hr
jaargang -23 - laatste artikel 24-11 08:00 - 75421 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek

1 2 3 4 .... 31 32 33 [34] 35 36 37 152 153 154 155

Discussie over Geert

19-11-09 10:36:48
MayLou
Lid

WMRindex: 25
OTindex: 42
Ik ben het met rick eens dat Sinterklaas moet blijven zoals het is. Maar wat kunnen we er tegen doen? Mocht een kruis op de mijter inderdaad 'in de ban' worden gedaan, moeten de sinten die kinderen en scholen bezoeken op 5 december dan vrezen voor een arrestatie en een strafblad? Ik zou haast naar Moslims op zoek gaan om ze voor een tv ploeg de overheid voor gek te laten verklaren dat ze dit afschaffen.

19-11-09 10:38:30
Maan
Senior lid

WMRindex: 21
OTindex: 460
@ rick, ik doe aan surprises, net zoals het meerendeel van nederland... wat is daar nu weer verkeerd aan?

Sinterklaas is een kinderfeest, ik snap niet waarom dit niet mag veranderen.

En nogmaals, oeroude gebruiken zijn altijd verandert in een gebruik die bij de tijdsgeest past.

Kerst, pasen, oud en nieuw, bruiloften, niets is meer zoals in oude tijden, dus waarom zou het nu niet meer mogen veranderen?

Met je tijd mee gaan heet dat

19-11-09 10:48:14
nietmeer
Maan, wat is de reden van veranderen? Waarom zou het veranderd moeten worden? Weet je dat wij betalen voor de vergaderingen die ze hebben over Sint zijn muts? Zijn er niet wat ernstigere dingen aan te pakken? En nogmaals "Waarom zou het moeten worden verandert, dit is al jaren en jaren zo geweest" kortom Nederland is jaren en jaren lang racistisch/intolerant/niet open geweest tegenover "Nieuwe Nederlanders" omdat er een kruis op zijn mutsje staat??

19-11-09 10:54:28
Maan
Senior lid

Nee nu verdraai je de boel een beetje rick.

Het kruis word er niet afgehaald omdat het racistisch is, en we zijn ook niet beticht van racisme. We zijn hele tolerante mensen, en willen dat iedereen zich thuis voelt in onze tradities.

Weet je dat wij nog veel meer betalen, wat voor ons helemaal niet relevant is? Wist je dat er veel ergere problemen in dit land zijn, dan je druk te maken of het kruis van sinterklaas zijn mijter af gaat?

Het is juist mooi, aan nederlanders, dat ze nieuwe culturen omarmen, en in onze eigen manier van leven integreren.

Maar ik ben wel een beetje klaar over sinterklaas.... nogmaals hij bestaat niet eens, dus wat een drama om niets.

Vinden jullie niet dat er belangrijkere dingen in nederland gaande zijn, dan dit?

Er zijn dakloze kinderen in ons land, er zijn voedselbanken met voedseltekort in ons land, er zitten kinderen opgesloten in gevangenissen omdat tehuizen vol zitten.

Om weer back ontopic te gaan, heeft wilders daar ook een oplossing voor?

19-11-09 11:15:48
nietmeer
Maan, pas op anders gaan we een hele gevoelige discussie aan over geloof, ik citeer:

"Het is juist mooi, aan nederlanders, dat ze nieuwe culturen omarmen, en in onze eigen manier van leven integreren.
Maar ik ben wel een beetje klaar over sinterklaas.... nogmaals hij bestaat niet eens, dus wat een drama om niets."

Kom jij met keihard bewijs dat Allah, God en Boeddha wel bestaan? Want hoeveel drama word er niet gemaakt over cartoons?

En het is echt prachtig dat we nieuwe culturen omarmen, maar waarom accepteren wij wel moskeeën, boerka's hoofddoeken en alles wat bij de Islam hoort? Maar waarom draait het effect niet om en word alles van ons ook geaccepteerd? ONZE tradities en rituelen, natuurlijk bestaat sint niet, maar het gaat hier om een principezaak.
BLIJF VAN TRADITIES AF.

19-11-09 11:16:51
nietmeer
en Maan nu back to the point?

19-11-09 11:27:52
nietmeer
En maan :P met jou naam is het zonde als Sint gaat veranderen, hoe moet dat dan met dat liedje..

" zie de MAAN schijn door de bomen.. gekleurde piet die komt eraan?" 8O

19-11-09 11:55:38
Maan
Senior lid

ik reageer hierna op al je berichtjes rick, eerst wilde ik dit even met jullie delen:

link

19-11-09 11:59:15
nietmeer
Maan, het gaat neem ik aan om dat bericht over gewurgd meisje?

19-11-09 12:00:45
timwijn
Erelid

WMRindex: 1.760
OTindex: 1.315
S
Jij zegt, blijf van tradities af en daarmee claim je dat het jouw traditie is. Waarom wil jij zo graag vast houden aan tradities en gewoonten?

@Rick: Ontleen jij je eigen identiteit aan wat de meerderheid van het oud-Nederlandse volk schreeuwt en ben je bang dat kwijt te raken? Gewoon een normale vraag :ja

Ik hou juist niet van tradities en gewoontes in die verkrampte zin. Een volksfeest is leuk, maar vooral vanwege de gezelligheid. En ik vier het met vrienden en wij maken er op onze manier ons feest van. Maar dat ben ik.

Ik leef mijn eigen leven en hoop in Nederland op een gevoel van veiligheid, een goed economisch klimaat en een goede zorgregeling. En identiteit, traditie en dat soort zaken hoeven wat mij betreft niet landelijk geaccepteerd te zijn.

19-11-09 12:04:19
nietmeer
Tim lees mijn andere reacties ook even.. Ik zeg niet dat het MIJN tradities zijn, ik zeg dat ze voor iedereen zijn, zoals ze NU zijn.

Ze hoeven niet te veranderen.

19-11-09 12:09:17
timwijn
Erelid

S
Tja, ik vind het lastig mij in te leven aangezien ik mij eerder afzet tegen tradities dan ze omarm. Van mij hoeven ze niet te veranderen, maar ik doe er niet in mee. Het hele sint gebeuren boeit mij ook niet :nee
Wel hoe ik het met vrienden vier, maar niet hoe het 'Volk' ermee omgaat.

En, ik ben een Nederlander, geboren en getogen. Dus het zijn niet alleen de 'Moslim' en de 'Buitenlander' die zich zo gedragen :)

19-11-09 12:11:15
Maan
Senior lid

Quote rickhoogenband:
Maan, pas op anders gaan we een hele gevoelige discussie aan over geloof, ik citeer:

"Het is juist mooi, aan nederlanders, dat ze nieuwe culturen omarmen, en in onze eigen manier van leven integreren.
Maar ik ben wel een beetje klaar over sinterklaas.... nogmaals hij bestaat niet eens, dus wat een drama om niets."

Kom jij met keihard bewijs dat Allah, God en Boeddha wel bestaan? Want hoeveel drama word er niet gemaakt over cartoons?

sinterklaas is geen geloof, het is een traditie die uit geloof is voortgekomen, een aanmerkelijk verschil.

Quote:
En het is echt prachtig dat we nieuwe culturen omarmen, maar waarom accepteren wij wel moskeeën, boerka's hoofddoeken en alles wat bij de Islam hoort? Maar waarom draait het effect niet om en word alles van ons ook geaccepteerd? ONZE tradities en rituelen, natuurlijk bestaat sint niet, maar het gaat hier om een principezaak.
BLIJF VAN TRADITIES AF.
link

link

hoezo worden wij niet gerespecteerd?

to the point? wilders zaait haat, en als ik over verdraagzaamheid begin, word er hier heel hard geschreeuwd dat we niet genoeg gerespecteerd worden in onze tradities.

en je laatste postje was heel grappig, zie de maan schijnt door de bomen. Hoe ging dat andere liedje ookalweer, wie zoet is krijgt lekker wie stout is de roe? Ja dat is ook echt van deze tijd....8)

19-11-09 12:12:17
Maan
Senior lid

Quote rickhoogenband:
Maan, het gaat neem ik aan om dat bericht over gewurgd meisje?

nee het programma 'achter de voordeur'. van 08-10-2008.

19-11-09 12:23:03
nietmeer
Mooi die linkjes om te zien dat kerken daar worden geaccepteerd :)

19-11-09 12:24:20
timwijn
Erelid

S
@Rick: en daaruit blijkt ook: de islam is een tolerantere godsdienst dan je dacht?

19-11-09 12:29:53
Invisible
Oudgediende

WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Maan, je vat het punt niet. Het gaat erom dat wij zelf, omdat we zo tolerant zijn en ruimdenkend, onze eigen tradities overboord zetten. En niet alleen die, ook andere normen en waarden geweld aandoen, denk aan de aparte loketten voor vrouwen.

We doen dit ook ongevraagd, want o wee als we iemand zouden buiten sluiten.

Het is die mentaliteit van weg met ons die bij velen weerstand oproept en die Wilders in de kaart speelt.

Waarom moeten wij dingen aanpassen, ook ongevraagd? Als het iemand niet zint, is hij vrij om er weg te blijven / niet aan mee te doen. En omgekeerd is er niemand die erover piekert om aan andere culturen /godsdiensten te vragen of zij hun zaken aan ons willen aanpassen. Zodat wij niet buitengesloten zijn en mee kunnen doen... Nee, dan moeten we alles respecteren van onze correcte voorgangers.

Als gezegd: dat roept weerzin op bij velen en het gevoel niet meer thuis te zijn in eigen land. En als er dan een politicus komt die daar tegenin gaat, dan stemt men verder blindelings op hem.

19-11-09 12:31:45
Maan
Senior lid

welke tradities?

En nee, vrouwen hebben hier net zoveel rechten als mannen, als en vrouw daar geen gebruik van wil maken is dat haar eigen keus.

19-11-09 12:32:22
Invisible
Oudgediende

WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Quote timwijn:
@Rick: en daaruit blijkt ook: de islam is een tolerantere godsdienst dan je dacht?

De islam is van origine een zeer tolerante en verlichte godsdienst. Wetenschap stond in hoog aanzien en dat alles van de Grieken en Romeinen bewaard is gebleven is dan ook te danken aan de Arabieren. Het is pas rond de tijd van de kruistochten dat radicalere stromingen dominant werden en bleven.

Jammer dat dit niet zo gebelven is.

19-11-09 12:33:28
Maan
Senior lid

19-11-09 12:39:50
Loek
Oudgediende

WMRindex: 1.758
OTindex: 19.419
@rickhoogenband:
sinterklaas bestaat pas vanaf WOII zoals we het nu kennen.
oorsprong is heidens en door de katholieke kerk over-ruled.
wat nou onze traditie. en volgens mij is Sint Nicolaas zo'n 1700 jaar geleden in TURKIJE geboren.
gna gna gna.
de Nederlandse cultuur zou open moeten zijn terwijl deze steeds geslotener wordt. de Nederlandse cultuur is de meest veelzijdige ter wereld, alleen zijn we nu bezig met betutteling omdat we niemand willen beledigen. (b.v. negerzoen) en tegelijkertijd wordt er steeds harder geroepen dat er bepaalde volken het land uit moeten...

19-11-09 12:43:11
Maan
Senior lid

voor de duidelijkheid, zullen we de discussie even opsplitsen in sinterklaas en zijn kruis en wilders?

19-11-09 12:48:45
timwijn
Erelid

S
Wat mij betreft laten we de sint achter ons maar hebben we het meer over de zogenaamde 'Nederlandse Traditie' :ja

Maar voordat we daarin duiken lijkt het me handig dat eerst goed te definieren.
Daarna kunnen we de reflectie van Wilders erop afspiegelen en kijken wat iedereen er persoonlijk van vindt.

19-11-09 12:49:55
Maan
Senior lid

ja goed idee. Ik heb al eerder de vraag gesteld wat onze tradities zijn, maar nog geen antwoord gekregen.

19-11-09 12:53:46
timwijn
Erelid

S
Ik heb wel 2 linkjes voor info:
traditie.nl
Wikipedia link

Traditie.nl
Veel van onze gewoonten hebben wij overgenomen van onze ouders en voorouders en vervolgens naar eigen hand gezet. Het doorgeven van gewoonten en gebruiken noemen wij traditie, het overhandigen van cultuur van de ene generatie aan de andere. Tradities vormen onbewust de ondergrond van ons dagelijks denken en handelen. Normen en waarden bijvoorbeeld hebben vaak te maken met tradities.

Dat vind ik wel een erg mooie omschrijving van het begrip tradities :ja

EDIT: overigens, in de top 100 Nederlandse tradities staat Suikerfeest op no.14 :P

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 31 32 33 [34] 35 36 37 152 153 154 155

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven