Welk geloof hang jij aan |
jacodenni Erelid
 WMRindex: 535 OTindex: 1.868
|
ik heb niet echt een geloof maar ik reken ongeveer wicca tot mijn geloof  |
|
Madarian Oudgediende
 WMRindex: 2.597 OTindex: 5.605
|
@jacodenniWicca wordt door veel mensen hekserij genoemd, en dan gaan meteen beelden van Harry Potter door m'n kop heen.  Wat houdt Wicca nou werkelijk in? |
|
Marsje Lid WMRindex: 42 OTindex: 17 Wnplts: Alphen a/d
|
Dit onderstaande is misschien kritisch geschreven, voel je niet aangevallen ofzo. Dit is gewoon mijn standpunt, en ik probeer niemand onderuit te halen.
Ik geloof niet echt, gelovige mensen zijn niet vrij in mijn ogen. Ook vind ik dat het geloof tegenwoordig te vaak wordt misbruikt om slechte dingen gerechtvaardigd te lijken. Daarom hang ik niet aan een geloof, maar ik denk wel dat er iets is. Lastig te verklaren maar dit alles kan geen toeval zijn denk ik. Ik neem gewoon de gok om te leven hoe ik wil leven maar ik hou wel rekening met andere mensen, dieren en de natuur. |
|
stormzoeker Erelid
 WMRindex: 2.784 OTindex: 1.845
|
Quote Madarian: @jacodenniWicca wordt door veel mensen hekserij genoemd, en dan gaan meteen beelden van Harry Potter door m'n kop heen.  Tsja.... helpt het als ik zeg dat het bedrijven van 'magie' voor een Wiccan hetzelfde is als 'bidden' voor Christenen? Hekserij en Wicca zijn NIET hetzelfde. Quote Madarian: Wat houdt Wicca nou werkelijk in? Allereerst is Wicca niet zo oud als je misschien denkt. Deze beweging is in de jaren 50 van de vorige eeuw bekend geworden naar aanleiding van het boek Witchcraft Today (1954) van Gerard Gardner. Er is nogal een discussie gaande of hij nu de uitvinder was van Wiccan. Wat in ieder geval vast staat is dat Wicca gebaseerd is op verschillende oude natuurrelegies. De basis wordt gevormd door enkele 'simpele' regels. De bekendste regel staat aan het einde van Wiccan Rede: Eight words the wiccan rede fullfill; "An" harm ye none, do as you will! (los vertaald als 'doe wat je wilt, maar doe niemand kwaad). De definitie van niemand is ruim  Daar valt alles wat leeft en bestaat onder. |
|
nietmeer
|
Ik geloof niet direct in een godsdienst, maar meer gewoon op m'n eigen manier... Hierbij volg ik de weg van de Druïden, ookal is dit een manier van leven, en geen geloof. Ik geloof denk ik het meest in de dingen die in vele geloven voor komt. De harm none achtige dingen. Er bestaat denk ik ook wel iets van een God(in)/Spirit/holy energy/iets, maar ik kan er verder niet echt een naam aan geven. Verder is de natuur mijn kerk, ook al is die natuur een balkon op 16 hoog midden in de rook van Rotterdam ofzo. |
|
Madarian Oudgediende
 WMRindex: 2.597 OTindex: 5.605
|
off topic: @Muaddhib: fan van de film Dune?  On topic: @Marsje: Een aantal personen hier vinden meerdere religies "dictaturen" (een beetje sterk uitgedrukt misschien), net zoals ik. "Als je het geloof niet deelt ga je naar de hel."  |
|
puntjuh Senior lid WMRindex: 178 OTindex: 46 Wnplts: Linne
|
Ook ik hang geen geloof aan =].Ik hang het : "Eerst zien, Dan geloven" geloof aan  . |
|
Giovanni
Oudgediende
 WMRindex: 3.218 OTindex: 72.766
|
|
|
Kpuc Oudgediende
 WMRindex: 7.557 OTindex: 38.305 S |
Topicbusting, sounds quite familair to me  |
|
Giovanni
Oudgediende
|
Nee hoor, want je kunt ze toch niet overtuigen  |
|
Kristel
Oudgediende
 WMRindex: 3.529 OTindex: 5.364 T S |
Ik geloof dat mensen die inzicht hebben en een goed hart; [dat valt samen] niemand en ook geen geloof aanhangen. Aanhangen doe je om wakker geschut te worden en daarna te blijven. Zij die weten begrijpen dat en zullen ze hooguit proberen te laten ontwaken.  |
|
Giovanni
Oudgediende
|
|
|
LauraS Senior lid
 WMRindex: 510 OTindex: 764 T S |
Elk geloof wordt tegenwoordig maar te pas en te onpas gebruikt. En wat mensen tegenwoordig allemaal onder het mom van geloof gooien, ben ik liever niet gelovig. |
|
einstein Senior lid WMRindex: 133 OTindex: 182 Wnplts: urk T |
hoe kan iets uit het niets ontploffen ?? ik ben christen en ik geloof in de schepping er staan dingen in de bijbel die waar zijn zoals dat de haas een herkauwer is de wetenschap heeft het bevestigd |
|
sjefke Oudgediende
 WMRindex: 1.674 OTindex: 13.736 S |
De Mens is ook een herkauwer, het herhaalt alle fouten uit het verleden, en slikt alles voor zoete koek!!  |
|
Giovanni
Oudgediende
|
@einstein: Lees het artikel MeerGod is een hypocriete l*l. Vierde gebod: Gij zult niet doden Wat doet god? Hij verzuipt zijn hele eerste schepping... 50 bewijzen waarom god denkbeeldig is: Klik doen |
|
parelvisser01 Senior lid WMRindex: 123 OTindex: 693 Wnplts: Amersfoort
|
Quote jacodenni: ik heb niet echt een geloof maar ik reken ongeveer wicca tot mijn geloof   ik ook |
|
Stone-cold Erelid
 WMRindex: 326 OTindex: 4.239
|
Vraagje:
God is alles, toch? god is dus ook liefde, toch? als god ook liefde is, waarom verbrand, verzuipt en vernietigt hij dan de mensheid?
het is allemaal zo dubbel op...
zelf ben ik Atheïst trouwnes... |
|
Deus Erelid
 WMRindex: 240 OTindex: 2.514
|
Quote Stone-cold: Vraagje:
God is alles, toch? god is dus ook liefde, toch? als god ook liefde is, waarom verbrand, verzuipt en vernietigt hij dan de mensheid?
het is allemaal zo dubbel op... je hebt het over een christelijke god naar ik aanneem.... als er een uniforme definitie van god was zou er ook geen discussie zijn nietwaar... lol christelijke geloof is gebasseerd op het dualisme van dingen voorbeeld: goed versus kwaad. god is goed - de duivel is kwaad aangezien god geen kwaad kan doen tenzij het is als een vorm van bestraffing om andere "betere" mensen te sparen per definitie (zoals ik die ken tenminste) maakt het dan ook onmogelijk dat je God de schuld kunt geven. God doet altijd het juiste. jij hebt het over acties van de duivel dan toch zeker.... de gevallen engel... of misschien wist god wel iets over persoon X Y Z en moesten ze bestraft worden omdat ze in de toekomst personen A B C lastig zouden vallen en ze toch iets betere personen zijn. Dat kun je niet weten aangezien persoon XYZ bestraft worden en nooit die toekomstige actie hebben kunnen ondernemen. Het is ook niet voor niets geloof.... als god kon worden bewezen of ontkracht is het geen geloof meer he.... athiesme is ook maar het geloof van de absentie van een almachtig opperwezen. Aangezien het nooit ontkracht kan worden dat er een opperwezen bestaat... de oude egyptenaren geloofden trouwens dat goden ook goede en slechte eigenschappen hadden, een stukkie menselijker als de christelijke god. als je nou geloofde in een egyptische god zou je er niet raar van opkijken dat hij beetje mensen loopt te doden. Zij mogen namelijk flaws hebben. De definitie van de christelijke god, waar je volgens mij het over hebt, maakt het onmogelijk te oordelen over de daden omdat hij alwetender is als jou. |
|
heraux Oudgediende
 WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
God is altijd goed hij heeft ons kwetsbaar gemaakt voor het kwade en daaraan kan hij of wil hij/zij/het/een/de niets doen.
|
|
heraux Oudgediende
 WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
@Marsje: maar als je de lotto wint - dan geloof je wel in toeval.. of ben je dan gewoon uitverkoren.. de messias.. the man |
|
Giovanni
Oudgediende
|
Er zijn maar weinig gelovigen die doen wat Jezus zegt. Vergeet het oude testament en richt je op het nieuwe. |
|
Sto Oudgediende
 WMRindex: 6.021 OTindex: 14.071
|
Quote Stephen Roberts:
I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours. |
|
Stone-cold Erelid
 WMRindex: 326 OTindex: 4.239
|
@Deus: aha... jij hebt HEEL VEEL vrije tijd of niet? |
|
Deus Erelid
 WMRindex: 240 OTindex: 2.514
|
Quote Stone-cold: @Deus: aha... jij hebt HEEL VEEL vrije tijd of niet? on the contrary. |
|