd en de route al in mei openbrak en in december nóg steeds bevaarbaar was. De LNG-tankers, olietankers, bulkschepen en general cargo-schepen konden vorig jaar meer dan ooit de Siberische gas-, olie- en metaalindustrie komen bedienen. Maar deze winter lijken de milieuorganisaties, die de Russische Noordpool-ambities met lede ogen aanzien, even opgelucht adem te kunnen halen. Vanwege de verrassend snel gegroeide ijslaag heeft de nucleaire ijsbreker ‘Taymyr’ volgens The Barents Observer, een Noorse nieuwsdienst die al het Noordpool-nieuws op de voet volgt, al een aantal schepen te hulp moeten schieten, waaronder het Nederlandse general cargoschip ‘Poolgracht’, dat op weg was met lading voor de grote Russische gasproducent Novatek, en de vanuit China naar Rotterdam varende ‘UHL Flash’ van de Duitse zwareladingrederij UHL (United Heavy Lift).
Trouwe gebruiker UHL is de laatste jaren een van de trouwste gebruikers van de noordelijke zeeroute. Ook de ‘UHL Fusion’ en ‘UHL Faith’ worden door verschillende bronnen genoemd bij het rijtje schepen dat door de ijsgroei in de problemen is gekomen. Andere getroffen schepen zijn onder meer de bulkschepen ‘Golden Pearl’ en ‘Nordic Nuluujaak’. De autoriteiten hebben nog twee ijsbrekers naar het gebied gestuurd om schepen uit hun benarde positie te bevrijden, de ‘Novorossiisk’ en de nucleair aangedreven ‘Yamal’, maar de afstanden in het gebied zijn groot, waardoor het dagen duurt voordat hulp ter plekke is. De Russische president Poetin is er de afgelopen tijd op blijven hameren dat de Noordpoolroute zo snel mogelijk moet worden ontwikkeld als een route voor de internationale containervaart, en de Russen lijken niet van plan om zich uit het veld te laten slaan door onverwacht strenge winteromstandigheden. Het Russische staatsbedrijf Atomflot gaf vorig jaar opdracht voor de bouw van drie nucleaire ijsbrekers, de grootste ooit, die samen in staat moeten zijn om de Noordpoolroute het hele jaar door open te houden. De ‘Leader’, zoals het nieuwe type vaartuig heet, krijgt het vermogen om ijslagen van vijf meter dik te verpulveren, waarmee we misschien eerder van een ijsterminator dan van een gewone ijsbreker moeten gaan spreken. In 2027 zou het eerste exemplaar moeten worden opgeleverd.
Poetin Dit jaar wordt op de Noordpoolroute circa 35 miljoen ton vracht vervoerd, zo maakte Atomflot deze week bekend. Het betekent dat de groei die al jaren aan de gang is ook dit jaar wordt voortgezet. Vorig jaar stopte de teller bij 33 miljoen ton. President Poetin, die er jaren geleden al persoonlijk op aandrong dat het de ambitie moet zijn om in 2030 op 110 miljoen ton te zitten, zal het groeitempo de komende jaren nog wel drastisch willen opschroeven. Minister Chekunkov liet in een toespraak voor Zuid-Koreaanse gastheren weten dat de doelstelling nog ongeveer hetzelfde is gebleven: hij sprak over ‘meer dan 100 miljoen ton op de Noordelijke Zeeroute nog in dit decennium, tegen 2030’. Poetin zelf maakte in september nog duidelijk dat met containerscheepvaart op de Noordpoolroute wat hem betreft helemaal niet gewacht hoeft te worden op de komst van de oersterke Leader-atoomijsbrekers. Op het Eastern Economic Forum in Vladivostok stelde de Russische president dat ‘de opening van de eerste regelmatige dienst voor het vervoer van goederen, inclusief containers, tussen Vladivostok en Sint-Petersburg’ al volgend jaar zou kunnen plaatsvinden. Het technische werk, zoals het ontwikkelen van de haveninfrastructuur en het waarborgen van de veiligheid, moet nog gebeuren, zo gaf Poetin toe, ‘maar de Noordelijke Zeeroute heeft zonder twijfel de toekomst in handen voor wereldwijde verschepingen tussen Azië en Europa en terug’.
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576
|
Vandaag heb ik mijn veertiende en laatste boek (naar verwachting) gepubliceerd. Het ding heet "Van Blok tot Lummel" en kost 14.95 in de boekhandel. Ik heb er nog geen EPUB van gemaakt, maar eenieder die de pdf wil hebben kan zich melden. Met een paar dagen zal het bij de boekhandel en Bol te koop zijn. |
|
Buick Oudgediende
WMRindex: 5.640 OTindex: 1.132
|
@Emmo, gefeliciteerd En krijgen we nu een serie over de beste stuurlui aan de wal? |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576
|
@Buick: Hm, zoveel gebeurt er niet aan deze kant. Bovendien zijn de gebeurtenissen die wél plaatsvinden van dien aard dat ze, voor zover geschikt voor publicatie, niet buitengemeen belangwekkend zijn voor de goegemeente. |
|
Buick Oudgediende
WMRindex: 5.640 OTindex: 1.132
|
@Emmo, jij bekijkt de wereld met humor en je hebt een fijne manier van schrijven. Ik lees hier bv over je kookkunsten. Niet belerend maar informatief. En ik denk dat je zelfs over een dame die voor je in de supermarkt staat een leuke grappige stuk kan schrijven. Jij hebt dat wel in je |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576
|
@Buick: 'k sal 's kiek'n. Beloof niks. Maar die boeken zijn het gevolg van opmerkingen van Bert en Sjaak. Bert met z'n "Wat doe je eigenlijk op 'n schip" en Sjaak met z'n "Je zou d'r wel een boek van kunnen maken". |
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.266 OTindex: 96.110
|
@Emmo: Nou, dan heb je hier nu de opmerkingen van @Buick en mij..... |
|
Buick Oudgediende
WMRindex: 5.640 OTindex: 1.132
|
@Emmo, ok dan officieel, wat doe je nu zoal nu je met pensioen bent |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.662 OTindex: 28.576
|
@Buick: Op m'n kont achter de computer zitten en jullie ergeren met stomme opmerkingen |
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.266 OTindex: 96.110
|
@Emmo: Valt mee hoor, we kunnen wel wat hebben..... 😉 |
|