Anti-virusbedrijf McAfee onderzoekt nieuwe manieren hoe het computers in auto's tegen hackers en malware kan beschermen. In het verleden hebben onderzoekers meerdere keren aangetoond dat de veiligheid van autosystemen te wensen overlaat. En hoewel er nog geen aanvallen in het wild zijn waargenomen, krijgen ook autofabrikanten door dat de veiligheid van de autocomputer belangrijk is. "Ford neemt de dreiging zeer serieus en investeert in beveiligingsoplossingen die vanaf het begin in het product worden verwerkt", zegt Ford-woordvoerder Alan Hall tegenover Reuters. De autofabrikant wilde net als verschillende andere grote fabrikanten niet zeggen of er ooit auto's zijn teruggeroepen om beveiligingslekken in de eigen software te verhelpen. Volgens Bruce Snell van McAfee maken autofabrikanten zich redelijk zorgen over de mogelijkheid van een cyberaanval op hun voertuigen. "Als je laptop crasht heb je een rotdag, maar als je auto crasht kan dat levensbedreigend zijn", laat Snell weten. "Ik denk niet dat mensen nu in paniek moeten raken, maar de toekomst wordt echt eng." Eén van de hackers die McAfee inzet om de veiligheid van auto's te testen is Barnaby Jack. Een bekende onderzoeker die eerder al verschillende beveiligingslekken in geldautomaten en insulinepompjes aantoonde. "Er zijn tal van mogelijkheden om autosystemen aan te vallen", zegt Stuart McClure, een expert op het gebied van automobiele beveiliging die onlangs bij McAfee vertrok om zijn eigen bedrijf te beginnen. De veiligheid van veel auto's komt in het geding omdat fabrikanten toestaan allerlei computers en smartphones aan te sluiten. Daardoor krijgen deze apparaten ook toegang tot de kritieke onderdelen van de auto.
"De fabrikanten, net als die van andere hardwareproducten, voegen features en technologie toe alleen omdat het kan en begrijpen niet de volledige risico's die dit met zich meebrengt", aldus Joe Grand, een onafhankelijke hardware beveiligingsexpert. Hij schat dat autofabrikanten 20 jaar achter op softwarebedrijven lopen als het gaat om het voorkomen van cyberaanvallen.
Het kan dan gaan om gewone virussen en andere malware die de auto infecteert als de eigenaar zijn laptop of ander apparaat op het infotainment systeem aansluit. "Virussen zijn iets dat we direct moeten oplossen. We richten ons voornamelijk op hoe we de overdracht naar onze systemen kunnen beschermen", aldus Toyota-woordvoerder John Hanson.