Mannelijke en vrouwelijke studenten op de pabo in Venlo krijgen komend schooljaar in twee vakken gescheiden les. Het gaat om een experiment. De proef met gescheiden lessen in de vakken rekenen en natuur & techniek moet ertoe leiden dat mannelijke pabo-studenten voor de lerarenopleiding behouden blijven.
"Jongens en meisjes moeten verschillend benaderd worden”, zegt locatiedirecteur Annigje Primowees van de pabo Venlo. "Meisjes willen graag ‘verhaaltjesrekenen'. Terwijl jongens gewoon concrete lesstof willen hebben en afhaken bij die verhaaltjes. Jongens hebben ook niet zoveel met alles reflecteren.”
Mannelijke pabo-studenten zijn al jaren schaars. Dat geldt niet alleen voor Venlo; het is een landelijk probleem. Bij Fontys Venlo is dit jaar echter een kentering geconstateerd: bijna 40 procent van de 36 nieuwe pabo-studenten is mannelijk. "Dat is opmerkelijk”, zegt Primowees. "Waar het aan ligt, weet ik niet. Misschien heeft het met de economische crisis te maken dat nu ook steeds meer mannen een baan in het onderwijs zoeken.”
De gescheiden lessen gelden in Venlo als een proefproject. "Ik ken geen enkele pabo in Nederland die op dit moment met hetzelfde bezig is. We willen dit jaar kijken of het bevalt.”
Het idee van gescheiden lessen is niet nieuw. Vorige maand nog was er behoorlijk wat discussie over het voorstel van Wim Kuiper (directeur van de Besturenraad, centrum voor christelijk onderwijs) om jongens en meisjes in zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs gescheiden lessen te laten volgen. Het voorstel van de onderwijsbestuurder kreeg toen weinig bijval.