rangen en standen in Aalsmeer (een derde eeuw geleden)
ik was nogal een vaderskind, met een vader die 'in de plantenexport zat'....
toendertijd ging de meeste export in het Duits, dus kon ik al met 7 in het Duits de telefoon aannemen, en toen ik te oud werd voor een kindertijdschrift, en een nieuw abonnement moest kiezen, werd het een Duits autotijdschrift dat ik tot dan van mijn zakgeld kocht in een winkel aan de andere kant van het dorp (als vaderskind had ik al als baby door dat ik mijn vader via de auto kon bereiken, mijn derde woordje was -oma was op bezoek- niet oMA maar oTO)
toen ik 18 werd, moest je 'hier in het dorp' op een wachtlijst voor rijlessen. in mijn autotijdschrift stonden advertenties van een 'vakantierijschool, rijbewijs in 12 dagen'....
toen de aangevraagde folder binnenkwam, was mijn vader het totaal zat dat hij mijn moeder iedere week na zijn werk naar Zaandam moest rijden, waar haar moeder in een verpleeghuis zat, dus mocht/moest ik daar naar toe, en ging met goed gevolg, het omwisselen voor een Nederlands rijbewijs was nog het moeilijkste, omdat men toendertijd een wetsverandering in de maak had tegen 'buitenlandse neprijbewijzen' (gelukkig wist die man die het moest beoordelen dat ik een grondige opleiding had gehad)....
na het rijbewijs kwam de auto, Duits georienteerd als we waren was dat toendertijd een Volkswagen Kever....
APK bestond toen nog niet, de garagehouder wist niet hoe lang we er wat aan konden hebben, zo goedkoop was het ding, en mijn vader had geen idee van de verschillende types VW Kever -toen 'mijn Kever was gekocht, hoorde hij over 1200 en 1300 Kevers, en vroeg hij mij wat ik had (was een 1302S -1600 dus-)-
zo nam ik als 'kind van 18' bij de Volkswagengarage, als er iets was, maar het 'heft in eigen hand', ik was scholiere(heet tegenwoordig geoof ik studente, ook daar is inflatie), ouders betaalden auto maar wisten er 'geen klap vanaf', dus zo duurzaam en goedkoop mogelijk....
al heel snel begaf de carburateur het
een nieuwe kostte veel, en een monteur wist voor een paar tientjes 'van de sloop' een carburateur van een VW1600TL (heel andere auto, zelfde motorblok, electronica zat er niet aan in die tijd), weinig gelopen, te regelen, en ik ging erop in
reed heerlijk, was zuiniger, ouders waren blij dat de Kever zo goedkoop was gerepareerd, wat wil je meer....
wilde niet zo veel meer, als meisje van 18 met een goed lopende opgevoerde 1600-kever, totdat ik na een avondje uit Amsterdam verliet en 'naast mij bij het stoplicht voor de grote weg' een jongeman stond met een Ford Capri....
ook hij had (was al minstens 20) eerder dat jaar zijn rijbewijs gehaald, zijn vader had een 'eigen bedrijf', dus hij was een 'stand hoger', voor zijn gevoel, en in het verenigingsleven had hij mij al eens gezegd dat hij razend zou worden als iemand met een Kever 'hem eruit zou rijden met zijn Capri' (een Engelse 1300, amechtig en 57pk, en een 'korte 4 versnellingsbak' of zo), maar rangen, standen en autotechniek, dat weet wat....
hij daagde mij dus uit, en was bij het stoplicht het eerste weg....
snel proberen te accelereren was in mijn Kever een vorm van onwetendheid, dus eerst leek hij te winnen, dus ik liet hem begaan
ergens in de Schipholtunnel zag ik hem rijden, vol trots met waarschijnlijk de 137kmh die zijn auto volgens de fabriek kon (de snelheidsmeter zal iets astronomisch hebben aangewezen), helemaal links, hij ging tenslotte keihard op een lege weg, en ik stoof helemaal rechts aan hem voorbij (er was geen ander verkeer, niemand had er last van
)
standaard kon mijn '50PK-kever' al 135, ik had toen 65PK, en de vierde versnelling was 'lang' (overdrive dus voor de kenners)....
na de afdaling in de Schipholtunnel stond de wijzer van de snelheidsmeter (ging tot 140, met standaardcarburateur kwam hij precies tot 135, de fabrieksopgave) ergens bij de kilometerstand, om na de tunnel weer stabiel achter het olielampje te blijven
ik denk dat mijn 65pkKever 150 kon, maar tijdens dat inhalen 165 of zo ging
sindsdien praat die man niet meer met mij, en ik durf mijn en zijn moeder niet te vertellen waarom