De airbag: alom geprezen als revolutionaire veiligheidsinnovatie, en redder van vele levens. Als je mag kiezen tussen crashen met of zonder airbag, dan weet je het wel. Toch is er een sterfgeval aan het licht gekomen waarin juist die ‘reddende’ airbag als schuldige wordt aangewezen.
De Brit Ronald Smith was in november 2010 met zijn Vauxhall Insignia betrokken bij een niet al te ernstig ongeval met zes auto’s, waarbij zijn airbag geactiveerd werd. Zelf hield hij er aanvankelijk niets aan over, maar door rondvliegend glas werd de airbag wel ‘opengesneden’. Hierbij ademde hij naar eigen zeggen gassen (logisch, airbags zijn gevuld met stikstof) en ‘een hoeveelheid wit poeder’ in.
3 weken later overleed hij in een ziekenhuis aan bronchiale longontsteking. In het lijkschouwersrapport werd als doodsoorzaak “exposure to noxious substances” aangegeven.
Naar verluidt doet Vauxhalls moederbedrijf GM onderzoek naar de kwestie: airbags worden opgeblazen met behulp van sodiumazide, dat na verhitting tot stikstof omvormt. Of dit daadwerkelijk de doodsoorzaak is moet nog blijken, maar het zou dan wel het eerste bekende geval zijn, in de toch best lange staat van dienst van de airbag.
Dit is niet de eerste keer dat de airbag in opspraak komt: onlangs zagen we een airbag (waar of niet, dat kunnen we niet beoordelen) er al voor zorgen dat een man voortaan met 4 ringen op zijn arm door het leven moet. Nee, dan zijn deze airbags toch een stuk veiliger.