Nieuwe PC |
gwcbakker Oudgediende
WMRindex: 7.126 OTindex: 2.741
|
Floppies??? Bestaan die nog? Ik heb niet eens een diskdrive in m'n PC aanvulling:quad core maar geen windows? waar ga je het idd dan voor gebruiken? ik begon ooit (in 1986) met een mac, maar door mijn werkgebied (CAD) werd ik met bloedend hard gedwongen over te stappen naar de PC. Is er goede (systeem)software die gebruik kan maken van die quad core en dat geen Windows heet? En kan het dan toch Windows-based programma's draaien? |
|
Andreesie Oudgediende
WMRindex: 1.051 OTindex: 44.629
|
wij hebben net een paar jaar oude pc (3 jaar ofzo) gekregen, en daar zat floppy in maar tegenwoordig wordt alles al weer DVD en hoor je nooit meer iets voor floppy... behold the CD |
|
Reimer Erelid
WMRindex: 33 OTindex: 2.118 S |
Quote gwcbakker: aanvulling:
quad core maar geen windows? waar ga je het idd dan voor gebruiken? ik begon ooit (in 1986) met een mac, maar door mijn werkgebied (CAD) werd ik met bloedend hard gedwongen over te stappen naar de PC. Is er goede (systeem)software die gebruik kan maken van die quad core en dat geen Windows heet? En kan het dan toch Windows-based programma's draaien? Ik heb nog Windows thuis.. |
|
Ikke Oudgediende
WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Floppies Geweldig om scripts op te bewaren en om scripts mee uit te wisselen |
|
pietjevlip Oudgediende
WMRindex: 2.358 OTindex: 21.468
|
CD's zijn eigenlijk nooit waardige vervangers van de floppy geweest... aan de ene kant omdat de DVD er zo snel achteraan kwam, en aan de andere kant omdat de CD niet zo flexibel (letterlijk maar vooral figuurlijk) is als de floppy... wat dat aangaat komt de USB-Flashkaart qua gebruik toch wat dichter in de buurt... |
|
Ikke Oudgediende
Floppies zijn het enige medium buiten de harde schijf om waar elke computer gegarandeerd van kan opstarten |
|
pietjevlip Oudgediende
|
@Ikke: De mijne niet, en mn secundaire PC(2004) ook al niet |
|
Ikke Oudgediende
Als je er een floppydrive op aansluit dan, oke Maar elk moederbord ondersteunt het opstarten van diskette terwijl dat niet altijd geldt voor usb-apparaten en op hele oude moederborden voor cd's en dvd's |
|
pietjevlip Oudgediende
|
@Ikke: dan moet de "nieuwe" hardware eerst gedecteert worden, en dat kan niet zomaar als je HD er bijvoorbeeld uitligt |
|
Ikke Oudgediende
Ik kan alle computers hier in huis (ook mijn eigen, uit 2006) opstarten van 'n floppy, ook al haal ik de hd, de dvd-drives, netwerkkaarten etc eruit, maakt verder niks uit. Ja, ik heb het geprobeerd |
|
pietjevlip Oudgediende
|
er vanuitgaande dat de floppydrive tijdens een eerdere procedure als zodanig herkend is moet het wel werken, maar hoe zorg je ervoor dat het moederbord ook "weet" dat het om een floppydrive gaat? (zonder direct te moeten gaan solderen ) |
|
Ikke Oudgediende
Euhm.. Daar heeft de mensheid de ATAPI-standaard voor uitgevonden. Heb nog nooit een moederbord gezien dat geen ATAPI-floppy drives herkend en nog nooit een floppy drive gezien die niet aan ATAPI voldoet Gewoon een recht-toe-recht-aan floppy drive in de IDE poort rossen en voila.. |
|
pietjevlip Oudgediende
|
ATAPI, ofwel IDE, ofwel ATA, tegenwoordig dus PATA... (wat een zin ) was toch opgevolgd door SATA? of is daar nog "backwards compatibility" Edit: laat maar... normaale moederborden = 2x ATAPI, nieuwere moederborden (like mine ) hebben naast SATA dus nog 1 ATAPI, dus je theorie gaat (nog) op... De verdediging staakt haar bewijsvoering |
|
Ikke Oudgediende
Mijne heeft iets van 8 of 12 sata-poorten en twee ide-poorten |
|
pietjevlip Oudgediende
|
Wat moet je daarmee dan? |
|
Ikke Oudgediende
Heel veel harde schijven aansluiten Op de ene ide-aansluiting zit mijn dvd-brander en op de andere mijn floppy drive |
|
pietjevlip Oudgediende
|
Ik had vroeger een floppy-drive in mn toetsenbord net als de harde schijf, het RAM-geheugen en het moederbord trouwens... en de geluidskaart, ooooh, die geluidskaart... en dat allemaal in mn toetsenbord... |
|
Reimer Erelid
Okee! De pc is er, Q6600, 2gb RAM, 160gb HDD enz.. Nu alleen nog een videokaart, ik wil graag een 8600gt, welke versie/merk is het beste en waar kan ik die het goedkoopst krijgen? Dank jullie wel.. ! |
|
Reimer Erelid
Whaaaaa! Mijn voeding is geknalt en werkt niet meer, ik krijg een nieuwe maar hoe kan dit gebeuren, ik ben bang dat als ik de nieuwe voeding erin zet het weer gebeurd.. |
|
heraux Oudgediende
WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
Wie schreef daar.. quadcore en geen windows - jemig - Zeg dus -GEEN windows en dus Quadcore of meer - Geen !! Windows - Want.. Hoeveel cores kan XP aan - volgens mij 2.
Volgens mij zijn er Uni* die multicore aankunnen, volgens mij ook 4 en meer.
Of laat ik de vraag stellen - noem een OS dat al 20 jaar MPS aankan? |
|
nietmeer
|
Quote Reimer: hoe kan dit gebeuren verkeerd aansluiten Quote heraux: Windows - Want.. Hoeveel cores kan XP aan - volgens mij 2. hmm.. volges mij kan XP pro wel meer Quote heraux: Volgens mij zijn er Uni* die multicore aankunnen, volgens mij ook 4 en meer. is het niet zo dat van die supercomputers met paar duizend CPU's enzo goed werken met *nix |
|
Ikke Oudgediende
XP Home heeft geen ondersteuning voor SMP
XP Pro kan twee cores aan.. |
|
nietmeer
|
waarom sta er bij affiniteit dan 32? |
|
heraux Oudgediende
Quote Reimer: Whaaaaa! Mijn voeding is geknalt en werkt niet meer, ik krijg een nieuwe maar hoe kan dit gebeuren, ik ben bang dat als ik de nieuwe voeding erin zet het weer gebeurd.. Wats Kebeurth? - Mobo optisch controleren op beschadigingen - geplofte elco's - Thyristors (zwarte blokjes met drie pootjes waarvan er een is afgezet) - Vreemde plekken, bollende chips, printwerk dat is verkleurt |
|
heraux Oudgediende
Quote Ikke: Euhm.. Daar heeft de mensheid de ATAPI-standaard voor uitgevonden. Heb nog nooit een moederbord gezien dat geen ATAPI-floppy drives herkend en nog nooit een floppy drive gezien die niet aan ATAPI voldoet Gewoon een recht-toe-recht-aan floppy drive in de IDE poort rossen en voila.. HOLA! de LS-120 Floppy drive voldoet aan de ATAPI omdat het de Eject commando ondersteund - maar normale Floppies zijn GEEN IDE noch ATAPI - Afaik |
|