hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 18:00 - 74300 artikelen - nu online 36 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Consumenten Forum, met welk bedrijf moet je wel/niet zaken doen


1 2 3 4 .... 10 11 12 [13] 14 15 16 55 56 57 58

Blog van HoLaHu

13-06-20 01:31:34
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472
@KhunAxe: Dank je!

13-06-20 01:34:02
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189

17-06-20 23:01:04
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472
==========================================

18-06-20 00:12:23
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472
Vorige week woensdag zou ik een gesprek hebben met de arts van het UWV. Normaal gesproken is dat een gesprek bij een kantoor van de UWV, nu was het door de Coronaperikelen een telefonisch gesprek. Ik kreeg een zeer aimabele man aan de telefoon waar ik een prettig gesprek mee gehad heb. De man had een goed gevoel voor humor en er werd van beiden kanten regelmatig hartelijk gelachen. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt, dus ik was aangenaam verrast. Na anderhalf uur zei hij dat het hem allemaal duidelijk was, de gegevens van de bedrijfsarts van PostNl klopten wel naar zijn mening en een eventuele persoonlijke ontmoeting was volgens hem niet nodig. Ik zou binnenkort wel een gesprek krijgen met de arbeidsdeskundige van het UWV, die aan de hand van dat gesprek mede zou bepalen voor hoeveel % ik eventueel afgekeurd zou worden en een WIA-uitkering zou krijgen óf dat ik geen WIA-uitkering zou krijgen en gewoon de WW in zou gaan. Dan zou ik iedere week de nodige sollicitaties af moeten werken en na twee jaar zou ook dat stoppen.
Gisteren vroeg in de middag ging mijn telefoon, het was de arbeidsdeskundige van het UWV. Ze had alle papieren gekregen van de UWV-arts, de bedrijfsarts en alle papieren die door PostNl nog meer aangeleverd waren, wat betreft mijn re-integratie in het arbeidsproces. Waar ze voor belde was om te vragen of ik het met al die uitspraken van de artsen en zo eens was. ( Dat moet blijkbaar, anders moeten ze weer een ander traject opstarten) Ik gaf haar de verzekering dat ik het met de uitspraken van de artsen eens was. Ze mocht, omwille van de privacy-wetgeving, niet vragen wat ik precies mankeerde, maar zoals ze kon lezen waren er nogal wat beperkingen. Ik zei dat ik dat heerlijk politiek correct van haar vond, maar dat het misschien toch wat makkelijker praatte als ze wél zou weten wat ik mankeerde! Ze schoot in de lach en ze zei dat ze dat niet persé hoefde te weten, maar ze gaf wel onmiddellijk toe dat het makkelijker zou zijn. Okee, dus ik mijn verhaal verteld over mijn traject via de huisarts, neuroloog, nog een neuroloog, de onderzoeken en de uitslag: Myopatisch ECI, wat gewoon betekent dat ik een spierziekte heb met onbekende oorzaak en dat ik dus ook niet wist waar me die zou brengen. Dat er geen medicijnen waren, dat ik eventueel bij verergering wel terug kon naar de neuroloog die dan met medicijnen kon gaan experimenteren , maar dat ik tot nu toe niet de behoefte had om als proefkonijn te dienen...Dat laatste kwam er nogal droog uit en ze moest weer hartelijk lachen! Ze zei: Sorry hoor, ik lach U natuurlijk niet uit, het is niet niks wat U me vertelt, maar het kwam er zo komisch uit! U heeft in ieder geval Uw gevoel voor humor nog niet verloren! :)
Ik verzekerde haar dat dat in ieder geval niet het geval was...Ze maakte een afspraak met me voor morgen, donderdag, om 11 uur. Dan zou ze me terug bellen voor een gesprek waarna ze de mate van arbeidsongeschiktheid zou bepalen.
Okee...Vanmorgen om half 12 ging mijn telefoon. Het was de arbeidsdeskundige, die vroeg of het gelegen kwam dat ze belde. Ik zei: Ja hoor, maar U zou me morgen pas bellen. Ja, dat klopte, maar ze hadden haar een vergadering in de schoenen geschoven waar ze niet onderuit kon en of het nu misschien uit zou komen. Ik vond het prima! Ze zei: Naar aanleiding van ons gesprek gisteren en met de gegevens van de bedrijfsarts en de arts van het UWV ben ik gisteren toch al aan de gang gegaan met uw zaak. Wij hebben bij het UWV een soort van beroepenbank. Daar zitten ruim 6000 beroepen in waarin mensen met een beperking vaak toch nog mee aan de slag kunnen komen. Dat kan geheel buiten hun beroepsgroep vallen, maar ze hebben dan wel weer een baan, ondanks hun beperking, en de meeste mensen vinden dat toch wel prettig. Ik ben heel eerlijk: De WIA komt neer op een ordinaire centenkwestie. Mensen gaan die nieuwe baan doen, die betaald meestal minder dan hun oude baan, en het verschil in loon bepaald dan het percentage WIA dat ze krijgen. Ik heb bij die beroepenbank Uw gegevens ingevuld, met alle beperkingen die U heeft en toen ik toen op Enter drukte bleven er van de ruim 6000 banen nog 7 over...
Ik zei: Oh....da's niet veel! Ja, wat moet je anders zeggen?? :)
Ze zei: nee..dat is inderdaad niet veel. En toen heb ik ook nog rekening gehouden met het feit dat Uw ziekte niet meer beter wordt en waarschijnlijk gaat verslechteren en toen ik toen wéér op Enter drukte kwamen er 0 banen uit...
Ik zei: Oh....En nou?
Ze zei: Nou betekent dat dat U voor 80 tot 100% bent afgekeurd! Dat houdt in dat U geen WIA gaat ontvangen maar een IVA..Een invaliditeitsuitkering. Die ontvangt U elke maand tot aan Uw pensioengerechtigde leeftijd. De IVA is ook hoger dan de WIA. WIA is 70% van het laatst verdiende loon, IVA is 75% daarvan. Ook geeft een IVA recht op bijvoorbeeld een pas voor een invalideparkeerplaats en dergelijke. Maak daar gebruik van bij je gemeente, je hebt er recht op...Pak gewoon het voordeel wat je pakken kan!
Ik was er toch even stil van...Ze zei: Ik neem aan dat U dit niet verwacht had?
Ik zei: Eeeeeh...nee! Ik had begrepen dat je voor een dergelijke regeling zo ongeveer op sterven na dood moest zijn!..
Ze moest weer lachen, wees me er ook nog op dat PostNl ook nog een ontslagvergoeding moet gaan betalen ( Verwacht geen geldschip, maar zeg maar een opblaasbootje!:) ) en gaf me de raad om toch die opleiding te gaan doen die PostNl voor me gaat betalen, want.."Je wordt er niet stommer van".
Nou......Dat was het dus...Ik hoef nooit meer te solliciteren, kan vrijwilligerswerk gaan doen en als ik eventueel met die opleiding voor Sociaal Werk, die PostNl voor me betaalt, ander werk kan vinden, dan heeft mijn eventuele werkgever meteen een No Risk-Polis in huis. Wat dus inhoudt dat als ik bijvoorbeeld bij de gemeente Bladel in dienst zou komen als medewerker bij de WMO, dat als ik dan weer in de ziektewet kom ten gevolge van mijn ziekte, dat de UWV dan meteen de loonkosten van mij overneemt.De gemeente hoeft me dan niet twee jaar te betalen. Ik val dan meteen weer terug in de IVA, met dien verstande dat dan de uitkering 75% is van wat ik bij de gemeente Bladel zou verdienen.
Ik ben er blij mee!:)

18-06-20 00:18:38
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.335
OTindex: 28.406
@HoLaHu: Een heel verhaal en ik begrijp de helft niet, maar als je er blij mee bent dan zal 't wel goed wezen #ok

18-06-20 00:21:46
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472
@Emmo: Vertel, wat begrijp je niet? Overigens: Nou weet je ook eens wat ik voel als ik jouw blog lees...:D

18-06-20 00:34:05
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
Ik merk een paar dingen op:

Het UWV is duidelijk menselijker geworden! Ikzelf heb enkel zeer negatieve ervaringen met hen gehad en heb daardoor een gloeiende hekel aan het UWV gekregen!

Maar in jouw geval? Chapeau!! In 'mijn tijd' was die banenbank er nog niet dus door die molen ben ik niet gegaan. Uiteindelijk werd ik voor 35% afgekeurd, hetgeen mijn lage Invaliditeitspensioen, (IP), verklaart, jij daarentegen krijgt maar liefst 75%!!

Dat is voor jou en Frans een geweldige financiële meevaller en ik feliciteer je daar dan ook van harte mee!!

Inderdaad, je hoeft nooit meer jezelf druk te maken over een baan, loon enzovoorts. Jij een IP en Frans zijn werk? Jullie zitten goed! Ik ben heel blij voor je!

En natuurlijk maakt het je niet beter, maar zoals iemand ooit zei, 'Ik huil liever in een Mercedes dan en een Opeltje'. ;)

Gegeven de omstandigheden heb je IMHO het maximale bereikt! Nu enkel nog focussen op je 100ste verjaardag! ;)

Ondanks jouw spierziekte is dit een moment om te vieren, nogmaals gefeliciteerd!!! *)

.Laatste edit 18-06-2020 00:35

18-06-20 00:45:26
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472
@KhunAxe: Dank je wel! Wat die negatieve ervaringen betreft: Ja, ik heb in mijn omgeving ook die negatieve verhalen gehoord. Waaronder die van mijn broer en schoonzus. Mijn schoonzus heeft ook een ongeneeslijke ziekte, geen levensbedreigende, maar toch...Het heeft hun 5 jaar(!) gekost om toch die 80/100% te krijgen! Ondanks dat het bedrijf waar ze werkte(KPN) er voor de volle 100% achter stond, ze van daaruit alle medewerking kreeg..Maar de UWV-arts wilde niet meewerken, toonde totaal geen empathie, kwam nog niet eens in de buurt van inlevingsvermogen. Toen ze op een gegeven moment een andere UWV-arts kregen hadden ze zoiets van: Oh mijn God...Nou moeten we wéér ons verhaal gaan doen, moeten we wéér door heel die molen! Maar die nieuwe arts bekeek het dossier van mijn schoonzus...en zette er, waar ze bijzaten, met grote letters op: DIT DOSSIER VERDIENT GEEN SCHOONHEIDSPRIJS!
Binnen 6 weken kreeg ze 80/100% arbeidsongeschiktheid...
Het is inderdaad net wie je treft!

18-06-20 00:57:19
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@HoLaHu: Geluk of niet, je hebt het! Mooi zo..

Ik heb indertijd niet minder dan 6 rechtszaken en korte gedingen aangespannen tegen het UWV. Ik heb ze allemaal gewonnen! Dat zegt genoeg denk ik..

18-06-20 01:15:13
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472
@KhunAxe: Ja, dat heb je al eerder verteld en samen met die verhalen van mijn broer en schoonzus was ik dus best wel huiverig voor dat hele UWV-gebeuren. Ik had ook een heel starre houding verwacht.
Maar die UWV-arts vroeg me op een gegeven moment hoe ik mijn dag doorkwam: Vertel eens hoe je je dag doorbrengt, je staat op en dan? Ik heb het hem gewoon verteld: Ik sta op, ik kleed me aan, ik ga mijn hond uitlaten..(Oh leuk! Je hebt een hond? Wat voor een? Oh, mijn schoonouders hebben ook een Maltezer! Is die van jou ook zo'n eigenwijs geval??), ik lees de krant, ik doe de boodschappen, ik doe mijn huishouden zo goed als mogelijk ( Ben je daar nog beperkt in? Okee, dus je hebt wel de nodige aanpassingen nodig daarvoor en de hulp van je man, duidelijk!)en verder zit ik best veel bij de computer...Ze zouden Candy Crush nooit uit hebben moeten vinden...( Whahahhahahaha...In welk level ben je?? Nee, ik speel het zelf niet, maar mijn moeder wel sinds een half jaar en ze is niet meer van haar computer weg te branden!)...Nou, zo ging dat gesprek dus ongeveer...:D

18-06-20 01:31:25
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@HoLaHu: Wat heb jij geluk gehad zeg....

18-06-20 01:43:07
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472
@KhunAxe: Hou wel ten goede: Jij had een baan voor 40 uur per week..Ik had een baan voor 10 uur per week. Ze zijn de gegevens nagegaan van PostNl. waaruit blijkt dat ik in het laatste jaar dat ik gewerkt heb ik gemiddeld 11,15 uur gewerkt heb per week.
Dus ik krijg een uitkering op basis van die gegevens. Ik krijg dus echt niet zoveel per maand, maar we kunnen het er mee doen...:)

18-06-20 01:48:34
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@HoLaHu: Ach, dat had ik inderdaad even vergeten. Maar dat betekent toch elke maand een leuk 'doceurtje' bovenop Frans' zijn salaris ;) Hoe het ook is, een betere uitkomst had je niet kunnen krijgen :nee

18-06-20 01:58:56
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472
@KhunAxe: Dat laatste is helemaal waar! Maar ik wil toch proberen om een baan te krijgen met behulp van die HBO-opleiding en die open sollicitatie die mijn begeleider voor me op heeft gesteld..Ik wil toch weer graag aan de slag!

18-06-20 02:06:08
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@HoLaHu: Dat begrijp ik best, maar reëel gezien? Je leeftijd als je klaar bent met de opleiding is geen stimulans voor werkgevers om je in te huren.. Ook heb je dan weliswaar je papier gehaald, maar hebt nog geen enkele ervaring opgedaan..

Begrijp me goed, ik hoop dat het je gaat lukken, maar blijf realistisch lieverd. Maar kom op! Daar moeten we nu nog niet aan denken! Nu eerst genieten van de uitslag en aan de opleiding beginnen, komt tijd, komt raad ;)

18-06-20 02:15:46
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472
@KhunAxe: De opleiding duurt nog geen jaar..Maar ik snap wat je bedoelt..Realisme is helaas genoodzaakt.
Daar staat tegenover dat ik wel deel uit ben gaan maken van de huurdersraad voor de huurders van de woningstichting. En ze hebben me gevraagd voor de bewonerscommissie voor ons appartementencomplex. Dus die opleiding komt misschien toch nog te pas. Ik zit niet stil, in ieder geval...:)

18-06-20 02:17:01
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@HoLaHu: En dat is goed!! Stilstand is achteruitgang ok *)

18-06-20 02:20:31
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472
@KhunAxe: Dat zit ik te bedoelen!! :D

18-06-20 12:33:43
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.335
OTindex: 28.406
Quote @HoLaHu:
@Emmo: Vertel, wat begrijp je niet? Overigens: Nou weet je ook eens wat ik voel als ik jouw blog lees...:D
Het verschil: Ik doe 't expres om te laten zien hoe moeilijk ik het wel niet heb :p

Bovendien, ik doe wel of ik heel erg slim ben, maar in werkelijkheid...

18-06-20 13:19:52
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472

18-06-20 13:24:47
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@HoLaHu: Na mijn MBO kon ik HBO Maatschappelijk Werk in één jaar doen. Maar ik was na drie jaren studeren naast mijn baan en twee kinderen studie-moe en heb het niet gedaan. Toch altijd een beetje spijt van gehad. Dus inderdaad meisje,lekker aan de gang gaan! ok

18-06-20 13:31:18
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.718
OTindex: 90.297

18-06-20 13:31:19
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472
@KhunAxe: Ja, maar eerst de vakantie! Frans moet vandaag en morgenvoormiddag nog werken, daarna is hij drie weken vrij...:). Naar het zich laat aanzien krijgen we lekker weer, dus dat gaat goed komen.

18-06-20 14:15:47
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.718
OTindex: 90.297
@HoLaHu: vakantie thuis?

18-06-20 14:17:10
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.471
OTindex: 94.212
@allone: naar Balconië?

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 10 11 12 [13] 14 15 16 55 56 57 58

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven