De omroep NTR moet een boete van 150 duizend euro betalen, omdat het Sinterklaasjournaal in 2013 zijn eigen inpakpapier te veel heeft aangeprezen. Dat heeft het Commissariaat voor de Media bevestigd na een bericht in het AD. Volgens het commissariaat was het inpakpapier ‘voortdurend in de uitzending te zien’. Ook op de website werd het papier aangeprezen: Het gaat om een commercieel product dat in de winkel te verkrijgen was, zegt een woordvoerder. Het doet niet ter zake hoeveel ze eraan verdiend hebben. Daar komt nog eens bij dat het was gericht op kinderen jonger dan twaalf jaar. Het komt overigens wel vaker voor dat een omroep een soortgelijke boete moet betalen: eerder kreeg de VARA een boete van vijftigduizend euro omdat Yvon Jaspers in De Wereld Draait Door reclame maakte voor haar boerenbont servies.
@allone: Dat betaal je aan de reclame code commissie.
Het gaat erom dat reclame als zodanig herkent moet worden buiten de reguliere reclame-blokken om. Al het andere is sluikreclame en dat mag niet. Tenzij je erbij vermeld dat het om een sponsor gaat... dat mag dan weer wel omdat je dan niets aanprijst.
Dit is maar het halve verhaal. Als je het stuk in de NRC leest dan blijkt dat volgens NTR is dit papier niet voor de consument in de winkel te koop geweest, maar is het alleen in verschillende winkels als inpakpapier gebruikt. Dan is dus de reclame wel heel indirect. Niet voor het papier, maar voor de winkels die het als inpakpapier gebruiken. De NTR gaat het dus aanvechten.
Op zich is de regel wel goed, dat sluikreclame in series en entertainment programma's niet is toegestaan, maar als het klopt dat het papier niet te koop is, vind ik het wel heel vergezocht.
@Jura6: Ok dus als ik het goed begrijp mag je tijdens een uitzending geen reclame voor een bepaalde merk maken.
Dus stel voor dat een voetballer uit de eredivisie een intervieuw geeft met een blikje Redbull in zijn handen moet Foxsports of het merk op de blik onleesbaar maken of vermelden dat het om reclame gaat. Anders krijgen ze een boete?