Boze Belg dwingt NS op de knieën
Een bozige Belg trok het niet dat de NS op televisie adverteert met de vermeende betrouwbaarheid van het spoorbedrijf. Hij diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie en kreeg gelijk. Dat meldt NOS Nieuws. De Belg moet vaak in Nederland zijn voor zaken en pakt regelmatig de trein. De NS adverteert met de slogan 'Wie op tijd wil zijn, vertrouwt op de trein'. Dat bleek met name tijdens de afgelopen winterse weken nogal eens niet te kloppen. De Belgische zakenman had meer dan eens een afspraak gemist doordat zijn NS-trein vertraagd was en ontplofte toen hij op de Nederlandse televisie de reclame van de NS zag, speciaal gericht op zakelijke reizigers. De NS verweerde zich tegenover de Reclame Code Commissie met het betoog dat de slogan alleen verwijst naar betrouwbaarheid, niet specifiek het op tijd rijden van de treinen. Dat vond de commissie niet voldoende. Een op de tien treinen heeft een vertraging van meer dan drie minuten en dus mag het spoorbedrijf niet zomaar stellen dat mensen altijd op tijd aankomen met de trein. De Reclame Code Commissie gaf de Belg dus gelijk, en de NS moet de TV-reclame nu intrekken.
Gerelateerde artikelen
Hij heeft gelijk, en bovendien vraagt hij niet om een of andere nutteloze te hoge schade vergoeding!
heb die reclame ook op 538 gehoord
ging zo van als ik optijd was geweest dan was ik een goede solicitant geweest ...
en als ie de trein gepakt had was ie wel optijd geweest .
er is wel een zekerheid bij de ns :
met zekerheid ter laat!!
Laatste edit 17-01-2010 16:09
slap verweer van de NS
heel Nederland was toch ontregeld vanwege die paar centimeter sneeuw
Ik word zo moe van dat geklaag over niks
geklaag van niks... ik heb bijna een van mijn belangrijkste tentamens gemist en een concert.
Die man heeft groot gelijk. Ik heb zelf een paar keer ervaren hoe onbetrouwbaar de treinen hier in Nederland zijn.
@Martie, als het slecht weer is dan ga je toch eerder weg
Die treinen rijden echt niet sneller als iedereen gaat klagen.
@Luna: ik word zo moe van al die misleidende reclame en van al dat fietsen omdat die treinen nooit op tijd rijden.
Die Belg heeft groot gelijk. NS is gewoon waardeloos, waarschijnlijk door ProRail, maar dat zijn toch dezelfde mensen.
@Luna: nee, maar het is wel verkeerd van de NS dat ze reclame maken over hoe je gegarandeerd op tijd komt als je de trein neemt terwijl die treinen in veel gevallen helemaal niet zo stipt zijn.
Ze zeggen in de reclame niet dat ze gegarandeert op tijd rijden, maar dat ze betrouwbaar zijn
@Luna: volgens mij heb jij geen idee waar het over gaat. De NS bestond het om, toen de dooi voor de kerst was ingetreden, twee dagen daarna te zeggen dat ze de volgende dag zouden proberen de treinen voor 80% in te zetten. Vrienden van ons reden van Brussel naar Nederland zonder een centje pijn, maar in Roosendaal hield het op.Lag alles stil. Kom nou zeg, de Nederlandse spoorwegen zijn de duurste van Europa en tegelijkertijd de meest onbetrouwbare
Laatste edit 17-01-2010 16:26
Hart, ik ben gewoon niet zo moeilijk dat ik overal om ga klagen.
Jij bent een klager en een moeilijk persoon.
Die treinen zouden heus wel op tijd rijden als ze dat konden.
Bedenken jullie weleens dat er ook andere redenen kunnen zijn en niet altijd maar je eigen conclusies trekken.
Als de klagers nu eens fijntjes de auto nemen, dan is er weer meer zitruimte voor wie die paar minuten wie je gemiddeld extra kwijt bent wel voor lief nemen.
