Student kampt met taalprobleem
Veel beginnende HBO-studenten in grote steden zijn zo bedroevend slecht in taal, dat de hogescholen zich dit jaar genoodzaakt zien met speciale taalpr
lees verder bij Spits »Gerelateerde artikelen
Is ook mijn ervaring. Hoewel ik moet zeggen dat verbaal Engels zowel bij HBO als bij MBO me 100% meeviel, laatste keer.
Ik heb op mijn opleiding een verplichte taalcursus Nederlands gehad
Diagnostische toets (het controleren van een 20-tal zinnen en daarin fouten verbeteren) gaf voor het hele jaar aan dat het nodig was (max. 12 fouten maken en/of laten zitten, het minst aantal gemaakte fouten: 35)
Ik heb er nu veel profijt van en ik vind persoonlijk dat dit verplicht zou moeten worden op elke opleiding, aangezien het middelbare onderwijs niet meer aan het fatsoenlijk opleiden van hun scholieren toekomt.
Het schrijven van een inleiding kan ik nog wel begrijpen. Het is moeilijk een pakkende eerste alinea te schrijven die de aandacht van de lezer trekt. Het verstandigst is, om éérst je verhaal te schrijven en dan, wanneer je het middenstuk en slot af hebt, de inleiding. Zo heb je een beter totaalbeeld van wat de lezer kan verwachten; en is het dus makkelijker een passende inleiding te schrijven.
Alle andere achterstanden daarentegen, zijn gewoon slecht. Spelling zou je, als je in Nederland opgegroeid bent, geen problemen mee moeten hebben. Dit geld, vind ik, ook voor grammatica. Als je gewoon jezelf de juiste manier aanleerd, of aangeleerd krijgt, is de kans dat je fouten maakt eigenlijk miniem.
Begrijpend lezen; ik weet niet zeker wat hiermee bedoelt wordt. Ik ga ervan uit dat het hier om tekstverklaring gaat. Deze vaardigheid wordt er ingehamerd op de basisschool en op de middelbare school, dus als je dat na bijna twintig jaar nog niet kan, vraag ik me af wat je dan hebt lopen doen in al die lesuren Nederlands, Engels, Duits en Frans waar je voortdurend tekstverklaring krijgt.
Laatste edit 04-04-2012 13:17
Mijns inziens is het probleem dat als je niet correct Nederlands, Engels, Duits, etc. schrijft, je verslagen/rapporten minder serieus genomen worden.
Heb dat zelf ook. Als ik een verslag van een leerling met grove taalfouten tegenkom, ben ik geneigd het inhoudelijk slechter te beoordelen.
Als ik zelf een rapport moet maken (normaal in het Engels), doe ik er alles aan om het zo foutloos mogelijk te krijgen.
Taal zakt af door allerlei
oorzaken,
thuis, school, werk, vrienden, media
dat zijn bronnen van taal
verder is werk een belangrijke
eissteller voor je taal
school natuurlijk ook
maar vrienden en thuis
kunnen dat minder zijn
klopt mijn beeld vorming?
@Frostbite: dit geldt, niet dit geld
@heraux: beeldvorming, niet beeld vorming
weet niet waar het precies aan ligt, maar merk bij mezelf ook dat ik meer taalfouten maak dan vroeger.. ligt het aan internet? sneller denken dan typen, en meer met de inhoud dan met de grammatica bezig zijn? soort slordigheid?!
want als ik nadenk weet ik wel wat correct is..
ik denk dat door je ouders toch ook een belangrijke basis wordt gelegd..
@Frostbite:
@heraux: sorry :deed deze correcties alleen omdat het over taalfouten ging, doe het normaal niet hoor
Laatste edit 04-04-2012 13:33
Toch jammer dat ook in deze reacties weer veel taalfouten zitten, zowel d/t fouten als grammaticale fouten. Wellicht toont dit het faillissement van het onderwijs in Nederland aan. Ik bedoel maar: onze (groot)ouders hadden nóóit problemen met d/t of andere werkwoordsvervoegingen, gebruikten zelfs woorden als "wier" en "wiens" op de correcte manier.
Dankzij de rode en groene kringeltjes onder de woorden in Word e.d. (grappig, kringeltjes krijgt ook rode kringeltjes) is er een desastreuze nonchalance in het schrijven geslopen. "Ach, ik zie geen rode lijntjes, dus wat er staat is goed". Wellicht syntactisch goed, maar semantisch of grammaticaal is een compleet ander verhaal.
En het is precies wat Emmo zegt: correct Nederlands is nog steeds heel belangrijk. Ik heb sollicitatiebrieven gezien vol MSN- en SMS-taal. Deze zijn bij de meeste bedrijven bij voorbaat kansloos.
Freek de Jonge zei het zo'n twintig jaar geleden al heel treffend over een lerarenstaking: "Ik was trouwens wel blij dat de leraren staakten. Kon ik eindelijk mijn kinderen lezen en schrijven leren"... (weet nu niet of ik hier een
of een
achter zou moeten zetten)
@allone: als we toch bezig zijn: je hebt "jezelf aanleerd" gemist
(geintje)
Laatste edit 04-04-2012 13:40
Waarom is dit bericht raar denk ik dan.. Sinds de invoering van de desastreuze Mammoetwet is het onderwijs alleen maar steeds verder afgegeleden. Het moest vooral LEUK zijn, iets leren was van secundair belang. Met als gevolg dat er nu generaties voor de klas staan die zelf amper kunnen spellen en rekenen, laat staan dat onderwijzen.
Eveneens desastreus het correcte samen naar school. Zwakkeren en kinderen met gedragsproblemen moesten vooral in de klas blijven. Dat indachtig de stelling dat een konvooi zo snel is als het langzaamste schip, ook de rest onderuit ging deed er niet toe, het was incorrect om het anders te willen.
Het is dan ook geen wonder wat in dit artikel staat. Het zou een wonder zijn als het niet nodig was..
Laatste edit 04-04-2012 13:45
@allone: Ah ja, je hebt gelijk. Ik schreef het in een kort tijdsbestek, dus kan ik niet overal op letten
Ik had het al een paar keer nagelezen en meerdere edits uitgevoerd, maar blijkbaar heb ik dat stukje gemist
Van universitaire en HBO-studenten mag je inderdaad verwachten dat zij toch een goed ontwikkeld taalbegrip hebben en dus minder fouten maken dan bijvoorbeeld mensen met een lagere opleiding.
Echter vind ik het niet zo vreemd dat dit dus tegen blijkt te vallen. Met fenomenen als MSN, pingen, enz. lijkt een deel van ons taalbegrip verloren te zijn gegaan, of we zijn er slordiger in geworden.
Verder heb je ook mensen die op sites als deze te allen tijde verwachten 100% grammaticaal correct Nederlands te lezen.
Oké, het taalgebruik van schrijvend Nederland is niet meer perfect te noemen, maar de essentie ligt mijns inziens toch echt op de inhoud van het geschrevene en niet zozeer aan de correcte spelling.
Ik snap daarom ook niet dan mensen zich hier zo druk om kunnen maken.
Boofenstaande is tenslotte in beteekkenis niet duidelijker geschreefen als deeze zin.
Zelfs bij mij op de rijksuniversiteit Groningen zijn er mensen die heel slecht Nederlands schrijven. Ik vind wel dat juist de middelbare scholen hier wat aan moeten doen, ipv de hogescholen. Anders kunnen we op den duur de middelbare scholen ook wel afschaffen.
Dit probleem bevindt zich ook op de universitaire opleidingen. Toen ik aan de UvA studeerde, werd dit probleem nog enigszins aangepakt in het vak "Academische vaardigheden". Nu ik aan de Universiteit Antwerpen studeer, merk ik dat het niveau beduidend lager ligt. In de bachelorjaren krijg ik hier geen enkel vak dat controleert of ik de Nederlandse taal wel voldoende beheers. Het gevolg hiervan is, dat er mensen kunnen rondlopen met een bachelordiploma op zak, terwijl ze niet eens een simpele tekst foutloos kunnen construeren.
@Chillingg: Belgische opleidingen zijn ook in dit opzicht stukken beter.
Ik geef de SMS-cultuur de schuld. Teksten met meer dan 3 zinnen zijn al te lang voor de gemiddelde jongere.
Gellukig hep ik cheen taalproblem
Quote:
@heraux: Taal zakt af door allerlei
oorzaken,
thuis,
school, werk, vrienden, media
Haha mag hopen van niet
Zeer herkenbaar voor mij. Op de basisschool was ik altijd erg goed in grammatica, ik zat in groep 7 al op MAVO-niveau. Daarna doorgestroomd naar het MBO, daar kregen we geen grammatica.
