SamuiAxes Off Topic shit |
botte bijl Oudgediende
WMRindex: 90.820 OTindex: 39.086
|
toen ik 7 was verhuisden we, en onze nieuwe buurvrouw die vond dat wij kinderen ook in de paashaas en de tandenfee moesten geloven. ik vond het vreemd, had er nooit van gehoord, dus vroeg het aan mijn moeder.... die vond dat ook onzin. toen vroeg ik meteen maar over Sinterklaas, want er waren dingen waardoor ik daaraan twijfelde. mijn moeder heeft toen maar verteld hoe het zat. |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.700 OTindex: 28.582
|
Quote: @Lennie: Toen ik zei: "Dat doen papa en mama voor jullie" was zijn antwoord: Ja.....dát geloof ik dus niet he?? Verstandige kinderen heb je... |
|
nietmeer
|
Ja...toen al... |
|
nietmeer
|
@Lennie: Prachtige anekdote Heerlijk hoe kinderen je soms kunnen verrassen Donderdag komt mijn maat voor wat R&R, hij heeft allemaal Snieklaas cadeautjes bij zich! Goed, het is 6 uur, tijd om een bakkie te doen op de markt Iedereen alvast welterusten, morgen weer gezond op |
|
nietmeer
|
R&R....Rust en regelmaat...??? |
|
nietmeer
|
|
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.026 OTindex: 93.505
|
@Lennie: mijn neefje weigerde te geloven dat Sinterklaas niet bestaat.. het was een te grote teleurstelling |
|
omabep Oudgediende
WMRindex: 10.850 OTindex: 3.187
|
|
|
venzje Oudgediende
WMRindex: 22.620 OTindex: 7.915
|
Toen de twijfel bij mij was komen binnensluipen, kwam een abrupt einde aan mijn sintgeloof toen ik eens 's nachts wakker werd van een hoop lawaai in ons stille straatje. Tussen de gordijnen door glurend, zag ik twee stomdronken sinterklazen arm in arm over straat zwalken, onderwijl luidkeels gewaagde versies van bekende sinterklaasliedjes lallend. Op dat moment vielen de schellen me van de ogen. Mijn eigen kinderen heb ik het zelf verteld: ze waren nu groot genoeg om mee te doen met het Spel van de volwassenen. Ter ere van de goede sint, die werkelijk had bestaan, gedenken we hem ieder jaar door het opvoeren van dit spel voor de kinderen. Ze voelden zich op deze manier ineens heel groot en deden hun stinkende best om hun nieuwe inzichten voor de gelovigen verborgen te houden. De rituele dans rond de figuur van zwarte piet is al decennia oud. Een kansloze jaarlijkse exercitie, waar we ons m.i. niet te druk over moeten maken. |
|
nietmeer
|
SamuiAxe: Volgens de jubileumlijst ben je vandaag 3 jaar lid van WMR! Proficiat en dat je nog maar lang deel mag uitmaken van de club hier! |
|
Sto Oudgediende
WMRindex: 6.021 OTindex: 14.071
|
Dat is gemiddeld 13.3 posts per dag, dat is niet onaardig. Maar ja hij is met pensioen |
|
nietmeer
|
@Lennie: Dank je lieverd, ik doe mijn best @Sto: Jup, vanaf mijn 50e, niet slecht, toch? |
|
Giovanni Oudgediende
WMRindex: 3.218 OTindex: 72.766
|
|
|
venzje Oudgediende
WMRindex: 22.620 OTindex: 7.915
|
Ik las zojuist een artikeltje op ons prikbord. Het is organisatorisch wat gedateerd, maar de kern van de procedure is nog actueel (vooral in het onderwijs en de zorg):
Management
Er werd een brug gebouwd. Daarop werd een brugwachter in dienst gesteld. Aangezien deze wakkere borst betaald moest worden, werd een kassier in dienst genomen. Op de kassier volgde een boekhouder en die had op zijn beurt een typiste nodig.
Toen moest er natuurlijk leiding komen, dus benoemde men een chef. Maar aangezien je een chef niet in zijn eentje kunt laten aanmodderen, werd een hogere chef aangesteld en die kreeg een hoofdambtenaar boven zich.
Daarop volgde de benoeming van een directeur die na korte tijd een directie-assistent nodig had. Toen was alles zo ingewikkeld geworden, dat er een raad van bestuur in het leven werd geroepen.
Deze besloot dat er drastisch bezuinigd moest worden, waarop de brugwachter werd ontslagen.