@Luna: je eerste conclusie is voor jouw rekening en onderschrijf ik gelukkig niet. Natuurlijk zouden die treinen op tijd rijden als ze dat konden. Maar met verouderd materieel kun je dat niet. Noem eens welke redenen er zijn om te laat te komen die anders zijn dan wat wij genoemd hebben. Wij hebben sneeuw en ijs genoemd. Ik zie geen andere in deze tijd, maar vooruit, jij weet ze vast wel.
Ik heb vier studerende kinderen en die komen graag af en toe een weekendje thuis naar die moeilijke man, maar het gebeurt minimaal eens per maand dat er weer eens iemand totaal vast zit en allerlei rare omwegen moet maken omdat er weer eens een bovenleiding of een wissel kapot is.
Laatste edit 17-01-2010 16:36
Ik maak me niet druk, dus ik hoef die redenen niet te weten, maar jij bent altijd het dupe van de NS dus waarom haal jij dan geen verhaal
Hoe?
Verder ben ik niet altijd de dupe van het treinen. Dat verzin jij.Laatste edit 17-01-2010 16:43
Het is inderdaad waar dat je weet dat het sneeuwt, en dat je er dus vanuit kunt gaan dat de treinen later rijden.
Dan is het zielig om een schadevergoeding te vragen.
Maar deze man heeft gewoon de reclame van NS aangegeven als misleidend.
Hij heeft verder niks verkeerds gedaan, en uiteindelijk gaf de RCC hem gelijk.
Maar uiteindelijk krijgt hier niemand toch (weinig) problemen mee?
NS hoeft alleen maar zijn reclame in te trekken.
Kost ze verder niks, en ze kunnen voor in hun ingekochte zendtijd gewoon een andere reclame laten uitzenden
@poezenman: Ik ook hoor! ik moet vaak treinen, en vind het heerlijk
Ook zeer zelden vertraging!
Zou ik een schadevergoeding kunnen aanvragen voor die gemiste tentamens door de succesvolle service van de NS? Zelfs met een uur extra reistijd erin berekend was het mij niet gelukt op tijd te zijn
Beetje Epic Fail van de NS om dan te adverteren met dit soort uitspraken.
Kudos voor Mr. de Belg
@peter rabarber, je had ook een lekke band kunnen hebben met de auto of een bus uitgevallen of je fiets kapot.
Er kan altijd wat voorvallen en het syteem van de NS is blijkbaar nog niet waterdicht, maar daar zijn ze wel mee bezig
Wel typisch dat het dan ook vaak enkel op tentamendagen is. Wellicht is er hier een hogere macht aan het werk?
Misschien kan De Paus dit verklaren?
Ja Peter, niet zo zeuren hoor! De treinen in Nederland rijden nog maar een eeuwtje en dan kan je niet verwachten dat ze na privatisering opeens net zo goed zijn als daarvoor.
Iedereen had last door het winterse weer.
Ook de fietsers en automobilisten en zelfs voetgangers en alleen de NS wordt aangesproken
@peter rabarber: Maar het leuke is dat je nu wel loopt te klagen over de NS, maar hoe vaak zou je te laat zijn geweest/zou je ergens niet zijn kunnen gekomen doordat NS niet bestond?
Bovendien zit je nu alleen te klagen over het feit dat je te laat kwam, maar je helpt ook niet mee aan het bedenken van een oplossing voor de NS?
Ik reis elke dag met de trein naar en van mijn werk. De trein is eigenlijk nooit op tijd, behalve als ik eens een keer een minuutje te laat op het station aankom, dan rijden ze net wel op tijd.
Bah, ik moet er van kotsen, ze bederven mijn goede humeur bijna elke dag!
@Brutus: Je bekijkt het verkeerd, vind ik.
Dankzij de NS kun jij rustig naar je werk gaan zonder dat je meer moeite moet doen dan een kaartje kopen, instappen, uitstappen en eventueel overstappen.
De NS vraagt jou niet om met hun te reizen.
Jij kiest daar zelf voor.
