Blog van Emmo, bootjes en meer | |
08-04-21 19:23:29 | Mamsie Oudgediende WMRindex: 46.316 OTindex: 96.264 |
Nou ja, hoe dan ook, het gaat goedkomen. Alleen jammer van dat verloren bootje. 🛥 | |
09-04-21 00:24:34 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590 |
Update Eemslift Hendrika: Dat groene bootje dat van boord was gespoeld wordt momenteel geborgen. Ik vraag me nou enorm af hoe het kan dat 'ie vrijwel zonder schade langs die kraangiek gekomen is. | |
09-04-21 07:18:05 | allone Oudgediende WMRindex: 52.150 OTindex: 93.727 |
@Emmo: maakt het geen verschil waar dat bootje van gemaakt is? | |
09-04-21 12:20:52 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590 |
@allone: In principe niet. Sterkte eisen zijn niet afhankelijk van het materiaal. | |
09-04-21 17:50:39 | nietmeer |
Huh, da's inderdaad bijzonder, dat het bootje daar enigszins heel vanafgekomen is? Crash met een kraangiek klinkt onprettig... | |
09-04-21 18:57:44 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590 |
wortel: Zelfde type kraantjes (NMF) heb ik ook mee gevaren. Vandaar dat ik enigszins verbaasd ben dat het ding er vrijwel zonder kleerscheuren afgekomen is. | |
13-04-21 17:27:37 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590 |
The never ending story of: De Ever Given. Het was te verwachten. Het schip is, volgens Schuttevaer gearresteerd, aan de ketting gelegd, in het Suezkanaal. Ze mag pas verder als er een borg van 900 miljoen US$ betaald wordt. Dat een schip na een akkevietje aan de ketting wordt gelegd tot een borg wordt betaald is geen nieuws. Dat gebeurt regelmatig. En natuurlijk heeft het kanaal schade geleden door die gronding. Alleen is 900 miljoen wel een beetje erg veel. Zelf als het schip inclusief lading geabandonneerd wordt zal het niet zoveel opbrengen. De goederen aan boord kunnen misschien wel die waarde hebben, maar bij gedwongen verkoop levert het natuurlijk nooit de nieuwprijs op. Ook kan ik me niet voorstellen dat de werkelijk geleden schade (door het kanaal) ook zelfs maar in de buurt komt. Je praat over de (vergeefse ) bergingskosten, kraanhuur, sleepboten en dergelijke. Gederfde inkomsten zal niet zo veel zijn. Het overgrote gedeelte van de schepen is na het oplossen van de stremming gewoon door het kanaal gevaren. Er zijn er maar paar die omgevaren zijn. De geslaagde berging valt er niet onder. Die wordt volgens "averij grosse", als ik wel ben ingelicht, door de verzekering (P&I club) van het schip gedragen. Dat is de normale gang van zaken. In dit geval is het dan ook een gevalletje van pure afpersing door onze Egyptische vrienden. | |
21-04-21 09:55:36 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590 |
------------------------------------ Over Corona. Gisteren heb ik via de huisarts de eerste vaccinatie gehad. Ik vond dat een beetje laat, maar goed. Tweede prik is 6 juli, dertien weken later. Lijkt mij een wel erg lange periode. Maar goed. Echt interessant wordt het geval van mijn buurtjes. Man is begin zeventig en is de afgelopen jaren voor wat bijzonder lastige kwalen in het ziekenhuis geweest. Die wordt, terwijl hij tien jaar ouder is dan ik en onderliggend lijden heeft, via de GGD in mei voor de eerste keer gevaccineerd. Nou weet ik niet welke figuur die schema's vaststelt, maar als je het mij vraagt stinkt er iets. | |
21-04-21 10:01:57 | venzje Oudgediende WMRindex: 22.620 OTindex: 7.915 |
@Emmo: Ik heb mij er vanaf het begin al over verbaasd. Boven de 60 werd geen verschil meer gemaakt tussen wel of geen onderliggend lijden. Enfin, jij en ik lopen in elk geval op de dag gelijk. Toevallig, want ook een kennis in Frankrijk zat op exact hetzelfde moment bij de dokter voor zijn eerste prikje. | |
11-05-21 17:36:49 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590 |
En het verhaal zet zich voort De Ever Given (vertaald bericht van SWZ-magazine: De Suez Canal Authority (SCA) heeft haar vordering op de Japanse reder Shoei Kisen Kaisha, eigenaar van de Ever Given, verlaagd van 916 miljoen dollar naar 600 miljoen dollar. Volgens advocaten en maritieme experts staat de oorspronkelijke claim niet in verhouding tot de daadwerkelijke schade. SCA-voorzitter Osama Rabie, die ook de rang van admiraal bekleedt, kondigde de lagere claim aan voor de camera van de Egyptische televisiezender MBC Masr. Het is onduidelijk op welke basis de vermindering van ongeveer een derde van de oorspronkelijke vordering is gebaseerd. De oorspronkelijke enorme claim van 916 miljoen dollar omvat twee posten van 300 miljoen dollar voor 'reputatieverlies' en een bergingsbonus, een tot nu toe onbekend fenomeen. Inmiddels is het schip bijna zes weken vastgehouden op het Great Bitter Lake en neemt de schade door vertragingen met de dag toe. Uit een technische inspectie is gebleken dat de containergigant licht beschadigd was toen hij op 23 maart in het zuidelijke deel van het kanaal aan de grond werd gezet, maar dat hij zijn reis zonder sleephulp zou kunnen voortzetten. Onze Egyptische vrienden maken zich op een nogal schaamteloze manier schuldig aan afpersing. Overigens is dat niet een onbekend fenomeen in de scheepvaart. | |
21-05-21 09:32:27 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590 |
-------------------------------------- - Hoera! Ik heb mijn eerste pensioen binnen. Maar liefst €339 voor de hele maand mei! Overigens, op mijn reisverslag meld ik dat mijn nieuwe boek uit is. Gebruikelijke condities blijven van kracht. | |
21-05-21 09:39:41 | allone Oudgediende WMRindex: 52.150 OTindex: 93.727 |
@Emmo: wow, je bent rijk, dat worden een heleboel uitspattingen deze maand. Ga je een nieuwe rolls Royce kopen? Gefeliciteerd met het boek | |
21-05-21 12:20:12 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590 |
@allone: Dit is het prepensioen. Volpensioen gaat pas in juli. Bovendien heb ik "een beetje" spaargeld Je hoeft géén medelijden te hebben (mag wel, natuurlijk) | |
21-05-21 18:13:52 | allone Oudgediende WMRindex: 52.150 OTindex: 93.727 |
@Emmo: ah, en prepensioen is om je er alvast langzaam aan te laten wennen? | |
22-05-21 05:07:49 | allone Oudgediende WMRindex: 52.150 OTindex: 93.727 |
@Emmo: medelijden leek me niet nodig, omdat ik weet dat je goed georganiseerd bent en vooruit gepland hebt | |
26-05-21 13:16:19 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590 |
Heftige beelden uit de Indische Oceaan (vertaald uit het Engels) Brand en Explosies op Containerschip van Sri Lanka containership fire intensifies off Sri Lanka De brand aan boord van het onder Singaporese vlag varende containerschip X-Press Pearl werd 's nachts heviger, wat leidde tot het besluit om het schip te evacueren omdat brandweerlieden worstelden met verslechterende weersomstandigheden. Sri Lankaanse autoriteten bereiden zich nu voor op een milieu-incident omdat het schip containers overboord heeft verloren, slagzij heeft gekregen en de brand uit de hand loopt. Volgens de eigenaren van het schip X-Press Feeders, na het vuur onder controle te hebben gebracht op 24 mei, begon de situatie te verslechteren naarmate de weersomstandigheden verslechterden. De brand wordt aangewakkerd door harde wind en begin vandaag, 25 mei, hebben ze de 25 bemanningsleden samen met 12 brandweerlieden van het bergingsteam van Smit bevolen het schip te evacueren. De Sri Lankaanse marine voltooide de evacuatie met meldingen van twee bemanningsleden die lichte verwondingen hadden opgelopen. Terwijl de wind het vuur naar achteren op het schip duwt en op het dek dat de brug nadert, meldde de Sri Lankaanse marine dat ze explosies aan boord van het schip hoorden die mogelijk afkomstig waren van de brandende lading. Na de explosies vroeg Sri Lanka om hulp van India bij het bestrijden van de brand. De Indiase kustwacht stuurde een vliegtuig om waarnemingen te doen en later vanmiddag kwamen ook drie schepen van de Indiase kustwacht ter plaatse. In het weekend hadden de eigenaren van het schip ook het Nederlandse bergingsbedrijf Smit ingehuurd om te assisteren bij het vuurgevecht. Smit had een sleepboot naast het spuiten van water op het vuur en was extra, gespecialiseerde brandbestrijdingsapparatuur door de lucht aan het transporteren naar Sri Lanka. "We doen ons best om de brand te blussen die aan boord van het schip is uitgebroken," zei de Hon. Rohitha Abeygunawardena, minister van Havens en Scheepvaart voor Sri Lanka. "Hoewel de brand gisterochtend onder controle was gebracht, is het weer opgelaaid vanwege de heersende weersomstandigheden en de voortdurende reactie van de chemicaliën in het schip." Vanwege de ruwe zeeën en de hoeveelheid water die al op het 37.000 dwt-schip is gespoten, meldt de Sri Lanka Navy dat het containerschip nu laag in het water aan de boeg zit en aan stuurboord helt. Als gevolg hiervan zouden ten minste acht containers overboord zijn gevallen met de sri lankaanse marine die waarschuwde dat sommige van hen gevaarlijke chemicaliën konden bevatten. Sommige containers zouden zijn gezonken, maar autoriteiten waarschuwden ook voor het aanraken of openen van iets dat drijvend of aangespoeld aan de kust zou kunnen worden gevonden. Bovendien zijn vissers en andere vaartuigen gewaarschuwd om uit de buurt van het gebied te blijven. De X-Press Pearl vervoerde ongeveer 300 ton bunkerbrandstof, hoewel een deel ervan van het schip is verwijderd. Ambtenaren worden echter voorbereid met chemische dispergeermiddelen en gieken als er een olielek optreedt. Ze schatten dat er 100 ton brandstof op het schip zit. Eerder hadden de Sri Lankaanse functionarissen de X-Press Pearl, die ongeveer 9,5 zeemijl ten noordwesten van de haven van Colombo voor anker ligt, bevolen om verder naar zee te gaan. Het schip was niet verplaatst, maar er wordt wel melding van dat ze de mogelijkheid onderzoeken om het brandende schip verder uit de kust te slepen. De brand werd oorspronkelijk ontdekt op 20 mei in het voorspelde gebied van het schip. Er werd aangenomen dat het was begonnen als gevolg van een chemische reactie en de bemanning van het schip met hulp van Sri Lanka dacht dat ze de brand op 21 mei hadden kunnen blussen. De Sri Lankaanse marine waarschuwde echter dat er hotspots aan boord van het schip waren en vreesde dat de brand zou herleven. Het vuur brandde in het weekend met Smit aan het hoofd van het vuurgevecht en op 24 mei hadden ze gemeld dat het onder controle was. De bemanningen voerden een risicobeoordeling uit terwijl ze maatregelen namen om te voorkomen dat de brand zich uitbreidde naar andere delen van het schip. De X-Press Pearl is een nieuw feederschip dat in februari 2021 aan haar eigenaren wordt geleverd. Ze voltooide een reis vanuit Qatar en de VAE met stops in India en Sri Lanka voor haar geplande aankomst in Singapore. Video | |
26-05-21 13:48:50 | Buick Oudgediende WMRindex: 5.702 OTindex: 1.137 |
Dat is zeker heftig en het duurt al bijna een week. | |
26-05-21 13:53:22 | Ronnymij Erelid WMRindex: 1.187 OTindex: 843 |
@Emmo: het is niet te hopen dat er ergens in die containers een explosieve lading zit, want dan escaleert de boel nog meer, als dat al kan. | |
26-05-21 14:52:27 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590 |
@Ronnymij: Die explosies vinden al plaats. Een bekend probleem is dat verladers niet altijd de juiste opgaaf doen van de inhoud van de containers. Containers met gevaarlijke lading krijgen een speciale behandeling, afhankelijk van de aard van de lading. Daarvoor moet, uiteraard, extra voor betaald worden. Om kosten te sparen wordt dan verzwegen dat er gevaarlijk spul in zit. Resultaat kan zijn dat de container in kwestie extra gevaar gaat opleveren omdat 'ie op de verkeerde plaats staat, oververhit kan raken of anderszins problemen kan geven. In dit soort gevallen is maar zelden een oorzaak aan te geven, maar als het wel uitgevogeld wordt dan zijn dat soort situaties vaak op zijn minst een extra oorzaak voor het verergeren van de situaties. | |
02-06-21 13:47:02 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590 |
[UPDATE] Reddingsoperatie X-Press Pearl afgebroken, schip deels gezonken Het uitgebrande containerschip X-Press Pearl is deels gezonken voor de kust van Sri Lanka. Door het branden en lekken van chemicaliën en plastic is de natuurschade enorm, aldus de marine. Maar door lekkende olie in de tanks wordt het mogelijk een nog grotere milieuramp. De olie stroomt nu al het water in. afbeelding Er werd getracht de X-Press Pearl verder op zee te trekken (Foto Sri Lanka Ports Authority) De achterkant van het schip al volledig onder water verdwenen en gezonken tot de bodem van de zee, op 22 meter diepte. De boeg drijft nog. De marine was samen met Smit Salvage begonnen het schip te verplaatsen naar dieper water, maar dat is gestopt, omdat het schip te onstabiel is. Dat is deels gekomen door de grote hoeveelheden water die zijn gebruikt om de brand te blussen. Het schip moest verplaatst worden om de ecologische gevolgen van het dreigende grote olielek voor de Sri Lankaanse kust te beperken. Het land heeft al voorzorgsmaatregelen genomen om te voorkomen dat nabijgelegen baaien worden vervuild door het lekken van olie.De scheepsbrand werd maandag na dertien dagen geblust. Het schip vervoerde allerlei chemicaliën en plastic. Veel daarvan is in het water terechtgekomen en de nabijgelegen stranden liggen vol met microplastics. De X-Press Pearl werd met behulp van het Nederlandse Smit Salvage geblust. Sri Lanka is een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar de brand. De drie bemanningsleden van het schip met de hoogste rang mogen het land niet verlaten tot het onderzoek is afgerond. | |
15-06-21 12:46:32 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590 |
-------------------------------- Voor wie de Ever Given nog niet genoeg was: Het volgende speelt zich al een paar weken af in China. Scheepvaart zwaar verstoord na coronamaatregelen in Chinese havens Strenge Covid-maatregelen in de containerhavens van Zuid-China veroorzaken ernstige verstoringen van de scheepvaart. Lokale overheden hebben de havenactiviteiten ernstig ingeperkt, wat heeft geleid tot de grootste achterstand sinds ten minste 2019. De transportwereld zegt nu al dat het een groter probleem vormt dan de dagenlange blokkade van het Suezkanaal in maart vorig jaar. Het gaat om de havens in de nabijheid van het belangrijke industriële centrum Shenzhen, waaronder Yantian. Er is een uitbraak van Covid-19 in het gebied. Dit heeft de lokale autoriteiten ertoe aangezet om meer dan twee weken geleden de preventie en controle te intensiveren, en dat heeft sindsdien invloed gehad op de hoeveelheid schepen en containers die de havens aankunnen. In hoeverre nederland ook getroffen zal worden, valt nog te bezien. Schepen zonder bepaalde reserveringen hebben al geen toegang tot de havens en het aantal geaccepteerde containerboekingen is beperkt. Grote rederijen, zoals Maersk, hebben hun klanten ook al gewaarschuwd voor vertragingen bij schepen, wijzigingen in dienstregelingen en de mogelijkheid dat sommige havens op bestaande scheepvaartroutes worden omzeild. 25.500 containers per dag getroffen De Deense analist Lars Jensen van adviesbureau Vespucci Maritime berekende onlangs dat congestie zo'n 25.500 containers per dag zou treffen, terwijl de blokkade van de Ever Given in het Suezkanaal volgens hem in totaal zo'n 330.000 containers tijdelijk blokkeerde. Jensens betoog werd overgenomen in verschillende handelsmedia, waaronder NT.nl in Nederland. Volgens René van Mil, die Nederlandse ondernemers in Hong Kong al jaren bijstaat bij hun aankopen in China, zijn de prijzen voor containervervoer vanuit de Chinese havens sterk gestegen. Hij benadrukt dat de transportkosten al erg hoog waren door de coronapandemie. De containervaart kampt al meer dan een jaar met storingen. Deze stijging komt daar bovenop. Van Mil vreest dat sommige Nederlandse bedrijven hier veel last van zullen hebben. Ondernemersvereniging voor logistiek en handel evofenedex vindt het nog steeds moeilijk om aan te geven wat de gevolgen van de Yantiaanse problemen zullen zijn. Rogier Spoel, beleidsadviseur scheepvaart en luchtvaart bij evofenedex, denkt niet dat de situatie zal leiden tot grote prijsstijgingen in de Nederlandse winkelrekken. Volgens hem hebben veel winkelketens langlopende contracten gesloten om containers uit Azië te leveren. Dit betekent dat zij niet direct te maken krijgen met aanzienlijk hogere transportkosten. Ook hebben de meeste bedrijven volgens hem al voorraden opgebouwd en worden producten vaak in batches ingekocht, waardoor lege schappen bij logistieke problemen worden voorkomen. Het is echter mogelijk dat bepaalde artikelen tijdelijk niet op voorraad zijn omdat de container in kwestie nog onderweg is, aldus Spoel. (vertaald uit het Engels) | |
28-06-21 10:56:25 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590 |
------------------------------- Geen beter vermaak dan leedvermaak (Wagenborg is een oude concurrent van mijn laatste baas) Het Nederlandse schip Koningsborg is afgelopen donderdag vastgelopen in de buurt van de Botnische Golf in het noorden van Zweden. Het 130 meter lange schip van Wagenborg uit Delfzijl was met een lading hout op weg naar Cassablanca toen het op de rivier de Ångermanälven onbestuurbaar werd. Het schip liep in de buurt van het eiland Sandö op een zandbank en kwam muurvast te zitten. Volgens de Zweedse kustwacht had het schip een loods aan boord en was er sprake van een black out. De kustwacht zette onmiddellijk vliegtuigen en schepen in om de situatie in kaart te brengen. De autoriteiten houden vooral scherp in de gaten of het schip geen olie lekt, zegt Roger Gebauer, die de reddingoperatie namens de kustwacht coördineert. Het gevaar van olielekkage is voorlopig gering omdat het schip alleen met het voorschip is vastgelopen en de brandstoftanks zich in het achterschip bevinden. Samen met de verzekeraar wordt een bergingsplan opgesteld. Zweedse media melden dat er veel mensen naar het schip komen kijken omdat het met de boeg op enkele meters van een strandje ligt. Bij Wagenborg was zaterdagavond niemand bereikbaar voor actuele informatie. afbeelding Op de kaart | |
28-06-21 11:24:09 | Ronnymij Erelid WMRindex: 1.187 OTindex: 843 |
@Emmo: zal wel weer een klusje voor Weissmuller worden? | |
28-06-21 16:39:48 | Emmo Stamgast WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590 |
@Ronnymij: Nee hoor, simpele klus. Als hij het zelf niet red komt er wel een slepertje uit Härnösand of zo.. | |
28-06-21 17:00:23 | Ronnymij Erelid WMRindex: 1.187 OTindex: 843 |
@Emmo: okay, ach, die Scandinaviers kunnen veel zelf denk ik? | |