Evolutie, theorie of waarheid |
Giovanni Oudgediende
WMRindex: 3.218 OTindex: 72.766
|
|
|
Giovanni Oudgediende
|
|
|
Cee-N-Cee Oudgediende
WMRindex: 1.300 OTindex: 15.343 S |
Das best wel een duh artikel he. Omdat de leefomstandigheden sneller veranderen worden de dieren met betere eigenschappen ook sneller geselecteerd. Of, volgens de gelovigen: God werkt gewoon wat harder. |
|
silent_man Senior lid WMRindex: 455 OTindex: 64 Wnplts: Doetinchem
|
Quote Lentebriesje: daar komt bij dat god niet hoeft te worden bewezen... hij bestaat totdat het tegendeel bewezen is... snaartheorie all over the place das natuurkunde
Pas dan ook Ockhams scheermes toe. Je moet niet het bestaan van iets veronderstellen als onze ervaringen ook op een andere manier kunnen worden verklaard. Voorbeeld: Men heeft jarenlang gedacht dat de aarde het middelpunt van ons sterrestelsel was omdat observaties niet iets anders suggereerden. Totdat meetmethodes ed. ontwikkelden. M.a.w. De ontdekkingen over de evolutieleer nemen toe terwijl de "bewijzen" voor het bestaan van God niet meer zijn dan 1.000 jaar geleden. |
|
Kpuc Oudgediende
WMRindex: 7.557 OTindex: 38.305 S |
There is just one proof, at least 80 |
|
lentebriesje Erelid
WMRindex: 930 OTindex: 3.308 S |
@silent_manvoor de hypothesen waar evolutieleer/oerknal/etc./etc. niet kan voorzien in verklaringen geld de hyptohese van iets goddelijks toch daar komt bij dat hypothesen die evolutieleer/oerknal/etc/etc. voorstellen god niet uitsluiten, ze leggen een systeem uit, wat niet overeen komt met god uit boekjes zoals de bijbel ed. het systeem kan best geschept zijn, iedere domino steen die omvalt moet aangetikt zijn... god? iets heeft hele kettingreactie aangezet... misschien heeft iets de kettingreactie wel ontworpen... wat was er voor de oerknal, en als je van snaartheorie uitgaat, wat was er voor de snaren, hoe kwamen er snaren etc. etc. god kan niet uitgesloten worden met wat we nu weten en ik zou het waarschijnlijk achten als het nooit uitgesloten kan worden... god is feitelijk alles wat we niet weten.... |
|
|
@ Lentebriesje
Oke, je noemt het god. Ik noem het iets ongrijpbaars en gewoon onverklaarbaar. Voor mij hoeft namelijk niet alles een verklaring te hebben. Sommige dingen zijn nu eenmaal zo. Goddelijk is namelijk ook een begrip wat door de mens is verzonnen. Wij hebben er dan ook een betekenis aan gegeven waar door de jaren heen ook een emotie aan vast is komen te kleven. We zijn het deels eens. Ik geloof namelijk wél in een hogere macht, maar ik wil het niet verpersoonlijken door het god te noemen. Mijn theorie? De aarde, of ons melkwegstelsel, kon wel eens een quark (of nog kleiner, een snaar) zijn van een veel groter wezen. Misschien zijn wij wel een ziekte in zijn lichaam en de ziektes die wij zien in de wereld is gewoon het afweersysteem wat probeert ons uit te roeien. Wij denken nu te weten wat het kleinste deeltje is, maar weten we dat wel? Ik denk van niet. Wij weten wat we waar kunnen nemen. En de rest zijn aannames, ook de snaartheorie.
|
|
G_Angel Lid WMRindex: 9 OTindex: 123
|
Quote silent_man: @ Lentebriesje Mijn theorie? De aarde, of ons melkwegstelsel, kon wel eens een quark (of nog kleiner, een snaar) zijn van een veel groter wezen. Misschien zijn wij wel een ziekte in zijn lichaam en de ziektes die wij zien in de wereld is gewoon het afweersysteem wat probeert ons uit te roeien. Wij denken nu te weten wat het kleinste deeltje is, maar weten we dat wel? Ik denk van niet. Wij weten wat we waar kunnen nemen. En de rest zijn aannames, ook de snaartheorie.
Bij deze persoon moet ik toch een heel hoog geloof-percentage concluderen omdat hij werkelijk geen idee heeft wat hij aanhaalt... Een snaar is niet kleiner dan een quark, een snaar is zelfs niet vergelijken met de materie die tot op heden als materie gedefiniëerd hebben. Een snaar is een combinatie tussen materie en energie die werkelijk elke vorm aan kan nemen... Daarbij zal geen enkele natuurkundige op deze planeet beweren dat wij het kleinste deeltje gevonden hebben, en wordt er tot op vervelens toe verteld dat alle natuurkundige theoriën (Hence the word: theorie) aannames zijn..... |
|
amazing_idiot Senior lid
WMRindex: 388 OTindex: 1.173 S |
Quote Kpuc: There is just one proof, at least 80 |
|
lentebriesje Erelid
@G_Angeleen snaar is kleiner als een quark en alle materie is energie (?) nou mag ik het snaartheorie voor dummies parcours hebben gevolgt maar volgens mij zit je er wel naast en anders zou ik graag willen zien waar je vind dat een snaar niet kleiner is als een quark en materie geen energie is zal mijn dummie bron maar geven : brian green "the elegant universe"en omdat we het niet kunnen meten wil niet zeggen dat het er niet is wat trouwens ook meerdere keren wordt aangehaald in brian green's serie suggestie: zit je stiekem een beetje uit je nek te lullen? met alle respect natuurlijk |
|
|
Quote lentebriesje: @G_Angeleen snaar is kleiner als een quark en alle materie is energie (?) nou mag ik het snaartheorie voor dummies parcours hebben gevolgt maar volgens mij zit je er wel naast en anders zou ik graag willen zien waar je vind dat een snaar niet kleiner is als een quark en materie geen energie is zal mijn dummie bron maar geven : brian green "the elegant universe"en omdat we het niet kunnen meten wil niet zeggen dat het er niet is wat trouwens ook meerdere keren wordt aangehaald in brian green's serie suggestie: zit je stiekem een beetje uit je nek te lullen? met alle respect natuurlijk Alweer fout. Materie en energie zijn niet hetzelfde. In essentie zijn zij hetzelfde alleen in een andere staat, zegge water en waterdamp.... Hetzelfde molecuul in een verschillende staat. Energie en materie kunnen in elkaar overgaan via E=MC^2. Een voorbeeld hiervan gebeurt in kerncentrales, de massa van het startatoom (bijvoorbeeld Uranium) is groter dan de massa van de twee (of meer) producten van de reactie.... de rest van de massa is overgegaan in energie.... Snaren zijn geen deeltjes, ze zijn 1 dimensionaal. Dat wil zeggen een oneindig kleine punt... Letterlijk gezien dus kleiner dan alles wat we kennen. De snaar heeft een trilling die de definitie is voor de materie/energie waar hij deel van uit maakt... Letterlijk, het is idd kleiner dan een quark, maar alleen om dat het als oneindig klein gedefinieerd is... Vervolgens, alle moderne theoriën, ook de Schrödingervergelijking zijn aannames, die samengevat worden in wiskundige modellen. Deze modellen beschrijven wat wij zien met een significante nauwkeurigheid... En nee lentebriesje, jij baseert je mening op docu's en series... Ik studeer natuurkunde... Trust me I know, en jij lult |
|
|
Quote G-Angel: Een snaar is niet kleiner dan een quark, een snaar is zelfs niet vergelijken met de materie die tot op heden als materie gedefiniëerd hebben. Een snaar is een combinatie tussen materie en energie die werkelijk elke vorm aan kan nemen...
Nemen de natuurkundigen aan.....
Als de bouwstenen van alles snaren zouden zijn, is het niet ondenkbaar dat er ook antisnaren zouden zijn. Het heelal is toch immers ge-ent op balans? Als dat alles dus de bouwstenen zouden zijn, staat dat dus gelijk aan energie, niet? Energie gaat immers nooit verloren. Dan concludeer ik toch echt dat materie=energie.Welliswaar in een andere vorm, maar toch. En trouwens, 1-dimensionaal bestaat helemaal niet. Zelfs een punt heeft 2 dimensies. Doorsnede en dikte, hoe klein die punt ook is. Maar goed, de discussie ging niet over natuurkunde, alhoewel ik geneigd ben je voor een groot deel te "geloven", G-Angel.
|
|
|
Quote silent_man: Quote G-Angel: Een snaar is niet kleiner dan een quark, een snaar is zelfs niet vergelijken met de materie die tot op heden als materie gedefiniëerd hebben. Een snaar is een combinatie tussen materie en energie die werkelijk elke vorm aan kan nemen...
Nemen de natuurkundigen aan.....
Als de bouwstenen van alles snaren zouden zijn, is het niet ondenkbaar dat er ook antisnaren zouden zijn. Het heelal is toch immers ge-ent op balans? Als dat alles dus de bouwstenen zouden zijn, staat dat dus gelijk aan energie, niet? Energie gaat immers nooit verloren. Dan concludeer ik toch echt dat materie=energie.Welliswaar in een andere vorm, maar toch. En trouwens, 1-dimensionaal bestaat helemaal niet. Zelfs een punt heeft 2 dimensies. Doorsnede en dikte, hoe klein die punt ook is. Maar goed, de discussie ging niet over natuurkunde, alhoewel ik geneigd ben je voor een groot deel te "geloven", G-Angel.
Fout, Een snaar is geen combinatie tussen energie en materie. Het is de bouwsteen voor zowel materie als energie... De definitie van de eerste dimensie is een punt, een oneindig kleine punt, zonder doorsnede en dikte, ofwel GEEN richting. Daarbij zijn dikte en doorsnede geen dimensies maar eigenschappen van de derde dimensie. Materie en Energie zijn dus waarschijnlijk opgebouwd uit dezelfde bouwstenen, wat niet wil beteken dat zij hetzelfde ZIJN. Ze gedragen zich naar een andere set regels, ze kunnen alleen wel in elkaar overgaan, er is dus ook een sterke overeenkomst tussen materie en energie... |
|
|
Beste G-Angel, Misschien is een snaar wel materie EN energie, kun jij dit zonder enige vorm van twijfel vaststellen of ontkrachten? Nee, want het is en blijft een theorie. Ik redeneer voor een groot deel vanuit mijn gezond (Of het mijne gezond is mag een dokter bepalen trouwens) verstand. Jij studeert, als ik je reacties hier lees, voornamelijk aannames. Wie er gelijk heeft laat ik in het midden. Als jij graag gelijk WILT hebben, krijg je dat van mij ook nog, geen probleem. In mijn visie zijn theoriën voornamelijk ook een vorm van geloof, maar dan gebaseerd op wetenschap en niet op god. Mijn zegen heb je dan ook. Je kunt overigens geen definitie van iets maken als je niet eens weet of het werkelijk wel bestaat! Hoe verifieer je die definitie dan? De discussie hier gaat echter om iets heel anders. Ik denk dat lentebriesje wel doorheeft wat ik bedoel met mijn statements. Of ze uiteindelijk correct zijn is niet relevant. Immers zijn de uitspraken over geloof en god ook niet te staven. In elk geval niet anders dan met een boek. En wie vertelt mij dat DAAR waarheden in staan? De waarheid ligt denk ik in het midden. Niemand weet het, jij niet en ik niet. Er zal vast een forum zijn over deze zaken, maar die is niet hier. Het gaat hier over de missing link. Ook ik heb me hier dus schuldig gemaakt aan het off-topic raken van deze discussie.
PS: dus lengte breedte en diepte zijn géén dimensies??? Hmmm.... Ik dacht het wel, de eerste drie namelijk en de vierde is tijd. Om de snarentheorie te kunne laten kloppen hebben wetenschappers er 10 nodig. IS er al bewijs dat die er zijn?? |
|
No_u Senior lid WMRindex: 348 OTindex: 477
|
Quote silent_man: Beste G-Angel, Misschien is een snaar wel materie EN energie, kun jij dit zonder enige vorm van twijfel vaststellen of ontkrachten? Nee, want het is en blijft een theorie. Ik redeneer voor een groot deel vanuit mijn gezond (Of het mijne gezond is mag een dokter bepalen trouwens) verstand. Jij studeert, als ik je reacties hier lees, voornamelijk aannames. Wie er gelijk heeft laat ik in het midden. Als jij graag gelijk WILT hebben, krijg je dat van mij ook nog, geen probleem. In mijn visie zijn theoriën voornamelijk ook een vorm van geloof, maar dan gebaseerd op wetenschap en niet op god. Mijn zegen heb je dan ook. Je kunt overigens geen definitie van iets maken als je niet eens weet of het werkelijk wel bestaat! Hoe verifieer je die definitie dan? De discussie hier gaat echter om iets heel anders. Ik denk dat lentebriesje wel doorheeft wat ik bedoel met mijn statements. Of ze uiteindelijk correct zijn is niet relevant. Immers zijn de uitspraken over geloof en god ook niet te staven. In elk geval niet anders dan met een boek. En wie vertelt mij dat DAAR waarheden in staan? De waarheid ligt denk ik in het midden. Niemand weet het, jij niet en ik niet. Er zal vast een forum zijn over deze zaken, maar die is niet hier. Het gaat hier over de missing link. Ook ik heb me hier dus schuldig gemaakt aan het off-topic raken van deze discussie.
PS: dus lengte breedte en diepte zijn géén dimensies??? Hmmm.... Ik dacht het wel, de eerste drie namelijk en de vierde is tijd. Om de snarentheorie te kunne laten kloppen hebben wetenschappers er 10 nodig. IS er al bewijs dat die er zijn?? En precies om die reden die jij hier aanhaalt, is 'theorie' de hoogst haalbaare vorm van 'waarheid' binnen de wetenschap zoals die nu gedefinieerd is. Een theorie beschrijft naar aannemelijke waarschijnlijkheid 'de waarheid', zoals die geobserveerd wordt. Daarnaast is het begrip 'consensus' onderliggend aan elke theorie; meerdere mensen nemen het fenomeen waar en beschrijven hetzelfde. Natuurlijk kan het zijn dat het huidige paradigma geen verklaring kan bieden voor veel dingen die op de grens bekend-onbekend zijn. Als ik je goed begrijp, zeg je dat men hoe dan ook gelooft. Daar ben ik het volledig mee eens, omdat er geen objectieve maat is voor wat 'waar' is. Daarnaast denk ik dat we 'hoe het zit'; 'de waarheid' nooit kunnen kennen, simpelweg omdat we daar te dom voor zijn als soort |
|
|
@No_uWaarheid, zoals je tussen aanhalingstekens zet, is ervaringsafhankelijk. Twee mensen die hetzelfde meemaken kunnen twee verschillende versies van die Waarheid verwoorden. Dus hoogst haalbare vorm van waarheid is nog altijd niet overtuigend genoeg voor mij. Wij als soort zullen moeten accepteren dat er zaken zijn die we nooit zullen begrijpen. Quote:
Een theorie beschrijft naar aannemelijke waarschijnlijkheid 'de waarheid', zoals die geobserveerd wordt. Zoals die nu, met de kennis die we dus nu hebben wordt geobserveerd. Dit kan dus zomaar inees radicaal veranderen als er een nieuwe ontdekking gedaan wordt. Het is allemaal relatief. Dat wat wij als soort zien als bekend hoeft niet per definitie bekend te zijn. Wij nemen het waar als zijnde bekend omdat wij gewoonweg geen bewijslast hebben dat het anders zou zijn. Jouw laatste comment sluit ik me dus volledig bij aan. |
|
Giovanni Oudgediende
|
|
|
Giovanni Oudgediende
|
|
|
Giovanni Oudgediende
|
|
|
Giovanni Oudgediende
|
|
|
Giovanni Oudgediende
|
|
|
lentebriesje Erelid
|
|
Giovanni Oudgediende
|
|
|
lentebriesje Erelid
|
|
Redmer Senior lid WMRindex: 194 OTindex: 5
|
Als de evolutie theorie nou eens zou verklaren hoe leven is ontstaan zou deze discussie er niet zijn alleen weten we nog niet hoe leven is ontstaan.... (ps. niet gaan beweren dat we wel weten hoe het is ontstaan want dat weten we niet ) |
|