Je kan ook gewoon naar je werk gaan met de auto of fiets of zelfs lopend.
Kijk niet naar wat je niet hebt, maar kijk naar wat je wel hebt!
Laatste edit 17-01-2010 16:49
Wat mensen ook vergeten is dat de spoorwegen in Nederland één van de drukst bereden sporen zijn, als er dan treinen door overmacht uitvallen moet men niet zo jammeren maar erin berusten dat ook de NS geen God is.
ga dan naar japan, gemiddelde vertraging was 7 seconden ofzo.
hahaha 1-0 voor de "stomme" belgen
.
het doet me denken aan het filmpje van de lama's over belgië, maar dan omgekeerd.
klikLaatste edit 17-01-2010 16:50
Trouwens, zo strak reed de
NMBS ook niet in de dagen rond Kerstmis vorig jaar
Quote Brutus:
Ik reis elke dag met de trein naar en van mijn werk. De trein is eigenlijk nooit op tijd, behalve als ik eens een keer een minuutje te laat op het station aankom, dan rijden ze net wel op tijd.
Dat heb ik nou ook altijd
Quote Brutus:
ze bederven mijn goede humeur bijna elke dag!
En daar geniet ik nou van, al die mensen die zich staan op te winden om niets
@stora, je mag niet zeggen dat het niets is,want het is een heel wereldprobleem voor die mensen
@Luna, s'ochtends sta ik in een overvolle dubbeldekker. En ver voor de laatste stop(dus iedereen moet er dan uit) komt er elke dag een man van boven, wringt zich door de massa op de trap heen, wringt zich door de massa heen die in het halletje bij de deuren staan en gaat dan voor de deur staan.
En elke dag hoop ik dat als de trein stilstaat dat het dan lang gaat duren voor de deuren opengaan
Het is zo komisch om te zien hoe raar mensen kunnen doen
Toch hebben Luna, Suri, Kpuc en nog anderen het bij het verkeerde eind. De ergernissen die in Nederland heersen over de trein zijn wel degelijk gebaseerd op vele slechte ervaringen en ik weet ook wel, dat er vaak erger gezeurd wordt dan nodig, maar het geeft te denken dat pas NA de privatisering ons materiaal is verouderd, de treinen slecht op tijd rijden en bij het minste of geringste uitvallen. En dan kun je wel gaan roepen dat we dan verhaal moeten halen bij de NS: dat is een lang en moeizaam proces waar ik geen tijd voor heb en wil hebben. Dat we een druk net hebben: klopt, maar we zijn toch goed genoeg om dat aan te kunnen? En indien we dat niet zijn: doe er dan iets aan. Het lijkt nu dat winst belangrijker is dan het goed en op tijd vervoeren van reizigers. Als ik vertraging heb (veel Eindhoven-Schiphol treinen) dan komt dat vaak door externe situaties en dan zul je mij niet horen. Iemand die voor de trein springt bijvoorbeeld. Dat kun je de NS niet kwalijk nemen. Maar de zoveelste seinstoring begint na een paar keer behoorlijk op de zenuwen te werken als je vliegtuig over een paar uur vertrekt. En dan heb ik al rekening gehouden met eventuele vertraging.
Wat een gedoe allemaal hier. Ik reis nu al 5 jaar dagelijks met de trein en ja, ik heb ook wel eens vertraging. Maar ik weet zeker dat ik met de auto vaker te laat op mijn bestemming zou zijn geweest dan met de trein.
Ok, 1 kleine ergernis dan: laatst reed mijn trein 15 seconden te vroeg weg, terwijl ik 10 seconden te vroeg het perron op kwam rennen... dat zul je altijd zien natuurlijk
Juist door die privatisering is de NS niet meer in staat gebleken om het overgenomen, sterk verouderde, net goed te onderhouden. Men heeft eigenlijk een mank systeem verplicht moeten overnemen, dus als er al iemand echt fout zit, dan is dat de overheid wie een slecht product liet privatiseren.
@Kpuc: helemaal met je eens, maar het probleem wordt er niet anders van.
Geklaag om niks ja, niks is perfect, zo de treinen & ns ook niet. Een lekke band op snelweg en er kan file komen, slecht weer en treinen rijden slechter, allemaal overmacht en nog gaan mensen er om janken, get-a-life.
Hoe zuur het ook soms is, is haast altijd overmacht waar je bar weinig tegen kan doen (naast huilen & zeiken).
Wees blij dat je zoveel treinen hebt, elk 12 min hier ipv alleen te zeiken over het slechte.
Laatste edit 17-01-2010 17:19
Laatste edit 17-01-2010 17:21
Volgens mij gaat er altijd wel iets mis op een traject waardoor je niet op de juiste tijd aankomt op de plaats van bestemming. Ik heb weinig treinervaring, maar ik kan wel meepraten over het probleem (al is het heel beperkt)
Maar goed, die andere paar keren die ik wel met de trein heb gereisd zijn zonder vertragingen verlopen.
Toch hoor ik van verschillende kanten wat de NS zoal weer uitspookt, waaronder het feit dat ze het zelf mensen afraden om met de trein te gaan
.
Laatste edit 17-01-2010 17:42 Laatste edit 17-01-2010 17:43
Kom op mensen help de NS eens aan een nieuwe slogan dan ...
"om hoe laat zouden we er zijn met de trein"?
nee wacht
"niet op tijd geld terug"!
@Kristel:
Die laatste slogan
, dat gaat ze handenvol geld kosten
Ah, hij was dus die ander. Ook ik had bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen die reclame omdat wij in oktober en november in 80% van de gevallen een half uur tot een uur vertraging hadden bij onze reizen en de leus dus absurd was.
De RCC melde terug dat er nog iemand was die geklaagd had en dat was dus blijkbaar die Belg.
Overigens hebben ze er nog lang overgedaan voor de uitspraak, de behandeling was al op 8 december.
Ik dacht dat hij toch wat gewend zou moeten zijn, het gekloot van de NMBS is niet echt een voorbeeld voor de NS te noemen.
Kan iemand mij trouwens even uitleggen waarom een trein, die toch behoorlijk wat kilo'tjes weegt, last heeft van een laagje sneeuw?
Je zou toch zeggen dat die gewoon door kan rijden, en dan vooral op de drukke sporen waar zeker om de paar minuten een trein over het spoor gaat...
dit heeft er geloof ik al eerder opgestaan...
maarja ben met die gozer eens..
@Invisible, ook rechtszaken hebben altijd vertraging dus
Geef die man ergens wel gelijk.
Mijn ervaring met treinen is dat als je ergens op tijd moet zijn dat juist dan de trein vertraging heeft of helemaal uitvalt en dat als je een keer ergens niet op tijd hoeft te zijn dat de trein dan wel op tijd is. Er zijn uitzonderingen maar die zijn zeldzaam.
Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
50 reacties.. zo zo toch wel een spraakmakend artikel dus... ik zeg dat die "Boze Belg" helemaal correct is.. de NS is helemaal niet betrouwbaar als het gaat om op tijd komen.
ervaringen zal ik jullie verder besparen!
Justice
Quote ditbenik:
Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Gaan we filosofisch doen?
Verder interesseert het niemand of je wel of niet op tijd zou zijn bij sneeuwval als je met de auto of fiets gaat. DE NS maakt reclame dat ze lekker op tijd zijn. Dan moeten ze dat ook waarmaken en als er inderdaad hevige sneeuwval en sneeuwstormen zijn geweest dan denk ik dat de meeste Nederlanders er begrip voor hebben dat ze te laat zijn, maar dat is niet het geval. Bij elke natuurscheet zijn ze te laat!
Maar ze regelden wel gratis koffie
De NS is net als de auto. Zolang je er maar van uit gaat dat je vertraging krijgt (of in de file terecht komt, in het geval van de auto) kom je altijd op tijd.
Helaas is de gemiddelde mens altijd het liefst exact op tijd, en vertrekken we dus ook het liefst zo exact op tijd mogelijk, met als logisch gevolg dat we dus regelmatig te laat komen.