Toen ik na een aantal doorstromingen op WO-niveau taalwetenschap wilde studeren, liep ik echt vast op de grammatica, erg jammer..
Quote
@Frostbite:
Begrijpend lezen; ik weet niet zeker wat hiermee bedoelt wordt. Ik ga ervan uit dat het hier om tekstverklaring gaat. Deze vaardigheid wordt er ingehamerd op de basisschool en op de middelbare school, dus als je dat na bijna twintig jaar nog niet kan, vraag ik me af wat je dan hebt lopen doen in al die lesuren Nederlands, Engels, Duits en Frans waar je voortdurend tekstverklaring krijgt.
Volgens mij is het bedoeld? xD
Quote
@Eelcootje:
Ik bedoel maar: onze (groot)ouders hadden nóóit problemen met d/t of andere werkwoordsvervoegingen, gebruikten zelfs woorden als "wier" en "wiens" op de correcte manier.
Ik weet het niet zeker, maar wier is toch voor vrouwelijk en meervoud en wiens is dan toch de rest?
Ik merk van mezelf ook dat mijn Nederlands steeds slechter wordt. Ik ben nu 15 en heb vroeger heel veel gelezen. Zat ook niet op de computer. Ik heb nu gewoon minder tijd om te lezen en zit vaker achter de computer. En ik merk wel dat ik gewoon hele normale woorden niet eens meer kan spellen. Gister wist ik niet meer hoe je agressief nou eigenlijk schrijft. Het komt denk ik ook wel van msn- en smstaal.
Msn taal s gwn veel korter en makkelijker te schryven, dus tis veel handiger om t zo ff snel te type. Mijn grammatica is niet zo heel goed. Onze leraar vond het heel erg slecht. Ik zit nu in 3 Havo en ontleden kan ik totaal niet. Ik heb me ook aangemeld op een site en die stuurt je iedere werkdag een mailtje voor een soort minitoetsje van 4 vragen over het Nederlands. Grammatica, woordenschat, spelling. Het helpt wel en het is leuk om te doen. Maar sommige woorden ken ik ook gewoon niet.
Maar misschien moet ik dus maar weer meer gaan lezen en komt het dan wel weer goed met me.
Waar ik jeuk van krijg is de 'engelse ziekte': spaties waar die niet horen te staan. Vaak weer ik dat soort dingen er zelf nog wel uit te halen. Maar wat in de reacties hierboven ook al wordt genoemd: op webfora is het belangrijker snel te reageren op iets dan om na te kijken of wat je hebt geschreven niet vol fouten staat. daar maak ik mij ook schuldig aan. Maar in die vorm vind ik het niet zo erg. Wel als je een stuk tekst oplevert waar je de tijd voor hebt gehad om het te schrijven en na te lopen op fouten.
En ja, veel lezen helpt wel denk ik. Schrijven ook, in een andere taal desnoods. Dan moet je goed nadenken over vreemde woorden, zinnen en grammatica en dat helpt dan ook weer bij je eigen taalkennis.
Quote
@yerbouty:
Gellukig hep ik cheen taalproblem
Gellukieg wit jie heu et ek weul ken joa
dus op de lagere en middelbare school (of hoe dat tegenwoordig heet) waren ze niet in staat om die mensen taalvaardigheden bij te brengen, en nu die mensen al bijna volwassen zijn en zichzelf een enorme collectie fouten hebben aangeleerd, gaan ze proberen alles weer overnieuw bij te brengen....
of dat dan nog gaat
Over taal gesproken, daar erger ik mij tegenwoordig enorm aan hoe erg onze taal verkracht wordt! Men schijnt de grootste moeite te hebben met de werkwoorden waar ook eens een t achter de d moet komen. Ze weten niet dat als jij ervóor staat en als het de derde persoon enkelvoud is dat je dan een t moet zetten achter de d als de stam van het woord eindigt met een d.bijv. Bidden, de stam is bid, dus hij bidt.
Zo kan ik wel verder dingen gaan noemen, maar dan kunnen die mensen liever maar eens een avondschool gaan opzoeken om hun taal bij te spijkeren.
Ik kan mij niet voorstellen dat hier allemaal mensen met dyslexie zitten. Van díe mensen kan ik het niet kwalijk nemen, maar zou hun wel adviseren om dan meer gebruik te gaan maken van Word.
@JeltjeTjitske: Knap dat je het van jezelf weet en dat je er ook iets aan wilt doen.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik wel eens berichten heb gelezen van mensen van 15 die een stuk minder waren qua spelling en stijl dan dit bericht van jou.
@gloria: Je zou hen adviseren, niet hun. Hun is een bezittelijk voornaamwoord. Goh, ik kan me toch zó ergeren als mensen hun taal niet beheersen!
@gloria:
in Nederland zijn veel leerkrachten die ook niet kunnen spellen, dus de jonge mensen kun je het niet kwalijk nemen. een avondcursus helpt ook alleen maar als de leerkracht verstand van de materie heeft, dus of dat helpt
Word en andere hulpmiddelen zijn hopeloos verwarrend, om niet te zeggen onbruikbaar als je 3 of meer talen tegelijk gebruikt, zoals ik
Ik moet zeggen dat ik er zelf ook best een hekel aan heb als iemand hele slechte fouten maakt, letterlijk typen wat je zegt. Ikzelf heb taal altijd leuk gevonden en heb er niet zo heel veel moeite mee, maar ik zeg niet dat ik alles foutloos schrijf (typ).
Ik doe nu zelf de pabo en ik vind het erg belangrijk als leerlingen woorden goed leren schrijven. De taaltoets heb ik in één keer gehaald met een ruime acht. Ik hoor ook van vrienden dat er op steeds meer HBO's nu taaltoetsen worden ingevoerd, maar nog steeds niet op alle. Ik denk dat dit best iets is waar meer aandacht aan besteed mag worden.
En zo moeilijk is het toch niet om onderscheid te maken tussen een msngesprek en een verslag voor school schrijven? Tenminste, dat vind ik niet...
Vooral de grote hoeveelheid reacties op dit artikel valt me op.
Zou het echt zo zijn dat het merendeel van de bezoekers hier gehecht is aan correct taalgebruik?
Tot mijn grote vreugde wordt er hier (en dan bedoel ik: in de reacties op dit artikel) in het algemeen zeer behoorlijk geschreven.
Laatste edit 04-04-2012 15:49
Geef ze een blackberry met een buitenlandse taal komt het vast en zeker goed. Daar draait het leven om de blackberry
Ik heb alleen lagere school gehad! en kan me volgens mij prima redden met lezen en schrijven, ik weet alleen vaak niet of je T of DT moet gebruiken.
@vinnieuitgeldro: maar ja, dan ben jij ook geen student, he
misschien gaat taalvaardigheid achteruit naarmate je meer leert.. wij leerden op zeilkamp al:
hoe meer je leert
hoe meer je weet..
hoe meer je weet
hoe meer je vergeet..
hoe meer je vergeet
hoe minder je weet..
dus waarom zou je studeren..
@gloria: Jij schrijft zelf ook niet perfect Nederlands.
Het probleem is natuurlijk ook dat de reparatie bij de vervolgopleiding wordt gelegd. Het is van de zotte dat de hogeschool nu maar extra onderwijs moet gaan aanbieden. Nu krijg je ook van die "selectie aan de poort"-onzin die enkel en alleen maar moet voorkomen dat mensen die twintig jaar geleden uberhaupt geen middelbare-schooldiploma gehad zouden hebben nu op de universiteit/hogeschool terechtkomen. (Ik ben zelf voornamelijk gewoon heel slecht in typen. Ben ik veel te lomp voor, zeker met de huidige veel te kleine toetsenborden.).
@gloria: adviseren om meer met Word te doen? Word kijkt alleen naar of het woord zelf goed gespeld is en niet naar grammatica, dus daar heb je dan eigenlijk nog niks aan... Een woord kan dan wel goed geschreven zijn, maar als het in die zin niet klopt dan is het alsnog fout, maar dat ziet Word niet.
Tsja mijn nederglands is ook bar en boos d/t gaat nog maar al die Bijvoegelijk naamwoord onzin en rest heb al problemen met . en , krijg onderhand die vervloekte ! en ? juist
Ben Nederlands Geboren twee Nederlandse ouders en ik krijg Schurft van Nederlands
@JeltjeTjitske:
Fantastisch wat je hier schrijft, héél goed dat je jezelf bewust bent van taalkundige zwaktes en dat je er probeert beter in te worden. Zoals al eerder gezegd: veel van je leeftijdsgenoten hebben om te beginnen al een minder taalniveau en hebben zéker niet de wens om dit niveau te verbeteren, laat staan de drive om er daadwerkelijk mee aan de gang te gaan.
Inderdaad kan ik adviseren veel te lezen, nog meer te lezen en dan nog wat te lezen.
Is het ooit voorgekomen dat iemand perfect Nederlands schrijft?
Ik doe zelf mijn best om zo goed mogelijk Nederlands te schrijven. Goede grammatica, goede spelling, goede zinsbouw zijn dan ook van belang. Maar ook ik doe wel eens wat fout. Iedereen doet wel eens wat fout. En sommigen vinden dat storend. Maar ga er dan op WMR niet over zeiken
.
Wat betreft die toets en de verplichte bijscholing...ja, dat moet inderdaad ingevoerd worden. Misschien moeten ze bij de Spits ook eens zo'n opfriscursus krijgen, want de spelling die men daar hanteert is om te huilen
.
Valian: Pefect Nederlands? nee hoor. Zelfs studenten Nedelands maken fouten bij het Nederlands dictee. Dus ik schaam mij niet meer. En mensen die vinden dat ze mij daarop aan moeten spreken doen hun best maar. Maar ik doe wel mijn best om het zo geod mogelijk te doen. Leestekens heb ik de meeste problemen mee. Die zie je dan ook niet vaak in mijn stukjes staan.
Quote
@Lennie:
@gloria: Je zou hen adviseren, niet hun. Hun is een bezittelijk voornaamwoord. Goh, ik kan me toch zó ergeren als mensen hun taal niet beheersen!
Hun kan je ook nog anders gebruiken, maar ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen. Ik las het een paar dagen geleden op internet.
Als hun vervangbaar is door een voorzetsel + hen (aan hen, voor hen, bij hen, volgens hen, etc.) of een voorzetselgroep + hen (met betrekking tot hen, ten aanzien van hen e.d.). Het is dan een indirect object (een meewerkend, belanghebbend, bezittend of ondervindend voorwerp). Voorbeelden:
Ik geef hun het boek. (hun = 'aan hen')
Hij schonk hun een kopje koffie in. (hun = 'voor hen')
Hij rookt hun te veel. (hun = 'volgens hen, wat hen betreft')
China is hun te ver. (hun = 'voor hen')
De tranen stonden/sprongen hun in de ogen. (hun = 'bij hen')
[Bron:
Genootschap Onze Taal]
Laatste edit 04-04-2012 18:52
Quote
@JeltjeTjitske:
Mijn grammatica is niet zo heel goed. Onze leraar vond het heel erg slecht. Ik zit nu in 3 Havo en ontleden kan ik totaal niet.
Er was geen edit
Nou ja, dan maar zo.
De leraar vond mijn grammatica niet heel erg slecht, maar die van de hele klas. Ik ben niet zo goed in uitleggen
(En er stond een S bij m'n naam en ik ging er op klikken, kom ik bij m'n site. Ik opeens helemaal blij, omdat dat kan xD)
En ik ben wel bezig met taal, ik ben een beetje een freak. Ik probeer wel zo goed mogelijk te schrijven. Vind het ook leuk om goed te schrijven. Dan lijk ik slim ^^
Dus ik zit ook wel op internet gewoon regeltjes op te zoeken. Best wel creepy. Ik gedraag me nerderig
Ik ken mijn niet voorstelle da het so errug gestelt is met de taalvaardighijd bij onse stuudenten.
Ik durf het haast niet te schrijven, maar probeer het toch foutloos te doen in dit geval.
Toen ik van de ene lagere school naar een andere lagere school moest in klas 5 (+/-1961), bleek dat ik een enorme achterstand had door een ander leerplan op de vorige school.
Mijn achterstand werd ontdekt door het niet goed kunnen rekenen.
Daar ben ik dus voor op extra lessen geweest.
Het Nederlands was net zo slecht, maar dat had bijna niemand door, want de juiste zinsbouw wist ik wel door luisteren en praten, maar de schrijftaal heb ik nooit goed onder de knie gekregen. Behalve dat ik wel goed heb onthouden waarvoor het K.FSCH.P diende.
Zeker de grammatica is me later bij het leren van een taal funest geworden.
Want als je geen idee hebt wat een gezegde of lijdend voorwerp is hoe kun je het dan in een andere volgorde plaatsen/zetten? Maar daarvoor in de plaats waren mijn vertalingen naar het Nederlands weer wel heel goed, dat was woordjes stampen en in de juiste volgorde plaatsen in een zin.
Maar gelukkig doe ik niet aan SMS en die andere moderne dingen, dus daardoor kan ik niet de fout ingaan.
Laatste edit 04-04-2012 19:24
@saskia1950:
arme jij....
wil even kwijt dat wat je net schreef toch keurig is gelukt
@saskia1950: Je doet het toch prima? Natuurlijk probeert iedereen zo goed mogelijk en naar eigen kunnen zijn berichten te schrijven. Dat wil toch niet zeggen dat je niet eens een fout mag maken? Mensen die daarover zeuren zijn gewoon zielepoten die niks spannenders in hun leven kunnen bedenken!
Ik werd op de basisschool echt afgebeuld schrijfoefeningen met spelling van o.a. werkwoorden. Ik had er een schijthekel aan. Achteraf ben ik er nou wel blij mee: ik kan nu vrij snel schrijven (en goed leesbaar) en in goede spelling.
Ik ben zelf dyslectisch en heb me altijd makkelijk onder alle taal toetsen uit weten te praten. Nu baal ik daar soms toch wel van. Het is voor mij bijna onmogelijk om zonder fouten te schrijven. Gelukkig helpt de spellingscontrole hier wel bij maar dan nog soms zou het toch wel fijn zijn om gewoon Nederlands te kunnen typen. Ik weet nooit of het nu een Ei of Ij is is het een D een T of toch DT ? Vraag het maar beter niet aan mij. Verder zijn leestekens ook altijd een probleem ik gebruik nooit een coma (met uitzondering van opsommingen). Verder blijven dubbele letters ook altijd een probleem.
Engels is nog veel erger ik dacht altijd ach Engels waar is dat nu goed voor ik kan wel een baan vinden zonder Engels vinden. Inmiddels ben ik een 4e jaars MBO student ICT en is tot me door gedrongen dat Engels toch een heel belangrijk deel van me leven zal zijn. Ik heb gelukkig veel kansen in me leven ik heb vorig jaar stage gelopen bij een Engels talig bedrijf in Spanje en op dit moment loop ik stage in Canada. Deze 2 ervaringen zorgen er voor dat me engels toch aardig is verbeterd spreken gaat nu helemaal goed (Wel met een lekker sterk accent) maar schrijven blijft altijd een pijn. Ik houd een blog bij voor de tijd dat ik hier zit op het moment zelf in 2 talen. Kost me veel werk en ik weet dat er nog steeds veel spelfouten inzitten ik vraag mensen maar gewoon om er niet op te letten.
Maar als ik achteraf terug denk aan me schooltijd hadden ze me maar wat harder aangepakt en hadden ze maar niet al die voordeeltjes gegeven dan had ik wat meer problemen gehad dat ik waar. Maar dan had ik nu wel gewoon kunnen schrijven dan hadden er meer punten gestaan in dit verhaal. En met een beetje geluk was de grammatica en zinsbouw dan toch een stuk beter geweest. Maar helaas als je tussen de 10 en 19 bent denk je niet zo dan wil je gewoon zo makkelijk mogelijk door je schooltijd heen komen. En daar zit je dan aan de andere kant van de wereld een verhaal te schrijven waarvan je weet dat er van alles mankeert (taalkundig) en dat terwijl het artikel is over correct taal.
Nou ik zie geen probleem hoor, maar ik heb wel in engeland op school gezeten en haal continu d en t doorelkaar!
@gloria heb het hier al vaker gezegd: diegene die al de regels met d, t of dt heeft bedacht moeten ze postuum aan de hoogste boom opknopen. verander de regels in d of t op het einde maar geen dt meer
Toen ik nog op de HBO zat (15 jaar geleden) kregen we Nederlands en Engelse taalvaardigheid verplicht.
Lezen, schrijven, rapporten maken, spreken, presenteren enz.
.
Laatste edit 05-04-2012 08:33
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: