hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 18:00 - 74300 artikelen - nu online 39 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Consumenten Forum, met welk bedrijf moet je wel/niet zaken doen


1 2 3 4 .... 86 87 88 [89] 90 91 92 109 110 111 112

Blog van KhunAxe

05-03-21 09:41:54
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
Hoor zojuist dat mijn zus COVID-19 heeft opgelopen. Ze voelt zich goed, afwachten maar..

05-03-21 09:47:21
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.472
OTindex: 94.218
Hopen dat het voor haar zonder narigheid voorbijgaat.

05-03-21 10:43:58
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Mamsie: Jep, afwachten maar.

06-03-21 00:52:20
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
Een babbeltje over havermout.je weet wel, de graansoort die vroeger aan kinderen en paarden werd gevoerd.

De samenstelling en bereiding bepaalt hoe gezond het is. Als je havermout maakt met halfvolle of magere melk of yoghurt en je voegt geen suiker of zout toe, heb je een prima Schijf van Vijf-ontbijt.

De beste haversoorten zijn in aflopende orde:

Irish steel cut :Iers staal gesneden haver
Rolled oats: Gerolde havermout
Instant oats: kant en klare haver, paar minuten verhitten, klaar.

Instant oats zijn de minst beste, ze zijn vaak gesuikerd en lang gekookt zodat de meest belangrijke stoffen eruit gekookt zijn.

Dan is er nog een belangrijke soort: Haverzemelen.

Haverzemelen zijn vezel- en eiwitrijk. Ze bevatten vooral oplosbare vezels, die een verzadigd gevoel geven, onze bloedsuikerspiegel stabiel houden en het cholesterolgehalte verlagen. Ook bevatten ze veel (poly)fenolen, waaronder de bekende avenanthramiden, die eveneens een verlagende werking hebben op LDL ofwel slecht cholesterol.

Daarnaast helpen haverzemelen de bloedsuikerspiegel in balans te brengen. Op deze manier helpen ze mee om overgewicht en diabetes type 2 voorkomen. Een schommelende bloedsuikerspiegel leidt immers tot vetopslag en op den duur tot suikerziekte.

Ikzelf eet een combinatie van rolled oats en bran, zemelen dus.

Breng water aan de kook, strooi naar gelang je persoonlijke smaak meer of minder rolled oats in je water en laat het op een laag pitje sudderen. voeg naar smaak stevia toe en drie eetlepels bran, (zemelen).

Als de pap gaar is haal je 'm van het vuur en je roert er een klein kopje melk doorheen om her romiger te maken. tenslotte voeg je 1 theelepel organische kaneel uit Ceylon toe, (de beste)..

Hartstikke gezond en lekker ontbijt!

06-03-21 02:59:02
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.718
OTindex: 90.298
@KhunAxe: idd. Ik zou geen probleem hebben met je mee te eten! En misschien moet ik je voorbeeld volgen :)
Alleen doe ik nu weinig boodschappen, en weet ik niet of de Irish oats zo makkelijk te krijgen zijn...

Geniet van je ont-bijt  ;)

06-03-21 03:27:21
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@allone: Irish Oats zijn best duur hoor, te duur voor mij, maar Rolled Oats zijn een prima alternatief! ok

Ik mag aannemen dat je in elke natuurshop wel Rolled Oats kunt kopen, ik betaal hier 2 euro per kilo.

De zemelen zijn iets duurder maar dient als supplement, om je havermoutpap nóg gezonder te maken :) Kaneel, organische kaneel uit Ceylon is gewoonweg de beste kaneel, ontzettend lekker en heel erg gezond. Een theelepel kaneel in de pap geeft een heerlijke smaak en is bijzonder gezond.

Het lijkt ene beetje mosterd na de maaltijd, ik heb immers al diabetes en hartproblemen, maar baat het niet dan schaadt het niet ;)

De eerste week is een beetje wennen, maar tegenwoordig kijk ik er naar uit! Lekker!! :ja

Ik vergat overigens te zeggen dat ik ongeveer 20% fruitmuesli mee laat koken. Ik eet erg weinig fruit dus dat beetje fruit dat in de muesli zit houdt de zaak in evenwicht.

Ik maal trouwens de havervlokken en de muesli, ik maak er meel van waar ik de papa van kook. Vorige week heeft Wan hiervan wat bolletjes gebakken, zout- en suikervrij maar met een plakje sterke kaas heel goed te kanen!

.Laatste edit 06-03-2021 03:41

06-03-21 05:10:56
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.718
OTindex: 90.298
@KhunAxe: het is zeker niet mosterd na de maaltijd, dat je nu zo goed voor jezelf zorgt, want het heeft effect op vandaag en morgen, en maakt je kwaliteit van leven heel wat beter #ok
Je kunt natuurlijk ook af en toe ipv melk een paar vruchten toevoegen aan de havermoutpap. Ik weet dat je voorzichtig bent met suikers, maar volgens mij zijn natuurlijke suikers gezond en evenwichtig, en niet te vergelijken met geraffineerde suikers...
Eventueel gedroogde vruchten, rozijnen, dadels, vijgen, .., voor de verandering zal ook geen kwaad kunnen, denk ik..

Laatste edit 06-03-2021 05:11

06-03-21 06:07:58
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@allone: Dat is een hardnekkige misvatting! Voor een diabeet zijn álle suikers slecht, niet enkel de geraffineerde soorten.

Maar ik eet vrij weinig vers fruit dus neem ik vruchtenmuesli en men dat door mijn pap. Zo krijg ik de vitaminen en (natuurlijke) suikers van vruchten met mate binnen. Rozijnen, dadels enz. zitten in gedroogde vorm in mijn vruchtenmuesli.

Ik gebruik hiervoor Hanhe Mixed Fruit Muesli zonder toegevoegde suikers!

afbeelding

Een appel is gezond, maar een glas appelsap, geperst uit misschien wel 8 appels bevat ongelooflijk veel suiker, van 8 appels dus ;) Daarom zijn ook al die sapjes reteslecht voor ons..

Ja, ik word nog wel ooit een expert :D

.

Laatste edit 06-03-2021 06:10

06-03-21 06:50:09
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.718
OTindex: 90.298
@KhunAxe: ja, misschien, maar de meningen zijn verdeeld over wat precies de misvatting is.  ;)

diabetes and blood sugar imbalance

klik hier, truth about blood sugar

Laatste edit 06-03-2021 06:52

06-03-21 07:52:59
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@allone: Eerste link had ik al weet van en de tweede link is mij teveel door een gezondheidsgoeroe geschreven vanuit een niet-medische achtergrond. Bijvoorbeeld:

To keep your blood fat in check, it is best to avoid cheese, milk, cream, butter, eggs, processed oils, and all sugars except for raw honey and fruit.

Eieren, hardgekookt, zijn juist een geweldige snack voor diabeten! :ja

Melk en melkproducten zoals kaas, yoghurt en kwark vallen onder de categorie zuivel. Zuivel is gezond, ook als je diabetes hebt.

Denk bijvoorbeeld aan melk, yoghurt, kwark en kaas. De melk kan komen van koeien, maar ook van kamelen, geiten of schapen.

Melkproducten bevatten eiwitten en vetten, en zijn een goede bron van vitamine B2, vitamine B12 en calcium. Uit onderzoek blijkt dat in melkproducten stoffen zitten die hart- en vaatziekten en beroertes helpen voorkomen.

De meeste melkproducten bevatten lactose, dat is een soort suiker. Hier gaat je bloedsuikerspiegel dus van omhoog. De enige uitzondering is kaas, in harde kaassoorten zitten vaak geen koolhydraten of lactose.

In volle melkproducten zit verzadigd vet. Verzadigd vet wordt ook wel slecht vet genoemd, maar niet alle verzadigde vetten hebben hetzelfde effect. Bij mensen met diabetes en een gezond gewicht, lijken magere en halfvolle zuivelproducten geen ander effect te hebben dan volle zuivel. Kies in ieder geval melkproducten (zoals yoghurt en kwark) zonder toegevoegde suikers. Of jij het beste kunt kiezen voor magere, halfvolle of volle producten is erg persoonlijk, vraag daarover advies aan een diëtist.

Uit onderzoek blijkt dat het dagelijks eten van yoghurt de kans op diabetes type 2 verlaagt. Ze weten nog niet precies hoe dat komt. Het kan te maken hebben met de melkvetzuren en bepaalde eiwitten, maar ook met calcium en magnesium. Calcium en magnesium spelen namelijk allebei een rol bij de werking van insuline.

Advies
Neem elke dag enkele porties zuivel, zoals een glas melk of een schaaltje yoghurt. Dat is het advies van de Gezondheidsraad.


Dit heb ik overgenomen van het Diabetesfonds, ik neem toch aan dat men daar weet waarover men het heeft ;)

06-03-21 15:27:03
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.718
OTindex: 90.298
@KhunAxe: okay :)

08-03-21 12:29:30
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
Zelf ben ik sinds een aantal maanden verslingerd aan ongezoete granola (moet je met een lampje zoeken) met noten en zaden, waar ik dan telkens zelf nog wat extra noten bij mik. Dat eet ik als lunch met skyr, een vetvrije yoghurtsoort.
Nu dus. :)

08-03-21 12:38:37
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.718
OTindex: 90.298
@venzje: klinkt goed, lekker en gezond :ja
Alleen zou ik nooit vetvrije yoghurt eten :nee
Ten eerste vraag ik me dan af, wat voor chemische processen ze gebruiken om het vet uit de melk te halen. Ten tweede heb ik me laten vertellen dat de enzymen om melk te verteren in het vet zitten.
Dus geef mij maar lekker volle melk en yoghurt :)

Laatste edit 08-03-2021 12:40

08-03-21 12:58:28
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
@allone: Het is iets tussen yoghurt en kwark in. Een soort hangop-achtig iets.

Hoe het wordt gemaakt is op verschillende sites te vinden:
Skyr wordt gemaakt van gepasteuriseerde afgeroomde melk en levende bacterie-culturen waaronder Streptococcus salaris en Lactobaccilus delbrecyki. Hieraan wordt actieve skyr toegevoegd om de bacteriegroei te stimuleren. Om de eiwitten te laten uitvlokken wordt er stremsel toegevoegd. Het mengsel wordt vervolgens gefiltreerd waarmee de wei wordt afgescheiden. In dit opzicht lijkt het dus een beetje op hangop. De overgebleven eiwitmassa vormt de skyr.

08-03-21 13:04:03
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.718
OTindex: 90.298
@venzje: dat klinkt idd niet slecht. ok
Maar als het afgeroomd is, kan het niet vetvrij zijn, toch? Of kun je werkelijk alle room van / uit de melk scheppen?

08-03-21 13:08:13
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
@allone: Geen idee. Maar ik vind het wel lekker. Ik hield al van kwark en standyoghurt. Dit is er gewoon bij gekomen: iets frisser dan kwark, iets zachter dan yoghurt.
Zelf maken schijnt natuurlijk oneindig veel lekkerder te zijn, maar daar heb ik niet de tijd en energie voor.

09-03-21 07:13:03
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: @allone: Hier wordt je overstelpt met tientallen soorten granola's maar die zijn voor mij strikt verboden, ze bevatten namelijk allemaal toegevoegde suikers. De Thai is verzot op pittig en zoet :(

Zo ik al schreef, het wachten is op de yoghurtmaker dan ga ik lekker zure, (ongezoete) yoghurt maken.

Zojuist voor het eerst van mijn leven appelcompote gemaakt. Appelmoes en appelcompote is in de grote stad bij de Makro verkrijgbaar maar dat is allemaal import en harstikke duur! Ook hier weer zijn de compotes en moesjes gesuikerd.

Dus even op YT gekeken en nu staat een heerlijke schaal appelcompote af te koelen. Werkelijk a piece of cake :P

1. Schil de appels, verwijder het klokhuis en snij de appels in partjes.

2. Doe een klein beetje water, (een bodempje, niet te veel!!) in een stoofpan, doe de appelpartjes erbij en het sap van 1 citroen.

3. Laat op zeer laag vuur stoven, roer af en toe en tegen dat de appelstukjes gaar zijn kun je ze met de spatel iets kleiner maken. Zo hou je mooie compote over i.p.v. appelmoes ;)

4. Haal de pan van het vuur en voeg naar smaak suiker, (ik niet!), en kaneel toe. Let Op! Voeg met name de kaneel pas na het koken toe!! Als kaneel (te lang) meekookt wordt het bitter.

5. Klaar ;)

Het maken kost haast minder tijd dan het bovenstaande op te schrijven :D

Extra! Nutteloos weetje:

- Volle yoghurt bevat minder calorieën dan magere vruchtenyoghurt! -

.Laatste edit 09-03-2021 07:18

09-03-21 07:35:52
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
Quote @KhunAxe:
- Volle yoghurt bevat minder calorieën dan magere vruchtenyoghurt! -
Nogal wiedes, want magere vruchtenyoghurt mag dan vetarm zijn, het staat wel stijf van de suikers.

Ook hier is granola vrijwel altijd gesuikerd of met honing gezoet. Vandaar dat ik schreef dat je ongezoete granola met een lampje moet zoeken. Maar het bestaat.

Inderdaad is appelcompote zo gemaakt: het schillen is haast nog meer werk dan het compote maken. Bij ons heet het overigens steevast 'appelcompost'.
Als ik je een tip mag geven: probeer het ook eens met wat lavendelbloesem erdoor. (En anders hebben ze bij jullie vast nog wel andere smakelijke bloemetjes.)

09-03-21 08:17:09
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: Niet voor niets schreef ik 'Nutteloos weetje' :P :D

Lavendelbloesem? Groeit die zooi hier eigenlijk? Geen idee.. Lavendelzeep ken ik wel, maar of dat smaakt door de compote? :D

Andere smakelijke bloemetjes.. Mijn botanische capaciteiten zijn onbenoembaar laag. Ik zou mezelf geheid vergiftigen, of op zijn minst een fikse diarree bezorgen 8O

Nee, ik vind het wel lekker zo, zure appels gebruikt en dan wat échte kaneel erover? Een traktatie :ja

09-03-21 08:48:07
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
@KhunAxe: Misschien hebben ze wel gewoon gedroogde osmanthusbloemen in de plaatselijke supermarkt.

09-03-21 08:53:48
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: Ah! Dan vraag ik gewoon naar ออสแมนทัสแห้ง :D

09-03-21 09:12:45
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.335
OTindex: 28.406
Quote @KhunAxe:
Zojuist voor het eerst van mijn leven appelcompote gemaakt.
Doe ik elk jaar als ik weer eens een behoorlijke oogst heb. Maar je recept is prima.

@venzje: Lavendel heb ik in de tuin staan. Maar 's kijken wat het wordt.

09-03-21 09:15:31
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
Quote @KhunAxe:
@venzje: Ah! Dan vraag ik gewoon naar ออสแมนทัสแห้ง :D
_O-
Zelfs de fonetische spelling Xx s̄ mæn thạs̄ h̄æ̂ng kan ik niet uitspreken! :D

09-03-21 09:18:40
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.472
OTindex: 94.218
@KhunAxe: Appelen bevatten van nature ook veel suiker..... ik eet ze niet meer.

09-03-21 09:21:16
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
@Mamsie: 10% maar liefst. Vier suikerklontjes per appel. :ja

Laatste edit 09-03-2021 09:22

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 86 87 88 [89] 90 91 92 109 110 111 112

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven