SamuiAxes Off Topic shit |
nietmeer
|
@Emmo: Duh... Ook met de schaarse straatverlichting is het hier donker, de straatverlichting werpt een poeltje licht waarbuiten je geen hand voor ogen ziet.. Ik woon tegen een berg(je) aan de uiterste rand van het dorp. Lekker rustig.. En donker |
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.279 OTindex: 96.133
|
SamuiAxe: Je zal daar een schitterend uitzicht op de sterren hebben. Dat heeft ook wel wat hoor! |
|
nietmeer
|
@Mamsie: Mits aan twee voorwaarden voldaan wordt: Het dient donker en onbewolkt te zijn Maar inderdaad, op een heldere nacht zie ik hier meer sterren dan voorheen in Nederland, (nee, ik heb ze niet geteld!). Is ook wel logisch natuurlijk omdat er hier veel minder atmosferische vervuiling is. @Emmo: zal op zee hetzelfde ervaren denk ik. |
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.279 OTindex: 96.133
|
Misschien heb je ook wel een goede verrekijker (7x50) en een sterrengids, dan valt er heel wat te ontdekken. |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.713 OTindex: 28.582
|
SamuiAxe: Niet alleen de lichtvervuiling telt mee. Op het Zuidelijk halfrond, en op jouw plekje zie je daar een flink deel van, heb je meer en helderder sterren staan dan op Noord.
Wat verrekijker betreft. Als je zo'n ding al hebt liggen kun je het er prima me doen. 7×50 is een zogenaamde nachtkijker. Door de grote lens aan de voorkant (objectief) valt er meer licht in je oog (geoptimaliseerd voor nachtzicht als de pupil groter is).
Als het echt gaat om observeren, en je hebt een dubbeltje over, dan zou ik een grotere nemen, verrekijker 10× of een echte telescoop.
Met een 7×50 kun je nog makkelijk uit de hand werken. Groter kun je beter eentje op een statief zetten. Dat scheelt ook in de lamme armen die je na verloop van tijd krijgt.
Volgsystemen zullen hoogstwaarschijnlijk boven je begroting vallen. Bovendien hebben die alleen zin als je foto's wilt nemen.
Laatste edit 03-12-2013 12:42 |
|
nietmeer
|
@Emmo: Volgsystemen zijn veel minder duur dan je zou denken: Ik heb een computergestuurde Meade gehad die buiten een eigen remote ook aangesloten kon worden op de laptop en met bijbehorende software zeer nauwkeurig bestuurd kon worden. Na een vrij simpele calibratie ligt het universum voor je open. Ik heb die telescoop ooit bij de Lidl gekocht voor ik meen onder de 200 euro! Voor het al dan niet zinvol zijn van een volgsysteem: Als je sterk inzoomt op b.v. een krater op de maan dan zie je die letterlijk verschuiven, dan is een volgsysteem wel zo relaxed Overigens, het bijgeleverde programma heet 'Cartes Du Ciel' en is ook prima zonder telescoop te gebruiken. Het maakt gebruik van de nieuwste sterrenkaarten en je kunt zelf de database vrij gemakkelijk uitbreiden. Het is een gratis programma, voor de downloadsite 'klik hier'. . Laatste edit 03-12-2013 14:35 |
|
Emmo Stamgast
|
SamuiAxe: Dan heb je d'r meer verstand van dan ikke. |
|
nietmeer
|
@Emmo: Zo ik meermaals schreef, amateurastronomie is al vele jaren een hobby van me. Zo heb ik ook zowat alle toonaangevende docu's hierover gezien Maar ik heb er zeker niet meer verstand van hoor, hooguit, misschien een heel klein beetje meer algemene kennis, maar dan houdt het wel op. Jij hebt veel meer vakkennis specifieke knowhow. |
|
Emmo Stamgast
|
SamuiAxe: Er is verschil tussen astronomie en astronomische navigatie. Alleen van dat laatste heb ik wat verstand. |
|
nietmeer
|
Gevonden!! . Enige tijd geleden pochte ik dat ik ooit een geweldig mooie foto gemaakt had van een zwemmende Tijger maar dat ik het origineel kwijt was en daarom een foto van een foto moest laten zien. Vanochtend was ik bezig om mijn harde schijven op te ruimen, (hetgeen nogal een tijdrovend werkje is omdat ik 3.5TB opslagruimte heb). In een obscuur hoekje op een van de partities vond ik in een totaal irrelevante directory tot mijn grote genoegen de originele digitale foto terug die ik in 2007 van die Tijger gemaakt heb! Ik ben er erg blij mee omdat ik deze foto als een van mijn mooiste en best geslaagde foto's ooit beschouw Nu kan ik indien nodig een nieuwe afdruk laten maken, voor de zekerheid heb ik 'm direct naar Photobucket ge-upload.. Voor de liefhebber bij deze de originele foto zoals ik die in mei 2007 geschoten heb: afbeelding. Laatste edit 05-12-2013 03:20 |
|
balou Erelid
WMRindex: 2.233 OTindex: 127
|
Hij is en blijft geweldig! |
|
meeky Erelid
WMRindex: 242 OTindex: 2.292
|
mooi foto @Samuiaxe |
|
venzje Oudgediende
WMRindex: 22.620 OTindex: 7.915
|
Ja, deze is inderdaad aanzienlijk beter van kwaliteit. En (letterlijk) haarscherp! Schitterende foto! |
|
ledi Oudgediende
WMRindex: 47.811 OTindex: 23.036 S |
Inderdaad prachtige foto, maar dat je bleef staan voor de foto ipv weg te rennen. |
|
Loek Oudgediende
WMRindex: 1.758 OTindex: 19.419
|
super mooie foto! jammer dat hij een beetje flets is of komt dat door de compressie? |
|
nietmeer
|
@ledi: Ik stond veilig op een loopbrug, nou, stond, als ik me goed herinner lag ik plat op mijn pens De Tijger zou enkel bij me hebben kunnen komen als hij al zwemmend uit het water zou springen, en dat kunnen ze niet @Loek: De bewuste foto heb ik geknipt toen de zon al onder was, maar voordat het donker werd. Vandaar de schaduw- en zonloze afbeelding. Flitsen was geen optie omdat ik ingezoomd had en flitsen met zoom een hele platte foto oplevert. Maar indien gewenst kun je met een eenvoudige photo-editor zelf de kleuren iets boosten. Ik heb aan deze foto niets aangepast, zo hij uit de camera kwam, zo staat hij hier. afbeeldingKijk, nu heb ik de kleuren een ietsje verzadigd.. . Laatste edit 05-12-2013 11:14 |
|
Loek Oudgediende
WMRindex: 1.758 OTindex: 19.419
|
okee, foto's maken met weinig ligt is altijd lastig ja gelukkig is hij dan scherp! |
|
nietmeer
|
Wat een schitterende foto |
|
nietmeer
|
SamuiAxe: Ik moest even zoeken, want ik wist dat je hem eerder gepost had, maar dat was dus een foto van deze foto. Je zou hem uit moeten vergroten Ik zou hem wel willen hebben om aan mijn moeder te geven voor haar verjaardag over twee weken. Schitterende foto SamuiAxe: |
|
nietmeer
|
Taz: Hij hangt dus al jaren op formaat van 1mx1m aan de muur, waar denk je dat ik de foto van genomen heb laatst? Vergeet ik even: Iedereen mag wat mij betreft deze foto gebruiken voor privé doeleinden! Wil je de originele file? Stuur me dan even via een PB'tje je email en ik gooi 'm op de bus.. Laatste edit 05-12-2013 14:35 |
|
nietmeer
|
SamuiAxe: Dank je Dat zal er vast mooi uitstaan zo aan de muur Ik zal je even een pb-tje sturen |
|
omabep Oudgediende
WMRindex: 10.850 OTindex: 3.187
|
Je hebt op je computer altijd iets verschil in tinten, het ligt eraan wat je ingesteld heb. Ik vind het nog steeds een schitterende foto |
|
Emmo Stamgast
|
@omabep: Volgens een achternichtje (dat een grafische opleiding gedaan heeft) is png het meest geschikte format voor publicatie van foto's op internet. |
|
nietmeer
|
@Emmo: Ik ben het jammer genoeg niet eens met je achternichtje PNG is met name erg geschikt voor icons en graphics, voor foto's is het minder geschikt: PNG
PNG staat voor Portable Network Graphics. PNG bevat een belangrijke optie, die het een veelgebruikt bestandsformaat maakt: alpha-transparantie. In tegenstelling tot normale transparantie (zoals bijvoorbeeld bij het GIF-formaat) kan alpha-transparantie ook gedeeltelijk transparant zijn. Dit is dus zeer geschikt voor schaduwen en dergelijke. Het PNG-formaat wordt hierdoor veel gebruikt voor grafische elementen (zoals iconen) die gedeeltelijk transparante elementen bevatten.
PNG ondersteunt net als JPEG compressie. JPEG maakt echter gebruik van lossy compressie, waar PNG gebruik maakt van lossless compressie. Dit betekent dat er geen kwaliteitsverlies optreedt bij het compresseren. Het nadeel van lossless compressie is echter dat afbeeldingen slechts beperkt kleiner gemaakt kunnen worden. Daarom is PNG minder geschikt voor foto's: deze blijven dan vaak erg veel ruimte innemen.Ofwel, PNG foto's zullen vaak groter zijn dan JPG foto's en daardoor een langere laadtijd nodig hebben. Daarom is JPG nog steeds het meest gebruikte formaat als het aankomt op internetpublicatie van foto's. Door de JPG zo min mogelijk te saven, (elke keer saven levert een miniem kwaliteitsverlies op), zal het kwaliteitsverlies op een monitor niet merkbaar zijn. |
|
nietmeer
|
WMR is saai!! . Vanwege het tijdverschil dat nu het bij jullie weer wintertijd is opgelopen is naar zes uur moet ik zeggen dat het op WMR verdomde saai is! Pas tegen de tijd dat ik zo ongeveer naar mijn mandje ga komen de meeste online en beginnen te kwebbelen.. Enige voordeeltje is dat als ik wakker word er nog wel wat luitjes online zijn, de nachtbrakers zeg maar. Maar toch is het saai, overdag valt er haast niets te beleven hier |
|