Laatste edit 08-10-2013 15:10 |
|
allone Oudgediende
|
|
|
nietmeer
|
@venzje: Tja, het is humor om te lezen, maar wel zuur dat het inderdaad dikwijls zo gaat... |
|
nietmeer
|
botte bijl: paashaas, tandenfee, kerstman heeft geen van ons Worteltjes ooit in geloofd. Die tandenfee bestaat enkel uit een euro die niet eens onder je kussen terecht komt, en paashaas is hier meer een soortement scheldwoord Ja, of je wordt ergens een paashaas van (krijgt er klutsknieën van, wordt er kriegel van...) Sinterklaas is gewoon de gaaf om niet in te geloven Inmiddels heb ik vier pietendiploma's ofoz en ben ik soms zwarte piet |
|
heraux Oudgediende
WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
er zijn mensen die nergens in geloven -zeggen ze - dat zijn wel diegene die je moet wantrouwen - want ze geloven toch nog ergens in zich zelf.. dus..
En diegene die beweren dat ze niet in een God geloven.. en daar een religie van maken - hebben zich zelf weer op de kaart gezet als gelovigen.. we geloven.. NIET in God.. maar al dat andere is geen probleem.
Kan wat worden..
Atheïsten zijn dus echt ZEKER niet bevrijd van enige vorm van religie.. en daar zijn ze trots op - als het maar niet God is? Wie? God.. oja, moet ik even uitleggen - en zo weten de Atheïsten meer over God te vertellen dan over enig ander onderwerp.
Hoe kun je ooit in iets geloven als het nooit 100% te bewijzen is - ik denk dat het een lekker gevoel van veiligheid is - zoals rechts voorrang of goed links-rechts-links kijken bij het oversteken.
Dat vind ik wel erg practisch..
Verder is de hele ophef over geloofsregels - die menig gelovige zelf niet eens begrijpt - ook weer een angst van de ontkoppeling - zoals de bevrijde borg toch nog wat restjes oud zeer had - opgeroepen door moeder overste - kom terug - de verloren dochter.
Geloofsregels om boeken te vullen - om posities te vullen - om botjes, en stukjes haar te verheffen tot sacrale elementen - iets afgoddelijks het christelijke Totem. Symboliek als metafysica als Avatar van de goddelijke inspiratie - als bewijsstuk - als paradigma - voorbeeld - hangijzer of kapstok.
Stel er waren geen artefacten..
Daar kom je dan bij de evolutie theorie.. ook met een ongeduldig en vol-geduldige groep aanhangers - ook met paradigma's en symbolieken en rituelen.. jaja.. rituelen.. En mannen in pakken met gereedschap. Het leven kwam van mars.. en het leven van mars kwam van venus.. en dat van venus kwam van Saturnus.. en uiteindelijk zijn het toch versterrianen die het leven hebben gebracht.
Had Erich van Daniker toch nog iets interessants..
Laten we maar in ons zelf graven ons lijf is een nog te ontginnen geschiedenis - ons bestaan is al iets afwijkends - waarom we zoveel cellen hebben om er 60 jaar mee rond te waren - kennis te slijten - te pleiten - te plegen - te tergen - liefhebben en nieuwsgierig te maken. om woorden te braken en taalgebieden afsteken - oorsprong van het woord "huis" brengt ons in menig vakantieland.
Uiteindelijk moeten we dingen geloven.. Men zegt dat we alles kunnen onderzoeken maar als ik iets onderzoek en er een mening over heb - dan is het nog geen materie voor de velen - laat staan voor die enkelen - die nee knikken - en diegene die het wel makkelijk vinden - die ja knikken..
De wereld is rond - hoelang weet de mens dat en wie kan deze wetenschap bevatten - fotos video - scheepslog - slinger - kompas - corleone effect - alleen dat laatste heeft toch wel wat vragen moeten oproepen omtrend de draaiing van de aarde - alleen wanneer bestond er geschut dat 30km ver kon schieten?
Laatste edit 08-10-2013 19:28 |
|
nietmeer
|
Quote @heraux: <knip>Hoe kun je ooit in iets geloven als het nooit 100% te bewijzen is - ik denk dat het een lekker gevoel van veiligheid is - zoals rechts voorrang of goed links-rechts-links kijken bij het oversteken. Dat vind ik wel erg practisch.. Verder is de hele ophef over geloofsregels - die menig gelovige zelf niet eens begrijpt - ook weer een angst van de ontkoppeling - zoals de bevrijde borg toch nog wat restjes oud zeer had - opgeroepen door moeder overste - kom terug - de verloren dochter.<knip> Soms doet 't mij toch wel eens zeer te zien hoe hij lijdt Niet dat-i ongelukkig is, hij voelt zich min of meer bevrijd Maar net als ieder ander die voor 't eerst in vrijheid leeft Beseft hij nog maar steeds niet goed, wat-i daar precies aan heeft...(Dorus/Tom Manders)Laatste edit 08-10-2013 19:41 |
|
nietmeer
|
@heraux: 'Wie? God.. oja, moet ik even uitleggen - en zo weten de Atheïsten meer over God te vertellen dan over enig ander onderwerp.'Nee hoor, ik weet veel meer te vertellen over honden - Nederland - Thailand - computers - kempo - ninjutsu - aikido - schaken - muziek - boeken - bloggen - liefde - ouder zijn - Jet Li - Donnie Yen - Jackie Chan - Bruce Lee - Sammo Hung - Steven Seagal - Jean Claude van Damme - kinderen opvoeden - vriendschap - vijandschap - diabetes - obesitas - dure horloges - tv-series - film - pijn - reizen - werk - relaties - en nog wel 100 dingen meer dan over god, eender welke god. En toch ben ik een hartstochtelijk atheïst.... Je hebt wederom een prachtig stukje Herauxiaanse proza geschreven! Mooi, soms absurd, soms waar, soms onzin, maar zoals immer verbazingwekkend interessant |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.700 OTindex: 28.582
|
Quote @heraux: De wereld is rond - hoelang weet de mens dat en wie kan deze wetenschap bevatten - fotos video - scheepslog - slinger - kompas - corleone effect - alleen dat laatste heeft toch wel wat vragen moeten oproepen omtrend de draaiing van de aarde - alleen wanneer bestond er geschut dat 30km ver kon schieten? Mooi verhaal. Als je in het vervolg wat beter op de spelling let wordt het geheel een stuk duidelijker, en voor degenen die één en ander willen naspitten beter te volgen. De wereld is rond. De ouwe Grieken wisten dat al. De bekende put van Eratosthenes. Scheepslog bestaat al sinds de scheepvaart. Als je mijn laatste blog gelezen hebt weet je er "alles" van. Met slinger neem ik aan dat je de slinger van Faucould bedoeld. Een prachtig boek van Umberto Eco, maar ik neem aan dat je de originele versie van 1851 bedoeld. Het magnetisch kompas was al bekend bij de ouwe Chinezen. De verschillende latere kompassen (gyro, GPS en laser) dateren op z'n vroegst van de tweede wereldoorlog. Het Corleone effect: Je hebt teveel gekeken naar die Maffia films . Je bent in de war met het coriolis effect. Geschut van 30 km dracht? Tweede wereldoorlog denk ik, de Dikke Bertha kwam niet zo ver. De wereld is rond? Geen probleem. Dagelijks werk. En als ik het kan snappen, dan kan iedereen dat. Mensen staan er alleen niet zo bij stil. Valt buiten de ervaringswereld. Dat is alles. |
|
nietmeer
|
@Emmo: De meeste van dit soort wetenswaardigheden, (o.a. Eratosthenes), worden bijzonder verhelderend en in klare taal uitgelegd in de onvolprezen tv-serie én boek Cosmos: A Personal Voyage van Dr. Carl Sagan. Hoewel de serie inmiddels al meer dan 30 jaar geleden geproduceerd werd is het nog steeds een van de beste populairwetenschappelijke tv-series ooit Laatste edit 08-10-2013 23:05 |
|
nietmeer
|
SlideshowRuimtefoto's en mooie spacepaintings! Wil je de bovenstaande slideshow zien? Stuur me even een PB'tje en ik stuur je het wachtwoord.. Dit is een testbericht waar je op kunt replyen!. Laatste edit 09-10-2013 08:13 |
|
allone Oudgediende
|
@heraux: definitie van religie "Met behulp van religie probeert de mens zich te herverbinden met de ander en de wereld en probeert een verklaring te bieden voor deze 'breuk'... Sommige onderzoekers, waaronder Karen Armstrong, zien de mens principieel als een religieus wezen. In de religie zoekt de mens antwoord op vragen rond bestemming, dood, leven, zin van het lijden, doel van de geschiedenis, etc." @Emmo: en vóór de oude Grieken wisten ze ook al, dat de aarde rond was SamuiAxe: wat voor slideshow is het ? . Laatste edit 09-10-2013 07:57 |
|
nietmeer
|
@allone: Doe me even een plezier en klik op de link aub? Ik ben het e.e.a. aan het testen |
|