SamuiAxes Off Topic shit |
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.700 OTindex: 28.582
|
@heraux: hm, het verhaal zoals ik dat ken: De bibliotheek van Alexandrië raakte beschadigd tijdens een aardbeving. Een aantal monniken hebben de boel weer bij elkaar gesprokkeld en alles wat niet in overeenstemming was met de bijbel, naar hun idee, opgestookt. Dat is het verbranden van de oude Bibliotheek. De periode waar je op doelt is wat wij noemen de donkere middeleeuwen, circa 500 tot 1500 AD. Onder andere door de vernietiging van de bibliotheek, maar ook door heksenvervolgingen en aanverwante zaken, lijkend op de Culturele Revolutie van vriend Mao, is een hoop algemene kennis verloren gegaan of vervangen door een Bijbelse wijsheid. Die van de RK kerk dus. Hoe beoordeeld de toekomst ons? Voorspellen is moeilijk, vooral als het de toekomst betreft (Niels Bohr) Het enige wat we kennen, tot op zekere hoogte , is het verleden. De vraag is dan ook: hoe beoordelen wij het verleden. Want hoe als wij oordelen zullen we later beoordeeld worden. Is dat Bijbels of niet Laatste edit 09-10-2013 21:57 |
|
nietmeer
|
@Emmo: 'Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld worde!' Uitspraak toegeschreven aan Jezus. Da's pas Bijbels! |
|
omabep Oudgediende
WMRindex: 10.850 OTindex: 3.187
|
@Emmo: inderdaad, zeer Bijbels |
|
venzje Oudgediende
WMRindex: 22.620 OTindex: 7.915
|
@Emmo: Er zijn veel verhalen over de vernietiging van de bibliotheek van Alexandrie en geen van die verhalen kan worden bewezen. Waarschijnlijk zijn er een heleboel factoren die hebben bijgedragen aan de geleidelijke teloorgang van de bibliotheek, waarbij desinteresse en politieke beslissingen vermoedelijk een belangrijke rol hebben gespeeld. (Er is niets nieuws onder dezon.) Als mediëvist bestrijd ik het al decennia achterhaalde idee van de zgn. donkere middeleeuwen. Deze periode heeft belangrijke vernieuwingen gebracht, was het scharnier tussen oudheid en nieuwe tijd en vormt de basis van onze moderne maatschappij. O ja: de grote heksenvervolgingen zijn voornamelijk van ná de middeleeuwen. Laatste edit 10-10-2013 23:51 |
|
Emmo Stamgast
|
@venzje: Zover ik weet worden de donkere middeleeuwen voornamelijk zo genoemd omdat we er zo verrekte weinig van weten. Overigens dacht ik dat mijn versie van de vernietiging van de bibliotheek in grote lijnen bevestigd was. |
|
nietmeer
|
@Emmo: ik heb anders geleerd dat in de Verlichting die naam is bedacht omdat ze vonden dat de middeleeuwen stom waren. En dat vinden we nog steeds wel es, dus de naam is blijven hangen. Of was dat middeleeuwen zonder donker? |
|
Emmo Stamgast
|
wortel: De verlichting (ben geen historicus hoor, mijn mening onmiddellijk voor een betere) is zo genoemd omdat toen vonden dat ze het juk van de religieuze wetgeving afgeworpen hadden. In zekere zin is dit ook zo. De Middeleeuwen is een periode tussen de volksverhuizingen en deze verlichting. De Donkere Middeleeuwen (tegenwoordig de vroege Middeleeuwen genoemd) is een periode binnen de Middeleeuwen waarover zeer weinig bekend is. |
|
nietmeer
|
@Emmo: Klinkt overtuigend |
|
Emmo Stamgast
|
wortel: Daar sta ik om bekend . Helaas vergis ik me ook nog weleens |
|
nietmeer
|
@iedereen: De komende week zal ik weinig actief zijn op WMR. Mijn maatje is hier tot de 20e, vandaar. Latersssss... |
|
Emmo Stamgast
|
SamuiAxe: Have fun! |
|
benja34 Erelid
WMRindex: 161 OTindex: 1.832
|
SamuiAxe: veel plezier |
|
nietmeer
|
SamuiAxe: Veel succes Het wordt vast heel gezellig! Die reis is dus nog goedgekomen? |
|
nietmeer
|
SamuiAxe: Veel plezier en geniet ervan! |
|
omabep Oudgediende
WMRindex: 10.850 OTindex: 3.187
|
Veel plezier met z'n allen |
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.276 OTindex: 96.132
|
Heel veel plezier met je bezoek. Ik las trouwens dat er meerdere orkanen waren bij jou in de buurt. Ga jij daar overlast of narigheid mee krijgen???? |
|
nietmeer
|
@Mamsie: Nee, als het goed is niet. We zitten hier nu zo'n beetje tegen het begin van het regenseizoen dus er valt af en toe een buitje. Gisteren zijn we een stukje rond het eiland geweest, het woei hard maar niet gevaarlijk hard. Eigenlijk was het erg lekker op de scooter; Zonnetje op de bol, maar niet té heet, windje er overheen, lekker Zonde dat het zo ver weg is Mamsie, ik denk met enige regelmaat aan jou als ik op de scooter zit en de wind door mijn haren voel, (nouja, zoiets dan Als jij hier op je brommertje rond zou toeren dan zou je jezelf als een varken in een modderpoel voelen! Over een half uurtje gaan we op de lokale markt koffie drinken met Pa Tan Go, (soort gefrituurd brood, beetje oliebol-achtig). Daarna ga ik op mijn vast adresje kipsaté's halen en gaan we even naar het strand om daar uit te waaien en de kip op te vreten. Later vandaag gaan we met zijn allen, (vriend & broer, Wan & ik), naar de Big Buddha, afbeeldingafbeelding daarna gaan we naar een bijzonder fotogeniek tempelcomplex, ik heb daar in een Blog van mij al eerder wat foto's van laten zien.. afbeeldingGisteren is Wan begonnen met de voorbereidingen voor ons diner: We eten groentesoep, in honing gemarineerde en in de oven gestoofde krabbetjes, (varkensribjes) en een mixture van roerbakken Thaise groenten, kip en rijst. Verder maak ik kookpudding, bitterkoekjes (!!).. Het leven is de moeite waard Later . Laatste edit 13-10-2013 00:44 |
|
Mamsie Oudgediende
|
Ooooo, bitterkoekjespudding. Die maakte mijn vader vroeger toen ik nog erg klein was. Dat was het enige dat ik hem ooit in de keuken heb zien doen. En ik vond het zó lekker!! Jij maakt het dus ook, zou het mannenpudding zijn???? Zelf maak ik het ook weleens en dan altijd komt de herinnering aan mijn vader weer terug. Hij is er heel lang niet meer maar in de pudding leeft hij nog steeds voort. Da's toch mooi he! Ik hoop dat het noodweer jouw huisje voorbij zal gaan!!! Laatste edit 13-10-2013 00:46 |
|
nietmeer
|
@Mamsie: Mijn maat heeft twee potten leverworst in het zuur meegebracht voor me! Ik ben daar dol op! Evenals mijn vader dat was, als er een pot van die worsten in huis waren zouden we bijna gevochten hebben om de worsten En, nee, ik ga nou niet zeggen dat als ik een worst zie, dat ik dan aan die man denk Dat ligt te zeer voor de hand Ik hoop met je mee dat het nog een weekje mooi weer blijft, zou zonde zijn als ze teveel regen zouden krijgen, hebben jullie immers in NL al meer dan genoeg? Overigens: Ik ben geen chefkok, echter ben ik zeker een redelijk goede kok Zo, en nu ga ik mijn maat opzoeken, jullie allemaal welterusten voor straks, latersssss Laatste edit 13-10-2013 00:54 |
|
FredDFreeloader Erelid
WMRindex: 781 OTindex: 1.860
|
SamuiAxe: De wind van Mamsie door je haren? |
|
Mamsie Oudgediende
|
Het moet voor jou een soort van Sinterklaasfeest zijn als er vrienden komen met allerlei Hollandse heerlijkheden.
O, ik zie mezelf daar echt wel rondrijden op het brommertje, eergisteren heb ik ook nog lekker een stukje gereden. Toen ben ik naar mijn moeder in Dordrecht gegaan via de touristische route, over Barendrecht,de Heinenoordtunnel door naar 'sGravendeel en door de Kiltunnel naar Dordrecht. Het was zaaaaalig maar wel stervenskoud. Dat wel ja! |
|
Mamsie Oudgediende
|
@FredDFreeloader: Ik laat de mensen weleens een poepie ruiken, maar zóver..nee, dat haal ik niet hoor! |
|
FredDFreeloader Erelid
|
@Mamsie: Mag je op de brommer door die tunnels? |
|
Mamsie Oudgediende
|
@FredDFreeloader: Ja, die hebben allebei een speciale fiets/brommerbaan. Vooral in de Heinenoordtunnel is het spectaculair, die gaat steil naar beneden en steil weer naar boven, dat is daar altijd ijskoud, zelfs midden in de zomer en het is de grap om weer boven te komen met een nog behoorlijke snelheid. In de Kiltunnel mag ik maar 30km/uur, dus het is voor mij dan zaak om volgas er doorheen te scheuren anders haal ik de overkant niet haha! |
|
FredDFreeloader Erelid
|
@Mamsie: Ok dan is het goed. In de Heinenoordtunnel ijskoud? En de Kiltunnel? Kil? |
|