Want als je exact op tijd vertrekt zal je natuurlijk net zien dat als je met de NS gaat er iemand voor de trein springt, terwijl het sneeuwt, en er natte bladeren op de rails liggen, er ook nog eens een bovenleiding kapot gaat door een vrachtwagen die vast is komen te staan op een overweg die aangereden wordt door 2 treinen en ook nog eens blijkt dat je conducteur zich verslapen heeft, en daardoor op een vertraagde trein zit.
Terwijl als je met de auto gaat de brug open staat en niet meer dicht wilt, je dan in de file komt te staan omdat niemand meer weet hoe ritsen ook alweer werkt, daardoor een ongeval veroorzaakt wordt, je even later achter een oud omaatje met 30 km/uur over de 80km/u weg tuft, je verder alle stoplichten tegen hebt die je maar tegen kunt hebben, en als ze eindelijk op groen springen, je een sirene-wagen voor moet laten (waardoor je ze mist). En dan heb ik het nog geeneens gehad over het parkeren.
In het eerste geval klaagt iedereen steen en been, terwijl in het laatste geval iedereen zoiets heeft van, ach... overmacht... can't help it...
Tikkie scheef eigenlijk...
@Tinman: Sneeuw komt via de wielen in de motor. Daar kan die motor niet zo best tegen... En de wissels schijnen vast te vriezen... is ook zo vervelend, als je links af wilt, en je gaat rechts...
Heerlijk, zo hoort dat, de NS moet niet denken dat zij als grootmacht kunnen figureren terwijl zij er zijn om de mensen te dienen.
Nieuwe slogan:
Als je aan de grens ontwaakt, weet je dat de Belg weer staakt.
edit: typo
Laatste edit 17-01-2010 21:52
Aan alle klagers en Hart voorop.
Als je er geen verstand van hebt, houdt dan je mond dicht.
Het is niet de NS, die de problemen met de sneeuw veroorzaakt heeft, maar Prorail.
Dat bedrijf beheert de infrastructuur en heeft zoals enige dagen geleden bekend werd de wisselverwarming afgeschakeld. Dat noemen ze bezuinigen en "marktwerking".
Vanwege veiligheid kunnen treinen dan niet rijden.
Tevens is een groot probleem de landelijke politiek, die beslist dat er links en rechts geen Automatische Trein Be-invloeding en bijbehorende sturing behoeft te zijn. Het ongeval enige maanden terug bij Barendrecht is hiervan het gevolg.
Kortom de NS heeft niet alles voor het zeggen, maar wordt daar door de klant wel op aangesproken.
Zelf trein ik regelmatig en heb goede ervaringen. Naar Den Haag heb ik met de trein 1 op de 10 keer pech. Indertijd met de auto had ik 1 op de 10 keer geluk.
Btw.
Volgens de duitse TUV is de NS nog altijd beter dan de DB, die veel moderner materiaal hebben.
@Muaddhib: terecht opgemerkt
Laatste edit 17-01-2010 22:24
@Luna: Waarom trouw je niet met de NS als je er zo overduidelijk verliefd op bent???
Ik zal hier niet helemaal uitwijden over de persoonlijke ervaringen van het afgelopen jaar, maar ik herken me helemaal in de opmerking over meer dan eens een afspraak missen.
En dat gebeurde ook bij mooi weer, en niet bepaald door enkele minuten.
En ik weet dat het vaker de schuld is van ProRail (malafide organisatie, miljoenen en miljarden euros overheidsgelden verdwijnen in een bodemloze put, en als ze dan aangevallen worden op wanprestaties vragen ze ijskoud om meer geld) dan van de NS, maar die slogan klopt gewoon niet.
Goede uitspraak.
Laatste edit 17-01-2010 22:32
@Luna:
volgens mij ga jij niet zo vaak met de trein of wel?
ik heb al vaker gehad dat NS treinen kapot gaan terwijl je erin zit, of een wissel kapot is (pro rails schuld)
Ik heb zelfs eens 3 uur op een station in Zeeland gestaan omdat er een defecte trein op het spoor stond en er geen andere trein meer kon rijden. en zo kan ik zeker nog wel 30 andere dingen vertellen die ik heb meegemaakt, en nee niet alleen maar pro rails schuld
@ hannibal 65, hart en robinv:
Ik ben het helemaal met jullie eens! Het gebeurd meer dan eens dat de treinen niet op tijd rijden, wisselkapot, ze rijden je station voorbij (ja het kan echt
) enz. Natuurlijk kan dit elkele keren gebeuren een bus heeft ook wel eens vertraging met de auto sta je ook in de file en met je fiets voor het stoplicht. Maar voor de trein betaal je, en als ze je deze dienst aanbieden in ruil voor dat kaartje moeten ze ook hun belofte nakomen.
Ik hoop dat ze geleerd hebben van deze winter, het bespaard hun een hoop geld op den duur, en mij een hoop tijd
ik heb wel eens in de herfst gehoord toen 2 conductrices met elkaar aan het praten waren dat met glad weer door bladeren treinen het station door glijden en dan gewoon door rijden naar het volgende station omdat ze niet achteruit dan kunnen.
dat was wel een moment van: what the hell?
het idee is natuurlijk dieper dan alleen maar die reclame van tv afhalen. Dit is best slechte publiciteit voor de NS.. ookal hebben ze een monopoly in het grootste deel van Nederland.. toch zullen ze er niet blij mee zijn. Misschien komt er verbetering.
Ik reis regelmatig met de NS, en doorgaans zit het wel goed. Ook ik maak vertragingen mee (vooral met 2 of meer keer overstappen, logisch), maar over het geheel genomen ben ik doorgaans op tijd. Wat dat betreft kan ik best begrijpen dat er soms sprake is van overmacht.
Er zijn slechts drie punten die ik echt niet kan vatten:
1. Er moesten 's nachts lege treinen rijden zodat de wissels actief bleven en niet zouden vastvriezen.Ooit gehoord van verwarming? Of desnoods een knopje installeren zodat je een wissel handmatig kan omzetten... wat momenteel blijkbaar alleen automatisch kan gebeuren?
2. Voor de privatisering had de NS aan een paar miljoen genoeg om een redelijk betrouwbare dienst te leveren. Tegenwoordig moeten er miljarden ingepompt worden en gaat het nog steeds niet goed.Begrijp best dat de drukte toegenomen en tegelijkertijd de waarde van geld afgenomen is, maar dit lijkt me wel een héél groot verschil...
3. In de reclame leek duidelijk te worden gesteld dat je met de NS gewoon op tijd komt.Prima dat je het niet waar kan maken (we zijn ook maar allemaal mens), maar ga het dan ook niet beweren.
Verder vind ik het met de NS en ProRail wel best
Laatste edit 18-01-2010 10:49
Ik reis vaak met de NS, en heb weinig vertraging. Als je echt ergens op tijd moet zijn (sollicitatie oid.) dan moet je een beetje voorzorgstijd inbouwen, door een trein van een half uur (of een uur) eerder te nemen. Maar als je met de auto gaat is dat ook verstandig, want dan kun je ook onverwachts file hebben.
Het grote probleem van de NS en prorail, is dat het Nederlandse spoorwegennet ontzettend druk is, er rijden gewoon heel veel treinen (De meeste treinen gaan ieder half uur, en dat is lang niet in alle landen zo). Dat breekt je op zodra er iets fout gaat, want dan krijg je kettingreacties.
Ons vertrouwen in de trein is mooi beschaamd.
@Tussenpaus: Voor de auto betaal je ook, alleen dan heet het benzine, verzekering en wegenbelasting, en aanschafkosten... (en das vaak nog meer dan wat je de ns betaald voor een kaartje... tenminste... als je alleen rijdt...)
Quote M-Cyclone:
Ons vertrouwen in de trein is mooi beschaamd.
Nee, want dat hadden we toch al niet...
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: