Een Duitser die een fles extra scherpe ketchup kocht, schrok zich rot toen hij de QR-code op de verpakking scande. Hij kwam terecht op een pornosite. Ketchupmaker Heinz heeft z'n excuses aangeboden voor het pikante incident.

De fabrikant zegt dat het om een fles gaat met een oude promotiecode. Mensen konden met behulp van die code online hun eigen ketchuplabel ontwerpen. Maar toen de Duitse Daniel Korell de fles kocht, was de campagne inmiddels afgelopen. Het domein waarop de ontwerpsite stond, was in de tussentijd in gebruik genomen door een pornosite.

Bekomen van de opwinding klom Daniel in de digitale pen en schreef een klacht op de facebookpagina van Heinz. Ook deelde hij een foto van wat hij op zijn telefoon te zien kreeg. ,,Jullie ketchup is blijkbaar niet voor minderjarigen'', schreef hij erbij. Ook gaf hij de ketchupmakers de tip om een domeinnaam voortaan langer te reserveren. Voor een jaar of twee bijvoorbeeld, ,,want de flessen staan waarschijnlijk nog bij heel veel mensen in de kast.''

,,Het spijt ons'', reageert Heinz. ,,We nemen je tip mee voor volgende campagnes.'' Ook stuurt de fabrikant een gratis fles ketchup op naar Daniel, voorzien van een label dat hij zelf mag ontwerpen.

De eigenaar van de pornosite bood Daniel ook een goedmakertje aan. Het is niet duidelijk of hij op het aanbod - gratis lidmaatschap op de website - is ingegaan.