Overlevende Holocaust gruwelijk mishandeld
In Israël is een bejaarde dame (72) die de Holocaust overleefde, vreselijk mishandeld door haar verzorgster. Beelden van een verborgen camera, die geplaatst werd door een privédetective, brachten de gruwel aan het licht. De 55-jarige dader werd deze week al ingerekend. Zij werd in dienst genomen om de oude vrouw, die nog maar amper kan communiceren, te verzorgen. Toen de familie van de slachtoffer vermoedde dat de verzorgster stal, werd er een privédetective ingehuurd. Die besloot een camera te plaatsen. De dader ontkende de feiten bij haar arrestatie, maar ging door de knieën toen ze werd geconfronteerd met de beelden. De familie is in shock.
">Filmpje
Gerelateerde artikelen
man je mag toch hopen dat je eigen oma niet zo behandeld word wat een rot wijf
wat een k*twijf zeg
zo'n vrouw heeft al zoveel meegemaakt en dan word er zo tegen je gedaan
Wat een laf wijf is dat zeg!
Maar goed dat ze nu achter tralies zit, en gezien de Israëliërs in het algemeen niet zo soft zijn zal ze voorlopig ook niet vrijkomen
Vreselijk!!! Laat mij effies alleen met die schoonmaakster - ik maak haar leven dan zuur
afschuwelijk na wat ze mee gemaakt heeft nu dit weer
als het slachtoffer die Holocaust niet had overleefd, maar gewoon 'stokoud' was geweest, dan was het ook heel erg geweest. weerloze oude mensen mishandel je toch niet
laffe dader, zo'n ouwe vrouw
Laat dat mens alsjeblieft niet bij me in de buurt komen want ik sta niet voor de gevolgen in
Laatste edit 10-05-2010 18:28
Wordt het verhaal weer eens extra zielig gemaakt door de bejaarde een overlevende van de holocaust te noemen... Wat heeft dat ermee te maken? Moeten we nu extra medelijden hebben? Ze is 72 jaar oud, dus in 1945 was ze 7 jaar. Dan valt moeilijk te zeggen dat ze de WOII erg bewust heeft meegemaakt en er nare herinneringen aan over heeft gehouden.
Natuurlijk is de familie in shock. Je zorgt voor de financiën om een goede hulp te kunnen betalen voor je (groot)moeder en dan krijg je dit ervoor in de plaats.
@Vercetti: toch hebben ook de jonge kinderen trauma's eraan overgehouden.
En onderschat niet de impact die de Holocaust heeft gehad op na de oorlog geboren kinderen van joodse Holocaustslachtoffers. Dat is ook heel zwaar. (Uiteraard bedoel ik dan degenen die de holocaust overleefd hebben)
Laatste edit 10-05-2010 18:35
@Vercetti: Als je 7 bent maak je gebeurtenissen bewust mee, het kan dus zijn dat ze er wel degelijk nare herinneringen aan heeft overgehouden. Jij weet niet wat ze meegemaakt heeft tijdens de oorlog, niet te snel over oordelen dus. Daarnaast, ze heeft de oorlog overleefd, wel een overlevende dus. Laatste, je weet niet waarom de verzorgster haar mishandelde. Het kan zijn dat de vrouw joods is en de verzorgster joden haat. Maar ook dat weten we niet dus daar kunnen we ook geen conclusies aan verbinden.
Quote
Vercetti:
Ze is 72 jaar oud, dus in 1945 was ze 7 jaar. Dan valt moeilijk te zeggen dat ze de WOII erg bewust heeft meegemaakt en er nare herinneringen aan over heeft gehouden.
als 7-jarige kan je dingen heel erg bewust meemaken, onderschat dat niet
@ledi:
@gothic:
Misschien onderschat ik de impact die de WO II op iemand van 7 jaar gehad kan hebben, maar ik blijf erbij dat het feit gebruikt wordt om het verhaal aan te dikken en de suggestie te wekken dat de verzorgster antisemiet was.
Laatste edit 10-05-2010 18:40
@ledi: Toch vind ik dat Vercetti hier wel een goed punt heeft. Dat mevrouw de Holocaust bewust heeft meegemaakt is natuurlijk heel erg, maar dat is m.b.t. dit (vreselijke) feit van geen enkele betekenis.
Alleen als je heel ver zou gaan zoeken, zou je tot de conclusie kunnen komen dat de vernederingen en het geweld van de Nazi's enigszins te vergelijken zijn met de vernederingen en het geweld van deze "hulp".
@Vercetti:
het verhaal wordt er wel door aangedikt, dat is zo, maar dat hoefde eigenlijk niet meer, dankzij de beelden
@Vencetti: door het artikel krijg ik niet het gevoel dat de verzorgster beslist antisemiet was.
Je zou schrikken als je wist hoeveel hulpeloze ouderen door verpleeghulpen en andere verzorgenden geslagen worden of afgebekt. Hoe weerlozer ze zijn hoe minder ze hun beklag kunnen doen.
@emmertje: (jeugd)trauma's komen op latere leeftijd heftiger terug. Dus Holocaust of ander trauma geeft alleen maar weer dat zo iemand het heel moeilijk heeft en verdient om met begrip te worden bejegend.
Laatste edit 10-05-2010 18:48
@ledi:
je hebt gelijk. we hebben meer camera's zoals deze nodig
mijn moeder zou van mij scheiden als ik het deed, maar wat ik af en toe van haar hoor over haar thuishulp, als een andere dochter die 'verder weg woont' de woning van haar moeder vol met webcams zet, dan heb ik er begrip voor
Laatste edit 10-05-2010 18:52
Dit filmpje is te ziek om af te kunnen kijken, vreselijk.
@BekiekUtMoar: idd
echt bij zo'n mensen heb ik echt zoiets van, gooi maar van een gebouw af verschrikkelijk
Stop mij maar een paar uur met haar in een afgesloten ruimte!!!
Kijken of zei het ook leuk vind (obsceen gebaar)
Echt ongelooflijk dat iemand zoiets doet
Laatste edit 10-05-2010 18:58
Quote
Vercetti:
Wordt het verhaal weer eens extra zielig gemaakt door de bejaarde een overlevende van de holocaust te noemen... Wat heeft dat ermee te maken? Moeten we nu extra medelijden hebben? Ze is 72 jaar oud, dus in 1945 was ze 7 jaar. Dan valt moeilijk te zeggen dat ze de WOII erg bewust heeft meegemaakt en er nare herinneringen aan over heeft gehouden.
Ik kan mij nog dingen herinneren toen ik 7 was. WO2 is denk ik iets in grijpender dan een schooldag, een goed cijfer enzo. Als ik me dat kan herinneren moet je zo'n oorlog al helemaal herinneren.
Even over die ''verzorgster''.
Afmaken!
Ik vind niet dat het verhaal aangedikt wordt door te schrijven dat ze de Holocaust heeft overleefd.
Verschrikkelijk wat hier is gebeurd. En goed dat die privédetective de camera's heeft laten plaatsen.
Als kind geleefd in angst en vernedering, als bejaarde weer mishandeld. Ik heb het filmpje geeneens kunnen uitkijken, zo vreselijk.
Daar is die mevrouw nou zo oud voor geworden, om het weer opnieuw te moeten beleven. Je moet er toch niet aan denken dat je moeder dit zou kunnen overkomen.
Die verzorgster heeft ze kennelijk niet allemaal op een rijtje.
Dat kan je zien, want het vloerkleed schoonmaken gaat toch stukken beter met een stofzuiger in plaats van een bezem, zoals zij dat doet.
Maar daar had ze dan nog harder mee kunnen slaan.
je hoort het steeds vaker dat ouderen mishandelt worden . waarom doen die idioten nou zulke laffe dingen
arme vrouw, ze kan zich ook niet verdedigen.
daarvoor wordt je toch niet aangenomen
achter de tralies die 'schoonmaker'
Ik moet zeggen dat ik dit wel erg schokkend vind..
Het is niet gewoon een klap, ook al is dat al teveel, maar ook echt trappen enzo..
Ben benieuwd hoe het met haar afloopt
Ik heb hier geen woorden voor
Quote GekkeWempe:
Ik heb hier geen woorden voor
Toch tel ik er zomaar 6
Laatste edit 10-05-2010 19:13
Quote
Vercetti:
Wordt het verhaal weer eens extra zielig gemaakt door de bejaarde een overlevende van de holocaust te noemen... Wat heeft dat ermee te maken? Moeten we nu extra medelijden hebben? Ze is 72 jaar oud, dus in 1945 was ze 7 jaar. Dan valt moeilijk te zeggen dat ze de WOII erg bewust heeft meegemaakt en er nare herinneringen aan over heeft gehouden.
Ja ik zat ook al te rekenen. Sowieso is het overleven van de Holocaust niet zo relevant, maar goed. Wel verschrikkelijk zoiets natuurlijk. Hopen dat ze zo'n wijf een flinke straf geven. Laagste wat je kan doen dit, tegen de zwakkeren in de samenleving.
Die schoonmaakster weet ook niet wat ze wil
.
Gewoon met niks behalven een Stukje bot voor 3 leeuwen gooien
trouwens, zover ik weet heeft die oorlog 5 jaar geduurt en in israel misschien nog wel langer. ik herinner me nog genoeg van mijn 12e hoor. en die verzorger mag inderdaat voor de leeuwen.
Laatste edit 10-05-2010 19:24
wat een vreselijk ***wijf,..
ik hoop dat ze in de gevangenis heel erg word mishandeld, en ik vind het trouwens niet zo heel belangrijk dat ze de holocaust heeft overleefd. het hoort sowieso niet te gebeuren, het is bij wie het ook gebeurt vreselijk
dit zijn altijd zulke laffe daden
als je dan zulke plannen hebt (wat al slecht is), neem dan tenminste een weerbaar iemand
Dat het een overlevende van de Holocaust is doet er niet zo veel toe. Dit is gewoon verschrikkelijk. Zo'n verzorger hoort gewoon te vertrouwen zijn. En zulke dingen doe je gewoon niet. En of je nu 80 of 20 bent, een verzorger hoort netjes tegenover je te blijven
@Vercetti: Tenzij hiermee wordt aangetoond hoeveel pech een mens kan hebben...
Quote
Vercetti:
Wordt het verhaal weer eens extra zielig gemaakt door de bejaarde een overlevende van de holocaust te noemen... Wat heeft dat ermee te maken? Moeten we nu extra medelijden hebben? Ze is 72 jaar oud, dus in 1945 was ze 7 jaar. Dan valt moeilijk te zeggen dat ze de WOII erg bewust heeft meegemaakt en er nare herinneringen aan over heeft gehouden.
Het schijnt dat je vanaf je derde bewuste herinneringen hebt, dus ze kan zich waarschijnlijk vrij veel herinneren. Maar bewust of niet bewust: ze is en blijft een overlevende van de Holocaust. En dan ook nog zo behandeld worden is diep triest. Dit verdient niemand!
Laatste edit 10-05-2010 19:55
Wat heeft het feit dat ze een overlevende is van de holocaust hiermee te maken? Dit soort gedrag is bij elke bejaarde onacceptabel, niet alleen bij holocaus-overlevenden.
Iemand die de Holocaust overleeft heeft, die heeft voor zijn leven een
trauma, ik herhaal een
trauma. Die is zo mishandeld dat het niet anders
kan zijn dan dat die, voor de rest van zijn of haar leven met grote angsten leeft voor
mishandeling of geweld; voor het niet hebben van levensrecht en zelfvertrouwen. Het mag dan ook niet anders zijn dan dat dit feit hier in dit artikel erbij vermeld is. Wanneer je de moed hebt om zo'n slachtoffer voor de zoveelste keer te bestelen en te mishandelen, ben je nog erger dan zij die mishandelde tijdens de Holocaust. Vele mensen die de Holocaust overleefden hebben zich afgevraagd waarom juist zij overleefden. Vaak als enige uit een familie. Deze mensen zouden wij de rest van hun leven op handen moeten dragen, een vredig leven geven, voor die momenten waarop ze de gruwels even kunnen vergeten. Maar nooit echt vergeten. Deze 55 jarige mevrouw heeft willens en wetens, de verzorging van de vrouw verandert in de grootste
angst en nachtmerrie van de vrouw. Ik vind het nog steeds
o n g e l o o f l i j k dat dit soort mensen bestaan, die een ander dit bewust aan kunnen doen. Sommige van ons hebben duidelijk geen idee van de geestestoestand van mensen op deze hoge leeftijd, laat staan dat ze een idee hebben van de geestestoestand van mensen op deze hoge leeftijd die de holocaust ook nog eens overleefden. Ik lees hier reacties waar ik daadwerkelijk om kan huilen.
Laatste edit 10-05-2010 20:06
Het is verschrikkelijk wat zich hier afspeelt, maar ik vind de term gruwelijk mishandeld toch een tikkie overdreven.
Het heeft allemaal te maken met macht en onmacht. De verzorgster was waarschijnlijk gefrustreerd (=onmachtig) en door haar machtspositie kan ze zich afreageren en machtig voelen door die onmachtige(re) vrouw te tiranniseren.
Dit soort dingen (i.v.m. machtsposities) gebeurt overal en altijd; denk maar aan oorlogssituaties: folteringen, verkrachtingen,... door soldaten en militanten, denk aan misbruik van door pastoors (actueel!), ongewenste intimiteiten door meerderen, huishoudelijke geweld, geweld in het algemeen, verkrachtingen, pesterijen, enz., enz. ...
Je kan het zo ver doortrekken als je wilt...
(Op YouTube zijn nog meer filmpjes te vinden van babysitters die een baby mishandelen...)
Dit is grof zeg, zo'n caretaker (wat er voor moet doorgaan dan) opsluiten en de rest van haar leven elke dag 30 maal slaag, continu de dreiging van slaag laten voelen. ze mogen van mij met haar gooien en smijten.
Dat is geen mens, nee, meer een kakkerlak en die moet je vertrappen.
Bah zeg.
@Isaak heeft gelijk, juist daarom is mishandeling altijd walgelijk!
Als ouder, priester, verzorgende, enz. heb je grote macht. Als je daar niet mee om kunt gaan, heeft het zulke gevolgen.
Ik krijg trouwens de indruk dat ze allebei joods zijn, dus geen gefrustreerde palestijn of zo.
Laatste edit 10-05-2010 21:00
Wat een zieke zieke mensen!
De manier waarop je met de zwakeren om gaat zegt heel veel over je persoonlijkheid, Deze vrouw heeft ernstige problemen.
Wat een heks
Vailan: Nu snap ik ineens waarom ze een bezem gebruikte in plaats van een stofzuiger
Quote
emmertje:
Vailan: Nu snap ik ineens waarom ze een bezem gebruikte in plaats van een stofzuiger
Haha
. Op de brandstapel ermee
@Kristel: Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. De oude mevrouw is weer helemaal terug in de oorlogssituatie van toen.
En degenen die zeggen dat het één toch geen verband houdt met het ander, zijn waarschijnlijk nog zeer jong, te jong in ieder geval, om te begrijpen wat herinneringen met oude mensen doen, zeker als ze net als bij deze vrouw herbeleefd worden.
@Kristel:
Je hebt me de woorden uit de mond genomen,
alleen ik had ´t nooit zo duidelijk kunnen zeggen.
Dank je.
De plaatjes vertellen de "rest".
Te wreed voor woorden.
Laatste edit 10-05-2010 21:40
Heel erg, ik ben nu bijna 71 jaar bij mij was ze aan het verkeerde adres geweest!
Ik ben, in alle bescheidenheid, in goede conditie en had dat wijf gesloopt!
Maar ja, die lui weten wel wie ze pakken.
Ik was 5 jaar toen ik getuige was van een
executie, in 1944, van verzetstrijders in
Amsterdam hoe jong ik ook was zal ik dat nooit vergeten.
Bepaalde ingrijpende gebeurtenissen blijf je
je dus herinneren zo jong je was.
@Kristel: helemaal gelijk. Ik leef erg mee met die vrouw... Bizar gewoon.
Quote josc1965:
Dit is grof zeg, zo'n caretaker (wat er voor moet doorgaan dan) opsluiten en de rest van haar leven elke dag 30 maal slaag, continu de dreiging van slaag laten voelen. ze mogen van mij met haar gooien en smijten.
Dat is geen mens, nee, meer een kakkerlak en die moet je vertrappen.
Bah zeg.
Ik snap best dat je zo emotioneel reageert als je dit leest/ziet. Ik heb er zelf ook geen goed woord voor over. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat deze walgelijke mishandeling met gelijksoortig gedrag wordt beantwoord. Het 'oog om oog, tand om tand' principe.
Als we dat bij iedere mishandeling (of andere misdrijven) zouden doen, verlagen we ons tot hetzelfde niveau als de dader. Daarmee leer je de dader dus niet af dat dit soort gedrag niet toe te staan is.
@ Kristel, Mamsie en is-toch-zo,
helemaal mee eens!
@john Grapjas: Wees blij en dankbaar dat je niet niet afhankelijk bent van hulp. Je zelfstandigheid blijkt maar weer eens van onschatbare waarde. En je gezondheid is je grootste schat. Dat geldt voor alle mensen.
Laatste edit 10-05-2010 22:05
Ik ga niet naar de film kijken!
ik hoop echt dat zij hetzelfde word behandeld later wanneer zij oud is. dit doe je toch niet!
@johnIk zou het me niet kunnen voorstellen... het is duidelijker om te horen van iemand die zoiets heeft meegemaakt om t ekunnen voorstelle hoeveel verschrikkelijker dit voor juist deze vrouw moet zijn...
ik heb een paar filmpjes extra gekeken van 'verzorgers' en bejaarden... ben er snel mee opgehouden... wat een misselijkmakende gebeurtenissen
Letterlijk om te huilen die beelden.
Werkelijk ongelovelijk hoe er zo met dat mensje gesold werd.. Een week Auschwitch openen voor dat wijf!!
Wat een grote $#@&&#@@U!*#U#-wijf die verzorgster. (Krijg braakneigingen om haar als verzorgster te noemen)
Ik vind het schandalig dat zoiets gebeurd. Je moet ouderen respecteren niet slaan
dat is nou niet echt meer verzorgen... godsamme...
ik vind het filmpje er een beetje nep uit zien ?
maar als het echt is = Stom wijf
Quote
Irthe:
arme vrouw, ze kan zich ook niet verdedigen.
daarvoor wordt je toch niet aangenomen
achter de tralies die 'schoonmaker'
Het liefst zou ik die verzorgster even willen folteren.
Ik zou die verzorgster helemaal in elkaar rammen.
die is ziek in dr hoofd...
Wat ik niet begrijp is dat de familie de politie inschakelde, zoiets is vrij makkelijk zelf op te lossen
Waarom heeft ze haar kinderen nooit ingelicht? was ze dement ofzo? Ik zou die vrouw wel 'ns even aan willen pakken.. bewerken met een schep ofzo.. of iets anders van metaal
@Kpuc: Helemaal mee eens. Ik had graag meegedaan.
@Kristel: jij hebt het zo duidelijk omschreven, dat ook de jongere onder ons, die niets begrijpen van de vermelding "Holocaust" nu ook begrijpen waar dit om draait.
Verzorgster.
Ik hoop dat er nu voor haar gezorgd wordt.
"Overlevende Holocaust"
Geen idee wat dit toevoegt? 72-jarige mishandeld is toch even erg? Oude vrouw die haast niet meer kan communiceren is toch ook al erg zat?
Ik denk dan alleen, waarom? Wat voegt het toe om zo'n vrouw iets aan te doen? Alsof ze overlast bezorgt.. Alsof ze de verzorgster lastig valt..
@ Kristel
"Iemand die de Holocaust overleeft heeft, die heeft voor zijn leven een trauma , ik herhaal een trauma."
Heb je grotendeels wel gelijk in maar niet helemaal. Hangt natuurlijk van de persoon af, er zijn ook mensen die het van zich af kunnen zetten. Zo zijn er genoeg mensen die "vergeven en vergeten". En zoals ik net al zei, dat ze de Holocaust overleeft heeft maakt dit verhaal niet erger.
Laatste edit 12-05-2010 23:16
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: