|
Hoskeu Erelid
 WMRindex: 276 OTindex: 5.455
|
Quote IB-groep:
Als je hoger onderwijs volgt, kun je in prin-cipe studiefinanciering krijgen. De overheid heeft dat geregeld in de vorm van een prestatiebeurs, een OV-studentenkaart en een lening. Onder de prestatiebeurs vallen een basisbeurs en een eventuele aanvullende beurs. Voor de meeste opleidingen kun je vier jaar lang een prestatiebeurs krijgen, daarna kun je nog maximaal drie jaar lenen. Voor sommige langere studies (zoals geneeskunde of godgeleerdheid) kun je meer dan vier jaar prestatiebeurs krijgen.
|
|
Kriebeltje Erelid
 WMRindex: 463 OTindex: 4.780
|
Ja, tenzij je thuis blijft wonen en iemand de opleiding voor je betaald. Dan kun je je hele opleiding gefeest hebben en dan nog geld overhouden aan het eind. Ook een bijbaantje wil wel helpen. HBO opleiding geven soms maar 4 uur per weer college...  |
|
Nedra Actief lid WMRindex: 66 OTindex: 81
|
hahaha dat mag ik hopen dat zijn er dan gewoon 13 uur minder als dat ik nu heb |
|
Hoskeu Erelid
|
Dus als ik de quote hierboven lees van de IB-groep... dan krijg je 4 jaar studiefinaciering behalve als je een studie hebt die je niet in minder jaren kan halen... Al kan je je studiefinaciering wel met 3 jaar verlengen maar dan is het een lening... |
|
Kriebeltje Erelid
|
Klopt, ik heb ook een lening  Van 0 euro, (nul euro) |
|
Theetje
Oudgediende
 WMRindex: 460 OTindex: 24.162 T |
@Kriebeltje; een bijbaantje.. hmm moet ik ben ik bang ook zoeken, mijn ouders betalen mijn opleiding wel, al woon ik niet meer thuis over een jaar waarschijnlijk, maarja, de hele dag binnen zitten is ook niets... Maar met je studiefinanciering kan je ook de wereld niet redden, thuiswonend €90 (zonder speciale regelingen, ouders met hoge inkomens, etc) uitwonend iets van €220, per maand, daar wordt je ook niet echt rijk van |
|
Nedra Actief lid WMRindex: 66 OTindex: 81
|
awww wat zielig |
|
Kriebeltje Erelid
|
€220 euro per maand kun je niets mee...  |
|
Theetje
Oudgediende
nope, want de huur van en gemiddelde kamer (in mijn geval in amsterdam) is 300€  |
|
Kriebeltje Erelid
|
Voor €300 euro heb je nog niet zoveel denk ik.
|
|
Theetje
Oudgediende
nope, kamertje van, wat zal het zijn, 6-10 vierkante meter? |
|
Kriebeltje Erelid
|
Ik denk dat je bed er net kan staan.  |
|
Theetje
Oudgediende
vooral mijn bed, ik heb een twijfelaar, van 190 bij 130  |
|
Kriebeltje Erelid
|
Terwijl je in Deventer een kamer voor €285 hebt van 24 m2 met eigen wastafel heb.  |
|
Hoskeu Erelid
|
@TheE... Het maximaal is in 2007... 752,82pleuri |
|
Theetje
Oudgediende
@Hoskeu; maar dan zit je onder de speciale uitzonderingen enzo, hebben je ouders geen inkomsten, heb jij geen inkomsten, krijgen je ouders geen kinderbijslag meer voor eventuele andere kinderen, etc. toch? |
|
Hoskeu Erelid
|
Als je gewoon een koop huis met een hypotheek hebt... en je baan opzegt voor een voltijd studie...  Dat zal nog wennen worden... met twee studie financieringen en een bijbaantje rondkomen...  |
|
Kriebeltje Erelid
|
Dat kun je wel nacheken op ibgroep site. |
|
Kriebeltje Erelid
|
Ik ga er vandoor  Dag mensen  |
|
Theetje
Oudgediende
|
|
Hoskeu Erelid
|
@TheE... Dat is niet voor je basisbeurs maar wel voor je aanvullende beurs van 223,58pleuri... Dus als je ouders flink verdienen moet je die er aftrekken...  752,85 - 223,58 = 529,27pleuri max... Tenminste zo heb ik het begrepen...  |
|
Theetje
Oudgediende
ik krijg welgeteld 90 euro nog wat vanaf de 3e periode van het jaar, daar wordt ik rijk van  ow en natuurlijk een ov-kaart  |
|
Hoskeu Erelid
|
Maar nu ik dat even lees over die aanvullende beurs... dat bedrag van 223,58 pleuri... kan je als je ouders teveel verdienen als lening krijgen... dus alsnog 752,85 pleuri max...  |
|
Kriebeltje Erelid
|
Dat is een lening, wat je dan krijgt, moet je na je opleiding terugbetalen...
(ik ben nog niet weg) |
|
Theetje
Oudgediende
|
|